Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Rapalje
#2678914
Ik ben met Moos naar de dierenarts geweest omdat hij steeds meer begon te drinken en plassen. Ook is het wel een beetje verdacht dat hij ondanks een heleboel eten toch te mager blijft (niet veel, kilootje of 2). Moos is een whippet reu van 10 jaar en momenteel 16 kilo. Hij is verder best fit en je zou hem geen 10 jaar geven. Hij is ook een ontzettende vreetzak en heeft zelden last van zijn maag.

DA kwam tot de conclusie dat het niet goed is met Moos zijn nieren, de ureumwaarde in zijn bloed is verhoogd, creatinine ook een klein beetje. Daarnaast zat er ook glucose in de urine dus dacht hij nog aan suikerziekte, maar was de waarde in het bloed nauwelijks verhoogd.
Moos moest dus op de nierbrokjes en na een week terugkomen. Nja, vooruit dan maar, dat wou ik wel proberen. Een week later is de ureumwaarde flink gedaald en zijn de waarden normaal. Dierenarts vindt het prima, probleem voorlopig onder controle, over twee maanden terugkomen om weer te testen. Moos vindt het eigenlijk ook wel prima, schrokt de brokjes enthousiast naar binnen, is gewoon actief en vrolijk en plast al wat minder. 

Maar! Maar! We waren net zo lekker begonnen met BARF (ik heb hem pas sinds februari, in de opvang kreeg ie al wel Carnibest) en ik wil hem eigenlijk helemaal niet op brokjes! Ik was net zo trots dat ie alles zo goed at en dat ie nu bijna geen tandsteen meer heeft.. Volgens mij is die hond wel meer dan alleen die ureumwaarde en nu maak ik me toch zorgen over verdere gezondheid, ik heb ook ratten en daar zie je heel duidelijk (supersnelle stofwisseling, leven 2 jaar) hele slechte gevolgen van geëxtrudeerde brokjes met dierlijke bestanddelen. Moos ruikt nu al anders, ik vind zo'n bodempje brokjes in de bak nogal troosteloos en heb nu toch ook het gevoel dat ik hem geen 'echt' eten geef en vond het BARFen gewoon leuk.

Ik heb wel de indruk dat het goed doet om zijn eiwitinname en fosfor te beperken en ben natuurlijk ook best wel bang om zijn nieren te belasten door teveel te experimenteren. De dierenarts is er nogal stellig in dat hij gewoon helemaal geen 'vlees' meer mag want hij moet minder eiwit eten. Andere dierenarts (vriendin van me) zegt jah ach er is ook nog blikvoer als je wat anders wil. Daar valt dus eigenlijk helemaal niet mee te praten. Hun absolute waarheid is natuurlijk dat je die nieren alleen maar kunt redden door industrieel voer. Dat kan toch niet het hele verhaal zijn...

Maarja, je bent als 'leek' toch afhankelijk van mensen die er meer voor geleerd hebben en ik vind het zo moeilijk, waar moet ik het zoeken? Ik ben wel iemand die dingen eerst goed uit wil zoeken en niet zomaar dingen klakkeloos aanneemt, ik wil graag véél info en ga daar dan eigenwijs mijn eigen gang mee.
Ik heb natuurlijk zelf ook al wel wat gegoogled en op dit forum rondgekeken, maar vind het eigenlijk nog wel erg schraal wat ik heb gevonden, korte artikelen (Ian, Mary en die van Lizzy hier) die elkaar ook nog eens deels tegenspreken... Ik heb Tannetje Koning ook gemaild daarvan wacht ik op een reactie.

Ik wil vooralsnog toch een basis van brok aanhouden en dat combineren met lichtverteerbaar vers vlees, vis, ei - en dan nog een iets groter aandeel zoete aardappel, rijst en groente. Wat me nu in ieder geval duidelijk is, is dat het aandeel vleesbot en orgaan omlaag moet en spiervlees en groente/koolhydraten wat omhoog.
Ik begrijp dat de meningen wat verdeeld zijn over de koolhydraten en het verminderen van de eiwit, maar aangezien de ureumwaarde zo drastisch gedaald is met de brokjes wil ik toch niet volle bak eiwit geven voorlopig. Snap ook wel dat mensen hier het misschien niet goed vinden om brokjes bij te gaan geven, maar hoop dat je daar omheen kunt denken (ik denk dat ik die twee dingen wel los van elkaar kan zien, brokjes zijn volledig dus de BARF ernaast moet ook gewoon volledig zijn). Eigenlijk ben ik op zoek naar een 'gulden middenweg' om mee te beginnen...

Ik zou het heel fijn vinden om wat meer ervaringen en meningen over honden met nierproblemen en BARF te lezen. Misschien heeft iemand nog wat meer goede artikelen of andere informatiebronnen?
Enne wie heeft er tips over voedingsmiddelen met weinig fosfor en hoogwaardig eiwit - of misschien waar gewoon goede ervaringen zijn met honden met nierproblemen? Wat moet ik echt vermijden?
Door Lizzy
#2680493
Rapalje schreef: Ik ben met Moos naar de dierenarts geweest omdat hij steeds meer begon te drinken en plassen. Ook is het wel een beetje verdacht dat hij ondanks een heleboel eten toch te mager blijft (niet veel, kilootje of 2). Moos is een whippet reu van 10 jaar en momenteel 16 kilo. Hij is verder best fit en je zou hem geen 10 jaar geven. Hij is ook een ontzettende vreetzak en heeft zelden last van zijn maag.

