Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door UBstaring
#2678830
Hallo, ik ben Ulrike, ik ben de eigenaar van een lieve langharige chihuahua, genaamd Maxi. Enerzijds dol op zachte dekentjes en op schoot liggen, maar verder geenszins een prinses, want ze rolt graag door eendenpoep en modder.

Ik wil graag met Maxi overstappen op barf, sinds ik merk dat ze mij de groenten uit de mond kijkt en haar brokjes laat liggen. Ongelooflijk hoe dol Maxi is op groenten! Ik zou zelf ook niet graag altijd hetzelfde eten, en al het graan in de brokjes lijkt me ook niet gezond.

Maxi is een stevige tante, niet dik, maar ze was de grootste in het nest, is net iets groter dan de gemiddelde chihuahua. Ik denk wel dat ze op dit moment een klein beetje te zwaar is (vorige week was ze 3,7 kilo) , dus daar wil ik ook iets aan doen. We wandelen altijd minimaal drie keer per dag een half uur met haar en verder rent ze nog wat rondjes door de tuin om de katten van de buren te verjagen. Gebrek aan beweging heeft ze dus zeker niet.

Bij gebrek aan BARF in de buurt had ik eerst zelf groenten/vleesmix gemaakt, en je had de dankbaarheid moeten zien toen ze dat te eten kreeg. Nu heb ik (op proef, van vrienden) Energique (KVV). Maxi is daar ook dol op, ze is niet echt een moeilijke eter, en heeft ook niet gauw last van haar darmen.

Het liefst wil ik helemaal over op BARF, maar daar moet ik dus eerst aan zien te komen. Ik had al eens gekeken op gelukkigdier.nl, maar die komen niet in mijn woonplaats. Daar had ik ook een berekening gedaan, maar die gaat uit van 2% van het lichaamsgewicht, en de calculator op deze site gaat uit van 5% van het lichaamsgewicht. Nu weet ik niet zo goed wat ik haar moet geven.

- Brokjes was altijd 55 gram per dag.
- KVV weet ik niet hoeveel, iemand een idee? Ik hou het ook op zoveel, maar het lijkt me erg weinig. (de hoeveelheid per dag is dan ongeveer ter grootte van 2 ijsblokjes, een half schijfje)
- BARF - (als het zover komt)  moet ik dan uitgaan van 2% of van 5% van het (ideale) lichaamsgewicht?

Ik hoor graag van jullie!Afbeelding
#2678873
Van vers kan je best het dubbele geven als wat je aan brok gaf, om te beginnen.
In vers zit veel meer vocht en zo kom je op ongeveer het dubbele in voedingsgewicht uit om dezelfde energieinhoud te voeren.
Daarna moet je verder op het oog voeren.

In de vraag en aanbod kan eens rondkijken ivm aanbiedingen in je buurt en in het topic 'a la carte' kan je leveranciers vinden.  Kijk niet enkel in je eigen provincie want nogal wat leveranciers leveren ver buiten de grenzen. 
Met jouw klein hond kom je wel nooit aan de hoeveelheid waarbij je gratis levering krijgt, dus kan je best ook proberen met mensen uit je streek mee te bestellen.  Meld je even aan in je provincie-verzameltopic (ook in de vraag en aanbod) en dan kan je die mensen uit je streek leren kennen.
Door UBstaring
#2682060
Bedankt! Op de Friesland-verzamelplaats gaf iemand mij al een tip voor een webshop, die hier vlakbij blijkt te zitten. :-)

Inmiddels is Maxi ruim een week aan de KVV en ze is echt zoooo gelukkig! Elke dag staat ze likkebaardend te wachten op haar eten (voorheen interesseerde het eten haar niet zo erg) en wat me erg opvalt, ze is veel rustiger geworden. Ik heb nu ook kippenekjes besteld, ik ben erg benieuwd wat ze daarvan vindt!
Door UBstaring
#2684305
Zo, ik heb nu Alaska en Lotgering kvv in huis, en een kilo kippennekjes.

Grappig te zien dat Maxi de vis-hap gisteravond maar een beetje eng vond, daar liet ze ook wat van liggen. Ze is nu heel voorzichtig bezig de Lotgering met pens te benaderen. Ik geloof dat ze het wel lust, maar ze lijkt nogal op haar hoede te zijn. Het zijn natuurlijk ook veel grovere stukken dan ze gewend was!

