Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Bacobully2010
#2682626
Hoi, meteen maar even voorstellen!
Ik ben Bianca, wonend in Amersfoort met mijn man en wij hebben een Bulterriër van 2,5 jaar die Baco heet. Wij lezen al bijna 2 jaar mee op dit forum, erg leerzaam!  :D

Ik ga gelijk om hulp en advies vragen in dit topic want wij willen gaan overstappen op Barf. Baco kreeg de afgelopen jaren Lotgering en daarnaast regelmatig een lamsrib, haring, zalmkop etc. Dat knagen is hij dus wel gewend! Omdat wij merken dat Baco dat geweldig vind en wij niet helemaal tevreden zijn met de kvv van Lotgering, willen wij overstappen.

Met behulp van de rekenhulp en de bibliotheek op dit forum, hebben wij een proef-menu gemaakt.
Hoeveelheid: 2% van 28 kilo = 560 gram per dag = 3920 gram per week.
Rauw vleesbot 50% :  1960 gr.
Groentes 10% :  392 gr.
Orgaanvlees 20% :  784 gr.
Spiervlees 20% :  784 gr.

Over een week verdeeld krijgt hij 7 x vleesbot, 5 x groenten, 3 x orgaanvlees, 4 x spiervlees. Een exacte verdeling geeft onhandige grammen per dag maar dit wordt gewoon afgerond door ons.

Rekening houdend met een allergie voor kip, gevogelte en eieren hebben wij het volgende menu gemaakt:

Maandag:
Rauw vleesbot = 280 gram konijnkarkas of haaskarkas
Groentenmix = +/- 78 gram
Orgaanvlees = +/-  261 gram penslap lam

Dinsdag:
Rauw vleesbot = 280 gram lam of geit
Groentenmix = +/- 78 gram
Spiervlees = +/- 196 gram rund

Woensdag:
Rauw vleesbot = 280 gram kalf of rund
Groentenmix = +/- 78 gram
Orgaanvlees = +/- 261 gram Konijn-niertjes, runder-hart, geit-lever

Donderdag:
Rauw vleesbot = 280 gram konijn of haaskarkas
Groentenmix = +/- 78 gram
Spiervlees = +/- 196 gram hert

Vrijdag:
Rauw vleesbot = 280 gram lam of geit
Groentenmix = +/- 78 gram
Orgaanvlees = +/- 261 gram Konijn-niertjes, runder-hart, geit-lever

Zaterdag:
Rauw vleesbot = 280 gram kalf of rund
Spiervlees = +/- 196 gram hert

Zondag:
Rauw vleesbot = zalmkop of een hele vis
Spiervlees = +/- 196 gram rund

Hij zal een paar keer per week volle yoghurt krijgen en koudgeslingerde honing, hij krijgt ook gepureerd fruit en als extra een haring of sardientje in de week.


Wat vinden jullie van de verhoudingen in het menu? Wij horen het graag!

Ook hebben wij de volgende vragen:
- Is de geitenlever ook te vervangen door een lever van bijvoorbeeld lam of schaap? Dit is makkelijker te krijgen maar ik ben bang dat hij dan teveel lam binnenkrijgt.

- Vleesbot lam of geit: Is het genoeg als je ribben geeft of hebben jullie tips voor andere vleesbotdelen waarmee we kunnen afwisselen? Wij kunnen ook aan schapenkop komen, valt dit gewoon onder vleesbot? En zo ja, hoe verwerk je dat in een menu (bijv. door kapot te slaan)?

- Vleesbot kalf of rund: Ik had begrepen dat runderribben te hard zijn. Kunnen wij als vleesbot dan wel runderkraakbeen en runderstrot geven?

