Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Hondje_
#2683448
Gisteren met mijn hondje bij de dierenarts geweest. Hij vermoed dat ze een voedingsallergie heeft. Voor 2 weken speciaal voer meegekregen (RC Hypoallergenic) en als de klachten daarmee verdwijnen kan ik daarna beginnen met elimineren. Hij gaf aan dat ik bijvoorbeeld 6 weken alleen paard moet geven.

Nu vroeg ik mij het volgende af. Heb eens gelezen dat je met elimineren een voedsel moet geven wat ze nooit hebben gehad. Nu heeft Daisy zo'n beetje alles gehad voor zover ik weet qua KVV. Alleen kangaroe en struisvogel niet.

Kan ik ook elimineren met wat makkelijker verkrijgbare KVV in smaken die ze wel heeft gehad?

Wat nu als ik bijvoorbeeld paard neem (heeft ze al vaker gehad) en ze reageerd daarop? Direct stoppen en een ander dier nemen of de 6 weken afmaken?
Door Greece
#2683463
Waarom vermoed de DA dat ze een voedselallergie heeft? Wat zijn de klachten?
Waarom zou je eerst brokken gaan geven?
Ik zou direct gaan elimineren met kangaroe of struisvogel.
Door Hondje_
#2683488
Maagpijn en wisselende ontlasting, geen diarree maar af en aan zacht het laatste deel.

Aangezien ze echt last heeft van haar maag en ik aparte smaken toch echt moest bestellen (eerst kijken waar ik dat soort dingen kan krijgen voer KVV) moest ik wat....

In de brokken zijn de eiwitten afgebroken. Als het goed is zal ze daar niet op reageren.
Na de 2 weken tot rust komen kon ik gaan elimineren.
Door nienk
#2683500
aha, dan hebben we het (volgens mij) over een voedsel-intolerantie, en niet over een allergie. (allergie geeft jeuk klachten, intolerantie problemen met verteren, buik klachten dus) Ik weet niet precies zo uit mijn hoofd hoe het ook al weer zit, Mevroi Kruim heeft dat eens ergens heel goed uit gelegd.

mag ik vragen wat er aan onderzoek is verricht bij de hond? en hoe lang had zij de klachten al? heeft ze hier ooit medicatie voor gekregen? voor het beginnen van de klachten ontwormd of ingeënt? hoe lang at ze al KVV en kreeg ze misschien nog tussendoortjes die niet vers/rauw/100%puur vlees waren?

over elimineren bij een vermoeden van voedsel-intolerantie weet ik niet zoveel, dus of het hetzelfde werkt als bij een allergie, weet ik eigenlijk niet. het principe blijft gelijk, namelijk 1 diersoort die de hond nog nooit gegeten heeft(minstens) 6 weken voeren en daarna een paar weken de tijd nemen om 1 voor 1 nieuwe diersoorten te introduceren, terwijl je gedurende deze maanden ALLE andere factoren die mogelijk klachten zou kunnen veroorzaken gelijk houdt.
Door Hondje_
#2683667
Ik denk idd ook een intolerantie. Zo baas zo hond. Heb ook een voedselintolerantie (gluten heb coeliakie) ;D

Qua onderzoek is ze alleen klinisch onderzocht. Hij hoorde mijn verhaal aan en hoorde haar longen en hart. Die waren schoon en aangezien ik vertelde dat ik iedere week van de dag een andere diersoort gaf en gezien de klachten dacht hij direct aan een voedingsprobleem.
Met het voelen ging ze helemaal bol met haar rug (maagpijn) en haar bek likken. Deed duidelijk zeer.

De klachten zijn 4 weken geleden begonnen en heel wisselvallig. Zo moest ik 2 dagen in de nacht uit bed zo 2 dagen weer niet. Dan ging ze piepen en stond ik buiten en ging ze gras kauwen met staart tussen de benen, rugje bol. Daarna terug in bed hoorde ik haar buikje borrelen. De ontlasting was de ene dag goed en de andere dag zacht aan het einde. Moest ik haar kontje afvegen na het uitlaten zeg maar. Deze klachten had ze vroeger ook na het voeren van Smuldier na 1.5 jaar ongeveer. Na overgang op KVV met bot was dit over maar nu dus weer terug.

