Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Noël
#2682942
Hoi hoi,

Vraagje, ik ben helemaal nieuw en betreft barfen heb ik nog helemaal geen ervaring. ik heb wel al het een en ander gelezen en heb toen besloten eens een weekmenu te maken om te kijken of ik er wat van snap en of het een beetje goed is. Ik heb de kip en de rund eruit gelaten ivm de vele antibiotica die de dieren krijgen. uiteraard zou ik kunnen varieren met biologische kip.

Ook zou ik graag willen weten of dit menu qua Calcium/Fosfor goed zit?! Want ik las op dit forum dat als je tussen 50% en 60% vleesbot geeft de verhouding correct zijn, echter krijgen de barfhonden natuurlijk nog spiervlees naast, waar fosfor in zit? dus dan is het toch weer uit verhouding, of zit ik er helemaal naast?

En de nekken bestaan uit 50% vlees en 50% bot, maar hoe zit dat met karkassen enzo? want dan is de berekening natuurlijk weer anders of niet?


hier het menu:

7000 gram per week

50% Vleesbot = 3500
20% Spiervlees = 1400
10% Organen = 700
10 % Pens = 700
10% Groente,Extra’s = 700

Maandag:
280 gram Hertenvlees
500 gram Fazantennekken
190 gram groentemix
Totaal: 970 gram.

Dinsdag:
280 gram Paardensucade
500 gram Konijnenkarkas
350 gram Organen
Totaal: 1130 gram.

Woensdag:
280 gram Geitensnippers
500 gram Eendennekken
190 gram groentemix
Totaal: 970  gram.

Donderdag:
280 gram Kalkoenfilet
500 gram Partrijskarkas
1 ei (60 gram)
Totaal: 840 gram.

Vrijdag:
500 gram Fazantennekken
350 gram orgaanmix
1 ei (60 gram)
Totaal: 910 gram.

Zaterdag:
230 gram Lamssnippers
50  gram Sardientjes
500 gram Eendennekken
190 gram Groentemix
Totaal: 970 gram.

Zondag:
500 gram Parelhoenkarkas
700 gram Lamspens
Totaal: 1200 gram.

De organen bestaan uit: Paardenhart, Eendenhart, Runderhart, Lamhart, Eendenlever, Konijnenlever, Lamlever, Geitenlever, Konijnennier(2x ivm vet), Lamnier

De groentes bestaan uit: Bloemkool, Wortel, Snijbonen, Broccoli.

Tussendoor wil ik dan ook zo nu en dan geitenyoghurt geven.

Is dit wat of kan het beter?

Groetjes  :)
Laatst gewijzigd door Noël op wo 29 mei 2013, 00:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2683068
Noël schreef: Hoi hoi,

Vraagje, ik ben helemaal nieuw en betreft barfen heb ik nog helemaal geen ervaring. ik heb wel al het een en ander gelezen en heb toen besloten eens een weekmenu te maken om te kijken of ik er wat van snap en of het een beetje goed is. Ik heb de kip en de rund eruit gelaten ivm de vele antibiotica die de dieren krijgen. uiteraard zou ik kunnen varieren met biologische kip.

Ook zou ik graag willen weten of dit menu qua Calcium/Fosfor goed zit?! Want ik las op dit forum dat als je tussen 50% en 60% vleesbot geeft de verhouding correct zijn, echter krijgen de barfhonden natuurlijk nog spiervlees naast, waar fosfor in zit? dus dan is het toch weer uit verhouding, of zit ik er helemaal naast?

En de nekken bestaan uit 50% vlees en 50% bot, maar hoe zit dat met karkassen enzo? want dan is de berekening natuurlijk weer anders of niet?
Ik vind 60% vleesbot wel heel erg veel. Ik zou dat alleen geven als de hond 'er om vraagt' (als bijv. de ontlasting te slap blijft op minder). Ik vind 40% a 50% echt meer dan genoeg. En als ik de kale jekkers voorbij zie komen (kale vleesbotten), krijg ik zelfs steeds meer de neiging om 40% vleesbot aan te gaan bevelen.... De meeste vleesbotten bestaan vandaag de dag niet meer uit 50% vlees. Vleugels en nekken wel, maar de karkassen bestaan eerder uit 20% vlees. Ik zou daarom kiezen voor een vleesbot percentage van pak-m-beet 40% a 45%, om mee te beginnen. Tenzij je echt zeer vleesvolle karkassen hebt, dan kun je ook 50% geven.

