Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door lightning
#2686808
Het zal hier denk ik niet goed staan maar wilde graag een waarschuwing afgeven. Dit heeft in een kattenblad (neocat britten) gestaan. Maar dacht een waarschuwing hier misschien wel op zijn plaats?

Colostrum Therapie is een aanvullend diervoeder en wordt aanbevolen voor mens en dier ter bevordering van het natuurlijke afweersysteem en ondersteuning van het maag-darmkanaal

'Biest' of colostrum:
De eerste melk die van het moederdier komt en die het jonge dier helpt bij de groei is beter bekend onder de naam: 'biest' of 'colostrum'. Deze melk is te verkrijgen in diverse varianten, met allerlei verschillende eigenschappen. Er zijn maar weinig varianten te verkrijgen die de juiste eigenschappen bezitten die invloed hebben op de groei en de weerstand van het zoogdier. Het is namelijk van groot belang dat de melk binnen twaalf uren na de geboorte van een zoogdier wordt afgenomen bij het moederdier. Hierdoor verkrijgt men: '12-uurs colostrum'. Als de melk binnen twaalf uren na de geboorte is afgenomen bij het moederdier bevat het in hoge concentraties stoffen die een jong dier nodig heeft om te groeien. Deze stoffen moeten in de melk blijven in deze hoge concentraties, maar vaak gaan deze stoffen verloren tijdens het proces wat na het melken volgt. Een dergelijk proces brengt de temperatuur van de biest namelijk boven de 35ºC. Als dit gebeurt gaan er diverse stoffen verloren, die van belang zijn voor de werking van de biest.

Gegarandeerde kwaliteit!
De 12-uurs colostrum die onder de naam 'Colostrum Therapie' op de markt wordt gebracht is gegarandeerd binnen twaalf uur afgenomen van het moederdier, wat ook aantoonbaar is. Het proces dat volgt na afname bij de moederkoe kent geen enkele verhitting stap. Het wordt namelijk gevriesdroogd tot een poeder. Daarna wordt het bestraald om eventueel aanwezige schadelijke bacteriën te doden. Colostrum Therapie bevat onder meer Lactoferrine, Lactoperoxidase, IgA en diverse andere stoffen, die de weerstand verhogen en het immuunsysteem in balans brengen.

Indicaties:
Het product Colostrum Therapie is inzetbaar in de volgende gevallen:


•Ter stimulering van de maag-darm functie
•Langdurige dunne ontlasting
•verminderde weerstand
•Voor een gezonde huid
•Voor een gezonde darmwand
•Verhoging van de weerstand
•In balans brengen van het immuunsysteem

Eigenschappen:
Colostrum Therapie bevat honderden verschillende stoffen, die allen een bepaalde functie hebben. De belangrijkste functies van Colostrum Therapie zijn:
- Heeft een prebiotische werking
- Beschermt de darmwand
- Zorgt voor een goede darmwerking
- Verhoogt de weerstand
- Brengt het immuunsysteem in balans
- Verhoogt de voedselopname door de darmen
- Vervanger van moedermelk bij puppies en kittens"

En dan nu de samenvatting:
........"Het zou onder andere bijzonder zijn omdat het binnen 24 uur na de geboorte van het kitten bij de moeder was afgenomen. Echter, na wat speurwerk bleek het om biest van een koe te gaan en niet van een kat (hoe zou je een kat ook moeten melken?).
De procedure van vriesdrogen zou het colostrum echter ook zoveel beter maken dan de gewone KMR die ik tot nu toe altijd gebruikt had. Bovendien zou rundercolostrum universeel geschikt zijn, geschikt voor mens en dier.
In de bijsluiter stond: tweemaal per dag een hoeveelheid colostrum oplossen en toedienen aan het te behandelen individu. Op het potje zelf stond: tweemaal per dag 5 gram colostrum oplossen in een drinkbare, handwarme vloeistof. Dat kon natuurlijk niet kloppen want kittens worden om de 2 uur gevoed en niet tweemaal per dag.
Na e-mailcontact bleek de verhouding 1:2 te zijn.

Toen de vier kittens - gezond en wel - geboren waren kregen ze het goedje. Na 15 uur stierf het eerste kitten en 5 uur later overleed het laatste kitten.
Na telefonisch contact bleek dat de verhouding niet 1:2 moest zijn, maar minstens 1:4 en liever nog 1:5. De firma noemde het een misverstand!
De dierenarts heeft zich nog in het spul verdiept en gaf aan dat koeienbiest echt niet universeel te gebruiken is. Bovendien dient de verdunning zo exact te zijn bij kittens dat het sowieso levensgevaarlijk is.
Laatst gewijzigd door lightning op ma 03 jun 2013, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2686813
Jeetje zeg....
Dat is toch vreselijk  :'(
Ik zou alleen niet zo goed weten waarom alle 4(?) de kittens niet gewoon bij mama drinken. Er zal vast een goede reden zijn geweest, vreselijk dat je dan zoiets overkomt.... En dan zo'n firma die alleen de reactie geeft 'een misverstand' niet te geloven!
Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik een kitten van een week of 2 heb gevonden op straat en ook heb op laten groeien met koemelk. Wij wisten toen niet beter. Katje heeft 19 mogen worden  :)
Door Annemarie Rijnveld
#2686842
Mah, bij mijn weten is Colostrum bijna altijd van koe of geitenmelk? Maar dat kan men natuurlijk altijd navragen, zou ik altijd doen voor de zekerheid.