DA kwam tot de conclusie dat het niet goed is met Moos zijn nieren, de ureumwaarde in zijn bloed is verhoogd, creatinine ook een klein beetje. Daarnaast zat er ook glucose in de urine dus dacht hij nog aan suikerziekte, maar was de waarde in het bloed nauwelijks verhoogd.
Moos moest dus op de nierbrokjes en na een week terugkomen. Nja, vooruit dan maar, dat wou ik wel proberen. Een week later is de ureumwaarde flink gedaald en zijn de waarden normaal. Dierenarts vindt het prima, probleem voorlopig onder controle, over twee maanden terugkomen om weer te testen. Moos vindt het eigenlijk ook wel prima, schrokt de brokjes enthousiast naar binnen, is gewoon actief en vrolijk en plast al wat minder. 

Maar! Maar! We waren net zo lekker begonnen met BARF (ik heb hem pas sinds februari, in de opvang kreeg ie al wel Carnibest) en ik wil hem eigenlijk helemaal niet op brokjes! Ik was net zo trots dat ie alles zo goed at en dat ie nu bijna geen tandsteen meer heeft.. Volgens mij is die hond wel meer dan alleen die ureumwaarde en nu maak ik me toch zorgen over verdere gezondheid, ik heb ook ratten en daar zie je heel duidelijk (supersnelle stofwisseling, leven 2 jaar) hele slechte gevolgen van geëxtrudeerde brokjes met dierlijke bestanddelen. Moos ruikt nu al anders, ik vind zo'n bodempje brokjes in de bak nogal troosteloos en heb nu toch ook het gevoel dat ik hem geen 'echt' eten geef en vond het BARFen gewoon leuk.

Ik heb wel de indruk dat het goed doet om zijn eiwitinname en fosfor te beperken en ben natuurlijk ook best wel bang om zijn nieren te belasten door teveel te experimenteren. De dierenarts is er nogal stellig in dat hij gewoon helemaal geen 'vlees' meer mag want hij moet minder eiwit eten. Andere dierenarts (vriendin van me) zegt jah ach er is ook nog blikvoer als je wat anders wil. Daar valt dus eigenlijk helemaal niet mee te praten. Hun absolute waarheid is natuurlijk dat je die nieren alleen maar kunt redden door industrieel voer. Dat kan toch niet het hele verhaal zijn...

Maarja, je bent als 'leek' toch afhankelijk van mensen die er meer voor geleerd hebben en ik vind het zo moeilijk, waar moet ik het zoeken? Ik ben wel iemand die dingen eerst goed uit wil zoeken en niet zomaar dingen klakkeloos aanneemt, ik wil graag véél info en ga daar dan eigenwijs mijn eigen gang mee.
Ik heb natuurlijk zelf ook al wel wat gegoogled en op dit forum rondgekeken, maar vind het eigenlijk nog wel erg schraal wat ik heb gevonden, korte artikelen (Ian, Mary en die van Lizzy hier) die elkaar ook nog eens deels tegenspreken... Ik heb Tannetje Koning ook gemaild daarvan wacht ik op een reactie.

Ik wil vooralsnog toch een basis van brok aanhouden en dat combineren met lichtverteerbaar vers vlees, vis, ei - en dan nog een iets groter aandeel zoete aardappel, rijst en groente. Wat me nu in ieder geval duidelijk is, is dat het aandeel vleesbot en orgaan omlaag moet en spiervlees en groente/koolhydraten wat omhoog.
Ik begrijp dat de meningen wat verdeeld zijn over de koolhydraten en het verminderen van de eiwit, maar aangezien de ureumwaarde zo drastisch gedaald is met de brokjes wil ik toch niet volle bak eiwit geven voorlopig. Snap ook wel dat mensen hier het misschien niet goed vinden om brokjes bij te gaan geven, maar hoop dat je daar omheen kunt denken (ik denk dat ik die twee dingen wel los van elkaar kan zien, brokjes zijn volledig dus de BARF ernaast moet ook gewoon volledig zijn). Eigenlijk ben ik op zoek naar een 'gulden middenweg' om mee te beginnen...

Ik zou het heel fijn vinden om wat meer ervaringen en meningen over honden met nierproblemen en BARF te lezen. Misschien heeft iemand nog wat meer goede artikelen of andere informatiebronnen?
Enne wie heeft er tips over voedingsmiddelen met weinig fosfor en hoogwaardig eiwit - of misschien waar gewoon goede ervaringen zijn met honden met nierproblemen? Wat moet ik echt vermijden?
Eh nee sorry, ik kan dat niet, om je eerlijk de waarheid te zeggen. Brokken zijn uitermate ongeschikt voor dieren met nierproblemen. Want wat een dier met nierproblemen juist nodig heeft is een vochtrijke voeding! En hoeveel % vocht zit er in een brok? Juist. Dus nee, sorry, ik vind brokken volstrekt ongeschikt en ik ga het niet mooier praten dan dat het is.

In de bieb staat een artikel wat te voeren bij nierproblemen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 598.0.html. Daar staat ook bij welke nierwaardes je wat moet aanpassen. Er staat in dit artikel ook wat je wel en niet moet voeren. Kun je daar niet mee uit de voeten?