Fosfor zit in vlees en spiervlees (even simpel gezegd) en calcium in de botten.

Als je trouwens bang bent voor AB in vlees, voer dan ook maar geen tam konijn :-\. En ik denk dat je tamme eend ook wel kan schrappen dan :-\. En als ik lees wat er mis is met de paardenvleesindustrie, zou ik daar ook mijn geld niet op zetten...... En zo blijft er dan heel weinig over.....
hier het menu:

7000 gram per week

50% Vleesbot = 3500
20% Spiervlees = 1400
10% Organen = 700
10 % Pens = 700
10% Groente,Extra’s = 700
Op zich dus prima, tenzij je vleesbot te kaal is. Dan kun je minder vleesbot en meer spiervlees geven.
Maandag:
280 gram Hertenvlees
500 gram Fazantennekken
190 gram groentemix
Totaal: 970 gram.

Dinsdag:
280 gram Paardensucade
500 gram Konijnenkarkas
350 gram Organen
Totaal: 1130 gram.

Woensdag:
280 gram Geitensnippers
500 gram Eendennekken
190 gram groentemix
Totaal: 970  gram.

Donderdag:
280 gram Kalkoenfilet
500 gram Partrijskarkas
1 ei (60 gram)
Totaal: 840 gram.

Vrijdag:
500 gram Fazantennekken
350 gram orgaanmix
1 ei (60 gram)
Totaal: 910 gram.

Zaterdag:
230 gram Lamssnippers
50  gram Sardientjes
500 gram Eendennekken
190 gram Groentemix
Totaal: 970 gram.

Zondag:
500 gram Parelhoenkarkas
700 gram Lamspens
Totaal: 1200 gram.

De organen bestaan uit: Paardenhart, Eendenhart, Runderhart, Lamhart, Eendenlever, Konijnenlever, Lamlever, Geitenlever, Konijnennier(2x ivm vet), Lamnier

De groentes bestaan uit: Bloemkool, Wortel, Snijbonen, Broccoli.

Tussendoor wil ik dan ook zo nu en dan geitenyoghurt geven.

Is dit wat of kan het beter?

Groetjes  :)
Ziet er prima uit! Mooie afwisseling in diersoorten, alles zit er in, hart, lever, nier, vette vis, etc. Ik heb het niet nagerekend maar ik geloof het wel (tenzij je zou willen dat ik het ook nog na reken?). Het enige wat ik een beter minder vind zijn de groentes.... Daar zit erg weinig variatie in en het is een beetje veel kool, bloemkool en broccoli. Maak je mix of geef je dat gekookt? Ik zou het uitbreiden met bladgroenten als andijvie en spinazie, witlof, postelein als dat er is, courgettes, bietjes, etc.
Door Noël
#2683083
Bedankt voor je reactie!

Dus ik kan dan beter nekken blijven geven ipv karkassen tenzij ze goed bevleesd zijn?
De groentes kan ik wel uitbreiden hoor, dan doe ik 1 koolsoort er uit en andere groentes er in, deze wilde ik rauw gepureerd geven.

Dat er in tamme konijn en eend ook veel ab werd gebruikt was ik niet van op de hoogte, dan zou er inderdaad weinig overblijven en dat schiet ook niet op. Het is meer mijn eigen gevoel, maar daar zal ik me dan toch overheen moeten zetten.

Als het goed is kloppen de berekeningen, heb het een paar keer nagerekend  :P is het misschien beter op te beginnen met 40 of 45% vleesbot?

O,ja en dat calcium/fosfor, hij krijgt dan toch minder calcium als fosfor binnen? Doordat je naast het vleesbot nog spiervlees geeft, dan is die verhouding toch scheef?
Laatst gewijzigd door Noël op wo 29 mei 2013, 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2683106
Noël schreef: Bedankt voor je reactie!

