Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ellenned
#2681476
Kyran krijgt nu een aantal maanden het nierdieet. Hij kreeg hier dunne ontlasting van. Dus ik had het aangepast met wat minder pens en wat meer karkas. Maar nog steeds blijft zijn ontlasting wat plakkerig waardoor het aan zijn anus blijft plakken wat weer een geïrriteerde poepert geeft.

Iemand een idee hoe ik zijn eten kan aanpassen waardoor hij weer mooie stevige ontlasting krijgt?
#2681487
Ik heb in eerste instantie de percentages aangehouden zoals jij ze hebt beschreven, maar de poep hing in zijn broek......Daarna minder pens en wat meer karkas, dit gaat wel beter maar is zeker nog niet optimaal. Olijfolie mee gestopt, hij krijgt wel doils voor al zijn mankementjes. Ik zou wel meer karkas kunnen voeren maar wat moet ik dan minderen wil ik de percentages wel zo goed mogelijk blijven volgen?
#2681994
ellenned schreef: Ik heb in eerste instantie de percentages aangehouden zoals jij ze hebt beschreven, maar de poep hing in zijn broek......Daarna minder pens en wat meer karkas, dit gaat wel beter maar is zeker nog niet optimaal. Olijfolie mee gestopt, hij krijgt wel doils voor al zijn mankementjes. Ik zou wel meer karkas kunnen voeren maar wat moet ik dan minderen wil ik de percentages wel zo goed mogelijk blijven volgen?
Mag ik eerst vragen waarom je het nierdieet voert en hoe slecht de waardes waren?
#2682016
Creatine 141, ureum 19.6, slechter als een half jaar daarvoor. Hoewel het nog niet dramatisch is toch (in overleg met Tannetje) op het nierdieet gezet om proberen te voorkomen dat de waardes weer slechter worden.
#2682018
OK, dat is niet echt slecht. Geef je ook Solidago? Hoe oud is Kyran ook alweer?

Je voert nu ongeveer: Dus, 20% vleesbot, 25% groentes, 20% pens, 5% andere organen zoals hart en nier en lever, 5% vetten, 20% spiervlees, 5% eieren en zuivel en eventueel gezonde tafelrestjes en dan iets meer vleesbot en iets minder pens? Hoe zit je dan nu qua percentages?
#2682020
Kyran wordt over een maand 7 jaar, nooit gedacht dat hij dat zou halen....Solidago krijgt hij ook.

Ja de verhoudingen die jij beschrijft heb ik in eerste instantie aangehouden. Nu is het vleesbot iets verhoogd naar 24 % en pens naar 16%. Zn ontlasting is verbeterd maar nog te plakkerig en niet stevig genoeg. Maar ik 'durf' nu niet zo goed nog meer te veranderen zonder navraag hier te doen.
#2682035
even heel bijdehand, want ik ben geen expert. en misschien heeft het niets met het plakpoepprobleem te maken, maar toen mijn hond een nierdieet moest eten, kreeg ik ook advies van Tannetje en die adviseerde juist niet teveel pens te geven. vanwege de fosfor, meen ik. (even uit m'n hoofd, is alweer een paar jaar geleden).
verder adviseerde zij ook "wit/blank" vlees. kip, vis, licht gevogelte. maar niet teveel rund en wild enzo. doe je dat ook?
#2682045
ellenned schreef: Kyran wordt over een maand 7 jaar, nooit gedacht dat hij dat zou halen....Solidago krijgt hij ook.

Ja de verhoudingen die jij beschrijft heb ik in eerste instantie aangehouden. Nu is het vleesbot iets verhoogd naar 24 % en pens naar 16%. Zn ontlasting is verbeterd maar nog te plakkerig en niet stevig genoeg. Maar ik 'durf' nu niet zo goed nog meer te veranderen zonder navraag hier te doen.
Pens bevat in verhouding veel minder fosfor dan spiervlees of ander orgaanvlees.

Afbeelding

64 mg fosfor op 100 gram pens. Om je een voorbeeld te geven, rundvlees bevat 158 mg fosfor op 100 gram. Lamsvlees 160 mg. En kip 147 mg. En je hond moet wat eten he.....

Maar, de ontlasting kan slecht zijn van de pens. Bij sommige honden werkt het toch iets laxerend. Je kunt in plaats van pens ook gaan experimenteren met wat koolhydraatrijke producten zoals gekookte aardappel en pompoen. Pompoen heeft ook vaak een zeer gunstige uitwerking op de darmen en de ontlasting.
#2682070
Ik heb ook een beetje het idee dat het probleem wat in de pens zat, want hij heeft dagen dan vergast hij ons allemaal.... ::) Biologische pompoen zit altijd door zijn eten maar dat zou ik misschien iets kunnen verhogen?

Dus ipv pens het spiervlees verhogen is ook geen optie want dan verhoog je het fosfor weer,maar dat doe ik ook met karkas.... pffft lastig lastig.....En als ik nu nog iets zijn karkas verhoog bv dus 28% vleesbot en 12% pens, of zou jij toch zeggen, eerst proberen om meer pompoen en gekookte aardappel er bij te geven?
#2682156
ellenned schreef: Ik heb ook een beetje het idee dat het probleem wat in de pens zat, want hij heeft dagen dan vergast hij ons allemaal.... ::) Biologische pompoen zit altijd door zijn eten maar dat zou ik misschien iets kunnen verhogen?

Dus ipv pens het spiervlees verhogen is ook geen optie want dan verhoog je het fosfor weer,maar dat doe ik ook met karkas.... pffft lastig lastig.....En als ik nu nog iets zijn karkas verhoog bv dus 28% vleesbot en 12% pens, of zou jij toch zeggen, eerst proberen om meer pompoen en gekookte aardappel er bij te geven?
Ik zou met deze nierwaardes het dieet niet eens aan hebben gepast, behalve dan dat ik geen vleesbotten meer van grote dieren zou hebben gevoerd..... Dus ik zou dat rustig durven ja. Maar ik vind wat meer gekookte pompoen en bataat ook niet verkeerd om nog te proberen of in je achterhoofd te houden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door