Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2671822
Ik zou dat zeker niet standaard doen maar je mag best een paar dagen achter elkaar 60% geven. Of 55%. Net op welk percentage de ontlasting stevig wordt. Of dit de verstopping van de anaalklieren echter verhelpt is wel de vraag... Wat bij mijn hond Whoofer goed werkte was 4 keer per dag een warme washand tegen d'r poepert houden (vooral voordat ze moest poepen).
#2671875
Lizzy schreef: Wat bedoel je met alleen rood vlees? Bijv. paard, rund, geit en lam? Als je tenminste 4 diersoorten kunt blijven geven (liever nog wat meer) is het goed. En gevogelte hebben ze persee niet nodig. Het is alleen wat onhandig met vleesbot.....
Ja, het is zeker onhandiger met het vleesbot. Ik zou dan bijvoorbeeld gemalen kangeroe, wilde haas karkas, (gemalen) wilde konijn en gemalen herten botten kunnen geven. Qua vlees en orgaan zou ik daarnaast ook nog paard (geen lever), hert, konijn, geit en lam kunnen geven.
Rund mag ze ook niet. Volgens de test wel, maar ze krijgt er diarree van.

Maar het zou pas voor het volgende menu zijn. Nu moeten ze eerst de vriezer nog leeg eten, ook dat van mijn herder en de bestelling die al onderweg was.

(man wat is het raar dat ik geen rekening meer met mijn herder hoef te houden en dat ik maar de helft nodig heb)
#2676603
pearlsofpassion schreef: Ik zou eerst eens rekenen met je groenten erbij. Die krijgt ze tenslotte ook binnen, zijn ook deel van haar menu.
42,5% vleesbot is vrij weinig voor honden, dus dan zou je wel wat hoger kunnen gaan volgens mij.
Ik heb haar idd wat eendennekken gegeven. Ik moet mijn menu even aanpassen zodat ik op vaste dagen wat extra eendennekken voer voor zo lang ik nog gevogelte in het menu heb.
Vandaag had ze een hele harde drol (net steen), wat ze er wel makkelijk uit poepte. Even verderop had ze iets minder harde ontlasting. Daarna moest ze weer sleetje rijden.
#2677030
Sleetje rijden kan eventueel ook nog duiden op een lintwormbesmetting.

De groente moet je echt wel meerekenen in het menu. En dan is 42,5% bot best wel weinig. De consistentie van de ontlasting is het middel om te beoordelen of de hond wel of niet voldoende vleesbot krijgt.
Ik weet niet hoe je voert. Voer je "compleet", waarmee ik bedoel geef je vleesbot, spiervlees, orgaanvlees en groente in één maaltijd, of geef je soms een maaltijd van vleesbot met bv orgaan, en een andere keer een maaltijd spiervlees met groente? Want als je het laatste doet staat dat garant voor wisselende ontlasting met regelmatig ook te zachte ontlasting.
#2677146
pike schreef: Sleetje rijden kan eventueel ook nog duiden op een lintwormbesmetting.

De groente moet je echt wel meerekenen in het menu. En dan is 42,5% bot best wel weinig. De consistentie van de ontlasting is het middel om te beoordelen of de hond wel of niet voldoende vleesbot krijgt.
Ik weet niet hoe je voert. Voer je "compleet", waarmee ik bedoel geef je vleesbot, spiervlees, orgaanvlees en groente in één maaltijd, of geef je soms een maaltijd van vleesbot met bv orgaan, en een andere keer een maaltijd spiervlees met groente? Want als je het laatste doet staat dat garant voor wisselende ontlasting met regelmatig ook te zachte ontlasting.
Ze krijgt complete maaltijden. Alleen de groente krijgt ze momenteel 1x per week, juist om haar ontlasting op de andere dagen harder te maken.

Het zijn haar anaalklieren. Als het zo erg is dat ik naar de da ga, dan komt er echt veel troep uit en je ziet ook dat het rondom de anus dik word als ze echt echt vol zitten.

Gr.
#2677294
pearlsofpassion schreef: En hoe is haar ontlasting dan op die dagen zonder groenten?

Mooi hard of toch nog zacht?
Want je wil geen krijtpoep, maar het mag wel mooi stevig zijn.
Ze kan het er normaal uit krijgen, maar als je het oppakt (in een zakje), dan is het goed hard.

Ik bedenk net dat ze ook een hoop gedroogde producten krijgt omdat ik daar een hele berg van heb die op moeten  ::) Denk hierbij aan 1 of 2 stuks per dag. Het kan van alles zijn. Van paarden luchtpijp tot eendennek tot struisvogel pees tot eendenvlees etc etc.
#2677389
sorry, ik kan je verder niet helpen.
Ik heb geen ervaring met honden en hun ontlasting, hoe die normaal moet zijn als je die opneemt.  Ik heb enkel katten. Ook geen ervaring met anaalklierproblemen.
Ik weet wel dat bepaalde honden nogal slappe ontlasting krijgen van luchtpijp of strot, maar blijkbaar is het bij jouw hond niet echt een probleem van onverklaarde wisselende ontlasting, maar gewoon die anaalklieren die ondanks goede stevige ontlasting toch problemen geven.
Ik zou wel, als dat mogelijk is, elke dag groenten gaan geven en haar menu gewoon op die manier berekenen met 50% vleesbot.  Dat geeft een beter beeld en volgens mij is het beter om elke dag stevige ontlasting te hebben ipv 1 dag in de week niet.  Bovendien gaat de werking van de groenten deels (vezels) verloren als je het op 1 dag geeft.
Als de ontlasting dan te slap is, kan je misschien wel wat meer vleesbot gaan geven, maar bereken eerst je menu met je groenten er bij in. ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door