Dus ik kan dan beter nekken blijven geven ipv karkassen tenzij ze goed bevleesd zijn?
De groentes kan ik wel uitbreiden hoor, dan doe ik 1 koolsoort er uit en andere groentes er in, deze wilde ik rauw gepureerd geven.
Alleen nekken is geen goed idee.... We kennen nog geen details, we weten nog niet eens of het echt waar is, maar er zijn geluiden dat er schildklier in nekken zit en dit invloed kan hebben op de schildklier van de hond.
Dat er in tamme konijn en eend ook veel ab werd gebruikt was ik niet van op de hoogte, dan zou er inderdaad weinig overblijven en dat schiet ook niet op. Het is meer mijn eigen gevoel, maar daar zal ik me dan toch overheen moeten zetten.

Als het goed is kloppen de berekeningen, heb het een paar keer nagerekend  :P is het misschien beter op te beginnen met 40 of 45% vleesbot?

O,ja en dat calcium/fosfor, hij krijgt dan toch minder calcium als fosfor binnen? Doordat je naast het vleesbot nog spiervlees geeft, dan is die verhouding toch scheef?
Ik zou zelf inderdaad beginnen met minder vleesbot. Nee, met 45% vleesbot (en daarnaast andere dingen) geef je altijd nog net iets meer calcium dan fosfor.
Door Lizzy
#2683296
[quote="Noël"]
Oke, wat kan ik naast nekken dan nog meer geven bijvoorbeeld? Zal ik dan 2 keer nekken aanhouden in de week of 1 keer?
[/quote]

Twee keer in de week nek lijkt me prima. Verder kun je gewoon karkassen geven maar als ze kaal zijn, geef dan wat minder vleesbot en wat meer spiervlees.

Dus als je vleesbotten hebt die voor 50% uit vlees en 50% uit bot bestaan, kun je rustig 45% a 50% vleesbot in totaal voeren. Heb je vleesbotten die voor 20% uit vlees en 80% uit bot bestaan, zou ik eerder 35% vleesbot voeren. Snap je wat ik bedoel?
Door Anne in Zweden
#2683305
Ik zou zeker niet alleen nekken geven: een karkas of een vleugel bevat toch weer andere voedingsstoffen.

Zelf doe ik het zo: mijn honden krijgen iedere dag samen 1200 gram vleesbot, 700 gram vlees en 700 gram iets anders. Die hoeveelheden gelden dan voor goed bevleesde botten. Zijn de botten minder goed bevleesd, of tamelijk hard, bijv. haaskarkas, dan verander ik de hoeveelheden: 800 gram vleesbot, 1100 vlees en 700 gram iets anders. Ik verdeel dat dan proportioneel, min of meer. Normaal gesproken krijgt

Laika 500 gram vleesbot, 250 gram spiervlees en 250 gram iets anders (orgaan/groente/pens)
Max 400 gram vleesbot, 200 gram spiervlees en 200 gram iets anders
en Scotch 300 gram vleesbot, 175 gram spiervlees en 175 gram iets anders

maar als ik slecht bevleesd (of hard, zoals haaskarkas) bot heb, wordt dat

Laika 350 g bot, 375 g spier en 250 g iets anders
Max 250 g bot, 350 g spier en 200 g iets anders
en Scotch 200 g bot, 275 spier en 175 g iets anders.

Gewoon lekker ook andere botsoorten blijven voeren dus, naast de nekken!
Door Noël
#2683312
Oke ik begrijp het een beetje (denk ik).

Dus stel ik heb een karkas liggen die niet goed bevleesd is, geef ik er meer spiervlees bij, alleen voor die ene dag dan toch? Maar dan haal je verder dus niet bot van het karkas af? ( sorry als het een beetje domme vraag is  :-[ )
Door Lizzy
#2683314
[quote="Noël"]
Oke ik begrijp het een beetje (denk ik).

