Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nancy73
#2677210
Ik heb een zak met gedroogde eendevleugels en eendenekken gekocht.

Tellen jullie die mee in de percentages of mag je dit tellen als tussendoortje?
Door BlissSpirit
#2677222
Ik tel het ook niet mee, maar kijk wel een beetje wat ze verder krijgen die dag.
Als ze wat kaler bot eten die dag, dan geef ik een vlees snack eten ze bot waar ruim vlees aan zit een vleesbot snack
Door Annemarie Rijnveld
#2677247
Als je er maar eentje van geeft, en de hond is niet dik en heeft geen poepproblemen enz, dan zou ik het niet meetellen.
Het wordt anders als je meerdere per dag ervan gaat geven. Dan zou ik er wel rekening mee houden.
Door Parelridder
#2677367
Ik tel het niet mee, maar houd wel in gedachten wat ze verder krijgen, met het oog op de ontlasting. Dus bijv. niet op een dag dat het vleesbot groot uit viel en een beperkt aantal per dag, zeker voor degene die gemakkelijker harde ontlasting heeft.
Gebruikersavatar
Door Senna99
#2677628
Nee, tel ik niet mee. Maar wat hier ook al eerder werd aangehaald, als hij een dag heeft met in verhouding vrij kaal vleesbot (bijvoorbeeld haaskarkas), dan geef ik 'm vaak een gedroogde snack zonder bot.
Door nienk
#2677630
ik tel voor Reus wat hij krijgt aan snackjes wel in zeker zin mee. nou weegt Reus ook maar 6 kilo, dus dan telt een brokje hier en een pensstaafje daar, iets harder in de percentage's dan bij een grotere hond.
Door Nancy73
#2677729
Dank jullie wel, ik ben weer wat wijzer.

Ze krijgt elke dag een gedroogde snack. Soms twee maar meer echt niet.  Ik hoef er dus niet echt rekening mee te houden.
Gebruikersavatar
Door nova
#2677760
Nancy73 schreef: Dank jullie wel, ik ben weer wat wijzer.

Ze krijgt elke dag een gedroogde snack. Soms twee maar meer echt niet.  Ik hoef er dus niet echt rekening mee te houden.
2 gedroogde eendennekken per dag vind ik heel wat als snackje voor een  middelgrote hond.  Veel honden krijgen dan echt  poep-problemen . Ik  heb dan wel een VSE eendennek voor ogen, misschien zijn jouw eendennekken een stuk kleiner.
Persoonlijk zou ik  eerder kiezen voor een snack zonder bot erin
Door Nancy73
#2677857
Ik bedoelde niet dat ze twee eendenekken krijgt maar twee keer een snack.  Ik heb hier behalve eendenekken ook pensstaafjes, kippenpootjes, visjes en vleugeltjes. Ze krijgt telkens iets anders.

Ze heeft er gelukkig geen last van maar ik vroeg me dit gewoon af omdat ik bezig ben met bereken ivm zelf samenstellen.
Door Martine.
#2678258
Een nek en een vleugeltje extra per dag is toch een behoorlijke hoeveelheid bot voor een Dalmaat. Ik zou persoonlijk goed opletten als je zelf wilt gaan samenstellen hoe de ontlasting is. 50% vleesbot en dan nog als extraatje twee toch redelijke porties gedroogd vleesbot zou wel eens teveel kunnen zijn. Die van mij zou ik het in elk geval niet zonder veel te harde ontlasting te krijgen kunnen geven.
Door Annemarie Rijnveld
#2678351
Nancy73 schreef: Ik bedoelde niet dat ze twee eendenekken krijgt maar twee keer een snack.  Ik heb hier behalve eendenekken ook pensstaafjes, kippenpootjes, visjes en vleugeltjes. Ze krijgt telkens iets anders.

Ze heeft er gelukkig geen last van maar ik vroeg me dit gewoon af omdat ik bezig ben met bereken ivm zelf samenstellen.
Houd dan dit in het oog: bij het drogen krimpt het vlees ongeveer de helft of meer, afhankelijk van hoelang het vlees in de droger blijft. Is het keihard ook van binnen, dan kan je er wel van uitgaan dat het met 60-70% is ''gekrompen''. Maar de calorieen blijven eender! In verhouding tot het verse product is het gedroogde product met eenzelfde gewicht dus heel erg calorierijk.

Ik denk dat één zo'n snackje als kippenvleugel of nek 1 of 2 in de week meer dan genoeg is. Hooguit 3. (mijn persoonlijke mening)
Dan zou ik verder op de andere dagen als snackje liever wat gedroogde pens geven bijvoorbeeld.
Door Mowgli
#2678403
Annemarie Rijnveld schreef: Ik denk dat één zo'n snackje als kippenvleugel of nek 1 of 2 in de week meer dan genoeg is. Hooguit 3. (mijn persoonlijke mening)
Dan zou ik verder op de andere dagen als snackje liever wat gedroogde pens geven bijvoorbeeld.
Helemaal mee ens.

Als je iedere dag snacks wilt geven, zou je ook long kunnen drogen. Daar zitten heel weinig voedingsstoffen in, waardoor je ook niet zo op de calorieën / het calciumgehalte hoeft te letten.
Door Annemarie Rijnveld
#2678408
Hahah, ik ben het helemaal eens met jou Mowgli!
Long heeft niet zoveel calorieen, bevat belangrijke stofjes voor de gewrichten, en meestal wordt het heerlijk gevonden door de honden.
Als je de long aan lange dikke repen snijdt, en het dan zo lang mogelijk laat drogen, wordt het knetterhard (althans ik vind het knetterhard, ik krijg het met mijn handen niet stuk). Lekker knaagwerk dus.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door