Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2681347
ik lees het volgende in mijn boek van de hondencursus, geschreven door Martin Gaus:
Rond de zeven weken gaan pups verder van hun hol af, en daarmee neemt de kans op ontmoetingen met gevaarlijke dieren of situaties toe. Dat betekent dat de pup nu minder vrij in het leven staat: hij moet voorzichtiger worden om niet te verongelukken. De vluchtreacties nemen op deze leeftijd dan ook toe. De pup wordt wantrouwender naar nieuwe dingen, en deze voorzichtigheid neemt toe naarmate de weken verder verstrijken. Daarom is het handig om een pup op de leeftijd van net zeven weken te verplaatsen naar een nieuwe omgeving, en niet pas met 11 weken of nog ouder. Als een pup met acht weken het nest verlaat, is hij al wat gereserveerder dan daarvoor. Komt de pup nog later bij z'n nieuwe baasjes, dan is het voor hem extra moeilijk. Hij is dan veel gevoeliger voor indrukken, hij is meer ingesteld op vluchten en zijn open nieuwsgierigheid heeft plaatsgemaakt voor nieuwe overlevingsstrategieen. Dat maakt hem terughoudender
Wat vinden jullie hiervan?
Ik vind 7 weken vroeg hoor, het zijn nog zulke kleine hummeltjes dan. Patsy was bijna 9 weken toen ik haar ophaalde. Ik vond het wel prima, een weekje extra opvoeding van moeders, heb dan ook niet de indruk dat het minder optimaal is om wat langer bij de moeder te blijven.
#2681353
Hier 8 weken. Na die tijd is mams vaak blij dat ze van die kleine lastpostjes af is. Zeker omdat ze geregeld nog een slokje willen nemen en mams niets meer heeft. Plus een bekkie vol met "naaldjes" is ook minder prettig voor mans.
Laatst gewijzigd door *Lia* op zo 26 mei 2013, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
#2681361
*Lia* schreef: Hier 8 weken. Na die tijd is mams vaak blij dat ze van die kleine lastpostjes af in. Zeker omdat ze geregeld nog een slokje willen nemen en mans niets meer heeft. Plus een bekkie vol met "naaldjes" is ook minder prettig voor mans.
maar volgens MG zou 7 weken dus beter zijn, wat vind je daarvan?
#2681364
*Dorothea* schreef: ik lees het volgende in mijn boek van de hondencursus, geschreven door Martin Gaus:
Wat vinden jullie hiervan?
Ik vind 7 weken vroeg hoor, het zijn nog zulke kleine hummeltjes dan. Patsy was bijna 9 weken toen ik haar ophaalde. Ik vond het wel prima, een weekje extra opvoeding van moeders, heb dan ook niet de indruk dat het minder optimaal is om wat langer bij de moeder te blijven.
Ik heb MG toch al niet zo hoog in het vaandel staan en vind 7 weken te jong. Bij ons gaan ze vanaf 8 weken omdat dat eigenlijk gemeengoed is in nederlands hondenland maar ik heb gemerkt dat met 9 weken de overstap veel makkelijker gemaakt wordt. De pups staan in mijn optiek zelfverzekerder in het leven en hebben minder aanpassingsproblemen ('s nachts gillen e.d.) dan wanneer ze op 8 weken gaan.
#2681377
Erna schreef: Ik heb MG toch al niet zo hoog in het vaandel staan en vind 7 weken te jong. Bij ons gaan ze vanaf 8 weken omdat dat eigenlijk gemeengoed is in nederlands hondenland maar ik heb gemerkt dat met 9 weken de overstap veel makkelijker gemaakt wordt. De pups staan in mijn optiek zelfverzekerder in het leven en hebben minder aanpassingsproblemen ('s nachts gillen e.d.) dan wanneer ze op 8 weken gaan.
ik heb jou dat inderdaad al eens eerder horen zeggen, dat de pups op 9 weken minder aanpassingsproblemen hebben. Nu heb ik hier ook echt helemaal geen aanpassingsproblemen ervaren, ze liep hier gelijk rond alsof ze hier al jaren woonde.
Nou kan het ook best rasafhankelijk zijn hoor, dat het ene ras er eerder of later klaar voor is om het nest te verlaten. Er werd ook altijd gezegd dat de angstfase met 16 weken begon, maar dat schijnt rasafhankelijk te zijn. Bij de duitse herder begint de angstfase al op 12 weken, bij de labrador pas op 21 weken.
#2681380
*Dorothea* schreef: maar volgens MG zou 7 weken dus beter zijn, wat vind je daarvan?