Ik ben heel benieuwd naar de reacties! Alvast dank namens Baco (en ons)  :)
Door Lizzy
#2682639
Bacobully2010 schreef: Hoi, meteen maar even voorstellen!
Ik ben Bianca, wonend in Amersfoort met mijn man en wij hebben een Bulterriër van 2,5 jaar die Baco heet. Wij lezen al bijna 2 jaar mee op dit forum, erg leerzaam!  :D
Hoi Bianca,
Welkom op Barfplaats!
Ik ga gelijk om hulp en advies vragen in dit topic want wij willen gaan overstappen op Barf. Baco kreeg de afgelopen jaren Lotgering en daarnaast regelmatig een lamsrib, haring, zalmkop etc. Dat knagen is hij dus wel gewend! Omdat wij merken dat Baco dat geweldig vind en wij niet helemaal tevreden zijn met de kvv van Lotgering, willen wij overstappen.
Geweldig! Ik ga kijken of ik je wat antwoorden kan geven.
Met behulp van de rekenhulp en de bibliotheek op dit forum, hebben wij een proef-menu gemaakt.
Hoeveelheid: 2% van 28 kilo = 560 gram per dag = 3920 gram per week.
Rauw vleesbot 50% :  1960 gr.
Groentes 10% :  392 gr.
Orgaanvlees 20% :  784 gr.
Spiervlees 20% :  784 gr.
Ik weet niet wat je van plan bent om aan orgaanvleessoorten te gaan geven maar de beste onderverdeling vind ik persoonlijk: 10% pens en 10% organen als lever, hart en nier (of hersenen, tong, etc).
Over een week verdeeld krijgt hij 7 x vleesbot, 5 x groenten, 3 x orgaanvlees, 4 x spiervlees. Een exacte verdeling geeft onhandige grammen per dag maar dit wordt gewoon afgerond door ons.
Prima!
Rekening houdend met een allergie voor kip, gevogelte en eieren hebben wij het volgende menu gemaakt:

Maandag:
Rauw vleesbot = 280 gram konijnkarkas of haaskarkas
Groentenmix = +/- 78 gram
Orgaanvlees = +/-  261 gram penslap lam

Dinsdag:
Rauw vleesbot = 280 gram lam of geit
Groentenmix = +/- 78 gram
Spiervlees = +/- 196 gram rund

Woensdag:
Rauw vleesbot = 280 gram kalf of rund
Groentenmix = +/- 78 gram
Orgaanvlees = +/- 261 gram Konijn-niertjes, runder-hart, geit-lever
Ho stop! Ik zie hier "rauw vleesbot kalf of rund". Iedereen moet het natuurlijk voor zich weten maar ik vind bot van kalf 3 keer niks maar bot van rund echt volstrekt 200% ongeschikt! Ik zou je echt aan willen raden dit te verruilen voor iets anders, nog een keer konijn of haas ofzo.
Donderdag:
Rauw vleesbot = 280 gram konijn of haaskarkas
Groentenmix = +/- 78 gram
Spiervlees = +/- 196 gram hert

Vrijdag:
Rauw vleesbot = 280 gram lam of geit
Groentenmix = +/- 78 gram
Orgaanvlees = +/- 261 gram Konijn-niertjes, runder-hart, geit-lever

Zaterdag:
Rauw vleesbot = 280 gram kalf of rund
Spiervlees = +/- 196 gram hert
Idem! Zachte hertenribben kunnen weer wel, mocht je die kunnen scoren.
Zondag:
Rauw vleesbot = zalmkop of een hele vis
Spiervlees = +/- 196 gram rund
Een hele vis is geen vleesbot. Zalmkop wel. Maar geef je hele vis, dan is dat geen vleesbot, hoewel je met 50% vleesbot in totaal het van mij wel tot vleesbot mag rekenen (dan kom je in de praktijk dus iets lager uit in vleesbot en dat kan prima). Misschien denk je dan nu "dus wat maakt dat dan uit, waarom vertel je me dit?". Omdat ik het toch gezegd wilde hebben :biggrin2:. Stel voor je zakt met je vleesbot percentage ooit naar 40% en je voert dan vooral hele vis op de zondag, dan komt je vleesbot percentage nog lager uit en op een gegeven moment wordt het wel te laag.
Hij zal een paar keer per week volle yoghurt krijgen en koudgeslingerde honing, hij krijgt ook gepureerd fruit en als extra een haring of sardientje in de week.

