Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Lucie110
#2684262
Voor mijn cavia's ga ik dagelijks op pad om kruiden (en gras) te plukken en nu is mijn vraag mogen honden ook kruiden eten ?

In de bieb las ik al dat je paardenbloembladeren door de groentemix mag verwerken maar ben ook wel benieuwd of ze ook weegbree (smalle en brede), akkerkool, duizendblad, herderstasje, brandnetel, duizendblad, madeliefje, wikke, klaver (werkt bij cavia's gasvormend dus met mate), kleefkruid ed mogen hebben.

Als het er de tijd voor is doe ik ook wat zeekraal en lamsoor door de groentemix, niet te veel want dan vinden ze het niet te eten. Nu heb ik vorig jaar een plekje ontdekt waar zeekool staat en dat is nu fors uitgebreid. Laatst heb ik er wat van meegenomen voor ons zelf en ik moet zeggen dat het erg lekker is. De bladeren zijn niet eetbaar maar de steeltjes wel. Zouden de honden ook de steeltjes van de zeekool mogen eten ?
Door Lizzy
#2684336
Lucie110 schreef: Voor mijn cavia's ga ik dagelijks op pad om kruiden (en gras) te plukken en nu is mijn vraag mogen honden ook kruiden eten ?

In de bieb las ik al dat je paardenbloembladeren door de groentemix mag verwerken maar ben ook wel benieuwd of ze ook weegbree (smalle en brede), akkerkool, duizendblad, herderstasje, brandnetel, duizendblad, madeliefje, wikke, klaver (werkt bij cavia's gasvormend dus met mate), kleefkruid ed mogen hebben.

Als het er de tijd voor is doe ik ook wat zeekraal en lamsoor door de groentemix, niet te veel want dan vinden ze het niet te eten. Nu heb ik vorig jaar een plekje ontdekt waar zeekool staat en dat is nu fors uitgebreid. Laatst heb ik er wat van meegenomen voor ons zelf en ik moet zeggen dat het erg lekker is. De bladeren zijn niet eetbaar maar de steeltjes wel. Zouden de honden ook de steeltjes van de zeekool mogen eten ?
Bij mijn weten is klaver in ieder geval niet gezond voor de hond en kan een nare uitwerking hebben op de nieren. En ik heb de rest van mijn lijstje kruiden wel of niet geschikt voor honden niet paraat dus ik vrees dat ik je niet kan helpen. Ik denk dat je ze een voor een op google moet gaan opzoeken (en eventueel via google translate het kruid vertalen in het Engels of de Latijnse naam en ook nog op Engelse pagina's zoeken). Ik zou in ieder geval zeer voorzichtig met de hoeveelheden zijn. En bij twijfel niet doen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2684589
Zeekralen lijken mij veel te zout, zelfs na grondig afspoelen.
Sommige van je kruiden, iig brandnetel,  zijn vochtafdrijvend. Daar zou ik ook mee uitkijken, als is het maar vanwege gemak en poetsen. Een constant piesende woef is niet praktisch en niet zo gezellig voor de woef zelf.
Door BAC
#2685059
Planten, kruiden en grassen worden gebruikt in de geneeswijzen, niet alleen natuurlijke maar ook chemisch.
Asperine komt bv uit de bast van een wilg. In een biologische wortel zit een pijnstillende werking die te vergelijken is met paracetamol.
Dus ik vind het gevaarlijk om zomaar een kruid wat ik niet ken aan mijn hond te geven, wat voor een paard gezond is kan voor een hond giftig zijn.....

Daarnaast weet je ook niet wat er op de planten gespoten is aan gif, uitlaatgassen....Ik houdt mij liever bij mn vaste lijstje wat ik ooit heb gehad, en stop dr af en toe een brandnetel of paardebloem in, maar in kleine maten.
#2685111
Bedankt voor jullie reacties !

Ik woon inderdaad in Zeeland  ;)
Omdat ik mijn cavia's nogal wat kruiden geef heb ik al heel wat gegoogled naar de eigenschappen ervan maar ben tot nu toe ook huiverig om ze aan mijn honden te geven om de reden die Senta ook al aangeeft, wat voor een cavia of een paard gezond is kan voor een hond misschien wel giftig zijn. Voor de caafs heb ik een paar zeer betrouwbare plekjes waar ik kan plukken waarvan ik er zeker van ben dat er geen hondenpies opzit want dat is zelfs dodelijk voor ze. Klaver valt dan in ieder geval al af voor de hondjes. Smalle weegbree is ook goed eetbaar voor mensen maar is net als brandnetel ook vochtafdrijvend maar heeft ook antibiotische, ontstekingsremmende, verzachtende en mild laxerende eigenschappen. Mocht ik er achter komen dat er kruiden zijn die geschikt zijn voor ze dan zou ik er heel weinig van gebruiken vanwege de sterke werking van veel kruiden. Zolang ik niet zeker weet of ze geschikt zijn ga ik ze niet door de groentemix verwerken want beter het zekere voor het onzekere nemen.

Reus is niet de enige die gek is op kleefkruid, Jack heb ik er laatst ook van zien grazen hier in mijn achtertuin.

Zeekraal en lamsoor is zijn inderdaad nogal zilt maar daar doe ik dan ook erg weinig van door de mix anders vinden ze het bleh  :yucky:
Door nienk
#2685265
Lucie110 schreef: Bedankt voor jullie reacties !

