Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2683280
Het gaat weer niet goed met Fjurdy. Maandag heb ik bloed laten prikken om te kijken hoe zijn bloedwaardes van zijn pancreas en lever e.d. waren omdat hij weer continu liep te hijgen, best wel veel dronk en zich overduidelijk niet lekker voelde.
Vandaag kwamen de waardes terug en ze zijn nog net zo hoog als in oktober.
Hij krijgt nu dagelijks tramadol om te kijken of het daar weer wat beter mee gaat.

Nu komt de gedachte weer naar boven hoe lang hij nog heeft. Hij is doodsbang van de DA, moet ik hem nog gaan pesten met allerlei onderzoeken om te kijken of hij misschien pancreas kanker heeft, en als ik dat doe en dat is de uitslag, laat ik hem dan nog opereren?

Verder heeft hij veel pijn in zijn rug en heupen, dit ligt aan een paar wervels waar ik vorig jaar ook foto's van heb laten maken en waar hij steeds meer last van krijgt.

In zijn kopje wil hij nog heel graag, alleen wil zijn lijf steeds minder.

Hoe weet je wanneer het genoeg is  :'( :'(
Laatst gewijzigd door tt-tjes op vr 14 jun 2013, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
#2683287
Dat is altijd een moeilijk iets. Soms wordt het overduidelijk aangeven, andere keren moet je zelf concluderen dat het lichaam de wilskracht niet meer kan ondersteunen en dan wordt het meer een kwestie van...hoelang kun jij aanzien hoe die hond "vecht" met zijn eigen lichaam die 'm op meerdere vlakken in de steek laat :(.
#2683291
Ach Carole, het is niets he om ze zo te zien  :'( :'( :'(

Ik ken je probleem, ik loop hier ook tegen aan met Sammy.
Ze heeft andere pijnstillers en het gaat een tijd goed, maar ze begint nu ook weer met kramp aanvallen.
Het is moeilijk want ze wilt echt mega graag nog, maar wanneer houdt het op en wat ga je nog doen??

Geen tips, maar wil je wel heel veel sterkte wensen  :-* :-* :-* :-*
#2683331
Ik herken je probleem zo goed. Maar alleen jij weet wanneer het genoeg is. Jij kent je hond het aller-beste en alleen jij kan en mag/moet die ene verschrikkelijke beslissing een keer nemen.
Kijk heel goed naar wat hij nog wel kan en wat nog acceptabel is voor jullie. En maak foto's, geniet samen van de dingen die hij nog wel kan.

Heel veel sterkte, dit is vreselijk moeilijk. :-* :-*
#2683337
Ach wat is dit toch moeilijk he ?  :(


Wat een tegenvaller dat zijn bloedwaardes niet verbeterd zijn . :(

Ik zou ook kijken naar al je inspanningen van de afgelopen tijd en of je daarin verbetering ziet.Of juist niet.
En of je voor de komende tijd ook verbeteringen reeel kan verwachten met de maatregelen/pillen die je hem geeft.

Het is altijd moeilijk ,en het moeilijkste is om te aanvaarden dat jij degene bent die eventuele beslissingen moet nemen als jij ziet dat het genoeg is geweest.....

Veel sterkte en wijsheid toegewenst,geniet van elkaar !
#2683346
dat is inderdaad zo moeilijk hé :( :'(

als je hem met medicatie of pijnstillers nog een mooie tijd kan geven, ja!
maar als het een sukkelweggetje wordt, zonder de betere momenten, met veel DA bezoeken en onderzoeken waar hij een hekel aan heeft,
zonder de vooruitzichten op duidelijk beterschap of een 'aanvaardbare' levenskwaliteit, nee... zou ik waarschijnlijk ook niet doen dan

jij kent je hond het beste, meestal merk je het wel wanneer het genoeg geweest is,
zie je het aan de hond, of voel je zelf ineens die 'klik' van 'nu is het beter dat we hem zijn rust gunnen'

ik wens je heel veel sterkte en wijsheid, want dit is echt niet makkelijk :-*
#2683361
Dat is ook waar ik mee zit. Hij heeft chronische pancreatitis die regelmatig de kop op steekt en nu dus ook weer. De pijnstillers doen geen goed aan zijn lever. Rug en heupen doen pijn. Hij heeft totaal geen bespiering meer aan zijn achterpoten.
Hoeveel kwaliteit van leven heeft hij dan nog? 
Ik hoop dat de Tramadol toch gaat helpen. Ik wil niet de beslissing te vroeg nemen.
#2683363
tt-tjes schreef: Dat is ook waar ik mee zit. Hij heeft chronische pancreatitis die regelmatig de kop op steekt en nu dus ook weer. De pijnstillers doen geen goed aan zijn lever. Rug en heupen doen pijn. Hij heeft totaal geen bespiering meer aan zijn achterpoten.
Hoeveel kwaliteit van leven heeft hij dan nog? 
Ik hoop dat de Tramadol toch gaat helpen. Ik wil niet de beslissing te vroeg nemen.
:'( :'( :'( :'(

Het is bij elkaar opgeteld inderdaad best een hoop..... :'(. Ik ben alleen bang dat niemand vanaf een afstand kan zien of Fjurdy nog voldoende kwaliteit van leven heeft.... Heb je geen goede vriend/vriendin (met verstand van dieren) die met je mee kan kijken? Iemand die hem ook al langer kent? Het is gewoon zo moeilijk want niemand wil 'te vroeg zijn'. En wat is te vroeg...? Ik denk als je begint te twijfelen aan de kwaliteit van leven, jou "kennende" een te vroeg eigenlijk al niet meer echt aan de orde is. Ik denk dat je eerder moet kijken naar "hoe zorg ik dat ik niet te laat ben". En tja, wat is niet te laat...? Ook lijden en dood gaan hoort helaas bij het leven :'(. En denk ik aan de ene kant wel vaak "waarom zou je een hond door zoveel pijn en leed laten gaan, het inslapen is pijnloos en alleen heel pijnlijk voor de baas". Aan de andere kant denk ik wel eens "vaak kunnen we enig leed vaak zelf niet aanzien, stoppen het leed terwijl enige vorm van lijden ook hoort bij het afscheid nemen van het leven". Heel ambivalent. Heel moeilijk, beide kent zijn kanten. Maar dat maakt wel dat zo'n beslissing nemen voor mijzelf met mijn eigen honden al niet te doen is, laat staan een ander te adviseren :-\

Het is moeilijk, heel moeilijk. Ik wens je enorm veel sterkte :-*
#2683470
Ik wist het gewoon bij al mijn honden en katten die gegaan zijn. Ik zag het in de ogen,....

Het is nu de 2 laatste keren, bij Keet en bij ons lieve poezenmeisje Sientje,  zo geweest dat ik me voorgenomen had, woensdag (bijv.) en toen heb ik toch de dag daarvoor besloten, nee, het is genoeg. Waarom? Een blik, een zucht, ....
Ik wist het gewoon.

Heel veel sterkte met het nemen van het besluit... :bigarmhug:
#2683560
Dat is heel moeilijk voor anderen om te beoordelen.  Mijn honden maken ook veel mee, en alles bij elkaar opgeteld is dan ook veel, maar ik zie gewoon dat ze de levenslust behouden, ook al kunnen ze minder.  Zelf denk ik dat als het moment daar is, dat je het dan meteen weet!  Heel veel sterkte.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door