Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door squirrell13
#2687890
Mijn eerste weekmenu voor duitse herder van 1 jaar, 30 kilo.

vleesbot: (300 gram per dag)
- kippennekken
- kippenkarkas
- eendennek
- kalkoennek
- kwartel
- parelhoenkarkas

spiervlees/orgaanvlees: (240 gram per dag)
- kippenhart
- kippenlever
- runderlever
- runderhart
- rundernier

voor de weekenden in plaats van vleesbot:
- zalmkoppen
- zalmlijven

en dan beetje pens erbij en gemiddeld 60 gram groente per dag. 2x in de week een ei.


Hoor graag jullie meningen hierover!
Gebruikersavatar
Door Lucie110
#2687942
Welkom op het forum !

Ik mis spiervlees in je lijstje. Spiervlees is al het vlees dat het skelet bij elkaar houdt en dat zorgt voor beweging. Hart, lever, nier maar ook pens is allemaal orgaanvlees. De helft van je orgaan mag uit pens bestaan en de lever, niertjes en het hart verdeel je dan over de andere helft.

Stel dat je uitgaat van 2% van het gewicht en de volgende percentage's

50% rauw vleesbot, 10% rauw/gepureerde groentes, 15% Orgaanvlees incl. pens en 25% spiervlees

dan kom je aan 300gr vleesbot, 60gr groentes, 90gr orgaanvlees en 150gr spiervlees per dag.

Je mag je hond elke dag compleet voeren maar je kan ook 4 dagen spiervlees en 3 dagen orgaan geven en dan wel elke dag vleesbot en groentes.

Je krijgt dan een menu wat er ongeveer zo uitziet:

maandag:

kwartelkarkas    300,00
hertenvlees        260,00
groente              60,00

dinsdag:

kippennekken    300,00
orgaan              215,00
groente              60,00
extra: eitje

woensdag:

parelhoenkarkas  300,00
geitenvlees          260,00
groente                60,00

donderdag:     

eendkarkas          300,00
orgaan                215,00
groente                60,00

vrijdag:

eendennnekken  300,00
ganzenvlees        260,00
groente                60,00
extra: eitje

zaterdag:

kipkarkas            300,00
eendkarkas        300,00
orgaan                215,00
groente                60,00

zondag:

zalmlijven          300,00
lamsvlees          260,00
groente                60,00

Ik heb hier spiervlees soorten genomen die ik niet bij je orgaan en vleesbot zie staan (als vleesbot ook nog niet aan te raden voor een beginnende barfer) zodat je aan nog meer diersoorten komt maar je kan natuurlijk ook paardenvlees of konijnenvlees gebruiken als je daar makkelijker aan kan komen. Als je hond nog niet gewent is om vleesbot te eten zou ik nog even wachten met de kalkoennekken en de zalmkoppen. Ik heb in dit menu ook maar 2 keer nekken verwerkt omdat teveel nekken niet goed zouden zijn voor een hond. Bij de kwartel ben ik ervan uitgegaan dat je karkassen bedoeld want als je uitgaat van complete kwarteltjes dan kloppen de percentages niet en kan je het dus geen vleesbot noemen. Je zou ook nog konijnkarkas kunnen nemen wat ook zeer geschikt is voor een beginnende barfer.

Ik hoop dat je er wat aan zult hebben.

Groetjes Lucie
Laatst gewijzigd door Lucie110 op wo 05 jun 2013, 01:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Lucie110
#2687943
Ooh ja toch nog een tip. Zelf geef ik geen runderlever, kippenlever en rundernier aan mijn honden omdat er veel afvalstoffen inzitten of het moet biologisch zijn dan is het een ander verhaal. Je zou bv lever en nieren van lam of geit kunnen nemen. Runderhart en runderspiervlees zijn prima te gebruiken  ;)
Door squirrell13
#2688799
bedankt voor je reactie,

ik heb even gekeken waar ik aan kan komen. En het volgende menu ervan gemaakt:

maandag:

bosduifkarkas     300,00
hertenvlees        260,00
groente               60,00

dinsdag:

kippennekken     300,00
orgaan               215,00
groente               60,00
extra: eitje

woensdag:

parelhoenkarkas   300,00
geitenvlees          260,00
groente                 60,00

donderdag:       

eendkarkas          300,00
orgaan                215,00
groente                60,00

vrijdag:

eendennnekken   300,00
konijnvlees           260,00
groente                 60,00
extra: eitje

zaterdag:

kipkarkas            300,00
orgaan                215,00
groente                60,00

zondag:

zalmkarkas         300,00
paardenvlees           260,00
groente                60,00


maakt het uit als ik 250 gram aan vleesbot geef? Het meeste is namelijk per kilo verpakt.
kan ik dan ook dagen tussendoor kvv geven of is het beter om alleen barf te geven ?
Door squirrell13
#2688991
en dan nog een vraag. als ik het over 2 maaltijden verdeel. moet ik dan alles verdelen, of kan ik ook 1x alleen vleesbot en de andere keer spier/orgaanvlees en groente geven.
Gebruikersavatar
Door Lucie110
#2689928
Ik zou om te beginnen toch 300 gram vleesbot aanhouden en mocht hij er te hard op poepen dan kan je het altijd wat terug schroeven. Als hij het er gewoon goed op doet en er ook mooi mee op gewicht blijft kan je 3 kilo tegelijk verdelen en kom je precies uit.

Barf en kvv geven kan op zich prima maar dan zou ik de dagen dat je barf geeft elke dag compleet voeren en niet dit menu aanhouden omdat de percentages dan niet meer kloppen, je geeft dan dus elke dag 300gr vleesbot, 60gr groentes, 90gr orgaanvlees en 150gr spiervlees. Het hangt er ook nog een beetje vanaf welke kvv je wilt gaan geven want in veel kvv's zit best veel orgaan en hier zou je de dagen dat je barft rekening mee kunnen houden. Als je ervoor kiest om barf en kvv te combineren raad ik je aan de dagen dat je barft (nou ja je hond) zoveel mogelijk diersoorten te geven die niet in je kvv voorkomen.

Als je goed bevleesd vleesbot hebt kan je gerust 's morgens vleesbot geven en 's avonds spiervlees / orgaan en groente. Mocht je een keer wat kaler vleesbot hebben dan zou ik er zeker wat spiervlees of pens (is ook een goede inpakker) bijgeven.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door