Wat vinden jullie van de verhoudingen in het menu? Wij horen het graag!
Ik vind het er strak uit zien! Ik tel 7 diersoorten, prima. Je verhoudingen zijn prima, alles zit er in vleesbot, groenten, alle organen, vette vis, extra's. Helemaal goed.
Ook hebben wij de volgende vragen:
- Is de geitenlever ook te vervangen door een lever van bijvoorbeeld lam of schaap? Dit is makkelijker te krijgen maar ik ben bang dat hij dan teveel lam binnenkrijgt.
Ja hoor, dat kun je prima vervangen voor lam/schaap. Ik zie geen probleem, ook niet dat hij dan teveel lam zou binnen krijgen, ik denk dat dit meevalt.
- Vleesbot lam of geit: Is het genoeg als je ribben geeft of hebben jullie tips voor andere vleesbotdelen waarmee we kunnen afwisselen? Wij kunnen ook aan schapenkop komen, valt dit gewoon onder vleesbot? En zo ja, hoe verwerk je dat in een menu (bijv. door kapot te slaan)?
Zachte ribben alleen zijn prima. Je hoeft niks anders te geven dan alleen ribben. Mag wel. Schapenkop is erg hard, je zou dan jonge lammetjeskoppen beter kunnen nemen en die laat je bij een Islamtische Slagerij zoals het Islam Centrum in Rotterdam dan in 2 stukken zagen.
- Vleesbot kalf of rund: Ik had begrepen dat runderribben te hard zijn. Kunnen wij als vleesbot dan wel runderkraakbeen en runderstrot geven?
Ah. Hier had ik boven al wat over gezegd :biggrin2:. Runderbotten zijn veel te hard. Runderstrot is geen bot. Runderkraakbeen ook niet. Ik zou in de plaats daarvan toch echt wat anders verzinnen. Hertenribben of nog een keer konijn/haaskarkas.
Door Bacobully2010
#2682687
Wauw super zo’n snelle en uitgebreide reactie! Dankjewel  :biggrin2:

Dank voor de waarschuwing over vleesbot van kalf of rund! Omdat wij nog moeten kijken waar we hertenribben kunnen kopen heb ik het menu voor nu aangepast met 1x extra konijn of haas en 1x extra geit of lam.
De orgaan-verdeling heb ik aangepast naar helft pens en helft orgaan overig.

De zondag heb ik ook aangepast, dat zal dan een zalmkop worden. Wanneer wij op zondag toch een keer een hele vis willen geven, moeten wij die dag dan extra vleesbot geven? Of maakt dat niet veel uit als we dit schema goed volgen?

Het menu zal er dan als volgt uit gaan zien:

Hoeveelheid: 2% van 28 kilo = 560 gram per dag = 3920 gram per week.
Rauw vleesbot 50% :  1960 gr.
Groentes 10% :  392 gr.
Orgaanvlees 20% :  784 gr. – waarvan helft pens (392 gr) en helft overig (392 gr)
Spiervlees 20% :  784 gr.

Maandag:
Rauw vleesbot = 280 gram konijnkarkas of haaskarkas
Groentenmix = +/- 78 gram
Orgaanvlees = +/-  261 gram penslap lam

Dinsdag:
Rauw vleesbot = 280 gram lam of geit ribben
Groentenmix = +/- 78 gram
Spiervlees = +/- 196 gram rund

Woensdag:
Rauw vleesbot = 280 gram konijnkarkas of haaskarkas
Groentenmix = +/- 78 gram
Orgaanvlees = +/- 196 gram Konijn-niertjes, runder-hart, geit/lam-lever
met 66 gram penslap lam

Donderdag:
Rauw vleesbot = 280 gram lam of geit ribben
Groentenmix = +/- 78 gram
Spiervlees = +/- 196 gram hert

Vrijdag:
Rauw vleesbot = 280 gram konijnkarkas of haaskarkas
Groentenmix = +/- 78 gram
Orgaanvlees = +/- 196 gram Konijn-niertjes, runder-hart, geit/lam-lever
met 66 gram penslap lam

Zaterdag:
Rauw vleesbot = 280 gram lam of geit ribben
Spiervlees = +/- 196 gram hert

Zondag:
Rauw vleesbot = zalmkop
Spiervlees = +/- 196 gram rund

;D
Door Lizzy
#2682694
Bacobully2010 schreef: Wauw super zo’n snelle en uitgebreide reactie! Dankjewel  :biggrin2:

Dank voor de waarschuwing over vleesbot van kalf of rund! Omdat wij nog moeten kijken waar we hertenribben kunnen kopen heb ik het menu voor nu aangepast met 1x extra konijn of haas en 1x extra geit of lam.
De orgaan-verdeling heb ik aangepast naar helft pens en helft orgaan overig.

