Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Esther en Daya
#2677840
Hallo allemaal,

Misschien kunnen jullie hier even naar kijken. Ben op zoek naar een andere DA in de buurt van Heemskerk, een die achter vers voeren staat. Deze tekst kwam ik tegen op de site van een DA uit Uitgeest:

Verschillende soorten voer
- Droog voer (brokken)
- Nat voer (blik)
- Diepvries ‘compleet’ voer
- Volledig zelf samengestelde maaltijden (BARF)|
- Vers vlees
- Ect.
Samenstelling brok
Een brok bestaat uit verschillende ingrediënten. Elke voer heeft zijn eigen ingrediënten en samenstelling.
Vocht 6-10%
Eiwitten 16-30%
Vetten 7-20%
Koolhydraten 40-70%
En natuurlijk vitamines en mineralen
Op de verpakking is de fabrikant verplicht om te vermelden welke ingrediënten er in het voer gebruikt zijn. Je kunt er eigenlijk vanuit gaan dat de goede voederfabrikanten trots zijn op de ingrediënten die ze in het voer gebruiken. Ze zullen het dan dus ook vermelden als ze bijv. kip gebruikt hebben. De voederfabrikanten van B merken zullen wat minder duidelijk zijn in het vermelden van de voedingsstoffen. Zij zullen dan bijvoorbeeld gevogelte vermelden i.p.v. kip.

Voordelen van brok
- Vaste samenstelling
- Compleet
- Eenvoudig te geven
- Praktisch
- Goed houdbaar
- Relatief veilig

Vers vlees
Er zijn veel verschillende meningen over het zo natuurlijk mogelijk voeren van uw hond (bijv. vers vlees, BARF). We willen dat zowel baas als hond tevreden zijn met de manier van voeren en zeggen ook vooral dat u moet doen waar u achter staat. Met de volgende informatie hopen wij u te helpen met uw keuze.
Argumenten om rauw voer te gaan voeren is naar horen zeggen;
- ‘Natuurlijk’
- Een carnivoor moet je ook voeren als een carnivoor
- Het is gezondheidsbevorderend
Er zijn veel verschillende soorten vleesvoer op de markt maar het is belangrijk dat de hond wel alle voedingstoffen binnen krijgt die hij nodig heeft. Dat is afhankelijk van ras, geslacht, leeftijd, activiteit enz. Ga dus nooit zomaar uit van de hoeveelheid dat op de verpakking staat beschreven, maar kijk naar uw hond.
‘Natuurlijk’, maar wat eet een wolf?
De wolf is een roedeldier en jaagt in groepen. Bij het vangen van een
grote prooi wordt ongeveer 90% opgegeten, bij een kleinere prooi zoals
hazen en bevers wordt er 100% opgegeten. Een wolf heeft 43 verschillende
dieetsamenstellingen en eet gemiddeld 5 dagen van een prooi. De wolf
heeft een heel wisselende energie-opname.
1.) De interne organen
Hart, lever, milt en longen
2.) De grote spiergroepen
Bilpartij
3.) De kleine spiergroepen
Ribben en poten
4.) De botten, pezen, kraakbeen, hersenen en huid
Dus geen pens en maagdarminhoud.

De gezondheidsrisico’s aan het voeren van vers vlees.
- Verstikking, beschadiging en/of verstopping door bot
- Calcium overmaat
• De hoeveelheid calcium in verse producten is vaak te hoog.
Er wordt door de fabrikant gezegd dat het bot wat verwerkt wordt in het voer een natuurlijke bron van calcium is en dat het dus niet overmatig aanwezig kan zijn.
Als je dan gaat kijken naar wat een wolf in de natuur van een prooi eet, staan de botten pas als laatste op het menu. Dat wil dus zeggen dat daar echt maar heel weinig van geconsumeerd wordt.
• Bij puppies van grote rassen kunnen groeipijnen voorkomen. Dit heeft te maken met het groeien en ontwikkelen van de botten, spieren en pezen. Bij een voeding wat te rijk is aan calcium, zullen de botten harder groeien dan de spieren en pezen. Dit geeft groeipijnen als gevolg.
Mochten deze puppies nog op een puppy voer staan dan wordt er geadviseerd om deze vroegtijdig over te zetten op een voer voor volwassen honden, omdat er in dit voer een lager calcium gehalte aanwezig is.
- Bacteriologische risico’s
• Vers, rauw vlees is rijk aan bacteriën en bij een verstoorde darmflora kunnen deze niet goed verwerkt worden door het maag-darmkanaal.
• Vlees kan in sommige gevallen de darmflora van slag brengen. Waardoor deze vatbaarder wordt voor bijv Giardia.
• Door de lage of geen verhittingsgraad van het voer en de blijvende aanwezigheid van bijv. de taaie Salmonella bacterie wordt het voeren van vers vlees bij zwangerschap en/of kleine kinderen afgeraden