Ter ondersteuning kun je heel goed Solidago geven. De tabletten van A. Vogel vind ik goed en handig.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2680618
Ik wil nog moeite doen om niets te zeggen over het brokken voeren, ik ken nog mensen die dat aan hun dieren met nierproblemen geven. Ik kan je keuze respecteren om gewoon brok te voeren, al is het hier dan het verkeerde forum om het daarover te hebben.

Maar wat ik met klem wil afraden is om brok en vers te combineren bij een nierpatient!!
Ik weet niet of je weet hoe een vers nierdieet werkt? Waarom het de nieren ontlast? En hoe broknierdieet werkt?
Wel ik kan je vertellen dat de brokkenfabricanten het compleet tegenovergesteld aanpakken dan hoe een vers nierdieet werkt, en dat je dus elkaar's werking totaal teniet gaat doen als je dat combineert.
Vers nierdieet probeert de fosfor te beperken en werkt dan op het algemeen welzijn van een dier (en de organen) op vers door hoge kwaliteit dierlijke eiwitten te voeren om de resterende aan te pakken.  Eiwitten worden ook niet beperkt en dat blijkt niet nodig (tenzij bij heel erg zwaar nierfalen).
Brok gaat fosfor sterker beperken door plantaardige eiwitten te gebruiken die zwaarder verteerbaar zijn maar geen fosfor aan zich gelinkt hebben.  Ze gaan ook het algemeen eiwitgehalte beperken.  Hierbij wordt de weerkracht van de nieren niet verhoogd, men probeert gewoon te verhinderen dat ze moeten werken en de weerslag op het gevoel van het dier te verminderen als de nieren weinig tot niet meer werken. Het is geweten dat nierdieet eigenlijk de algemene toestand van het dier verminderd, maar dat is te verkiezen boven de gevolgen van nierfalen.  Brok werkt dus wel meer symptoombestrijdend dus, wat vers niet zo doet.
Nu is nierfalen altijd wel symptoombestrijding omdat het niet echt te genezen valt, maar als je de algemene toestand van het dier verbeterd en de nieren niet verder belast dmv zware plantaardige eiwitten, blijkt dat de dieren vaak erg van vers opknappen en toch minder last hebben van de verminderde werking van hun nieren.  Door het feit dat de algemene toestand van het dier beter is op een geschikt dieet van hoogwaardige eiwitten dan op een geknutseld dieet zoals in brok, krijgen de nieren ook meer weerbaarheid en flexibiliteit.  Dat beetje extra fosfor blijkt dan geen probleem om mee om te kunnen.  Ook het hoger vochtgehalte speelt daarin natuurlijk een grote rol, dat maakt uitscheiden ook een stuk gemakkerlijker en de belasting een stuk minder geconcentreerd.
Het is in mijn ogen en verkieselijker en vooral veel duurzamer oplossing (zie ook het verschil in levensverwachting bij nierpatienten op brok of op vers).

Maar goed, kies waar jij je het beste bij voelt, het zij duidelijk waar wij achter staan. Maar maak een keuze. Want 2 tegengestelde strategiën door elkaar is zo goed als geen strategie.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op za 25 mei 2013, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ambull
#2680679
Wat een goeie uitleg pearlsofpassion. :thumbup:

Ik zou willen dat ik jaren geleden wist wat ik nu weet.
Ik had een hond met slechte nieren, en net zoals jij heb ik toen het advies van de dierenarts gevolgd en nierdieetbrokken gegeven.
Hoewel ze normaal echt een alleseter was, vond ze dit toch maar niks. Met moeite kreeg ik er wat in.
Ben toen overgestapt op het blikvoer, dat leek er iets beter in te gaan, maar van harte ging het niet.
Langzamerhand zag ik haar steeds slechter worden, totdat het echt niet meer ging en ik haar in moest laten slapen. :'(
Ik had toen nog nooit van rauw voeren gehoord, helaas.
Dit kwam pas veel later. Ik ben toen ook gaan zoeken op behandelmethodes voor honden/katten met slechte nieren.
Je kunt de slecht werkende nieren niet beter maken, maar je kunt de achteruitgang wel vertragen.
Ik denk dat mijn toenmalige hond langer had geleefd maar vooral ook veel prettiger.
Ik denk dat als je nog even verder blijft lezen, je net zo overtuigd gaat zijn als ik (hoop ik tenminste ;))

Maar het feit blijft, doe waar jij je goed bij voelt, wat jij logisch vind om te doen.
Alhoewel ik nu 2 gezonde honden heb, lees ik nog steeds over het voeren van honden met een nierprobleem, gewoon voor het geval dat...
Succes met het maken van een keuze, en ik hoop dat je hond zich nog een hele tijd goed blijft voelen.
Door Mowgli
#2680715
pearlsofpassion schreef: Ik wil nog moeite doen om niets te zeggen over het brokken voeren, ik ken nog mensen die dat aan hun dieren met nierproblemen geven. Ik kan je keuze respecteren om gewoon brok te voeren, al is het hier dan het verkeerde forum om het daarover te hebben.