Ik heb zelf ook dit product gebruikt (hond weliswaar) met heel goed resultaat.

Wel heel naar wat je overkomen is, zeg.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2686965
Vermoed dat de admin het hierheen heeft verplaatst omdat het stuk over een kat gaat.

Mijn vragen bij dit stuk zijn:
- Heeft deze fokker in die 15 uur elke 2 uur colostrum gegeven ipv de 2 keer per dag die in die handleiding staan die erboven staat? Er staat immers dat het aanvullend is?
- Zo ja, dan zullen deze kittens een flinke overdosis hebben gekregen aangezien de verhouding compleet niet klopte denk ik? 1:2 of 1:5 lijkt mij een wereld van verschil voor zo'n kleine kitten?
- Waren er bij deze fokker problemen met de moedermelk? Want normaal krijgt een kitten de biest toch van de moederpoes en is dat voldoende?

- Zijn er meer gevallen bekend waar het fout is gegaan en waar wel de verhouding van 1:2 is aangehouden en maximaal 2 keer per dag als aanvullend is gegeven? Of wordt alles nu gebaseerd op dit ene verhaal waar men uit is gegaan van een compleet verkeerde verhouding?

Sorry voor mijn kritische kijk maar ben altijd voorzichtig met 1 bron :shy:
Door Annemarie Rijnveld
#2686967
dinky89 schreef: Vermoed dat de admin het hierheen heeft verplaatst omdat het stuk over een kat gaat.

Mijn vragen bij dit stuk zijn:
- Heeft deze fokker in die 15 uur elke 2 uur colostrum gegeven ipv de 2 keer per dag die in die handleiding staan die erboven staat? Er staat immers dat het aanvullend is?
- Zo ja, dan zullen deze kittens een flinke overdosis hebben gekregen aangezien de verhouding compleet niet klopte denk ik? 1:2 of 1:5 lijkt mij een wereld van verschil voor zo'n kleine kitten?
- Waren er bij deze fokker problemen met de moedermelk? Want normaal krijgt een kitten de biest toch van de moederpoes en is dat voldoende?

- Zijn er meer gevallen bekend waar het fout is gegaan en waar wel de verhouding van 1:2 is aangehouden en maximaal 2 keer per dag als aanvullend is gegeven? Of wordt alles nu gebaseerd op dit ene verhaal waar men uit is gegaan van een compleet verkeerde verhouding?

Sorry voor mijn kritische kijk maar ben altijd voorzichtig met 1 bron :shy:
Ik ook  ;)  niet alleen betreffende dit onderwerp trouwens.
Door Mevroi Kruim
#2688305
Is er onderzoek gedaan naar de doodsoorzaak van de kittens? Dat zou ik eerst wel willen weten alvorens de oorzaak bij de biest te leggen. Uiteraard deugt de voorlichting van de firma van geen kanten, dat staat buiten kijf.

Ervaring is heel belangrijk idd maar dat valt niet af te leiden uit de lengte van de fokkers-carrière alleen helaas. Mensen kunnen tientallen jaren met iets bezig zijn zonder er iets over geleerd te hebben is mijn ervaring.

Niet om te zieken maar ik vind het belangrijk dat informatie klopt.
Door Joost321
#2688669
Waarom zou je zowiezo dit soort reclames moeten geloven. Biest is toch de eerste melk die alleen direct na de geboorte wordt geproduceerd? Dan zou ik het ook alleen direct na de geboorte geven. Er zitten heus wel wat stofjes in die de weerstand verhogen maar zoals het gesteld is in die advertentie is het Haarlemse olie.
Door lightning
#2688840
Joost321 schreef: Waarom zou je zowiezo dit soort reclames moeten geloven. Biest is toch de eerste melk die alleen direct na de geboorte wordt geproduceerd? Dan zou ik het ook alleen direct na de geboorte geven. Er zitten heus wel wat stofjes in die de weerstand verhogen maar zoals het gesteld is in die advertentie is het Haarlemse olie.
Ik weet niet of ik je goed begrijp maar ik geef geen reclame :-\
Mevroi Kruim schreef: Is er onderzoek gedaan naar de doodsoorzaak van de kittens? Dat zou ik eerst wel willen weten alvorens de oorzaak bij de biest te leggen. Uiteraard deugt de voorlichting van de firma van geen kanten, dat staat buiten kijf.

Ervaring is heel belangrijk idd maar dat valt niet af te leiden uit de lengte van de fokkers-carrière alleen helaas. Mensen kunnen tientallen jaren met iets bezig zijn zonder er iets over geleerd te hebben is mijn ervaring.

Niet om te zieken maar ik vind het belangrijk dat informatie klopt.
Ja dat snap ik, ik kan je die info niet geven het betreft niet mij.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door