Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ollga
#2668169
Hallo Iedereen,

Graag zou ik een advies van jullie willen. Situationeel fok ik een nestje Geteste (ouders) Oudduitse Herders. Inmiddels geef ik mijn eigen 5 honden al 5 jaar "rauw". De pups speen ik dus ook af op rauw. Nu is het laatste nest best groot uitgevallen. Een van de puppen is nu 5 maanden en weegt 31 kilo. Hij liep wat vreemd en we vermoedden groeipijnen. Inmiddels heeft de dierenarts dit, d.m.v. het maken van foto's, bevestigt.  Moeder heeft overigens nooit groeipijnen gehad. Nu heeft de pup, volgens de DA, te veel calcium m.n. tussen zijn ellebogen en polsen. Je ziet wel dat de hond veel knaagt op het onderste deel van zijn poten. Soms wil de pup alleen maar liggen en niet lopen en kun je echt aan hem merken dat hij last heeft van zijn groeipijnen. Nu heeft de DA puppybrok van RCanin (voor grote honden) geadviseerd. Ik heb de eig. geadviseerd dat niet te geven maar de pup "rauw" te blijven voeren. Op dit moment krijgt de pup "rauw" van Herby. Ik vroeg me af of het misschien beter is om zelf te gaan samenstellen met misschien wat minder calcium. Aan de andere kant heeft een pup die zo snel groeit juist calcium nodig. Kan iemand ons (mij en de eig. van de pup) een advies geven of hebben jullie ervaringen hiermee?
Door Martine-Tom
#2668175
Als je even de zoekfunctie gebruikt, je kan het menu aanpassen voor groeipijnen ik dacht minder bot en meer groente maar ik heb er geen ervaring mee, maar brokjes is in elk geval niet nodig  :)
Door Martine-Tom
#2668179
Je kunt toch gewoon minder vleesbot gaan voeren?

Ik zit te denken aan zoiets (tijdelijk!) : 20% vleesbot (en dan liefst vleesbotten van kleine dieren, vleugels en karkas, geen nek), 20% groenten, 30% pens, 10% orgaanvlees, 15% spiervlees en 5% vis gaan voeren. Want ik denk persoonlijk dat je niet alleen naar Ca/F moet kijken maar ook naar kcal. En volgens mij moet je een hond met groeipijn minder kcal geven, vandaar meer groenten en meer pens.
Quote van Lizzy uit:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg2258976
#2668201
Ja eerst lizzy haar menu proberen voor een week of 6. Als dat geen verbetering geeft naar een pro vers osteopaat.

Kans dat je pup in die 6 weken door je alternatieve calcium aanvoer tekorten oploopt is bijna niet aanwezig. Succes!
Door sella
#2678753
Mijn op rauw afgespeende odhpup heeft ook groeipijn, ik wijt het aan de lotgering dat te vet en teveel bot bevatte.
Hij schreeuwt het af en toe uit.
Ik voer nu vooral wit vlees, dus gevogelte, meer pens, en witte vis erbij, ben met mijn botpercentage omlaag gegaan.
Hij weegt 14 kg en krijgt wat novocam voor 5 kg.

Voor mij geen reden om op brok over te gaan, wel om te overleggen met Tannetje koning en mijn orthopedisch chirurg dierenarts.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door