Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#2675408
Beste forummers,

La Vie is de naam van mijn kat, maar ik heb mij aangemeld voor mijn Beauceron.
Een heerlijke puber van 15 maanden die samen met zijn huisvriendje de kat in het Oosten van het land wonen.

Zover ik weet heeft hij een voedselallergie op kip, rund en gluten.
Ik ben van brok overgestapt op KVV en heb niet de intentie op Barf over te gaan.
Ik heb avonden, weekenden en uren gelezen op dit Forum en weet het nu allemaal niet meer zo goed....

Het eliminatiedieet op Paard is heel erg goed gegaan.
Daarna heb ik Zalm toegevoegd. Direct na het eten enorm jeuk aan de bek, krabben onder buik en als ik een normale maaltijd geef van 500 gram dan kwijlt hij uren achtereen. Het drupt echt letterlijk uit zijn bek.
Dus ik heb niet het idee dat Zalm goed gaat.

Op zoek naar andere enkelvoudige diersoorten!
Van Haaks Barf geef ik Paard, verhouding vlees - bot - orgaan = 55 - 15 - 15 (+ 15 % groente)
Ik wil nu van Degomeat de volgende diersoorten bestellen;
Hert 70 - 20 - 10
Konijn 70 - 20 - 10
Geit 60 - 20 - 20
Lam 60 - 20 - 20
Makreel 100%

Ik weet inmiddels dat ik 1 diersoort 1-2 weken moet geven, maar in verband met de bestelling neem ik meerdere diersoorten tegelijk. Het blijft tenslotte toch een kwestie van proberen.

Als blijkt dat mijn hond deze diersoorten goed verdraagt, heb ik dan met 5 diersoorten en vis een complete voeding zonder dat ik vitmamine oid hoef toe te voegen?
Zijn beloning bestaat uit appel. Braaf hondje, veel belonen dus hij komt wel uit op 1 appel per dag.
Ik lees vaak het woord Probiotica, maar ik weet niet wat dit is en wat dit doet.

Van eend is bekend (heb ik gelezen) dat er granen in de slokdarm kunnen zitten en dus ook in de KVV.
Maar hoe groot is dat risico met Parelhoen - Kalkoen - Bosduif - Fazant - Kwartel?

En ik vind het zelf een enorme dummy vraag, maar weet het antwoord echt niet....
Zijn konijn en wild konijn en haas 3 verschillende diersoorten?

Heeft Kangoeroe een meerwaarde als toevoeging wanneer er 80% vlees en 20% bot in zit, dus zonder orgaanvlees?

Paard is vrij mager. Mijn hond weegt 39 kg en krijgt 1.750 gram per dag verdeeld over 3 maaltijden.
3-4 x per week moet hij 's ochtends overgeven, altijd net voor of tijdens de eerste wandeling.
3 x daags 500 gram en 's avonds laat rond 22 uur nog 250 gram maakt dat niet anders.

Alle tips over andere merken enkelvoudige KVV zonder gluten zijn ook welkom!
#2675526
Welkom hier!

Goed dat je vragen stelt hoor, we zijn allemaal ooit begonnen!  ;)

Even op volgorde:

Als paard goed gaat, nu terug op alleen paard totdat de klachten minimaal 2 weken over zijn.
Daarna kun je weer een nieuwe diersoort proberen.
Ik zou als ik jou was niet meteen zo veel diersoorten kopen,  de ervaring leert dat elimineren heeeel lang kan duren.  Dan kun je beter veel voorraad hebben van de diersoorten die wel goed gaan.
Als je bijvoorbeeld straks hert probeert en hij kan er niet tegen,  moet je wéér terug naar alleen paard.

Je kunt om te elimineren best een tijdje eenzijdig voeren,  als je nu alles achter elkaar gaat voeren weet je straks niet waar een eventuele reactie van komt. 5 diersoorten en vis is prima, meer is goed maar als ie nergens tegen kan dan houdt het op hè ;)

Appel weet ik niet precies maar ik herinner me iets over fruit en vlees en gisten als het bij elkaar komt.
Probiotica zijn goede bacterien voor de darmflora,  goed voor de weerstand.

Geen idee van granen in andere diersoorten, dat is de hoofdreden waarom ik barf, dan weet je precies wat je voert en kun je bijvoorbeeld alleen karkassen voeren en geen nekken. Kun je misschien zelf karkassen malen met een vleesmolentje?

