Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2682506
Als nieuwbakken BARFer ben ik nog mijn weg aan het zoeken hoe ik het gemakkelijkst porties maak. Ik heb een hond, en die heeft ook nog een speciaal dieet. Ik heb een kleine keuken en weinig tijd. Komt bij dat in dit huishouden iemand woont die verstandelijk beperkt is. Het moet dus "panklaar" aangeleverd worden. Een zakje per maaltijd.

Ik heb nu per soort vlees en per maaltijd een zakje gemaakt, en daarna de uit de verschillende zakjes een maaltijdzak samengesteld. Voordeel: ik kon het onderbreken als mijn hulp nodig was. Het paste op mijn kleine aanrecht. Het vlees bleef zoveel mogelijk gevroren. Maar het was ongelovelijk veel werk!! En dan heb ik het nog niet over de vele plastic zakjes die dit kost. Ook niet zo tof voor het milieu. Hoe maken jullie van diepgevroren vlees kant en klare menu's? Dus: Hoe gaan jullie te werk vanaf het moment dat het vlees bezorgd wordt, en dat het uiteindelijk als maaltijd in de vriezer ligt?
Dankjewel!
#2682550
hier ook een kleine keuken, en kan er ook niet zo lang mee bezig zijn. hier is wat voor mij het beste werkt:

- ik heb zakjes vleesbot voor 2 dagen. als ik dus vleesbot binnen krijg, dan laat ik dat in een afwasteiltje in de badkamer ontdooien totdat het werkbaar is. dan maak ik dat in porties voor 2 dagen in zipzakjes van ikea.

- als ik orgaan vlees gekocht heb, dan probeer ik te zorgen dat dat alle orgaansoorten tegelijkertijd is. (hart, lever, nier). dat laat ik dan alle drie zo ver ontdooien dat het makkelijk in kleine stukjes te snijden is. vervolgens meng ik dat door elkaar en verdeel dat in zakjes van een paar honderd gram. die gaan de vriezer weer in.

- het spiervlees laat ik, als het binnenkomt, ook zover ontdooien dat het makkelijk te snijden is. ook daarvan maak ik zakken van een paar honderd gram. iets meer dan er in de zakken orgaanmix zit.

- ik heb voor Reus kleine plastic bakjes waar de orgaanmix en spiervlees voor 2 dagen samen in past. eens in de zoveel tijd, pak ik uit de vriezer zo'n zak met orgaanmix, en eentje met spiervlees. dit laat ik dan zo ver ontdooien dat het makkelijk in de bakjes te stoppen is. die bakjes gaan de vriezer weer in.

- eens in de 2 dagen pak ik dus zo'n zakje met vleesbot en een bakje met spiervlees/orgaan uit de vriezer.

deze manier werkt voor mij het handigst. het kost uiteindelijk meer tijd dan gelijk als je dingen binnen krijgt alles in porties te verdelen, maar je hoeft het niet allemaal in 1 keer te doen, maar het kan op meerdere, korte, momenten. en het kost in de keuken ook niet zoveel ruimte.  het is niet helemaal ideaal dat het vlees en orgaan een keer extra ontdooid, maar dat hoort er eigenlijk nou eenmaal bij, op een andere manier zou barfen voor mij wel erg lastig worden.

ik moet er wel bij vermelden dat Reus klein is en de porties dus ook klein zijn.

voor de bakjes: ik heb bakjes van de Xenos. maar je kan (voor een grotere hond helemaal) ook bakjes van bijvoorbeeld boter en smeerkaas enzo opsparen en gebruiken.
#2682918
Hier ook een enorm kleine keuken. Ik heb een werkplek van misschien 80 cm en mijn fornuis gebruik ik als werkplek.

Ik maak zelf kvv voor Mowgli. Omdat ik overdag vanuit huis werk, kan ik pas 's avonds aan de gang om kvv te maken. Mijn vleesbestellingen gaan dus gewoon de vriezer in tot ik tijd heb om te gaan malen, mengen en verpakken. Ik laat dus wel het een en ander ontdooien, de mixen van Kiezebrink moeten wel, anders kan ik ze niet mengen met mijn zelf gemaalde spul. Ik laat alleen de buitenste laag ontdooien, de rest hark ik met 2 vorken uitelkaar.

Orgaan laat ik zover ontdooien tot het niet meer hard genoeg is voor de gehaktmolen.

Ontdooien gebeurt wel in de koelkast. Ik maak meestal 3 mixen en neem per mix de benodigde ingrediënten uit de koelkast. Hiermee bespaar ik plaats op mijn werkblad.
Ik begin altijd met het malen van alle ingrediënten, zodat ik mijn gehaktmolen (electrische Jupiter) Meteen kan opbergen. Het orgaanvlees voor de 3 menu's (hart, lever,nier) maal ik altijd in 1 bak en meng het goed doorelkaar. Ik neem er dan voor iedere menu de benodigde hoeveelheid uit. De ingrediënten die ik niet meteen nodig heb voor de eerste mix gaan terug de koelkast in.