Ik woon inderdaad in Zeeland  ;)
Omdat ik mijn cavia's nogal wat kruiden geef heb ik al heel wat gegoogled naar de eigenschappen ervan maar ben tot nu toe ook huiverig om ze aan mijn honden te geven om de reden die Senta ook al aangeeft, wat voor een cavia of een paard gezond is kan voor een hond misschien wel giftig zijn. Voor de caafs heb ik een paar zeer betrouwbare plekjes waar ik kan plukken waarvan ik er zeker van ben dat er geen hondenpies opzit want dat is zelfs dodelijk voor ze. Klaver valt dan in ieder geval al af voor de hondjes. Smalle weegbree is ook goed eetbaar voor mensen maar is net als brandnetel ook vochtafdrijvend maar heeft ook antibiotische, ontstekingsremmende, verzachtende en mild laxerende eigenschappen. Mocht ik er achter komen dat er kruiden zijn die geschikt zijn voor ze dan zou ik er heel weinig van gebruiken vanwege de sterke werking van veel kruiden. Zolang ik niet zeker weet of ze geschikt zijn ga ik ze niet door de groentemix verwerken want beter het zekere voor het onzekere nemen.

Reus is niet de enige die gek is op kleefkruid, Jack heb ik er laatst ook van zien grazen hier in mijn achtertuin.

Zeekraal en lamsoor is zijn inderdaad nogal zilt maar daar doe ik dan ook erg weinig van door de mix anders vinden ze het bleh  :yucky:
hihi leuk dat een andere hond het ook heeft! mijn moeder vindt het wel handig, die laat die paar strengen kleefkruid die bij hun in de tuin groeien, staan voor als Reus komt logeren. die knabbelt het zo op, in een paar dagen.

wat wel opvallend is: hij lijkt dat kleefkruid echt goed te verteren, terwijl hij als ie van dat jonge snijgras heeft gegeten (van die brede sprieten die veel honden lekker vinden), vaak daar restjes van in zijn poep heeft zitten.

als ik het me juist herinner, heeft kleefkruid een ontspannende werking op de spieren. iemand hier op BP zei zoiets, omdat ik me afvroeg of kleefkruid misschien een bijzondere eigenschap heeft waardoor Reus zich er toe aangetrokken voelt.
#2685341
nienk schreef: Reus graast kleefkruid, hij vindt dat echt ontzettend lekker. ooit eens gevraagd hier op BP en toen gehoord dat het (mits geen gigantische hoeveelheden) geen kwaad kon.
Hier ook hoor, allemaal. Bij de laatste uitlaatronde komen we langs grote bossen kleefkruid en ze lopen niet verder tot ze even lekker hebben mogen grazen  ::)
Door BAC
#2685349
Lucie ik wist niet dat hondenpies dodelijk was voor cavia's ik geef mijn konijnen altijd konijnendistels, en ik weet niet of dr overheen gepiest is.

Zo weet ik dat paardenbloemen giftig zijn voor paarden en honden, en geef ze daarom ook liever niet aan mijn konijnen. Wel 'grappig' en interessant dat elke kruid zijn eigen werking heeft, des te meer verstandig om het niet zomaar in grote getalen te voeren aan je dieren.
Door BAC
#2685641
Kaela schreef: Paardenbloem giftig voor paarden? Nog nooit van gehoord en ik heb al heel wat paarden paardenbloem zien eten zonder problemen.
Sorrie ik bedoel boterbloemen.... ::)
#2685702
nienk schreef: hihi leuk dat een andere hond het ook heeft! mijn moeder vindt het wel handig, die laat die paar strengen kleefkruid die bij hun in de tuin groeien, staan voor als Reus komt logeren. die knabbelt het zo op, in een paar dagen.

wat wel opvallend is: hij lijkt dat kleefkruid echt goed te verteren, terwijl hij als ie van dat jonge snijgras heeft gegeten (van die brede sprieten die veel honden lekker vinden), vaak daar restjes van in zijn poep heeft zitten.

als ik het me juist herinner, heeft kleefkruid een ontspannende werking op de spieren. iemand hier op BP zei zoiets, omdat ik me afvroeg of kleefkruid misschien een bijzondere eigenschap heeft waardoor Reus zich er toe aangetrokken voelt.
Het is zeker opvallend dat Reus het zo goed kan verteren. Van gras is inderdaad altijd wel wat terug te vinden in de ontlasting

Kleefkruid zou zorgen voor een uitgesproken werking op de lymfeklieren. Het zet deze aan tot een snellere werking om op die manier het lichaam te ontgiften. Ook werkt het kruid vochtdrijvend, bevordert het de circulatie en de stofwisseling. Het is een kruid wat goed in te zetten is bij oedeem, opgezette of ontstoken lymfeklieren, vasthouden van vocht, stuwingen en urineweginfecties. Het wordt ook vaak ingezet als ontgiftingskuur (in combinatie met andere kruiden) en bij huidproblemen zoals eczeem.
Drijver schreef: Hier ook hoor, allemaal. Bij de laatste uitlaatronde komen we langs grote bossen kleefkruid en ze lopen niet verder tot ze even lekker hebben mogen grazen  ::)
Nog meer kleefkruidliefhebbers, grappig
Senta schreef: Lucie ik wist niet dat hondenpies dodelijk was voor cavia's ik geef mijn konijnen altijd konijnendistels, en ik weet niet of dr overheen gepiest is.
Cavia's kunnen er heel ziek van worden en er zelfs dood aan gaan. Dit geldt trouwens ook voor vogelpoep
dus elk sprietje controleer ik ook op vogelpoep voordat ik het aan mijn cavia's voer. Hoe dit zit bij konijnen weet ik niet precies.
Laatst gewijzigd door Lucie110 op za 01 jun 2013, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door