Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door marit1989
#2687496
Ik wil eigenlijk het liefst helemaal zelf KVV maken, zodat ik weet wat er in zit, maar voor het bot heb je zoals ik al eerder hoorde een dure vleesmolen van Kenwood nodig. En dat budget heb ik niet, als er een goedkopere machine is die wel bot kan vermalen hoor ik dat graag.

Maar ik heb even rondgekeken en zag dat er verschillende mixen van Kiezebrink zijn waar ik een aantal vragen over heb. Ik heb weinig verstand van het zelf mixen, barf enz. dus er kunnen best domme vragen tussen zitten.

Ik zie dat er een rundkipmix, eendenmix, kipmix, konijnmix en lammix is, naar mijn idee nadat ik het een en ander gelezen heb, zijn dit mixen waar orgaan en vleesbot inzitten en waar je alleen nog spiervlees en groente aan moet toevoegen klopt dat?

Ook zag ik dat er een kipvleesbotmix en een zalmmix is, moet daar nog spiervlees en orgaan aan worden toegevoegd? Of nog meer?

En ik zag dat er drie mixen zijn van gemalen karkassen en organen, moet ik daar ook alleen spiervlees en groente toevoegen?

En dat spiervlees zou ik dat dan wel zelf kunnen malen?

En hoeveel gram spiervlees, orgaan en groente zouden bij welke mixen moeten?

Ik heb inmiddels de percentages van het Barfen uitgerekend. En dat is helemaal in orde gekomen met die handige rekenmachine van hier  :).
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2688456
[quote="marit1989"]
Ik wil eigenlijk het liefst helemaal zelf KVV maken, zodat ik weet wat er in zit, maar voor het bot heb je zoals ik al eerder hoorde een dure vleesmolen van Kenwood nodig. En dat budget heb ik niet, als er een goedkopere machine is die wel bot kan vermalen hoor ik dat graag.

Met de meeste vleesmolens kun je alleen gevogeltekarkas malen of wat vis, maar zwaar botwerk sowieso niet. Ik heb ook ene Kenwood, maar die was niet vreselijk duur, iets van 9 tientjes ofzo, daar maal ik kip, eend en zalm mee als het moet. Je kan ook handmolens krijgen, die zijn vooral 2de hands wel voordeliger te krijgen, maar dat betekend ook spierballen kweken  :-X

Maar ik heb even rondgekeken en zag dat er verschillende mixen van Kiezebrink zijn waar ik een aantal vragen over heb. Ik heb weinig verstand van het zelf mixen, barf enz. dus er kunnen best domme vragen tussen zitten.

Eigenlijk is van huis gaan met een deel door anderen gemaakte mixen ingewikkelder dan wanneer je alles zelfs maalt. Zoals je ook bij deze mixen ziet, is de ene alleen karkas, de andere met orgaan, enz. lastig lastig, want hoe bevleesd waren die karkassen, hoeveel en welk orgaan zit erin enz. Aan de prak zie je het niet meer af, want deze mixen zijn zo fijn als paté.


Ik zie dat er een rundkipmix, eendenmix, kipmix, konijnmix en lammix is, naar mijn idee nadat ik het een en ander gelezen heb, zijn dit mixen waar orgaan en vleesbot inzitten en waar je alleen nog spiervlees en groente aan moet toevoegen klopt dat?

Dat zou kunnen kloppen, maar dan blijven mijn eerdere vragen toch nog open staan. Dus dan blijft het een beetje gokken in de marge. Is niet ernstig natuurlijk, maar het kan dan wel even duren voordat je tot verhoudingen komt dat je zegt, oké, nu is de ontlasting prima.

Ook zag ik dat er een kipvleesbotmix en een zalmmix is, moet daar nog spiervlees en orgaan aan worden toegevoegd? Of nog meer?