Ze kan niet tegen vette vis (overgeven bij makreel en zalm nattte poep), Smuldiier en All Animal Kwartel dat wist ik al.

Ze kreeg altijd KVV en daarnaast als tussendoortjes snacks van o.a. Carnibest, Bandit maar ook uit de dierenwinkel bonbons van schapenvet en Boxby snacks.

Ze heeft geen medicijnen gehad van de dierenarts.

Laaste ontworming (Stronhold pipet ze kan niet tegen pillen dan geeft ze binnen een uur over of diarree) was 15 april, Ieder kwartaal.
Ontvlooien iedere maand met Advantix of Frontline. Zitten hier veel teken. Inenten (+ kennelhoest voor hondenschool) 1x per jaar laatste keer in oktober.

Heb een ontwormkit + Giardia liggen van Het Woud voor haar en de kat die ik pas heb besteld maar denk dat opsturen nog te vroeg is. Heb een keer gemailed en er moest geloof ik 2 maanden tussen ontwormen en testen zitten.
Laatst gewijzigd door Hondje_ op do 30 mei 2013, 08:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Greece
#2684037
Wat ik zeker zou afraden is ieder kwartaal te ontwormen. Het waarom is vaak een onderwerp hier op BP. Als je de zoekfunctie gebruikt kom je heel veel te weten hierover.
Vette vis daar kan een hond inderdaad misselijk op worden en aan de diarree gaan.
Niet om je aan te vallen  ;) maar  schapenvet bonbons...wat heeft dat voor toegevoegde waarde? Net als de Boxby snacks?
Kan je een ritme ontdekken in de dagen waarop ze diarree en daarom misschien buikpijn heeft?
Misschien is dan dezelfde kvv gevoerd waar ze niet tegen kan.
Je ziet er kunnen diverse redenen zijn waarom jouw hond deze klachten heeft en als het mijn hond zou zijn dan weg met de tussendoortjes en over gaan naar vers vlees waarbij je ook aan bot kan komen. Om slappe ontlasting te voorkomen.
Je zou dan voor konijn kunnen gaan als je daar makkelijk aan zou kunnen komen.
Door Hondje_
#2684115
Die snacks heeft ze altijd gehad. Weet dat ze geen nut hebben maar ze vond ze lekker.
Heb haar 1.5 week geen snacks gegeven alleen haar eten maar hielp niet :(

Konijn kreeg ze iedere week. Kan ik die gebruiken dan voor elimineren straks?

Dat is dus mijn probleem het enige wat ze niet op heeft is kangaroe 8) en Parelhoen. Zelfs buffel en struisvogel heeft ze al eens gegeten kwam ik achter. Hoe kan ik nu elimineren als ze alle diersoorten verder heeft gehad?

Het ging nu net goed met die hypoallergene brok wou net gaan juichen waar het niet dat ze net weer naar buiten wou puur om gras te kauwen :( Maar goed volgens de arts kon de maagpijn nog wel een tijdje aanhouden. MOest het 2 weken aankijken.
Door Greece
#2684120
In feite heb je dus 4 soorten waarvan 2 nog nooit gehad. Een paar keer een soort gegeten hebben kan nog prima als eliminatie gebruikt worden. Eigenlijk keuze genoeg  :)
Door Hondje_
#2684134
Van de buffel en struisvogel heeft ze snacks gehad scheelt dat ook? Moet uberhaupt kijken hoe ik aan dat vlees kan komen in KVV. Geen verstand van BARF en geen aparte  vriezer :(

Van de parelhoen kan ik All Animal Parelhoen bestellen, de filets zijn daarvan afgesneden kan dat een probleem geven?

