Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ghali
#2682185
Hallo allemaal,

Sinds een paar dagen loopt mijn Ridgeback pup van 18 weken kreupel, eerst rechtsvoor en nu heel erg linksvoor. Vanmiddag bij mijn da geweest en hij wordt verdacht van groeipijn, leek pijnlijk op de lange botten en de afwisseling doet dit toch wel sterk denken aan groeipijn. Ik heb in het verleden een RR gehad met hele erge groeipijn en weet als het aanhoud en ik het niet vertrouw ik naar een orthopeed moet voor onderzoek en foto's.

Hij krijgt nu ontstekingsremmers met pijnstilling, ik regel zelf op het oog deze medicijnen zodat we niet onnodig medicijnen blijven geven.

Nu krijgt mijn pup vanaf zijn 8e week Carnibest, kan ik er van uit gaan dat de calcium verhouding hier goed is?

De dierenarts vond hem keurig op gewicht, denken jullie dat het beter is om toch iets minder te voeren?

Hij is nu 26.5 kilo en krijgt 1100 gram op een dag, en daarmee dus keurig op gewicht (ribben goed te voelen en bij buiging te zien).       
Door Lizzy
#2682291
Op zich is de Ca/F verhouding vast prima van Carnibest. Je kunt tijdelijk zelf gaan samenstellen en minder vleesbot en minder kcal gaan voeren. Ter ondersteuning. Je kunt dan de volgende percentages voeren: 20% vleesbot (en dan liefst vleesbotten van kleine dieren, vleugels en karkas, geen nek), 20% groenten, 30% pens, 10% orgaanvlees, 15% spiervlees en 5% vis gaan voeren.
Door sella
#2682313
26 en een halve kilo? Weet je dat zeker?
Mijn duitse herder van 16 weken heeft ook groeipijn, en die weegt 15 kg.
Ik ben hem meer witvis en wat meer pens gaan voeren, iets terug in het botpercentage. Het is nu een stuk dragelijker, ook meer rust heb ik hem moeten geven.
Ik heb hem al laten controleren door de orthopeed.
Sterkte met je pup.
Gebruikersavatar
Door essie74
#2682644
tja zwaar... denk dat het gewoon een kalfje word ;-)  onze jesse ook Rhodesian was op de leeftijd  van 22 weken al 30 kg en broodmager :-[  ( ff opgezocht)  Dus ik denk dat dit best wel eens "normaal " kan zijn. Onze Jes bleek uiteindelijk totaal uit zijn verband te groeien! veel te groot, grof en te zwaar... maar ja een hond met schofthoogte van 72 cm 40 kg laten wegen zag er erg ongezond uit.... hij woog dan ook tussen de 50 - 55 kg maar geen gram vet op zijn lijf..... zou kunnen denk ik dan! STerkte met de groeipijnen!
Door Ghali
#2682731
Wat een hoop reacties :)

Hij is wat vlot met de groei, maar hij is met alles redelijk vlot ook met het wisselen en pootje optillen ;D.
Ik heb veel contact met de fokker en bij haar zijn ook een aantal honden die in het verleden groeipijn hebben gehad, dus het zou goed erfelijk kunnen zijn maar volgens mij da is dit nog niet bewezen.

Zijn vader is keurig 68 cm en moeders rond de 62 a 63 schat ik dus keurig volgens de norm...... Maar ja hoe de rest van de lijnen is weet ik niet, en nouja hij wordt toch zoals hij wordt. 

Mijn RR teefjes waren trouwens met 16 weken ook al zo rond de 20 kilo hoor dus op zich voor een RR reu vind ik het niet zo vreemd.

Ik geef hem nu wat minder eten tijdelijk kijken of dat wat helpt, zelf samenstellen is niets voor mij op dit moment dus met rust, pijnstilers/ontstekingsremmers en ietsje minder calorieën hoop ik dat we het snel onder controle hebben.
Door Lizzy
#2682747
Ghali schreef: Wat een hoop reacties :)

Hij is wat vlot met de groei, maar hij is met alles redelijk vlot ook met het wisselen en pootje optillen ;D.
Ik heb veel contact met de fokker en bij haar zijn ook een aantal honden die in het verleden groeipijn hebben gehad, dus het zou goed erfelijk kunnen zijn maar volgens mij da is dit nog niet bewezen.

Zijn vader is keurig 68 cm en moeders rond de 62 a 63 schat ik dus keurig volgens de norm...... Maar ja hoe de rest van de lijnen is weet ik niet, en nouja hij wordt toch zoals hij wordt. 

Mijn RR teefjes waren trouwens met 16 weken ook al zo rond de 20 kilo hoor dus op zich voor een RR reu vind ik het niet zo vreemd.

Ik geef hem nu wat minder eten tijdelijk kijken of dat wat helpt, zelf samenstellen is niets voor mij op dit moment dus met rust, pijnstilers/ontstekingsremmers en ietsje minder calorieën hoop ik dat we het snel onder controle hebben.
Met groei bedoel ik niet alleen de uiteindelijke grootte maar ook de wijze van groeien.

Ik hoop ook dat je het snel onder controle hebt. Geef je ook minder vleesbot nu?
Door Ghali
#2682755
Ik voer gewoon de carnibest alleen iets minder, kan dus niet in botpercentage minderen omdat ik kvv voer. Meer dan de Carnibest krijgt hij niet dus voorlopig geen kippennekken etc.

Eén van mijn vroegere teefjes heeft er maanden last van gehad, ik hoop dat hij er wat sneller doorheen is...
Door Ghali
#2683978
Sinds gisterenmiddag loopt hij weer goed, denk dat de pijnstillers en wat minder eten met wat rust hem goed doen :).
Vanaf morgen ga ik iets minder pijnstillers geven en kijken hoe het gaat!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door