Omdat ik maar 1 kat heb die 160 gr. per dag eet en nogal een miep is, verdeel ik de mixen in porties van 80 gr. Hiervoor gebruik ik een diepvrieszak van 3 liter. In de hoeken van de zak gaat een bol kvv van 80 gr, deze draai ik rond en bind het dicht met zo'n stripje die je bij de zakken krijgt. Op deze manier passen er 4 porties van 80 gr. in 1 diepvrieszak. Ik kan met een beetje passen en met een passen en meten passen er 4 x 320 gr. gebundeld in 1 3 liter diepvrieszak waarop ik het menu nummer schrijf, de ingrediënten en de datum van verpakken.

Per dag knip ik dan af wat ik nodig heb (2 bolletjes van 2 verschillende diepvrieszakjes). De stripjes recycle ik, de minizakjes gooi ik weg.
Dit kost ook best wel veel tijd, ca. 3-4 uur voor 7,5 kg. kvv, maar ik zie geen andere mogelijkheid.
Laatst gewijzigd door Mowgli op di 28 mei 2013, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
#2682953
Lieve Mowgli en Nienk,
Ik ben helemaal blij met jullie antwoorden!
Jullie geven me beiden hele goede tips. De zakjes van Ikea. De gehaktmolen van Jupiter! Super! De Xenos ga ik binnenkort bezoeken voor de bakjes. Jullie ontdooien dus ook. Een opluchting! Ik probeer het zo koud mogelijk te houden, maar -20 is niet door te komen.
Top top top. En ik krijg nu ook het idee dat ik het eigenlijk best goed georganiseerd heb. De tijd die Mowgli beschrijft ben ik er ook aan kwijt. Ik had deze keer voor 12 weken ingekocht. Foutje. Dat doen we niet meer! :-) Daar komt geen einde aan. Ik heb een hond die 500 gram per dag nodig heeft. Maar door haar pancreas problemen bestaat haar menu uit 5 onderdelen. Waaronder 35% pancreas. Het mixen van het orgaanvlees vind ik ook echt een hele goede tip. Ga ik doen. Ze vind hart heerlijk en lever niet te knagen. Ook de pancreas is niet geliefd. Smaakt een beetje bitter. Maar ja, voor een evenwichtige voeding moet ze wel!

Dank jullie wel! Geweldig!!!
#2683113
Ook hier een kleine keuken... dus regel nummer 1: alle afwas moet gedaan en weggeborgen zijn, alle plek die je hebt moet je kunnen benutten (bij mij gaan op de verdeeldag de waterkoker en koffieapparaat eventjes naar de living, scheelt me weer een paar extra centimeters). Het deksel van mijn gasfornuis naar beneden scheelt ook een werkplekje extra.

Ik koop ca. 25 kg. vlees om 2 maanden te overbruggen (Lupi moet zo'n 400g in totaal per dag). Als ik ermee thuis kom, neem ik een emmer en een grote opbergbox. Beiden gaan op de grond met alle vlees erin om te ontdooien. Na een paar uurtjes kunnen we starten. Mijn vriend en ik doen dit samen, we zijn ca. 2u bezig.

-Hij portioneert alles: de botten en karkassen per ca. 160g. Deze gaan per portie in een zakje. De organen worden ook verdeeld in dagporties. Vaak neem ik eende- of kippenhartjes, omdat dit ca. 20g per stukje weegt en Lupi moet zoveel per dag hebben, dus dat scheelt snijwerk! Gemakkelijker dan een koeienhart in stukjes verdelen.... Ook de pens en het spiervlees wordt in de correcte grammen gesneden. Dit lijkt moeilijk, maar als je één voorbeeld hebt van 160g spiervlees, kan je alle andere stukken in dezelfde orde snijden zonder ze allemaal te wegen.

-Dan neem ik een paar slakommen: één voor de pens, een voor de niertjes, lever en hartjes, een grote voor het spiervlees. Ik vul ook zakjes met deze combinaties, per dag een portie. Ik zet een stoel bij mij (de werkplek is al helemaal ingenomen). Op deze stoel zet ik de laden van de diepvriezer. Ik vul ze gelijk en kan dan lade per lade in de vriezer stoppen.

Sommige mensen geven hier maar 1 keer per week pens of orgaan. Ik verdeel het liever over alle dagen, omdat Lupi's stoelgang anders ook navenant is. Nu is zijn maaltijd mooi in evenwicht merk ik. Ik laat de botten en ander vlees apart omdat ik dan nog meer kan variëren.
#2683251
Lieve Lupi,
Nog zo'n kanjer die de tijd neemt mij te beantwoorden. Geweldig! Dank!
Dat afwassen herken ik! De tip om de koffiezetter en waterkoker even weg te zetten vind ik een super tip. Waarom verzin ik dat niet? Geniaal!
Het forneus gebruik ik ook als werkplek. Hier inductie dus die plaat werkt fijn. De boel in slakommen wegzetten is ook zo'n goed idee. Verzin ik dus ook niet. Kijk, dit heb ik nodig lieve mensen. Ik ben blij met jullie!  :)
#2683374
Ik ken de situatie en ga ook geen uren in de keuken staan, niet alleen daarvoro maar hetontdooit dan ook teveel.
Ik bestel, pak er een kilo uit van wat ik wil portioneren en maak porties.
Hier ben ik hooguit een week elke avond 5 minuutjes mee bezig, dan heb ikw eer voor weken porties,
en stijf bevroren
#2684236
Voor een van mijn honden maak ik zelf kvv voor ong. 2 weken  in een keer Ik neem:

De gewenste hoeveelheid vleesbot  (bijv konijn)
de gewenste hoeveelheid spiervlees (bijv paard)
De gewenste hoeveelheid orgaan (Hart lever nier  van bijv.kalkoen en lam

Ik maal mijn vleesbot, en  doe dit in een teil. In een andere teil  komt dan gemalen orgaan en  gemalen spiervlees  14 kilo goed mengen  lukt moeizaam, daarom hou ik het uit elkaar met de teiltjes .
Daarna ga ik zakjes vullen, eerst het gemalen vleesbot in de zakjes, dus 14 zakjes maken, en die bijvullen met de gemalen  spier/orgaan mix tot  zo een 950 gr.  Er kan  bij het aanbieden van de maaltijd  nog wat groente bij of een ei of zo  Ik weeg wel  steeds elke portie af . Hier hebben ze ongeveer een kilo per hond/dag nodig.

Ga ik weer  een volgende keer  maken, dan neem ik bijv. kipkarkas, met zalmvlees en geitorgaan. en eet mijn hond 2 weken die mix.  Zo wissel ik af in diersoorten .
Ik heb maar 1 zakje per dag nodig, en zou jij kilo porties maken, dan heb je zelfs maar 1 zakje per 2 dagen nodig.
Ik gebruik ze diepvrieszakjes van de aldi of lidl.
#2684346
Hoi Nova!

Diepvrieszakjes van de Aldi of de Lidl? Dank voor de tip!!! Ik had de eerste keer boterhamzakjes. Dat gaat kapot in de vriezer. Daar merk je in de vriezer niet veel van, maar wel bij het ontdooien!  :)

Fijn dat jij er kilo's bij hebt gezet. Nu weet ik een beetje hoeveel volume ik straks zal hebben. Ik zal per maand zo'n 46 kilo nodig hebben. Dat wordt dus nog een uitdaging op een werkblad van 1.20 meter. Dan heb ik het forneus dus ook in gebruik. Gaat lukken toch?  ;D

Jij ook weer veel dank!
#2684700
Ik ben eigenlijk meer van het makkelijke, ook vanwege mijn lichamelijke gesteldheid sinds een aanrijding. Ik voer per week compleet, waarvan ik 3 dagen kvv geef.
Ik heb mijn percentages zo aangepast dat ik 1 kilo maar door een aantal stukken hoef te hakken. Dit doe ik gewoon op het oog (ze eten hier ongeveer 500 gram per dag). Elke keer als ik iets nodig heb, hak ik het half ontdooit in een aantal stukken en vries het op 1 stukje na weer in.

Al het orgaan snij (anders moeten ze het niet) ik en meng ik dan door elkaar om het vervolgens in porties van 150 gram in te vriezen (dat is hier handig). Ik zorg dat er in die mix van 4 diersoorten hart en lever zit en van zo veel mogelijk diersoorten nier (ik zit hier met allergiën dus dat is extra lastig).
Met deze orgaanmix kan ik weer wat maanden vooruit ;)

Verder heb ik op de koelkast een tabel hangen met wat ik wanneer voer en wanneer wat dan uit de vriezer gepakt moet worden.
#2685048
Vayacondios schreef: Hoi Senta, Ook een idee ja, iedere avond een kilo verwerken. Maar je zegt het stijf bevroren blijft. Hoe maak jij er dan porties van? De lintzaag?

Hoi Lupi, Ik ga de slakommen proberen!  ;)
Ik werk met een bijl en een schroevedraaier, trek ik het zo uitelkaar, wel buiten op een boomstronk (De keuken zal dit niet echt trekken) En anders leg ik het een uurtje onder in de groentelade, en dan kan ik het ook verwerken maar is  het nog wel bevroren.
#2685086
Vayacondios schreef: Hoi Nova!

Diepvrieszakjes van de Aldi of de Lidl? Dank voor de tip!!! Ik had de eerste keer boterhamzakjes. Dat gaat kapot in de vriezer. Daar merk je in de vriezer niet veel van, maar wel bij het ontdooien!  :)

Fijn dat jij er kilo's bij hebt gezet. Nu weet ik een beetje hoeveel volume ik straks zal hebben. Ik zal per maand zo'n 46 kilo nodig hebben. Dat wordt dus nog een uitdaging op een werkblad van 1.20 meter. Dan heb ik het forneus dus ook in gebruik. Gaat lukken toch?  ;D

Jij ook weer veel dank!

en met een groot dienblad  de aanrechtbak afdekken, maakt je werkblad nog groter  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door