Maar wat ik met klem wil afraden is om brok en vers te combineren bij een nierpatient!!
Ik weet niet of je weet hoe een vers nierdieet werkt? Waarom het de nieren ontlast? En hoe broknierdieet werkt?
Wel ik kan je vertellen dat de brokkenfabricanten het compleet tegenovergesteld aanpakken dan hoe een vers nierdieet werkt, en dat je dus elkaar's werking totaal teniet gaat doen als je dat combineert.
Vers nierdieet probeert de fosfor te beperken en werkt dan op het algemeen welzijn van een dier (en de organen) op vers door hoge kwaliteit dierlijke eiwitten te voeren om de resterende aan te pakken.  Eiwitten worden ook niet beperkt en dat blijkt niet nodig (tenzij bij heel erg zwaar nierfalen).
Brok gaat fosfor sterker beperken door plantaardige eiwitten te gebruiken die zwaarder verteerbaar zijn maar geen fosfor aan zich gelinkt hebben.  Ze gaan ook het algemeen eiwitgehalte beperken.  Hierbij wordt de weerkracht van de nieren niet verhoogd, men probeert gewoon te verhinderen dat ze moeten werken en de weerslag op het gevoel van het dier te verminderen als de nieren weinig tot niet meer werken. Het is geweten dat nierdieet eigenlijk de algemene toestand van het dier verminderd, maar dat is te verkiezen boven de gevolgen van nierfalen.  Brok werkt dus wel meer symptoombestrijdend dus, wat vers niet zo doet.
Nu is nierfalen altijd wel symptoombestrijding omdat het niet echt te genezen valt, maar als je de algemene toestand van het dier verbeterd en de nieren niet verder belast dmv zware plantaardige eiwitten, blijkt dat de dieren vaak erg van vers opknappen en toch minder last hebben van de verminderde werking van hun nieren.  Door het feit dat de algemene toestand van het dier beter is op een geschikt dieet van hoogwaardige eiwitten dan op een geknutseld dieet zoals in brok, krijgen de nieren ook meer weerbaarheid en flexibiliteit.  Dat beetje extra fosfor blijkt dan geen probleem om mee om te kunnen.  Ook het hoger vochtgehalte speelt daarin natuurlijk een grote rol, dat maakt uitscheiden ook een stuk gemakkerlijker en de belasting een stuk minder geconcentreerd.
Het is in mijn ogen en verkieselijker en vooral veel duurzamer oplossing (zie ook het verschil in levensverwachting bij nierpatienten op brok of op vers).

Maar goed, kies waar jij je het beste bij voelt, het zij duidelijk waar wij achter staan. Maar maak een keuze. Want 2 tegengestelde strategiën door elkaar is zo goed als geen strategie.
Amen! Dank je wel voor deze heldere uitleg.

Zelf geen hond met nierfalen, maar wel onze vorige kat Pugsley die CNI (chronisch nierfalen) had en al eigenlijk in het laatste stadium zat bij de diagnose.
Ik ben toen ook met nierendieet van de da begonnen, maar dan wel de zakjes natte voeding, omdat ik het heel tegenstrijdig vind een uitgedroogd dier brokjes te voeren.

Juist omdat het nierendieetvoer nauwelijks tot geen dierlijke eiwitten bevat, weigerde Pugsley dit dieetvoer na een maand of 2 nog te eten. De da wilde dat ik ging experimenteren met andere merken, maar daar zag ik geen heil in, want ik was er zeker van dat Pugsley als hij het al at het na korte tijd ook weer zou gaan weigeren.

Zo ben ik dus op het barfen terecht gekomen, omdat hij altijd in de keuken schooide als ik vers vlees voor ons avondeten aan het bereiden was.
Na tips van Tannetje Koning (ook per email, deze email heb ik trouwens nog in post van een tijdje geleden in een vraag over het nierdieet voor een kat gekopieerd) en de informatie die hier op BP te vinden is, heb ik een nierendieet in elkaar gedraaid voor Pugsley en ik mengde er nog Ikapitine (fosfaatbinder) doorheen. Hij at met zo enorm veel smaak, dat ik er helemaal gelukkig van werd.

Zijn nierwaardes werden beter, hij kwam weer aan, zijn vacht begon te glanzen en voelde niet meer zo stomp aan en mijn mannetje kreeg ineens weer veel meer energie. Pugsley heeft helaas niet meer zo lang mogen leven, omdat zijn nieren al te ver beschadigd waren, maar door het barfen is de kwaliteit van zijn leven de laatste maanden veel beter geworden als op een nierendieet van de da.

Als je twijfelt wat goed is, zou ik, als het mogelijk is, met Moos een pro-vers dierenarts bezoeken. Die kan je precies uitleggen waar je op moet letten bij een nierdieet.

Heel veel sterkte en veel succes.

Je hebt trouwens een PB...
Door judith1967
#2680747
Mijn vorige hond(x Doberman) kreeg ook nierproblemen.
Moest van de Da overstappen op CKD.
Mijn hond at het wel,maar zijn vacht werd dof en hij ging er opeens  van overgeven.
Ik ben toen gaan zoeken en kwam op Bp uit,
Na advies van o.a Lizzy overgestapt op vers  en Solidago gaan geven en ik zag hem elke dag opknappen,na 2 weken was  hij weer helemaal het heertje met een hele mooi glanzende zwarte vacht.
Cairo is bijna 14 jaar oud geworden,heb hem helaas in moeten laten slapen omdat zijn achterkant geheel verlamd was! :'(

Dus ik zou het wel weten,brok eruit,vers erin!! :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Rapalje
#2681059
Bedankt voor jullie reacties!

