Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door kakocavi
#2676613
Hallo,
Ik heb nu twee katten, die allebei op volwassen leeftijd overgezet zijn op vers voer. Aan ongemalen voedsel zijn ze allebei (nog) niet toe, dus geef ik ze kvv. De ene kat doet niet zo moeilijk over nieuwe smaken en merken. Ze ruikt en likt er eerst even bedenkelijk aan, maar eet het dan meestal wel.

De andere was altijd al kieskeurig, maar dat lijkt erger te worden. Het enige dat hij wenst te eten is Barfmenu cattery en bosduifmix van Kiezebrink. Als ik iets anders geef loopt hij na even te ruiken direct weg van zijn voerbak en eet na een paar dagen volhouden nog steeds (bijna) niets. Zelfs de smaken kip, rund en konijn, die ook in de cattery zitten, hoeft hij niet als aparte smaak. Ik heb nu sinds gisteravond Carnibest vleesmix voor hem staan en sinds gisteravond eet hij dus niet.

Hoe zouden jullie hiermee omgaan? Heeft het zin om nu mijn poot stijf te houden en hem niets anders te geven, of zou zijn kieskeurige gedrag daarmee niet meer gaan veranderen? Met cattery en bosduifmix afgewisseld eet hij in principe gevarieerd genoeg, maar het aanbod ervan is wisselend en ik vind ook uit principe dat hij zich gewoon niet zo verwend moet gedragen. Wat zouden jullie doen; hardcore volhouden tot hij eet, misschien toch iets toegeven en het mengen met iets of zou het een onbegonnen strijd zijn? Graag ervaringen.
Laatst gewijzigd door kakocavi op zo 19 mei 2013, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mowgli
#2676638
Het gevaarlijke bij katten is, dat ze moeten eten, want als ze langere tijd niet eten, kan de lever vervetten. Dus echt lang je poot stijfhouden zoals bij honden wel gedaan wordt, is moeilijk.

Daarom zou ik in jouw plaats een smaak kvv geven die wel graag wordt gegeten en proberen daar een heel klein beetje van de niet lekkere kvv doorheen te mengen. Langzaam aan minder lekkere kvv en meer niet lekkere kvv, zodat ze langzaam aan aan de smaak kan wennen.
Mowgli is ook zo'n mieperd met eten. Bij hem is het meestal genoeg om ongeveer de helft konijn (is ie gek op) mee te mixen.

Ik maak zelf kvv voor Mowgli. Als ik een nieuw diersoort (en dus nieuwe smaak) introduceer, meng ik in de zelfgemaakte kvv in ieder geval altijd konijn en nog een smaak die hij wel eet.

Je kunt ook proberen de kvv op kamertemperatuur te laten komen voordat je het geeft, omdat dan de smaak van het vlees beter vrij komt.

edit: Soms werkt het ook wel eens om een lik yoghurt, kwark of huttenkäse door de kvv te mengen, of bij Mowgli doe ik ook wel eens een paar stukjes lever met veel leversap extra door de kvv
Laatst gewijzigd door Mowgli op zo 19 mei 2013, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
#2676662
Ik sluit mij aan bij hetgeen Mowgli al geschreven heeft.
Ik heb zelf ook twee vervelende eters, de een nog erger dan de andere  >:(
Helaas, het is niet anders. Ik doe er niet moeilijk over, en mix ook af en toe met blikvoer en brokjes, kokosolie is af en toe doorslaggevend, maar niet altijd. Eitje wil af en toe wel eens helpen.

Een hele tijd hebben zij geweigerd ongemalen kwartels te eten, en sinds gisteren ineens: mirakel! Kwartel in stukjes geknipt is ineens heerlijk.
Door kakocavi
#2676709
Bedankt voor jullie antwoorden. Warm maken heb ik al geprobeerd, dat werkt niet bij hem. Ik heb het ook half om half gemengd met cattery maar toen toonde hij ook geen interesse. Ik heb maar één rol van die vleesmix, was om te proberen, net als zoveel andere soorten voer die ik zonder succes op hem heb getest. In het begin at hij ook kip, kip/rund, konijn en hert van Barfmenu, van andere merken weigerde hij die soorten soms ook. Uit dit rijtje wil hij alleen nog hert eten, en dat laat hij ook steeds vaker staan. Ik wil de katten ook eens laten wennen aan andere (goedkopere) merken, maar dan moet hij dus minder kieskeurig worden, niet meer :P

Mengen heb ik al eens gedaan, maar dat lukt alleen als ik er per smaak weken de tijd voor neem. Ik ben bang dat er niets anders op zit, maar ik wil ook niet elke keer dat hij weer moeilijk doet het weer dagenlang te moeten mengen. Ik heb ook wel het idee dat hij me een beetje 'uittest' in de hoop dat ik toegeef en zijn favoriet weer geef. Ik moet toegeven: dat heb ik ook wel gedaan. Te vaak, misschien.