Dus stel ik heb een karkas liggen die niet goed bevleesd is, geef ik er meer spiervlees bij, alleen voor die ene dag dan toch? Maar dan haal je verder dus niet bot van het karkas af? ( sorry als het een beetje domme vraag is  :-[ )
[/quote]

Ik zou het simpeler doen (domme vragen zijn er niet!): als je in de regel karkassen en nekken voert en je vindt in de regel je karkassen niet erg bevleesd, dan ga je gewoon ongeveer 40% vleesbot in totaal voeren. Je percentages zien er dan bijvoorbeeld als volgt uit:

40% vleesbot
10% groenten
10% organen als hart, lever, nier, etc.
10% pens
30% spiervlees

Je hoeft verder niks te doen, je hoeft geen vlees van het bot af te halen, je hoeft geen extra spiervlees bij te voeren, je schat gewoon in (want ZO krap komt het allemaal niet) hoe bevleesd de vleesbotten zijn die je voert en afhankelijk daarvan bepaal je hoeveel % vleesbot je gaat voeren. Stel je hebt vleesbotten waar echt heel veel vlees aan zit, dan kun je bijv. 50% vleesbot voeren en dan geef je de volgende percentages:

50% vleesbot
10% groenten
10% organen als hart, lever, nier, etc.
10% pens
20% spiervlees

Ben ik zo duidelijker?
Door Noël
#2683318
Ja zo is het wel duidelijker! Alleen als ik dus botvlees heb wat niet goed bevleesd is, dan moet ik toch wat meer spiervlees geven, want die percentage gaat dan omhoog toch? of bedoel je dat dat niet percee nodig is?


Dus hoe meer vlees aan het vleesbot hoe minder spiervlees en hoe minder vlees aan het vleesbot hoe meer spiervlees?
Laatst gewijzigd door Noël op wo 29 mei 2013, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Greece
#2683440
Eenmalig wat minder bevleesd bot is niet erg. Maar als je voorraad vleesbot gemiddeld te weinig vlees heeft voer je zoals Lizzy adviseert.
Ei geef je als extraatje en tel je niet mee.
Door Anne in Zweden
#2683465
[quote="Rosalie"]
Eenmalig wat minder bevleesd bot is niet erg. Maar als je voorraad vleesbot gemiddeld te weinig vlees heeft voer je zoals Lizzy adviseert.
Ei geef je als extraatje en tel je niet mee.
[/quote]

Dat dus.

Ik heb over het geheel genomen goed bevleesd bot, alleen de haaskarkassen zijn wat hard en kaal. Die heb ik dus in porties van 800 gram in de vriezer ondergebracht, de rest in porties van 1200 gram. Zo bedoelde ik het.
Door Noël
#2683469
aha oke ik begrijp nu wel wat er wordt bedoeld, Thanks  ;)

Nog even een vraagje hoor..Stel ik ga de eerste maand, 3 dagen barfen en de rest nog kvv, voor mijn eigen gewenning.

Zou deze samenstelling dan een beetje in verhouding zijn?

Ma: Tinlo Konijn
Di: Geitensnippers (350 gram) + Eendennekken (450 gram) + 1 ei
Wo: Alaska Lam
Do: Tinlo Eend
Vr: Paardensucade (350 gram + Fazantennekken (450 gram) + 1 ei
Za: Haaksbarf Geit
Zo: Lamspens
Laatst gewijzigd door Noël op wo 29 mei 2013, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Greece
#2683483
De afwisseling is prima. Zou wel uitkijken met de pens extra erbij. Kvv's staan bekend om hun hoge orgaan percentage.
Ik persoonlijk zou geen pensdag doen.
Ik las in jouw voorstel topic dat vis niet meer graag gegeten wordt?
Gaf je dat als 1 maaltijd?
Sommige honden worden misselijk als de maaltijd alleen uit vis bestaat.
Ik zou dan 2x in de week een sardientje, zalm of een ander vet visje erbij geven. Gewoon als extraatje.
Door Noël
#2683489
Bedankt!
Ja eerst kreeg hij 1 keer in de 2 weken een visdag, dat was Tinlo Makreel, dit at ie steeds slechter, later ben ik de vette vismix gaan proberen van kiezebrink, en deze had hij ook wel snel gezien, en ik probeerde van de week een sardientje en haring te voeren, eerst in z'n geheel maar dat vond ie maar niks, toen in stukken, dat vond ie ook niks, geen hap van genomen..dus ik denk dat ik die dan heel fijn moet snijden en dan bij zijn kvv/barf gooien.

Zitten er in de meeste kvv's ook pens? dan kan ik hem wel weglaten.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door