Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Sultan
#2679433
Een vraagje ivm een pup van ons bij zijn nieuwe baasjes. Rocco, een Cane Corso reu van nu 7 maanden oud, heeft last (gehad) van groeipijn voor hij naar zijn nieuwe eigenaren ging, nu ruim een maand geleden. Steeds wisselend qua poot, voor, achter, links en rechts. Uiteraard dit verteld aan de nieuwe eigenaren en ook enkele dagen voor hij ging nog foto's laten maken, om ernstige zaken uit te sluiten. Op de foto's geen andere aanwijsbare oorzaak te vinden behalve groeipijn.
Bij zijn nieuwe baasjes mankt hij echter regelmatig rechts voor. Vooral na een boswandeling of met opstaan. Wil hij echter met hun katten spelen, is er niets aan de hand en kan meneerke alles. Advies van hun DA is afwachten. Ze hebben van onze DA de foto's gekregen en die zijn mede beoordeeld door hun DA. Geen afwijkingen te zien.
Ik peins me suf wat er aan de hand zou kunnen zijn... Groeipijn zou logisch zijn, maar dan zou het wisselend zijn aan meerdere poten, toch??
Rocco eet KVV, zover ik weet.
Wie kan me verder helpen om de eigenaren advies te geven? Ik wil ze heel graag tips geven...
#2679435
Hoi,

Wij hebben dit ook een aantal keren gehad met onze Boef, ook rond die leeftijd, hij is nu 1,5 jaar inmiddels. (niets meer aan de hand inmiddels)
Wij waren toen natuurlijk ook erg bezorgd en toch maar advies gevraagd en laten nakijken door de dierenarts, conclusie: groeipijnen.

Het advies wat wij je kunnen geven is, laat de hond niet te lang en teveel spelen, dit houd in rennen en 'vliegen' , gekke manoeuvres maken achtereenvolgend. (zoals het spelen met katten, die zijn erg beweeglijk en dat wil de hond ook doen door zijn enthousiasme).
Tuurlijk mag een hond lekker 'rouzen' , zeker als het een erg actieve hond is, maar probeer het met mate te doen.
Geef de hond niet altijd/elke dag de kans of gelegenheid om te 'rouzen'.

Je kan een hond die super enthousiast, blij en actief is , zeker op die leeftijd, ook moe of vermoeid krijgen door met hem te gaan spelen op een andere manier.

Voorbeeld, denk en zoek spelletjes met een voorwerp in de woonkamer of tuin.
Hij krijgt zijn beweging wel en word moe van het denken, leren en (onder)zoeken. Op deze manier krijgen de beenderen ook de rust om zich te ontwikkelen en te herstellen van de fysieke inspanningen.

Bij onze Boef (Labrador) heeft het in ieder geval gewerkt. Meneer is echt kerngezond en heeft geen manke momentjes meer.
Uiteraard kan het bij elk ras hond verschillen, wij proberen slechts mee te denken.

Gr. Boef.
#2679437
Super bedankt voor je reactie!!! Hier kan ik zeker iets mee, denkspellen had ik even niet aan gedacht ;) Wel het inperken van rennen en vliegen, maar was de denkspellen echt even vergeten!!
Nu gaan de baasjes al niet elke dag richting bos, speciaal hierom, maar thuis vermoeid maken dmv denkspellen is een hele goede aanvulling!!
#2679605
Ik heb niet heel veel verstand van de Cane Corso hoor , maar het lijken me toch ook ruige lomperikken 1e klas
Wat mijn voorganger al post , over het nodige hersenwerk daar ben ik het mee eens .
Daarnaast is het ws ook een ras wat (bijna ) geen pijn aangeeft , en dus ook zeer gemakkelijk alle grenzen overschrijd ?
Wat misschien ook nog een tip is , houd de jonge woeste bengel eerst even aan de lijn , eerst wat energie eruit in bv bos en dan pas los

Ik heb een Engelse Bull , idem dito toen ze jonger was . Je loopt niet om een forse boomstronk heen , welnee je gaat er doorheen ..... dat dus he ? Zo explosief
Zoekspel deed ik met haar om die reden dus ook in de tuin , op de stroeve grindtegels
En dat kan je best de eerste 1,5 a 2 jaar volhouden hoor .
En verder een goede kwaliteit kvv met goed spiervlees , voor deze rassen echt geen overbodige luxe (banden ,ligamenten etc hebben dat echt nodig )
Verder vind ik een goede visolie ook niet verkeert , Doils bv . Dit heeft o.a ook de eigenschap dat ze er ook wat rustiger door worden (werking zenuwstelsel )
Door BAC
#2679950
Dit is gewoon niet goed. Een hond hoort niet te manken, als een zich verstapt heeft moet dit met een week over te zijn.
Dus als ik jou was zou ik het grondig laten onderzoeken ipv het probleem aan de kant te zetten door minder beweging, een pup moet gewoon kunnen bewegen zonder pijn.
Sultan schreef: Ze hebben van onze DA de foto's gekregen en die zijn mede beoordeeld door hun DA. Geen afwijkingen te zien.
Ik kan jou vertellen dat LPC bijvoorbeeld NIET op de foto's te zien is.
Mijn hond begon met een jaar ook te manken, fotos wezen niets uit ze werd zelfs ED vrij verklaart :-X

Ik ben met dezelfde soort klachten ook een jaar lang nogdoorgelopen, niemand kon wat vinden. Diverse artsen opgezocht,, fotos aan alle kanten blicht en beoordeeld. Zelfs op de dag van de operatie konden ze niets maar dan ook echt helemaal NIETS zien op de beelden.

