Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door tomcat
#2678158
Het is hier lastig om veel verschillende diersoorten te krijgen, maar Tom lust geen KVV. Hij houdt gewoon niet van gemalen prut en knaagt liever zelf.
Hij krijgt naar mijn smaak wat weinig variatie de laatste maanden. 
Afgelopen maand: vleesbot van kip, organen kiplever en lamshart, spiervlees eend, rund en een dag per week vette vis (zalm)
Voor de komende 6 weken: vleesbot van kip, organen kiplever en lamshart, spiervlees eend, kalkoen en rund en een dag per week vette vis (zalm)
Hij is erg rap op zijn 3 poten en vangt buiten dus ook nog wel e.e.a. dat hij vervolgens ook wegknaagt. (kikkers, muizen, ratten en soms een vogel)
Ik heb weinig vriesruimte, maar 1 kat (90 gr/dag) en er is hier slecht aan barf producten te komen. Ik wil ook geen grote bestellingen doen die vervolgens 6 maanden in de vriezer zitten. Er is geen ruimte om een extra vriezer te plaatsen en dat vind ik ook niet erg handig voor 1 kat..... Kat er bij ook geen optie, Tom vreet hem beslist op  :biggrin2: nadat hij eerst het hele huis er even flink onder sproeit  :'(. Tom duldt echt beslist geen soortgenoten in huis, hoe jammer we dat ook vinden.....
#2678163
Ander vleesbot bijvoorbeeld ter afwisseling een kwarteltje, of parelhoen, konijn is er bij jou niet verkrijgbaar?
En wat andere visjes als sardine, ansjovis, harinkie?
Als je spiervlees eend geeft, zou je misschien ook eens wat bot ervan kunnen geven?
Ik zou zelf ook wat meer afwisseling geven wat de organen betreft. Runderhart, of van konijn. De lever kan je ook van andere diersoorten geven.
Door tomcat
#2678187
Vleesbot was laatst heel goedkoop aan te komen, toen heb ik daar dus maar ff wat kilo's van ingeslagen, maar daar kan hij dan vervolgens dus 3 maanden van eten..... In mijn vriezer heb ik niet genoeg plaats voor ook nog een voorraadje ander vleesbot. Hij eet dus nu een aantal maanden vleesbot van kip. Omdat hij al vrij vaak rund spiervlees krijgt dus lamshart in de orgaanmix deze keer. Orgaanmix maak ik altijd 1 kg, daar doet hij dan bijna 3 maanden mee (hij krijgt 90 gr orgaan per week). Heb nu nog voor 4 weken en dan maak ik weer een nieuwe kg.  Als ik aan nier kan komen  (met een beetje geluk van geit of lam)  gaat er dan ook nier in. Die kon ik de laatste keer helaas niet krijgen. Daar doe ik dan dus wel bij elke nieuwe kg weer wat anders in, over een periode van langer dan 3 maanden krijgt hij dus wel wat meer afwisseling. Zalm is de enige vette vis waar meneer niet van spuugt....... helaas want Tom is een geziene klant bij de viswinkel. De eigenaar vindt het zo leuk dat hij een kat als klant heeft, dat ik alles voor Tom gratis meekrijg....  KVV is hier wel te koop, maar dat eet meneer dus niet en brok wil ik eigenlijk niet naar terug. Tom barft al sinds wij hem 2 jaar geleden uit het asiel gehaald hebben. Hij krijgt natuurlijk 5 diersoorten, maar toch.... ik vind het zelf wat magertjes zeg maar. Hoewel natuurlijk dit nog altijd honderd keer beter is dan br*k
Gebruikersavatar
Door Neally
#2678188
Kwartels wegen ongeveer 120 gram per stuk. Je kunt ze bij een kippenboer bestellen. Goedkoop zijn ze niet.
Het is wel afwisseling voor je Tom.
Koop je een kwartel, en die eet die dan twee dagen na elkaar. Hoef je alleen in de koelkast een plekje vrij te houden.  :biggrin2:
#2678308
Je hebt 5 diersoorten, ik vind dat nog niet eens zooo slecht. Als je dan af en toe het geluk hebt, iiets anders op de kop te kunnen tikken, en toe te voegen, dan is dat toch mooi meegenomen?

Er zijn genoeg beesten die niet zoveel diersoorten krijgen wegens problemen als bijvoorbeeld allergie. En die doen het er uiteindelijk toch best goed op.

Mijn katten zijn bijzonder kieskeurig, lusten lang niet alles, en ik vermoed dat zij toch ook weleens een vogeltje vangen in de tuin....

Je schrijft dat jouw kat vogeltjes muizen e.d. vangt, hij integreert dus zelf zijn dieet  ;D.

Vast en zeker dat hij ook weleens insecten verorbert, die zitten stikvol met proteinen.

Mijn persoonlijke mening is dat je je niet ongerust hoeft te maken over de variatie. En zoals je zelf al zegt: alles beter dan brok!!
Door tomcat
#2678614
Tom heeft al jaren elke week een visdag. Zalm heeft hij nooit problemen mee. Vanavond viel het heel verkeerd. Het was vandaag wat weinig, dus hij kreeg er ook een rauw eitje bij. Mss verkeerde combinatie.  Het kostte hem ook moeite om te eten, hij is anders altjd heel snel klaar en was nu 10 minuten bezig. Nou is ie niet heel dol op rauw ei, maar da bak ging wel leeg. Nadat hij een tijd (beroerd ? ) in de kattenbak heeft gelegen kwam ie weer tevoorschijn en kroop in zijn mand, daar ligt ie nog.

Wat betreft de kanarie, dat was een drama de kinderen waren zó boos op Tom (en ook op mij). Tom hebben ze het na 2 dagen vergeven, mij nog niet  :-\ Er komt in elk geval geen vogeltje weer in ons huis, dit wil ik niet nog eens meemaken.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door