Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Iris-Paddy
#2677004
Een paar weken terug ben ik begonnen met het overzetten van mijn drie katten op kvv. In eerste instantie was de oudste poes het makkelijkste en vond ze kvv direct al heel lekker. Helaas heeft zij een paar keer enorm veel moeten spugen en sindsdien wil ze geen kvv meer eten. Ze heeft zelfs een week lang niets/nauwelijks willen eten. Ik heb haar moeten dwangvoeren, ben meerdere keren met haar naar de DA geweest, bloedonderzoek laten doen, daar is niets uitgekomen: alle waardes waren goed (gelukkig!)...

In haar ontlasting vond ik vrij veel haar (vanwege het overmatig likken) en sinds ze dagelijks haalbalpasta krijgt eet ze weer. Op dit moment alleen zachtvoer....Omdat zij een poes is met huidproblemen (kaalgelikte hals, kapotgekrabt kopje) krijgt ze al langere tijd medicijnen (dexamethason en prednison lijken niet -meer- te helpen, nu proberen we atopica). Wellicht zorgt alles bij elkaar ervoor dat ze niet lekker in d'r vel zit. Ze is inmiddels afgevallen tot 2,8 kg. 

Wat is wijs om met haar te doen qua voeding? Toch proberen om haar op kvv te krijgen (ondanks dat ze er vrij veel van moet overgeven)? Zijn er mensen die ook de ervaring hebben dat er veel gespuugd wordt bij het overzetten op kvv? 

Gelukkig zijn de andere twee nu helemaal over op kvv, en dat gaat hartstikke goed!
Door Martine-Tom
#2677040
Een andere kvv geven?
Ik maal zelf en heb nog het 1 en ander liggen, je mag best eens wat overnemen om te zien of ze het daar beter op doet  :)
Door Iris-Paddy
#2677157
Ik ben begonnen met Carnibest, toen heb ik een aantal enkelvoudige mixen gegeven van Degomeat (haas, konijn, parelhoen). De andere twee krijgen nu weer carnibest (eend) en diverse 'smaken' van Cat Excellent van Huntershome. Het probleempoesje nu dus even niets van kvv...
Door hannabelgje
#2677164
Dan zou ik eens heel rustig iets carnibest proberen van kip ofzo. Waar bestel je normaal? Als je eraan kunt komen dan zoh bibi ook fijn zijn om te proberen. Of meng de kvv in het begin met wat blikvoer dat ze er heel langzaam aan kan wennen. Probeer magere soorten te geven.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2677212
Die enkelvoudige mixen hebben die niet een erg hoog botgehalte?
Als het niet zo is, gaat mijn theorie niet op, maar als het wel zo is, zou het daar wel eens van kunnen komen. Een lichte verstopping kan al voor meer overgeven zorgen, maar ook gewoon bot op zich zou kunnen.

Volgens mijn dierenarts zou het misschien ook kunnen komen door een bepaalde diersoort , soort van voedselallergie. Maar daar heb ik nog nooit over gelezen hier op BP, dus ik weet niet of dat wel klopt.
Bij voedselallergie krijgen ze typisch wondjes rond het hoofd, maar misschien kan het ook overgeven veroorzaken, ik ben niet zeker.
Anders kunnen het ook nog de granen in Carnibest zijn (tenzij je de diabetesversie voerde).
Door hannabelgje
#2677216
Als ze eerder brokjes ofzo gegeten hebben kan het niet aan de rijst van de carnibest liggen. In kattenvoer zitten ook granen.
Door Iris-Paddy
#2677223
Echt verstopt is ze niet, ik heb haar regelmatig zien poepen (dagelijks) toen ze ook kvv at.

Ze heeft al heel lang huidproblemen, ik heb daar al een topic over geopend in medisch kat geloof ik. Maar voor haar ben ik eigenlijk overstapt op kvv.

Ze is nu nog maar een half jaartje bij mij, maar bij haar vorige eigenaars (11 jaar) heeft ze altijd om de dag een half pilletje dexamethason gehad (ivm huidproblemen), dit kreeg ze in het asiel ook, maar daar zijn we in overleg met de dierenarts afgestapt (eerst wel afbouwen) Een maand of 4 was haar huid rustig (tussendoor is ze dus naar mij verhuisd) en inmiddels heeft ze dus al 4 maanden erge huidproblemen. Ze likt haar hele hals kaal, en ook krabt ze dr kopje (vanaf oor tot bek) kaal. Dexamethason, prednison (icm cefaral) en atopica helpen niet. Ook heeft ze een tijdlang (voor de kvv dus) hypoallergene brok gegeten. Ook dit hielp niet.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2677225
hannabelgje schreef: Als ze eerder brokjes ofzo gegeten hebben kan het niet aan de rijst van de carnibest liggen. In kattenvoer zitten ook granen.
Ja das waar.
Had ik even niet aan gedacht.
Door NoaKaj
#2681842
Heb je ooit wel eens een eliminatiedieet gedaan voor die huidproblemen eigenlijk? Het klinkt als voedselallergie en dat is relatief makkelijk op te lossen en in elk geval veel beter dan Pred en andere rommel geven (Atopica heeft minder bijwerkingen, maar de gevolgen van langdurig gebruik zijn nog niet echt bekend).
Door paasnini
#2682544
Het klinkt inderdaad als voedselallergie en daar kunnen de darmen ook op reageren. Huidproblemen staan vrijwel nooit opzich maar hebben de oorzaak. Prednison kan een prima middel zijn om de gevolgen van een dieet te beperken (helpt tegen jeuk) maar daarmee doe je iets tegen het gevolg en niet de oorzaak. Bovendien heeft prednison als risico o.a. het ontwikkelen van suikerziekte.
Eliminatie lijkt mij dus erg verstandig. Als het echt niet lukt met kvv zou je het eliminatiedieet van Forza10 kunnen proberen (blikjes).
Door hamada
#2685661
Hier hebgen we een kat die plotseling ging overgeven bij verschilende soorten kvv. Zo kan ze carnibest en carnivoer rund en lam van die merken niet meer verdragen. Van Rodi eet ze de rund en lamrijst en lamshart graag. Ook runderhart en soepvlees e.d eet ze. Paard van Carnivoer eet ze graag, van Tinlo gooit ze het er uit.
Het is steeds uitproberen, maar we passen haar eten maar op wat ze eet en verdraagt.
Door vega
#2748256
Ik weet niet hoe het inmiddels is, maar als ik jou was, zou ik die medicatie eens goed onder de loep nemen. En zeker overgaan op homeopathische middelen!! Helemaal met huidproblemen.
Mijn kater met allerlei ernstige problemen heb ik weer (bijna) helemaal op de rit gekregen (we zijn nog bezig). 1 hond ook. Met andere hond en poes zijn we nu aan de gang.
Poes moet ook (gal)spugen, maar dat is vanwege misselijkheid (maar al veel minder vaak dan voor heen, dus ook zij gaat de goede kant op). Van KVV wil ze alleen konijn van Tinlo. Dus ga ik op zoek naar andere vleessoorten die ze zou lusten/willen. Dan gaan we daarna wel weer zien of ze meer soorten kan eten. Anders de brokken van Cat Lovers Gold als het niet anders is. En eigenlijk best vreemd, want deze kat was een zwervertje. Dus als iemand nog tips heeft vwb KVV soorten die er met kop en schouders boven uit steken bij katten qua lekkerigheid, dan hoor ik dat graag.
Gebruikersavatar
Door cath
#2754958
Hallo, misschien ook eens viyo voor katten proberen, heel coed voor de darmen, en ze zijn hier alld 4 ook dol op!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door