Brokken en vlees mag je niet combineren??
Dit heeft te maken met de verzuring (in de maag) die nodig is bij de vertering van de verschillende voeders.
Een brok is al bewerkt en heeft een lagere pH (zuurtegraad) nodig voor een goede vertering. Bij de vertering van vers vlees voer is echter een hogere pH nodig.
Het is dus af te raden om beide voeders te combineren in één maaltijd.
Het is niet zo dat het slecht is voor de hond, maar het is jammer van het voer, want op deze manier wordt het niet optimaal benut.
Wel kunt u bijvoorbeeld; ’s morgens het één en ’s avonds het ander aanbieden.
Conclusie
Het ‘natuurlijk’ voeren is dus nog best een klus als je het goed wilt doen. Er zijn nog veel onzekerheden in samenstelling van deze producten. De gezondheidsrisico’s zijn voor de gevoelige categorieën best groot.
Door Annemarie Rijnveld
#2677897
Over de onzin beschreven door de DA zeg ik niets, je kan hierover genoeg terugvinden in de Bieb en allerhande artikelen op Internet bijvoorbeeld, vooral Engelstalige sites.

Maar  hetgeen er geschreven staat over de wolven, wil ik dit er over kwijt: men heeft foto's genomen poep van de in het wild levende wolven in de Appenijnen (Italie), en wat lieten die poepen zien? Niet alleen vacht, maar ook veel botresten, de poep was helemaal wit uitgeslagen, dus zeer veel kalk bevattend.

Mogelijk eet een wolf niet alle dagen bot, mogelijk vreet een wolf van een groot prooidier niet alle botdelen op, misschien wel niets, en is het bot van kleinere prooien als gevogelte en bevers en haas en dergelijke voldoende.

Of wij een te hoog Calciumgehalte geven middels het vleesbot? Een teveel aan Calcium uit natuurlijke, niet verhitte bron wordt weer uitgescheden. Pups hebben die mogelijkheid veel minder, maar aan de andere kant is hun Calciumbehoefte wel veel en veel hoger dan in volwassen dieren.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2677925
Esther & Djinty schreef: Hallo allemaal,



Het ‘natuurlijk’ voeren is dus nog best een klus als je het goed wilt doen.
[/size][/b]
Nou, hier zit wel een bron van waarheid in, hoewel je dat natuurlijk ook weer niet hoeft te overdrijven.

De rest is het standaard...brok is goed en vers is erg eng en gevaarlijk riedeltje. Dit is in ieder geval niet de dierenarts waarnaar je op zoek bent. :)
Door Shifare
#2678006
Esther & Djinty schreef: Mochten deze puppies nog op een puppy voer staan dan wordt er geadviseerd om deze vroegtijdig over te zetten op een voer voor volwassen honden, omdat er in dit voer een lager calcium gehalte aanwezig is.
- Bacteriologische risico’s
•Vlees kan in sommige gevallen de darmflora van slag brengen. Waardoor deze vatbaarder wordt voor bijv Giardia.
[/size][/b]
Alleen al hierom zou ik niet naar die pannekoek gaan.
Brokken zijn sowieso niet goed maar in puppy voer zit naar verhouding meer energie. Waardoor ze er minder van hoeven te eten en naar verhouding dus niet teveel calcium binnen krijgen

Tijdens stage al een zooi (ex)giardia patientem gehad. Aten allemaal brokken. Niet een vers.

Helaas heb ik het hondje wat na 2 keer dieet aanpassen nog steeds last heeft van groeipijn maar brokken zijn nog steeds een hele grote no no en komen er niet in!
Door Lizzy
#2678129
Dat is een DA waarbij ik gewoon direct zou weglopen. Die heeft de kok horen fluiten en weet niet waar de lepel hangt. 