Jullie kunnen je toch wel een beeetje voorstellen dat het moeilijk is als je als beginnende hondenbezitter met zulke tegenovergestelde adviezen moet worstelen?
Ik ga zoeken en zie en hoor goede verhalen over brok, maar ook slechte - over rauw hetzelfde, ook als je hier op het forum de topics over nierdieet gaat nazoeken zie je toch ook vaak dat het snel mis gaat. Vrij logisch natuurlijk want het is een ernstig en progressief probleem, maar best beangstigend om te lezen als er eentje naast je op de bank ligt... 

Waar ik mee zit, is dat hij dus al vers at en toch symptomen begon te krijgen. Dat ie ineens veel fitter zou worden door een vers dieet gaat dus niet gebeuren, maar hij was al fit. Hij dronk en plaste alleen steeds meer. Dat is nu toch een stukje minder en ik vind het wel zo prettig om niet om 6.00 op te hoeven staan als je om 1.00 nog uit geweest bent... en de bloedwaarden gaven ook aan dat het niet helemaal goed zat en het ureum gehalte is fiks gedaald na 1 weekje brok. Ook wou hij maar niet aankomen (nog zien of dat nu wel gaat gebeuren) en lijkt ie nu toch net een tikje energieker en lekkerder in zijn vel...

Dus gewoon doorgaan met rauw zoals ik het deed (en het liefst zou doen!) dat is geen optie, de stelling dat een nierdieet vaak niet nodig is vind ik niet van toepassing als er zulke duidelijke verschillen waar te nemen zijn. Het lijkt hier toch wel heel zinvol om de nieren te ontzien, maar het punt is dat ik ook niet teveel wil inleveren op de verdere gezondheid en weerstand. Daarom heb ik toch wel voorkeur voor een (deels) vers dieet.

@Pearlsofpassion, heel erg bedankt voor je bijdrage, op die manier had ik er inderdaad nog niet over nagedacht. Maar toch snap ik uit jouw uitleg nog niet helemaal waarom het niet gecombineerd kan worden. Beide doen blijkbaar verschillende dingen, maar als je van de ene kant de nieren wat ontziet met de brokjes en van de andere kant toch zorgt dat er nog wel wat hoogwaardige 'echte' voedingsstoffen binnenkomen met vers (evt. gecombineerd met ipakitine, wat ik momenteel inderdaad doe want had nog een beetje staan van de ratten), zie ik niet in hoe ze elkaar zo volledig zouden tegenwerken?
Kun je misschien ook uitleggen wat je precies bedoelt met flexibiliteit en weerbaarheid/weerkracht van de nieren? Ik kan daar in deze termen niets medisch/biologisch onderbouwds over vinden.
En heb je misschien ergens cijfers of gewoon meer info over het verschil van die levensverwachting van nierpatienten brok vs vers, als die er zijn dan is dat wel een heel sterk argument!

Jullie willen hier vast nooit aan geloven, maar algemeen zie ik eigenlijk best veel overlap tussen de brokjes en het verse nierdieet,  hoogwaardige eiwitten (bij brokken misschien vooral relatief vs andere brok, maar isolaat, hydrolisaat, eipoeder zijn echt wel hoogwaardig, alleen zo jammer van de mais die ze er ook in frotten), minder fosfor, meer vet, visolie met omega 3 vetzuren, meer koolhydraten...

Maar ik kan inderdaad maar gewoon beter niks meer zeggen over of ik al dan niet brokjes aan mijn hond geef, zoals ik mijn dierenarts waarschijnlijk maar niet meer ga vertellen of ik al dan niet vers geef. Ik kom hier toch om vers voer te bespreken, als ik iets over brokjes wil weten mail ik de fabrikant wel. Begin het al aardig beu te worden om (van beide kanten!) het gevoel te krijgen alsof ik mijn beest iets aan wil doen als ik aangeef dat ik 'de andere keuze' ook als optie zie.

@Lizzy: Ik vind het een prima en duidelijk artikel en goed begin, maar zou gewoon graag wat meer info willen. Ik bedoel het niet lullig, maar een artikel van zo'n 600 woorden kan toch niet het hele verhaal zijn. Misschien wil je je bronnen delen? En misschien heb je sinds 2007 nog wat nieuwe inzichten verworven?
Nog een wat specifieker vraagje trouwens: in het vertaalde stukje staat dat de hoeveelheid eiwit niet verlaagd moet worden, maar verderop wordt wel geadviseerd om 50% koolhydraten te gaan geven. Dan verlaag je toch alsnog de hoeveelheid eiwit? Of ga je twee keer zoveel voeren en doe je die koolhydraten er extra bij? Dan verlaag je toch alsnog de relatieve hoeveelheid eiwit?
En oja: ik zie het woord 'zweren' voorbij komen, worden daarmee maagzweren (vertaald ulcers) bedoeld?
En, beetje flauw hoor, maar wat als ik een bak warm water over die brokken gooi voor ik ze geef? ;)
Sorry ik ben een nerd en hou van uitgebreide info, niet van kortaf vertellen wat iemand wel of niet moet doen, ik ben geinteresseerd in het hoe en waarom... vraag het allemaal echt uit interesse niet om je te pesten. Zou ook graag lezen over jouw eigen ervaringen is dat op het forum of ergens anders online misschien terug te vinden?

@judith1967: Hoe oud was Cairo toen het probleem voor het eerst vastgesteld werd? Weet je wat de oorzaak was van de achterhandverlamming? (bij ratten is er vaak een verband is tussen nierfalen en achterhandverlamming!)