Konijn en haas zijn 2 verschillende diersoorten,  hoe het met tam en wild konijn zit weet ik niet, maar kan me best voorstellen dat je dat als 2 diersoorten behandelt.

Als je er wat los orgaanvlees bij geeft of kijkt naar kvv met wat te veel orgaan dan kun je best die kangoeroemix voeren denk ik hoor. Als het bij elkaar maar een beetje klopt ;)

Ik heb wel eens gelezen dat gal spugen juist veroorzaakt wordt door meerdere keren per dag voeren. Wat je zou kunnen proberen is nog maar 1 of 2 keer per dag te voeren (wel rustig afbouwen). Wie weet helpt het voor jouw hond ook!

TinLo Barfmenu ben ik erg tevreden over, er zijn honden die er wat harde ontlasting van krijgen,  maar die van mij niet.
Moet je alleen niet de premium mixen hebben want daar zitten meerdere diersoorten in en dat wil je niet met elimineren.

Zo, volgens mij ben ik door de vragen heen nu  :biggrin2:
Nou even bijkomen van het typen  :P

Gewoon lekker blijven lezen en blijven vragen hier!
Laatst gewijzigd door Kim_S op za 18 mei 2013, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
#2676654
Dank voor het uitgebreide antwoord.

Wat het bestellen van diersoorten betreft, ik weet dat Paard goed gaat, we staan dus nog vooraan in het traject.
Ik wil een aantal diersoorten bestellen die ik 2 weken kan geven. Dat is voordeliger dan veel kg van 1 diersoort inslaan en zien dat er binnen 2 dagen een reatie op komt en (voor de zoveelste keer) de rest kan weggooien of weggeven.

Ben wel heel erg benieuwd naar fruit en vlees en gisten. Ik ben er van geschrokken dat ik misschien mijn eigen hond ziek maak  :-[

1 x per dag voeren durf ik niet aan. Grote hond en dan 1.750 gram in 1 keer? Vind het een groot risico....

Meteen even bij Tinlo gekeken, maar de enige diersoort dat niet een premium mix is zijn kip (allergisch), eend (risico op granen) konijn en makreel (zijn beide een mogelijkheid).

Is het verstandig Probiotica standaard te geven? Elke dag? Welk merk?
#2676751
Ho, dat van fruit en vlees en gisten weet ik niet zeker hoor, dus (nog) geen paniek! Heb het eens gelezen,  maar ik weet dat er meer mensen zijn die barfen en toch fruit erbij geven,  dus het kan wel.
Ik heb er alleen zelf geen ervaring mee dus vind het lastig om er iets zinnigs over te zeggen.
Ik snap het van de diersoorten bestellen,  hoopte al dat je het elimineren goed begrepen had  ;)

2 keer per dag voeren kan ook hoor, als je dat prettiger vindt.
Ik heb een grote hond (Ozzy, 80 kilo, zie onderschrift) en zij krijgt haar maaltijd 1x per dag. Tussen 1600 en 2000 gram in 1x, afhankelijk van wat er die dag op het menu staat. Ze krijgt het 's avonds na het laatste rondje, dan kan ze de hele nacht uitbuiken.
Dus ook 1x per dag voeren kan met een grote hond, hoewel 1750 gram voor een Beauceron mij ook wat veel lijkt om in 1x te voeren.

Oh wacht, je geeft kvv hè? Dat verteert misschien wat sneller omdat het gemalen is, dus misschien kun je dan toch wat grotere maaltijden geven.  Tis maar een idee  :)

Ik heb zelf van Tinlo de Eend versie gevoerd, en Max heeft er geen reactie op gekregen (hij is wel allergisch voor graan). Konijn ging ook prima,  is wel een magere diersoort dus kan zijn dat je wat meer moet voeren daarvan.
Ik ben vrij snel gaan barfen met Max dus ben geen kvv expert...

Over de probiotica weet ik niet genoeg om te adviseren,  misschien kan daar nog iemand anders wat over zeggen?