Als hij morgenochtend nog niets heeft gegeten, geef ik hem wel weer cattery. Dan kan ik rustig gaan bedenken welke merken en smaken ik er het liefst bij geef, en dan investeer ik wel een paar weken in het hem laten wennen daaraan. En dan maar hopen dat hij die smaken zal accepteren.
#2676712
Ja hoor, ik geef je groot gelijk. IJzer kan je niet met handen breken.
Ik zou gewoon dat geven wat hij lekker vindt, af en toe eens proberen een gemengd hapje te geven.
Oh, je kan ook nog wel proberen een lekker bouillonnetje te maken van wat kip of zo, (zonder zout en specerijen) en dat door je KVV of Barfmaaltijdje te mixen (lauw). Bouillon vinden ze meestal erg lekker.
Door kakocavi
#2676734
Ik heb mijn eigenwijzert net toch wat zien eten :o Het was maar een klein hapje, maar toch. Hij snapt dus in ieder geval dat het geen vergif is ::) Ik denk dat ik toch nog wat langer doorga met hetzelfde voer aanbieden. Hopelijk gaat hij nu iets doorkrijgen.
Door Mowgli
#2677486
Mijn zeikerd kan ook heel erg koppig zijn door continu weg te lopen zonder te eten als er iets staat waarvan hij denkt dat iets anders veel lekkerder is.
Uiteindelijk als de honger te groot wordt, moet hij wel en eet hij af en toe een hapje. Wel met lange tanden, maar meestal eet hij het wel.

In het ergste geval moet mama er aan te pas komen en het verwende nest uit de hand voeren. Dan wordt er raar genoeg wel goed gegeten  ::)
Door Martine-Tom
#2677490
Voer je Tinlo cattery?
Die is toch compleet dacht ik?

Zo ja.....wat ik hier met de miezemuis doe is smorgens een smaak neerzetten en als hij die echt niet eet krijgt hij savonds datgene waarvan ik zeker weet dat hij het wel eet.
Soms ook niet dan moet ie de nacht door met de vieze smaak en soms eet hij het dan toch...
Ik maak er verder geen woorden aan vuil en doe er ook niet moeilijk over of iets anders dan anders, ik zet het neer, en hou het in de gaten, springt hij weg en eet hij echt niet dan reken ik even in gedachte uit de hoeveelste keer het al is van die week en als dat iets tehoog oploopt pak ik (inwendig zuchtend  :P) maar weer iets wat ie wel eet.
Ben al lang blij dat ie gewoon vers eet dus vind het wel prima zo  :)

Als het idd Tinlo cattery is wat ie wel eet zou ik denk ik gewoon dat blijven geven, dan maar minder afwisseling, af en toe iets anders voorzetten en hopen dat het kwartje ooit eens gaat vallen  :biggrin2:
Door kakocavi
#2677601
Ik had eergisteren toch te groeg gejuicht: hij heeft wel gegeten, maar hooguit 5 gram na meer dan een dag vasten. Het werd daarna niet beter dus ik ben maar gestopt met die strategie. Maar ik heb nu ontdekt dat als ik die vieze Carnibest half om half meng met bosduifmix hij het toch wel eet  :o Ik had dat mengen al geprobeerd met cattery, maar dat was kennelijk toch niet lekker genoeg. Dus dan maar zo, dan kom ik in ieder geval wat sneller van de overgebleven Carnibest ed af.

Oh, en hij eet dus inderdaad cattery en bosduifmix, dus in principe eet hij compleet, maar het lijkt me handig om hem aan meer soorten voedsel te laten wennen ivm de wisselende beschikbaarheid van de soorten die hij nu krijgt. Bovendien geef ik toch graag wat meer variatie, dat lijkt me gezonder.
Laatst gewijzigd door kakocavi op di 21 mei 2013, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door kakocavi
#2678566
Jacoba schreef: Heb je al paardenvlees geprobeerd (supermarkt)? Dit schijnt een beetje zoet te smaken. Mijn poes vindt het lekker.
Ja, dat vindt hij niks. Hert en duif zijn tot nu toe de enige soorten die hij als aparte smaak wil eten. Ik heb alleen haas en wild konijn nog niet geprobeerd.
Door tomcat
#2678622
Paard is redelijk taai volgens mij. Tom is er gek op, maar het moet wel in kleine stukjes anders krijgt hij het niet weg en laat hij het na enkele pogingen om het naar binnennte werken liggen.  Met rund heeft hij daar helemaal geen problemen mee.  Tom lust alles eigenlijk wel, maar favoriet is toch wel konijn. Schijnen katten vaak lekker te vinden.
Door Nina013
#2678661
Hier ook een kieskauw... Had nog wat haas mix liggen maar madam doet alsof het niet eens op eten lijkt... Nou ja dan vind de hond het wel lekker en proberen we morgen weer wat anders. Ik zet dan voor de nacht wel iets neer wat ze wel lust en ruil dat overdag dus om voor iets waarvan ik wil weten of ze het lust.
Wil wel dat ze goed blijf eten, Olly is al 18 en heeft niet al te veel reserves. (Naast natuurlijk het gevaar van leververvetting)

Ik lees mee met alle tips hier...
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door