Ik heb trouwens de grote bottige eendenkarkassen en lamsribben even aan Bodhi gedoneerd (hond van mijn moeder) maar voor de rest ligt de diepvries nog vol met vlees, vis en groentemix en heb ik vast wat mensen-kipfiletjes voor hem meegenomen. Ook zoete aardappel en pompoen ingeslagen. Dus dan weet je welke kant ik momenteel op neig ;)

Ik zal ook zeker nog even Solidago halen! Ipakitine heb ik al in huis maar denk dat ik dat er ook maar in hou, alhoewel misschien eerst fosfor in het bloed laten bepalen.
Wil ook wel een keer met hem naar Tannetje, goed te doen qua afstand, maar ben nog aan het afwachten tot ze op mijn mailtje antwoordt.

Ik hou jullie graag op de hoogte!
Laatst gewijzigd door Rapalje op zo 26 mei 2013, 01:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door helenavantroje
#2681073
Ik wil jou niets aanpraten, ben geen prediker, maar wil je graag mijn ervaring vertellen. Bij mijn hond Bowy werd vorig jaar nierfalen geconstateerd en hij werd op Hills nierdieet gezet, dit voer werd heel slecht gegeten, ik vond het stinken ook.
Ik heb mij toen verdiept in het nierdieet zoals het hier is neergezet door Lizzy en heb hem op een laag fosfor en hoog eiwit dieet gezet.
Dit resulteerde erin dat ik binnen een maand de hond zag opknappen,  ik denk dat zijn lichamelijke klachten zoals hoofdpijn en misselijkheid wat hoort bij nierpatienten weg zijn. het is een vrolijke oude hond geworden die danst naar zijn etensbak! Ik geef ook solidago en iedere dag visolie en kokosolie, 1x per week vette vis, als ontbijt pens met veel verschillende groentes.
Door Lizzy
#2681114
@Lizzy: Ik vind het een prima en duidelijk artikel en goed begin, maar zou gewoon graag wat meer info willen. Ik bedoel het niet lullig, maar een artikel van zo'n 600 woorden kan toch niet het hele verhaal zijn. Misschien wil je je bronnen delen? En misschien heb je sinds 2007 nog wat nieuwe inzichten verworven?
Nog een wat specifieker vraagje trouwens: in het vertaalde stukje staat dat de hoeveelheid eiwit niet verlaagd moet worden, maar verderop wordt wel geadviseerd om 50% koolhydraten te gaan geven. Dan verlaag je toch alsnog de hoeveelheid eiwit? Of ga je twee keer zoveel voeren en doe je die koolhydraten er extra bij? Dan verlaag je toch alsnog de relatieve hoeveelheid eiwit?
En oja: ik zie het woord 'zweren' voorbij komen, worden daarmee maagzweren (vertaald ulcers) bedoeld?
En, beetje flauw hoor, maar wat als ik een bak warm water over die brokken gooi voor ik ze geef? ;)
Sorry ik ben een nerd en hou van uitgebreide info, niet van kortaf vertellen wat iemand wel of niet moet doen, ik ben geinteresseerd in het hoe en waarom... vraag het allemaal echt uit interesse niet om je te pesten. Zou ook graag lezen over jouw eigen ervaringen is dat op het forum of ergens anders online misschien terug te vinden?
Er staat een link vermeld, in mijn topic: http://www.dogaware.com/health/kidneydiet.html. Deze website is van Mary Straus. Als je daar nou eens op klikt, zie je een enorme hoeveelheid verwijzingen, bronvermeldingen, tekst en uitleg. Meer dan jij op een regenachtige zondag gelezen krijgt, denk ik :). Ik heb de belangrijkste stukken tekst vertaald (dat heb ik vermeld in dat zelfde topic) om de mensen met honden met nierproblemen ten dienst te zijn. Maar het staat je vrij natuurlijk om deze site zelf door te spitten en zelf te vertalen.

Misschien kun jij hier zelf iets beters van maken:

"Vegetables must be either cooked or pureed in a juicer, food processor or blender in order to be digestible by dogs. Cooking leaches out phosphorus (as well as potassium and magnesium), so it may be the better way to feed for dogs in kidney disease, although cooking also leaches out or destroys vitamins. Boiling or steaming removes more phosphorus than baking, as long as you don't also give the water the food was cooked in. Note that celery, parsley and dandelion greens are diuretics, which may not be desirable for dogs with kidney disease. Dogs with arthritis should avoid white potatoes, tomatoes, eggplant and peppers. Cabbage is good for ulcers, which are common with kidney disease".

En ja, de adviezen zijn tegenstrijdig. Niks aan te doen. Men is het er gewoon niet over eens hoe je nierproblemen nu het beste kunt behandelen. Verschil van inzicht.... Hier staat bijv. een brief die zij gestuurd heeft naar Hill's: http://www.dogaware.com/health/kidneypr ... tml#letter. Zij verschillen behoorlijk van inzicht en Mary legt daar keurig uit waarom ze het niet met Hill's eens is. Ik denk de moeite waard om zelf te lezen.

Het voeren van koolhydraten doe je dus niet om eiwit te verlagen. Je doet dat om fosfor te verlagen. Dat het resultaat daarvan is dat je minder dierlijke eiwitten voert; ja, maar dat is dus niet het doel van het voeren van koolhydraten.
Door judith1967
#2681227
[quote="Rapalje"]


Jullie kunnen je toch wel een beeetje voorstellen dat het moeilijk is als je als beginnende hondenbezitter met zulke tegenovergestelde adviezen moet worstelen?