Met een beetje wil kun je overigens zelf een berekening maken van hoeveel Ca en F wij nou eigenlijk voeren. Gemiddeld. En wat blijkt dan? Dat je met een vleesbotpercentage van 45% (waarbij je vleesbot wel 50% vlees en 50% bot is, niet gerekend met kale jekkers en waar je uit gaat van vleesbot kleine dieren - analyses van bot van grote dieren zijn niet beschikbaar - ik heb ooit 1 analyse van kalfsbot gehad maar die ben ik in de loop van de jaren kwijt geraakt): voer je een perfecte verhouding Ca/F. En dan komt het inderdaad allemaal niet zo krap want een natuurlijk calcium wordt uitgescheiden, dat in tegenstelling tot onnatuurlijke calcium toevoegingen die OOK nog eens rete-slecht opneembaar zijn.

Dan even naar het menu van de wolf: veel wolven eten grotere dieren. En niet alle botten worden opgegeten. Klopt. Meneer vergeet alleen dat de botten van grote dieren echt vele malen meer calcium bevatten (en ontzettend veel meer) dan botten van kleine dieren, die wij in de regel voeren. Het klopt dus niet, wanneer ie zegt dat wolven veel minder Ca binnen krijgen dan ons barf gevoerde honden. Bovendien proberen wij het menu van de wolf niet na te bootsen. Tenminste, ik niet. Ik probeer het beste menu mogelijk voor mijn carnivoor voor te schotelen, binnen de mogelijkheden die ik heb (aangezien ik hier niet wekelijks een wild hert in de tuin kan kieperen en ik ook graag nog een beetje rekening houd met het milieu). En dan dat gedoe over de maaginhoud...? Maaginhoud? Hoeveel van de rauw voerders voeren in hemelsnaam maaginhoud? Dus waar hebben we het over?

En verder bestaat barfplaats natuurlijk nog maar 10 jaar. En in al die jaren vallen de honden hier met bosjes dood neer en lijden ze aan de vreselijkste groeipijnen en zijn wij allemaal zo achterlijk dat we gewoon door gaan met deze manier van voeren, tegen beter weten in ::). Truth is dat veel honden die uitgedokterd zijn bij meneer-de-speciale-brokjes-dierenarts hier naar toe komen, hun hond of kat overzetten op rauwe voeding en de hond/kat met sprongen vooruit gaat op zijn ongeneselijke situatie. En ik denk daarbij dan aan GROEIPIJN (dit komt bij rauw/vers gevoerde honden wel voor hoor, maar veel minder. Misschien moet deze meneer zich grondiger verdiepen in het fenomeen groeipijn, zijn collega Hazewinkel kan hem daar bij helpen), huidproblemen, maag/darmproblemen, nierproblemen, etc. Onze honden vallen dus ook niet allemaal dood neer aan bacterieen, lijden niet massaal aan diarree + parasieten en sterker nog, kijk naar het parasietenonderzoek dat Utrecht doet: onze rauw gevoerde honden lijken toch serieus minder vaak last te hebben van parasieten dan brokgevoerde honden (wat wij al jaren roepen, want in tegenstelling tot wat deze meneer beweert, beweer ik dat rauw/vers gevoerde honden een veeeeeeeeeeeeeel krachtiger immuunsysteem hebben en veel beter werkende darmen die juist niet van een bacterietje op de hol slaan).

Maar goed, als je je door het eerste beste anti-artikel van de wijs laat brengen, laat ik je dan nu alvast zeggen dat dit een mild artikeltje is hoor, dat met 2 vingers in de neus onderuit te timmeren is. Er zijn antimannetjes die nog veeeeeeeeeeel verder gaan. Ook die artikelen staan hier op Barfplaats. Meestal in de categorie "BARF discussie".
Door Fido
#2678134
Hummmm Uitgeest en Heiloo liggen dicht bij elkaar.  :g:
Hummmm de dierenarts in Uitgeest ken ik persoonlijk en was niet blij met onze vrije vestiging in 2005.
Is vrij snel een "campagne" begonnen tegen onze filosofie, dat zal hem best klanten opleveren maar heeft hem ook aardig wat klanten gekost.

Afijn, wij zijn groot voorstander voor rauwe voeding, Ron (de da) is anti rauw en anti alternatief.
Door Sultan
#2681064
Ik vind deze wel grappig:
3.)  De kleine spiergroepen
      Ribben en poten
Sinds wanneer vallen ribben onder spiergroepen? Ribben bestaan toch echt uit bot, of ik moet echt helemaal niets gesnapt hebben van de biologie lessen ooit op school :) Poten zijn samengesteld uit pezen, zenuwen, botten en spieren, dus per definitie ook geen spiergroep alleen, toch?
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door