Van de kangaroe kan ik Naturis bestellen daar zitten kruiden oid in. Is dat een probleem bij elimineren? Ze heeft dat merk dus die premix nooit gehad.
Door Hondje_
#2684136
Rosalie schreef: In feite heb je dus 4 soorten waarvan 2 nog nooit gehad. Een paar keer een soort gegeten hebben kan nog prima als eliminatie gebruikt worden. Eigenlijk keuze genoeg  :)
mmm bedacht mij net dat ze Carnibest kalkoen ook niet veel gegeten heeft in haar leven. Wellicht 2 kilorollen in totaal ofzo 8)
Kan wellicht dus ook een optie zijn kalkoen??

Wel lastig inslaan alleen. Bestel per maand maar moet iets 6 weken geven. Misschien toch alle soorten voor 6 weken inslaan en dan de prullenbak in indien niet goed valt?
Moet je die 6 weken afmaken van dat dier als het niet goed valt?
Met het eerste dier weer beginnen dan?
Door Greece
#2684153
Als een diersoort niet goed valt dan stop je er natuurlijk mee. Dat ga je geen 6 weken voeren.
Je begint b.v. met de kalkoen dat gaat goed dan na 6 weken de eend versie dat gaat ook goed.
Dan een andere en die gaat niet goed. Met deze stop je en blijft weer even de 2 voorgaande voeren totdat de klachten weg zijn.
En vervolgens een andere soort enz enz
Door Hondje_
#2684308
Dank je voor de uitleg. Ga ik als eerste Carnibest Kalkoen bestellen die is vrij makkelijk verkrijgbaar en staat bij dat het ook geschikt is voor eliminatie.
Bestel ik ook Naturis kangaroe of All animall parelhoen erbij voor het geval de CB niet werkt.

Heb de testsets van Het Woud (wormen + giardia) al een paar dagen liggen. Heb echter de kat en hond het laatst 15 april ontwormd. Heeft het nut nu al te testen of nog wachten tot 15 juni?
Door keetje
#2684316
Persoonlijk vind ik carnibest kalkoen geen goede soort om te elimineren, er zit rijst in en meer toevoegingen. Elimineren moet je doen met een enkelvoudig voer, zonder toevoegingen omdat je anders nog niet weet of je hond overgevoelig reageert op een van de toevoegingen. En rijst? Ik vind dat een no-go bij (in ieder geval het begin van) elimineren. Wil je toch voor CB kalkoen gaan pak dan de diabetes versie. Maar ook de toegevoegde plantaardige olie kan maar zo dunne(re) ontlasting veroorzaken.
Door Greece
#2684952
keetje schreef: Persoonlijk vind ik carnibest kalkoen geen goede soort om te elimineren, er zit rijst in en meer toevoegingen. Elimineren moet je doen met een enkelvoudig voer, zonder toevoegingen omdat je anders nog niet weet of je hond overgevoelig reageert op een van de toevoegingen. En rijst? Ik vind dat een no-go bij (in ieder geval het begin van) elimineren. Wil je toch voor CB kalkoen gaan pak dan de diabetes versie. Maar ook de toegevoegde plantaardige olie kan maar zo dunne(re) ontlasting veroorzaken.
Ben ik met je eens en heb ook zitten twijfelen of ik dit als antwoord moest geven. Ik ben afgegaan op wat de site van Carnibest zegt.
Het beste is natuurlijk zelf samen te stellen maar op de een of andere manier heb ik  de indruk dat  TS dat  niet als mogelijkheid ziet. Maar misschien heb ik dat mis. :(
Door Hondje_
#2684962
Zelf samenstellen vind ik op dit moment nog wat te moelijk idd. Kijk als in de toekomst blijkt dat ze zelfs niet tegen rijst kan (zit als eerste ingedrient in de hypoallergene brokken die ik heb gekregen van de dierenarts maar goe dat zal doodgekookt zijn) dan zal ik wellicht wel moeten. Liever niet heb een klein hondje wat 200/250 gram per dag aan KVV eet. Zou voor barf een aparte vriezer moeten aanschaffen en mij over mijn angsten e.d. heen moeten zetten.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door