Tuurlijk kan ik mij voorstellen dat je erg twijfelt.
Je moet ook gewoon doen waar jij het beste gevoel  bij hebt ;)
Mss had ik ook nooit de overstap naar vers gemaakt,als Cairo het goed bleef doen op de brokken ;)



@judith1967: Hoe oud was Cairo toen het probleem voor het eerst vastgesteld werd? Weet je wat de oorzaak was van de achterhandverlamming? (bij ratten is er vaak een verband is tussen nierfalen en achterhandverlamming!)


Caro was (dacht ik )een jaar of 6 of 7.
Kan mij nog wel herrinneren dat de Da toen zei ja last van de nieren krijgen honden vaak met die leeftijd.
Nou ik ben wel op controle gebleven  voor zijn nierwaarde's maar die waren (door vers en Solidago) goed!
De DA waar wij toen(weekend da) waren die had het over zijn bekken,die waren versleten.
Door La-LoZi
#2684027
Ik had onze Willy uit het asiel gehaald, en hij was een 15+ hondje, Parson Russell terrier. Na een paar maanden te hebben getobd wat er nou met hem aan de hand was... Kwam het antwoord... Zijn nieren werkten nog maar voor 15 tot 20 % .. De DA wilde hem op  nierdieet zetten... Van Rcanin, wij hebben dat dus gedaan, met als afloopdat we hem na een paar maanden mochten laten inslapen... 

Ik was toen nog niet goed bekend met barf of KVV ... En ik weet zeker als ik hem van begin af aan barf had gegeven dat hij nog wat langer bij ons mocht zijn... Met veel minder kwalen...
We hebben hem helaas maar 6 maanden bij ons mogen hebben...

Nu hebben we een bull terrier van anderhalf, en zij heeft last van een allergie , huid uitslag op haar buik en in de okseltjes en in haar liezen..de DA raade me aan om haar op sensitivebrok te zetten hypoallergeen ofzo... Maar ik ben toen direct over gestapt op KVV wat we nu net twee weekjes doen... De uitslag wordt wel erger.. Maar dat is het ontgiften...

De reden dat we haar van pup af aan niet op KVV hebben gezet is nog steeds de onwetendheid over vers vlees..en de angst om het fout te doen en haar wat te kort te laten komen...
Maar liever nu in het begin iets te kort als weer naar brokken te gaan...
Uiteindelijk willen wij ook gaan barfen... Maar eerst is goed verdiepen e.d.

:)
Gebruikersavatar
Door Rapalje
#2685537
Lizzy schreef: Er staat een link vermeld, in mijn topic: http://www.dogaware.com/health/kidneydiet.html. Deze website is van Mary Straus. Als je daar nou eens op klikt, zie je een enorme hoeveelheid verwijzingen, bronvermeldingen, tekst en uitleg. Meer dan jij op een regenachtige zondag gelezen krijgt, denk ik :). Ik heb de belangrijkste stukken tekst vertaald (dat heb ik vermeld in dat zelfde topic) om de mensen met honden met nierproblemen ten dienst te zijn. Maar het staat je vrij natuurlijk om deze site zelf door te spitten en zelf te vertalen.

Misschien kun jij hier zelf iets beters van maken:

"Vegetables must be either cooked or pureed in a juicer, food processor or blender in order to be digestible by dogs. Cooking leaches out phosphorus (as well as potassium and magnesium), so it may be the better way to feed for dogs in kidney disease, although cooking also leaches out or destroys vitamins. Boiling or steaming removes more phosphorus than baking, as long as you don't also give the water the food was cooked in. Note that celery, parsley and dandelion greens are diuretics, which may not be desirable for dogs with kidney disease. Dogs with arthritis should avoid white potatoes, tomatoes, eggplant and peppers. Cabbage is good for ulcers, which are common with kidney disease".

En ja, de adviezen zijn tegenstrijdig. Niks aan te doen. Men is het er gewoon niet over eens hoe je nierproblemen nu het beste kunt behandelen. Verschil van inzicht.... Hier staat bijv. een brief die zij gestuurd heeft naar Hill's: http://www.dogaware.com/health/kidneypr ... tml#letter. Zij verschillen behoorlijk van inzicht en Mary legt daar keurig uit waarom ze het niet met Hill's eens is. Ik denk de moeite waard om zelf te lezen.

Het voeren van koolhydraten doe je dus niet om eiwit te verlagen. Je doet dat om fosfor te verlagen. Dat het resultaat daarvan is dat je minder dierlijke eiwitten voert; ja, maar dat is dus niet het doel van het voeren van koolhydraten.
Jammer dat veel van de links op die site verwijzen naar pagina's die niet meer bestaan, maar het is een goed begin om een beetje rond te neuzen ja :) bedankt!

Cabbage is good for ulcers, which are common with kidney disease
Ik ben er vrij zeker van dat ulcer daar maagzweer betekent.

Note that celery, parsley and dandelion greens are diuretics, which may not be desirable for dogs with kidney disease.
Hier worden trouwens wat zaken afgeraden die vochtafdrijvend werken. In Solidago van A.Vogel zit berkenblad dat ook die werking heeft, zou het beter zijn om een supplement te zoeken dat alleen Solidago (guldenroede) bevat en geen berkenblad?

