Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Enelya
#2682210
Ik weet niet waar dit moet, ik kan niet echt een categorie vinden..

Honden en katten schijnen minder vaak dan mensen een glutenallergie te hebben. Op dit forum wordt aangenomen dat gluten (of granen) niet gezond zijn voor deze dieren.
Er zijn ook verschillende theorieen en onderzoekers die beweren dat granen (of gluten) heel ongezond zijn voor mensen (paleo, scdiet, de vele gevallen met glutenallergie, een of andere bacterie in je darmen die op granen voortleeft, google even op granen en gezond dan kom je veel sites tegen met hoofdzakelijk graan = ongezond).
Zou het dan zo zijn dat granen even ongezond zijn voor mensen als voor honden/katten?
Laatst gewijzigd door Enelya op ma 27 mei 2013, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2682268
Zelf ben ik erg blij met volkoren granen en gluten in mijn voeding. Ik reageer heel sterk op suiker en witmeel producten. Dus voor mij zorgen granen en gluten voor een evenwichtige bloedsuiker spiegel door de dag. Honden en katten kunnen het slechtst tegen tarwe als graansoort. Ik denk niet dat je dat wat voor een hond of kat gezond is zou moeten willen doortrekken naar de mens.

Ik eet zelf liever vega en dan hoofdzakelijk granen, noten, groenten en fruit. En daar voel ik me goed bij.
Door Enelya
#2682294
Oke (blij voor je :) ) maar wie zegt dat je je niet nog beter zou voelen zonder granen? Of dat je zonder dat je het weet schade oploopt? (auto imuumziekten, beschadigde darmwand)
Mijn moeder (en zoveel andere diereneigenaren) zegt dat haar dieren oh zo gezond zijn en zich prima voelen met brokken (net als jij met volkoren producten)..
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2682299
Enelya schreef: Oke (blij voor je :) ) maar wie zegt dat je je niet nog beter zou voelen zonder granen? Of dat je zonder dat je het weet schade oploopt? (auto imuumziekten, beschadigde darmwand)
Mijn moeder (en zoveel andere diereneigenaren) zegt dat haar dieren oh zo gezond zijn en zich prima voelen met brokken (net als jij met volkoren producten)..
Honden kunnen niet praten en dus ook niet vertellen hoe ze zich op Bonzo voelen. Ik (mens, Sarah) kan dat wel en ga uit van mijn eigen lichaam bij mijn voeding.

Ik denk dat als iedereen meer naar zijn of haar eigen lijf zou luisteren het een stuk gezonder zou zijn.  Overigens moet ik er wel bij zeggen dat ik zelf alleen desem brood van de biobakker eet. Ik heb inmiddels wat info gelezen over gluten maar ik hou mijn dieet toch op vega, suikervrij en biologisch met wel granen.
Laatst gewijzigd door Sarah5 op ma 27 mei 2013, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2682508
Enelya schreef: Ik weet niet waar dit moet, ik kan niet echt een categorie vinden..

Honden en katten schijnen minder vaak dan mensen een glutenallergie te hebben. Op dit forum wordt aangenomen dat gluten (of granen) niet gezond zijn voor deze dieren.
Er zijn ook verschillende theorieen en onderzoekers die beweren dat granen (of gluten) heel ongezond zijn voor mensen (paleo, scdiet, de vele gevallen met glutenallergie, een of andere bacterie in je darmen die op granen voortleeft, google even op granen en gezond dan kom je veel sites tegen met hoofdzakelijk graan = ongezond).
Zou het dan zo zijn dat granen even ongezond zijn voor mensen als voor honden/katten?
Granen passen al helemaal niet in het natuurlijke dieet van de carnivoor. En worden zelfs in verband gebracht met welvaartsziektes bij honden zoals diabetes en kanker. En ik weet niet wat de bron is van dat verhaal over glutenallergieen en dat dit minder vaak bij honden en katten voorkomt? Want deze allergieen komen juist vaker voor dan men denkt. De brok-industrie wil ons graag doen laten geloven dat het niet zo is, maar na 10 jaar ervaring hier trappen wij daar niet meer in.
Door Enelya
#2682623
https://www.cyberpoli.nl/faq/79 hier had ik dat vandaan.
Bij mensen schijnt glutenallergie dus ook veel vaker voor te komen dan men doorheeft. Bij de ene is dit natuurlijk sterker dan bij de ander. Ik bedoel dus te zeggen dat er wellicht de conclusie kan worden getrokken dat die site geen gelijk heeft netzoals het beeld dat weinig mensen een glutenallergie hebben.
Ook bij mensen wordt de relatie tussen diabetes en gluten gevonden en ook met auto immuumziekten (of was diabetes dat ook?) en een beschadigde darmwand
Door Enelya
#2682677
Sarah5 schreef: Ik heb inmiddels wat info gelezen over gluten maar ik hou mijn dieet toch op vega, suikervrij en biologisch met wel granen.


Ik wil je niet overtuigen hoor, blijf gerust graan eten  ;) (doe ik zelf trouwens ook)
Door hannabelgje
#2682719
Enelya schreef:

Ik wil je niet overtuigen hoor, blijf gerust graan eten  ;) (doe ik zelf trouwens ook)
Ik ook maar probeer het wel zo min mogelijk te doen. ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2683019
Tarwe is inderdaad voor honden en katten het minst gezond, maar dat geldt zeker ook voor mensen.
Als je dan toch granen eet, is tarwe het slechts. 