Inmiddels is ze aan 2 voorpoten geopereerd, eerste x door Y Krooshof, tweede keer, anderhalf jaar later door D Kranendonk, beide zeer ervaren dierenartsen.
De laatste LPC was echt een joekel van een losgelaten stuk bot, wat ook weer niet op de foto te zien was.

Dus ik geloof niet meer in rontgen foto's op dat gebied.
Toen ik een paar jaar geleden ook deze vraag stelde op diverse fora's, kreeg ik dezelfde soort reacties te horen......ED vrij op een foto, maar wel een joekel van een LPC.

Verder was er dus niets te zien aan mijn hond, ze had geen gezwollen gewricht, geen artrose, alleen het manken na een wandeling, wat minder werd als we even liepen. Maar dit beeld werd wel met de dag slechter.

Inmiddels zijn dr nu 2 poten geopereerd, en ze kan alles maar dan ook echt weer. Maar snel ingrijpen is wel hierop van invloed! En revalidatie.
#2680927
Dank je wel!! Ga de baasjes zeker aanraden ook op LPC te laten onderzoeken! Liever voor niets gekeken, dan er later pas achter te komen. En zomaar de klachten aan de kant zetten was ook absoluut niet mijn insteek ;) Ben niet voor niets op zoek naar tips ;)
Rocco heeft ook vaak dagenlang nergens last van, dat maakt het ook lastig voor de baasjes.

Ik ga iig alle tips meegeven die ik gekregen heb!!
#2681200
Misschien wat mosterd na de maaltijd, maar ook ik zou met de hond naar een goede orthopeed gaan om eea te laten nakijken/uitsluiten gezien de leeftijd en de klachten
Hier ook een hond die anders dan anders liep (al was dat minimaal en voor veel mensen niet te zien) maar ik vertrouwde het gewoon niet.
Daan stond trouwens nooit echt mank op, maar tijdens wandelen leek het alsof hij iets onder zijn poten had waardoor hij "op eieren" liep.
De foto bij de orthopeed liet een minimale afwijking zien, dus kregen we eerst 6 weken rust voorgeschreven omdat klinisch onderzoek toch aangaf dat het niet helemaal lekker zat.
Omdat het absoluut niet verbeterde met rust hebben we al eerder contact opgenomen met de orthopeed en toen hij bij het 2e klinisch onderzoek nog steeds pijn aangaf, hebben we samen met de orthopeed besloten een kijkoperatie te doen en daar kwam al heel snel uit dat Daan LPC had aan beide voorpoten  :-\

Tot de doorverwijzing zou ik de hond rustig houden en met name veel rechtlijnig laten lopen om zo geen afbreuk te doen op de spieropbouw maar rausen/snelle draaiingen/plotseling stoppen vanuit vaart enz enz kan (als het LPC blijkt te zijn) alleen nog maar meer schade aanrichten.
Denkspelltjes en clickeren hebben ons door de rust periode heen geholpen, en bij Daan was er door deze aanpak nog geen arthrose gevormd

Succes, en ik hoop dat het onschuldig is !!
Door BAC
#2682406
Heel veel succes met je zoektocht,  ik hoop dat ze snel wat vinden en de hond geholpen kan worden.
Idd hoe eerder hoe beter. LPC is als een steentje in je schoen, erg pijnlijk en maakt veel schade als dr mee door wordt gelopen.....

Kan je Daan Kranendonk in Putten aanraden, die kan eventueel een kijk operatie doen.
#2682510
Senta schreef: Dit is gewoon niet goed. Een hond hoort niet te manken, als een zich verstapt heeft moet dit met een week over te zijn.
Dus als ik jou was zou ik het grondig laten onderzoeken ipv het probleem aan de kant te zetten door minder beweging, een pup moet gewoon kunnen bewegen zonder pijn.

Ik kan jou vertellen dat LPC bijvoorbeeld NIET op de foto's te zien is.
Mijn hond begon met een jaar ook te manken, fotos wezen niets uit ze werd zelfs ED vrij verklaart :-X

Ik ben met dezelfde soort klachten ook een jaar lang nogdoorgelopen, niemand kon wat vinden. Diverse artsen opgezocht,, fotos aan alle kanten blicht en beoordeeld. Zelfs op de dag van de operatie konden ze niets maar dan ook echt helemaal NIETS zien op de beelden.

Inmiddels is ze aan 2 voorpoten geopereerd, eerste x door Y Krooshof, tweede keer, anderhalf jaar later door D Kranendonk, beide zeer ervaren dierenartsen.
De laatste LPC was echt een joekel van een losgelaten stuk bot, wat ook weer niet op de foto te zien was.

Dus ik geloof niet meer in rontgen foto's op dat gebied.
Toen ik een paar jaar geleden ook deze vraag stelde op diverse fora's, kreeg ik dezelfde soort reacties te horen......ED vrij op een foto, maar wel een joekel van een LPC.

Verder was er dus niets te zien aan mijn hond, ze had geen gezwollen gewricht, geen artrose, alleen het manken na een wandeling, wat minder werd als we even liepen. Maar dit beeld werd wel met de dag slechter.

Inmiddels zijn dr nu 2 poten geopereerd, en ze kan alles maar dan ook echt weer. Maar snel ingrijpen is wel hierop van invloed! En revalidatie.
Ik sluit me hier graag van A tot Z bij aan. Dit is exact mijn ervaring.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door