Verderop in het stukje wordt 'butternut pumpkin' genoemd, die minder fosfor bevat dan 'gewone' pompoen. Die heet in het nederlands muskaatpompoen of flespompoen.

Nog een vraagje: als je zo weinig vleesbot meer geeft, krijg je dan geen problemen met calciumgebrek?

Ik heb trouwens zalmolie gehaald en iets te enthousiast mee begonnen dus daar ging hij wel even van aan de dunne, maar dat is weer over dus hopelijk nu een betere balans gevonden. Hij krijgt ook elke dag een Solidagootje.
Verder een lekker prakje gekookt van zoete aardappel, flespompoen en een klein beetje witte pasta en rijst, hij vindt het erg lekker en krijgt zo wat extra energie met weinig fosfor.
Ik moest even met een vriendin langs de dierenarts dus kon hij mooi even mee en op de weegschaal, hij was een paar onsjes aangekomen, hopelijk gaat dat zo door!
Verder lijkt ie zich wat lekkerder te voelen met zijn nieuwe dieet dus had ie misschien toch wat meer last van die nieren dan ik dacht. Ik kan er niet echt mijn vinger op leggen maar hij lijkt gewoon iets mer op zijn gemak. Hij heeft gelukkig ook al een tijdje niet meer in bed 'gelekt' 's ochtends!
helenavantroje schreef:Ik heb mij toen verdiept in het nierdieet zoals het hier is neergezet door Lizzy en heb hem op een laag fosfor en hoog eiwit dieet gezet.
Dit resulteerde erin dat ik binnen een maand de hond zag opknappen,  ik denk dat zijn lichamelijke klachten zoals hoofdpijn en misselijkheid wat hoort bij nierpatienten weg zijn. het is een vrolijke oude hond geworden die danst naar zijn etensbak! Ik geef ook solidago en iedere dag visolie en kokosolie, 1x per week vette vis, als ontbijt pens met veel verschillende groentes.
judith1967 schreef:Caro was (dacht ik )een jaar of 6 of 7.
Kan mij nog wel herrinneren dat de Da toen zei ja last van de nieren krijgen honden vaak met die leeftijd.
Nou ik ben wel op controle gebleven  voor zijn nierwaarde's maar die waren (door vers en Solidago) goed!
De DA waar wij toen(weekend da) waren die had het over zijn bekken,die waren versleten.
Bedankt voor jullie positieve ervaringen dames :) dat schept wel hoop! Ik heb net gewoon even met Moos afgesproken dat ie minstens 18 gaat worden...

@Bullterrier-Loena ook bedankt, voor helaas minder fijne ervaringen... hoop dat je bulletje nu snel opknapt. Voor huidproblemen ben ik nog veel meer overtuigd dat rauw voeren veel meer goed doet dan welk speciale brokje dan ook!
Gebruikersavatar
Door Rapalje
#2685545
Lizzy, ik heb trouwens nog twee opmerkingen over de vertaling:

-  je hebt 'pound' vertaald als halve kilo maar een Engelse pond (lb) is 0.45 kg, een kg 2.2 pound. Het maakt niet heel veel verschil maar misschien toch genoeg om even de berekening iets aan te passen.

- 'in moderation'  betekent gematigd, moderate is matig, niet gemiddeld. Nja, ook maar een klein nuanceverschil maar voor mijn gevoel is het wel anders.
Laatst gewijzigd door Rapalje op za 01 jun 2013, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Rapalje
#2802175
Ik zal hier eens een update plaatsen  :)

Ik heb Moos een tijdje brokjes en vlees gevoerd, maar dat ging niet zo goed. Diarree, vieze stinkscheten, de brokjes vond ie vrij snel niet lekker meer en hij verhaarde heel erg.

Na een tijdje was ik het beu en ben ik gewoon weer helemaal vlees gaan voeren  :biggrin2:
Dat gaat nu prima, al heeft ie af en toe wel een beetje dunne poep door de samenstelling van het dieet. Hij krijgt pens, spiervlees en vleesbot (niet te kaal) in ongeveer gelijke verhouding, daarbij nog wat lamsvet en vis, koolhydraten (meestal zoete aardappel en witte rijst) en groente, regelmatig yoghurt en eitjes.
Verder krijgt hij nog Ipakitine en MacSamuel nier tonicum.

Momenteel gaat het prima met hem. Hij is wat aangekomen en ziet er gezond uit en heeft volop energie en eetlust.
Een tijdje terug ging ie wel weer meer plassen en ben ik naar Tannetje gegaan, want ik wou even weten of het dieet zo goed is en wou een wat vollediger beeld - mijn andere dierenarts zou niet veel verder komen dan weer de brokjes aanraden.
Daar ook weer zijn bloed laten testen en hoewel zijn creatinine nog wel hoog is, viel de ureum binnen de normaalwaarde en was het dus eigenlijk helemaal niet zo slecht met hem. Tannetje zei dat ze nog niet eens een speciaal dieet zou geven met deze waardes, maar het werkt blijkbaar goed zoals het nu gaat, dus we kunnen gewoon zo doorgaan. Er is zeker wel iets mis met zijn nieren (laten ook glucose door) maar zijn lichaam kan het managen.
Nu hoop ik maar dat het nog een hele tijd zo blijft :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door