De zondag heb ik ook aangepast, dat zal dan een zalmkop worden. Wanneer wij op zondag toch een keer een hele vis willen geven, moeten wij die dag dan extra vleesbot geven? Of maakt dat niet veel uit als we dit schema goed volgen?
Graag gedaan :)
Nee, als je op die zondag een keer een hele vis wilt geven, hoef je er niet ook nog vleesbot bij te geven. Je percentage vleesbot is met 50% hoog genoeg om een dagje zonder vleesbot op te vangen. Je moet alleen wel even kijken hoe de ontlasting is op zo'n dag. Dunne ontlasting is niet erg hoor (vette vis is laxerend) maar voor jezelf soms vervelend.
Het menu zal er dan als volgt uit gaan zien:

Hoeveelheid: 2% van 28 kilo = 560 gram per dag = 3920 gram per week.
Rauw vleesbot 50% :  1960 gr.
Groentes 10% :  392 gr.
Orgaanvlees 20% :  784 gr. – waarvan helft pens (392 gr) en helft overig (392 gr)
Spiervlees 20% :  784 gr.

Maandag:
Rauw vleesbot = 280 gram konijnkarkas of haaskarkas
Groentenmix = +/- 78 gram
Orgaanvlees = +/-  261 gram penslap lam

Dinsdag:
Rauw vleesbot = 280 gram lam of geit ribben
Groentenmix = +/- 78 gram
Spiervlees = +/- 196 gram rund

Woensdag:
Rauw vleesbot = 280 gram konijnkarkas of haaskarkas
Groentenmix = +/- 78 gram
Orgaanvlees = +/- 196 gram Konijn-niertjes, runder-hart, geit/lam-lever
met 66 gram penslap lam

Donderdag:
Rauw vleesbot = 280 gram lam of geit ribben
Groentenmix = +/- 78 gram
Spiervlees = +/- 196 gram hert

Vrijdag:
Rauw vleesbot = 280 gram konijnkarkas of haaskarkas
Groentenmix = +/- 78 gram
Orgaanvlees = +/- 196 gram Konijn-niertjes, runder-hart, geit/lam-lever
met 66 gram penslap lam

Zaterdag:
Rauw vleesbot = 280 gram lam of geit ribben
Spiervlees = +/- 196 gram hert

Zondag:
Rauw vleesbot = zalmkop
Spiervlees = +/- 196 gram rund

;D
Prima!
Het mooiste voer je wel haaskarkas + konijnkarkas + lamsribben + geitenribben. Dan heb je mooi 4 diersoorten te pakken binnen je vleesbot en dat is super!
Door Bacobully2010
#2682839
Hier kunnen we wat mee, helemaal duidelijk!
Gaan we meteen bestellen en proberen om aan alle 4 de soorten vleesbot te komen, dankjewel voor de uitleg en moeite!  :-*
Door Kim en Casper
#2683123
Kalfsribben zou je wel kunnen geven als extra bot. Heb hier heel goede ervaringen mee en zo heb je weer een bot soort extra!

Ik tel maar 2 soorten spiervlees hert en rund. Een idee om hier paard aan toe te voegen?

Waar ga je je spul bestellen? Degomeat heeft ook hazenvlees ( is wel gemalen maar toch ) en ook hebben ze paarser vlees en reevlees...
Door Bacobully2010
#2683317
Wij bestellen bij Caroba en de rest bij ons oude verkooppunt van Lotgering. Zij kan ook aan enkele Barf-spullen komen. Op dit moment hebben we geen grote vriezer dus kunnen geen grote hoeveelheden bestellen. Geen verzendkosten bij Caroba is dan wel fijn  :D
Dat is tevens de reden waarom er nog geen paard in het menu staat, we weten nog niet hoe erg de vriezer uitpuilt als onze bestelling binnen komt haha! Als er plek over is, krijgt hij gewoon weer paard zoals hij in z'n kvv kreeg.
Dank voor de tip van Degomeat!  :biggrin2:
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door