Tarwe is gewoon een ontzettend doorgedomesticeerd graan en dat heeft zo zijn gevolgen op de samenstelling. Voornamelijk de gluten, maar ook het zetmeelgehalte.  Die sterke domesticatie is niet gezond, je bent beter met een product in zijn natuurlijke vorm. Ik geloof dat spelt nog erg natuurlijk is, misschien gerst ook wat beter.  Ik ken er niet voldoende van, maar ik weet wel dat het met tarwe en rijst het ergst gesteld is en ook mais als je dat onder de granen rekent. Bruine rijst bevat gelukkig ook nog wat goede zaken, maar witte rijst (gepeld) is helemaal niet zo gezond als men wil laten uitschijnen. Net als pasta, brood enz...

Ik eet het ook wel hoor, maar ik maak mezelf niet wijs dat dat gezond is, want dat is het niet.

Voor een stabiele bloedsuikerspiegel en gezond voedsel, zou ik naar fruit verwijzen.  Fructose heeft niet zo'n effect op de bloedsuikerspiegel als glucose en korte zetmeelketens.
Door Shifare
#2683064
Als we het dan nog even over slechte zaken hebben. Melk drinken na levensjaar 4.
Melk is voor zuigelingen en zeker 60% van de (vooral westerse) wereldbevolking heeft last van een lactose intollerantie.

Ik probeer zo weinig brood pasta ed te eten. Maar met een moeder die niet echt mee werkt en er in bijna elk middag eten graan zit eet ik er nog best wat van over de dag.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2683185
Shifare schreef: Als we het dan nog even over slechte zaken hebben. Melk drinken na levensjaar 4.
Melk is voor zuigelingen en zeker 60% van de (vooral westerse) wereldbevolking heeft last van een lactose intollerantie.

Ik probeer zo weinig brood pasta ed te eten. Maar met een moeder die niet echt mee werkt en er in bijna elk middag eten graan zit eet ik er nog best wat van over de dag.
Dit heb je wel net verkeerd begrepen hoor. ;)
Het is net de westerse bevolking die er wel tegen kan, de rest van de wereld veel minder.  Net omdat wij in het westen een hele geschiedenis van veeteelt en melkconsumptie achter ons hebben liggen.  De rest van de wereld is daar later mee begonnen, vaak pas na de kolonisatie.
Maar het is niet omdat ons lichaam zich aangepast heeft aan melk drinken, dat het goed is.  Er zitten nog wat andere zaken in dan lactose en zelfs als je wel tegen de lactose kan, is het niet echt gezond.
Maar daar trek ik me persoonlijk niet al te veel van aan...  :-X Ik vind zuivel veel te lekker....  :-[

Naast lactose-intolerantie heb je trouwens ook nog koemelk allergie.  Steeds meer zuigelingen hebben daar last van al groeien de meeste er uiteindelijk ook wel uit.  Maar wordt toch ook nog al te vaak niet herkent door de artsen en levert veel baby's pijn en ongemak op.
Moedermelk is voor zuigelingen maar deze worden in onze maatschappij al veeeel te snel afgespeent.  Normaal (lees: in de oorspronkelijke situatie) drinkt een mensenbaby tot 2 jaar aan de borst en bij ons worden ze al op 4 maand afgespeent.  Gewoon omdat de moeders dan terug aan het werk moeten...  ::)
Ook niet gezond als je het mij vraagt ze. En al die groeimelk onzin kan daar ook niets aan veranderen.  Dat is weer koemelk.
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2683230
pearlsofpassion schreef: Tarwe is inderdaad voor honden en katten het minst gezond, maar dat geldt zeker ook voor mensen.
Als je dan toch granen eet, is tarwe het slechts. 

Tarwe is gewoon een ontzettend doorgedomesticeerd graan en dat heeft zo zijn gevolgen op de samenstelling. Voornamelijk de gluten, maar ook het zetmeelgehalte.  Die sterke domesticatie is niet gezond, je bent beter met een product in zijn natuurlijke vorm. Ik geloof dat spelt nog erg natuurlijk is, misschien gerst ook wat beter.  Ik ken er niet voldoende van, maar ik weet wel dat het met tarwe en rijst het ergst gesteld is en ook mais als je dat onder de granen rekent. Bruine rijst bevat gelukkig ook nog wat goede zaken, maar witte rijst (gepeld) is helemaal niet zo gezond als men wil laten uitschijnen. Net als pasta, brood enz...

Ik eet het ook wel hoor, maar ik maak mezelf niet wijs dat dat gezond is, want dat is het niet.

Voor een stabiele bloedsuikerspiegel en gezond voedsel, zou ik naar fruit verwijzen.  Fructose heeft niet zo'n effect op de bloedsuikerspiegel als glucose en korte zetmeelketens.
Qua bloedsuiker spiegel heb ik juist 'geleerd' dat bruin brood en volkoren producten zorgen voor 'langzame suikers' in tegenstelling tot witmeel producten, aardappelen en suikers. Ik eet dus braaf volkoren brood, pasta en volkoren rijst maar ook bulgur en tarwe. Fruitsuikers eet ik alleen in combinatie met granen of brood. Groenten eet ik onbeperkt.
Door Shifare
#2683615
pearlsofpassion schreef: Dit heb je wel net verkeerd begrepen hoor. ;)
Het is net de westerse bevolking die er wel tegen kan, de rest van de wereld veel minder.  Net omdat wij in het westen een hele geschiedenis van veeteelt en melkconsumptie achter ons hebben liggen.  De rest van de wereld is daar later mee begonnen, vaak pas na de kolonisatie.
Ok misschien lijkt/is het zo dat de westerse wereld er beter tegen kan.
Het feit dat een lactose intollerantie zich op verschillende manieren kan uiten maakt dat het vaak niet gediagnoseerd wordt.
Waardoor het percentage vaak nog hoger ligt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door