Hoe maken jullie het in porties? Want ik moest nu eerst een gedeelte half laten ontdooien voordat ik het in porties van 100 gram kon maken. En dan weer invriezen... dat lijkt me niet de beste methode eigenlijk, maar ik weet niet of het ook nog anders kan. Zelfde met de kippennekjes, dat is 1 bonk van een kilo. Dan zou ik die eerst moeten laten ontdooien en alles apart weer invriezen? Kan dat?

(update: bakje met Lotgering+pens was dus zomaar leeg ....)
Laatst gewijzigd door UBstaring op vr 31 mei 2013, 07:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2685178
Ja hoor, dat kan. Beste is om het zo min mogelijk te laten ontdooien. Net ver genoeg om porties te kunnen maken. En dan vlug weer terug.

Mijn ervaring is dat kvv het makkelijkste te snijden is al het nog grotendeels bevroren is, dan heb je het minste geklieder.
Door UBstaring
#2687403
Bedankt voor de tip! Zo heb ik het dus ook maar gedaan nu.

Onze hond blijkt een sterke voorkeur te hebben voor de kvv van Lotgering (vooral die met pens). De Alaska vind ze tot nu toe maar niks, ze haalt er telkens haar neus voor op en weigert het te eten.

Of moet ik zeggen ...'haalde' en 'weigerde', want zojuist ontdekte de kat het bakje met versmade Alaska KVV, en begon er smakelijk van te eten.
Dat vond Maxi toch iets te ver gaan. Dus de poes weggejaagd, en toen at ze toch maar gauw de restanten op! :-)
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2687540
Ten eerste welkom hier.

Als tip kan ik je meegeven dat je vooral het gedeelte op het website gedeelte van barfplaats goed moet lezen.

De kippenekjes kun je prima ontdooien en dan weer los invriezen. Ik doe dat meestal zo. Ik leg een flink stuk folie op een snijplankje (zo'n plastic lichte) en verdeel daar de nekjes met ruimte ertussen op. Vervolgens vouw ik de folie dicht aan de zijkanten en schuif ik het pakketje zo in de diepvries. Je kan stapelen.
De dag erna dan haal ik alle folie eraf en doe ik de losgevroren nekjs in een zipzak. Kun je altijd pakken wat je nodig hebt.  ;)
Door UBstaring
#2698760
Nou, ik heb geloof ik een modelhondje. :-)  Ze vindt het kvv van Lotgering heerlijk, het andere (alaska) eet ze wel maar met iets langere tanden. Vandaag heeft ze voor het eerst een kippennekje gehad, en daar heeft ze zich prima mee vermaakt en het lekker opgegeten. (klein stukje overgelaten).

Geen problemen met ontlasting, ze ruikt lekkerder (heel vreemd) en volgens mij wordt haar gebit ook al schoner.
#2703793
Enne, het lijkt erop dat je kat ook wel vers wil gaan eten.  :biggrin2:
Misschien ook een paar kg kattenkvv aanschaffen?
Ze mag wel wat hondenkvv mee eten hoor, maar het merendeel kattenversie is toch wel aan te raden.

Als je eenmaal goed ingelezen hebt en weg bent met het barfen voor je hond, is de stap voor de kat ook maar erg klein.  De basisprincipe's zijn hetzelfde enkel de verhoudingen lichtjes anders en een kat kan enkel zacht vleesbot wegknagen. ;)
Alles is te vinden in de kattenhoek.

Al ik nekken apart invries doe ik het ongeveer zoals Naomi, maar zonder folie (wil het milieu zo weinig mogelijk belasten).  Ik leg het gewoon om een plaat met een bakpapiertje erop en leg de nekken naast elkaar.  Het bakpapier kan je een aantal keer hergebruiken.  Eventueel stapelen van platen kan ook (afhankelijk van de ruimte in de vriezer), of als je een lade in een kast vrij hebt, kan je ze daarin ook prima stapelen met een placemat ertussen.  Zo stapel ik een hele lade vol en een halve dag later gaan ze in een zipzak.  Ik doe het zo ook met spiervlees, karkas, grote stukken orgaan.  Gladde en kleine stukken orgaan heb ik bakjes voor om ze in te vriezen omdat de hoopjes anders uit elkaar glijden, maar erna gaan ze daaruit ook weer in de zipzak. 
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 26 jun 2013, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door