Zover ik weet is dit idd alleen gemalen kipkarkas, dat vind ik persoonlijk prettiger mixen, want deze karkassen  zijn vaak gemiddeld bevleesd, dus dan kun je daar "normale "percentages aan spiervlees en orgaan aan toevoegen. Zalmmix is gemalen kop en ik vind 'm vrij botterig en waterig. Leuk voor een hap erbij, maar ik zou er geen bak mee vullen.

En ik zag dat er drie mixen zijn van gemalen karkassen en organen, moet ik daar ook alleen spiervlees en groente toevoegen?

Ja, dat zou ik wel doen. Als het aandeel vlees op het karkas noemenswaardg was geweest hadden ze het wel als ingrediënt vermeld.

En dat spiervlees zou ik dat dan wel zelf kunnen malen?

Ja, dat is appeltje eitje.

En hoeveel gram spiervlees, orgaan en groente zouden bij welke mixen moeten?

De mixen met alleen gemalen karkas zou in barftermen dus het vleesbot zijn, bij BARF gaan we uit van goed bevleesde botten en bij die mixen twijfel ik daar aan, dus zou ik daarvan niet meer dan een kwart per maaltijd geven. Dan zo'n 40/50% aan spiervlees erbij, de rest orgaan (als je een mix zonder orgaan hebt) en zo'n 5%-10% groenten. Heb je ene mix met orgaan, dan zou ik toch proberen te achterhalen wat het percentage orgaan is, zodat je daar een beetje op kan afstemmen. Je kan ook als je zo'n mix met orgaan hebt die dag ipv orgaan er pens bij doen. Eitje mag ook een paar keer per week

Ik heb inmiddels de percentages van het Barfen uitgerekend. En dat is helemaal in orde gekomen met die handige rekenmachine van hier  :).
[/quote]

Mooi  :)
Gebruikersavatar
Door nova
#2698414
[quote="marit1989"]
Ik wil eigenlijk het liefst helemaal zelf KVV maken, zodat ik weet wat er in zit, maar voor het bot heb je zoals ik al eerder hoorde een dure vleesmolen van Kenwood nodig. En dat budget heb ik niet, als er een goedkopere machine is die wel bot kan vermalen hoor ik dat graag.

Maar ik heb even rondgekeken en zag dat er verschillende mixen van Kiezebrink zijn waar ik een aantal vragen over heb. Ik heb weinig verstand van het zelf mixen, barf enz. dus er kunnen best domme vragen tussen zitten.

Ik zie dat er een rundkipmix, eendenmix, kipmix, konijnmix en lammix is, naar mijn idee nadat ik het een en ander gelezen heb, zijn dit mixen waar orgaan en vleesbot inzitten en waar je alleen nog spiervlees en groente aan moet toevoegen klopt dat?

Ook zag ik dat er een kipvleesbotmix en een zalmmix is, moet daar nog spiervlees en orgaan aan worden toegevoegd? Of nog meer?

En ik zag dat er drie mixen zijn van gemalen karkassen en organen, moet ik daar ook alleen spiervlees en groente toevoegen?

En dat spiervlees zou ik dat dan wel zelf kunnen malen?

En hoeveel gram spiervlees, orgaan en groente zouden bij welke mixen moeten?

Ik heb inmiddels de percentages van het Barfen uitgerekend. En dat is helemaal in orde gekomen met die handige rekenmachine van hier  :).
[/quote]

hier op t forum heb ik recent gelezen dat iemand een Bohmann  molen heeft met een motorvermogen van 1000 watt.
Die is  niet zo zwaar als  de kenwood molen, maar voor vlees en orgaan  te malen is  die wel  zwaar genoeg . Lang niet zo prijzig als een kenwood. ;)
Zou je alleen vlees en orgaan malen, en  gemalen vleesbot kopen, dan kom  je al een heel eind.


wat is de rede dat je  geen barf  voert? Is geen verwijt hoor,  alleen een open vraag  :)
Ik geef overigens ook alleen nog maar karkassen van  kleine  dieren, zoals eend en konijn, parelhoen etc.
Ribben doen we hier ook niet meer aan  ;)
Voor Bindi maal ik ook alles zelf
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door