MG lap ik aan mijn laars, hij kan zoveel zeggen. Hier gaat er geen 1 pup weg voor de 8 weken. Maar daarna merk ik aan mams dat ze er helemaal geen moeite mee heeft als er een zooitje naaldjes vertrekken.
#2681381
toen mijn ouders nog schotjes fokten (bijna 30 jaar terug) gingen ze pas tussen de 10 en 12 weken weg. Wij hebben Chakotay met 13 weken pas gekregen. Ik moet eerlijk zijn dat ik hem liever idd iets eerder had gehad. Vraag me niet waarom, gevoelskwestie of zo. Ik heb het idee dat hij hier en daar iets 'mist' Zijn fokker heeft echt wel haar best met deze jongens gedaan, uitlaten, zindelijk proberen te maken, eerste commando's leren etc. Maar wonen in 'the middle of nowhere' waardoor hij niet echt veel heeft meegemaakt zeg maar. En dat heeft wel zijn weerslag hier in huis.
#2681391
Heb ooit in 2005 1 nest gefokt PBGV 1 reu en 3 teven.
Ik zag toen heel erg bij de pups dat je vanaf de 7 weken per dag kon zien hoeveel sterker/ zekerder de pups werden.
Het is echt per hond / karakter verschillend, ( daardoor zag ik ook wanneer ze evt individueel al weg kunnen)
Dan dus ook erg veel hondentaal leren, maar bij mij niet van hun moeder, die deed niets liever als het vuurtje opstoken.
De teefjes zijn met 8 weken weggegaan en de reu is er nu nog niet klaar voor.
#2681397
Ik heb ze vanaf 8 weken weggebracht.
De eerste was 8 weken en een paar dagen, die was er echt aan toe. Hij is sociaal maar vanaf ongeveer 7 weken zocht hij bewust een slaapplek wég van de andere pups. Zijn nieuwe eigenaar heeft ook geen seconde gedacht dat hij het nest miste.
In de 9e week was het heel duidelijk bij de andere pups ook dat ze toe waren aan hun eigen baasje en eigen aandacht, de een ietsjes meer dan de ander maar ik heb bij geenéén het gevoel gehad dat het te vroeg was.

We hebben een aantal pups langer gehad, 1 tot 10 weken ivm vliegen. Die heb ik ook de eerste optie na 10 weken laten gaan, ik ga niet zitten wachten op de eerste angstfase met zo'n ervaring.
De 2 die we tot 12 weken erbij hadden ivm vakantie, konden we naast onze eigen pup wel voldoende aandacht geven voor mijn gevoel. Het was wel intensief om te zorgen dat ze ook individueel en alleen aandacht kregen, maar wel te doen.
#2681408
Moos was 7 weken en 2 dagen, en de eerste die het nest verlaten heeft

de pups zaten op dat moment al apart van hun moeder,
die ook blij was dat ze niet meer constant door die druktemakertjes lastiggevallen werd
en eindelijk weer wat welverdiende rust had

ik heb nooit de indruk gehad dat het bij hem te vroeg zou zijn,
bijna geen gepiep gehad 's nachts en vanaf de derde nacht zelfs al helemaal doorgeslapen

Gian daarentegen was 9 weken, ik hoor en zie wel vaker dat Maltezers wat meer tijd nodig hebben om 'klaar' te zijn
en dat ze pas ten vroegste op die leeftijd naar hun nieuwe thuis mogen
#2681414
Bepaalde andere zaken kunnen ook meespelen. Bij de staff, en bt, bijvoorbeeld dat de reuen met 7 weken elkaar de tent al aan het uit vechten zijn
Liz kwam hier met 8 weken en 1 dag. Voor haar, en ons, was dat een prima tijdstip. Voor de 8 weken zou ik, denk ik, niet willen
Door sella
#2681419
Mijn opvangnest dwergtekkels zijn met 14 weken naar een nwe baas gegaan vroeger.
Amber hebben wij met 6 weken in huis genomen omdat ze anders haar nek omgedraaid werd :-X
Diego was 8 weken, buffel 10 weken, Shay 8 weken. Ik vindt ze met 8 weken nog zo klein, dus moet niet aan 7 weken denken.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door