Ben benieuwd hoe het gaat straks  :)
#2676865
Je hebt al veel nuttige info gekregen dus dat ga ik niet meer doen, maar ik wil wel even reageren op dit stukje
Ik weet inmiddels dat ik 1 diersoort 1-2 weken moet geven, maar in verband met de bestelling neem ik meerdere diersoorten tegelijk. Het blijft tenslotte toch een kwestie van proberen.
1-2 weken is echt veel te kort om te zien of je hond reageert of niet. Je moet minimaal 6 weken 1 diersoort geven. En alleen bij een klachtenvrije hond een nieuwe diersoort toevoegen. Soms is de reactie heel snel duidelijk zoals bij  jou hond maar ik zou dan nu weer even 6 weken paard gaan geven voor je weer iets anders toevoegt. Even rust in dat lijfje.

Probiotica voegt de goede bacteriën aan de darmen toe, vaak worden de slechte en de goede bacteriën om zeep geholpen als je bijv. een AB-kuur krijgt voor geschreven, het is dan goed om daarna de boel weer op pijl te helpen, maar ook als de weerstand een klap heeft gekregen door ziekte of allergie. Een goede darmflora is heel belangrijk voor de weerstand. De probiotica van Solgar is heel goed.

Succes!
#2678428
Wederom dank voor de antwoorden!

Ik meen toch meerdere keren hier op het forum gelezen te hebben dat als een hond klachtenvrij is in een eliminatiedieet er een 2de diersoort kan worden toegevoegd.
Indien er na 2 weken geen reactie volgt kan een volgend diersoort worden toegevoegd.
Komt er wel een reactie dan terug naar de vorige diersoort(en) waarop het wel goed ging....

M@rina, weet jij waar Kim_S op doelt met fruit en vlees en gisten?

Geven jullie standaard probiotica, als in een paar keer per week?

Alle klachten zijn nu onder controle, zaterdag komt er Hert en Konijn binnen. Ienemienemutte welk dier ik als eerste ga toevoegen  :D Heel spannend!
Door La Vie
#2683744
Jeetje........
Dan heb je een hond die vanaf 9 weken verrekt van de jeuk.
Verschillende merken brok geprobeerd.
Over naar KVV om gluten uit te sluit.
Op de Haaks Barf Paard doet hij het heel goed. Hij houdt alleen vreselijke jeuk aan de bek / kop. Maar dat zou ik voor lief nemen omdat ik weet hoe vreselijk heftig het geweest is.
Andere diersoorten toevoegen en om de kosten toch iets te drukken Degomeat besteld.
Dat krijgt hij nu vanaf zaterdag.
En binnen 4 dagen heb ik een volledig jeuk-vrije hond!
:groupwave2:
Ik geef nu Hert. In tegenstelling tot Haaks Barf is dit heel erg fijn gemalen, het is bijna paté, en het ruikt vreselijk lekker.
Hij poept wel beduidend meer. Van 2 x per dag op de HB, naar 5-6 x per dag op Degomeat.
Ontlasting is vrij hard, heeft de kleur van het Hert of is wit en het is erg droog.

Moet een hond bij elk nieuw diersoort opnieuw gaan leren verteren?
Ofwel, wordt de ontlasting met de tijd weer minder?
#2683828
hee welkom ;) fijn dat je toch maar over bent gegaan en al zo snel super verschil ziet!
qua verteren, nee niet elke diersoort hoeft opnieuw geleerd verteerd te worden. het is bij hem alleen zo dat je met je eliminatie op moet letten dat hij het "verdraagd"
wat je ipv je zalm kan geven (want je wilt nog wel wat goede vetten van de vis!) is gewoon eens een haring in z n geheel (zo n 1x per week) of vis olie

met 5 diersoorten heb je zeker een compleet menu en dan hoef je niks toe te voegen.. ( ik geef bijv een keer een eitje, 2x in de week teentje knoflook, wat yoghurt en kokosolie) maar dit is niet perse nodig
Door Truida
#2687421
Hij houdt alleen vreselijke jeuk aan de bek / kop. Maar dat zou ik voor lief nemen omdat ik weet hoe vreselijk heftig het geweest is.


Fijn dat hij het nu zo goed doet.
Even een vraagje over wat voor voerbak je gebruikt. Is dat soms een metalen?

Rocky had nl. ook last van rode opgezette lippen die erg jeukten.
Ik ben toen overgestapt op een aardenwerk voerbak en de jeuk enz. was verdwenen  :)
#2687969
[quote="M@rina"]
(...) 1-2 weken is echt veel te kort om te zien of je hond reageert of niet. Je moet minimaal 6 weken 1 diersoort geven. En alleen bij een klachtenvrije hond een nieuwe diersoort toevoegen. Soms is de reactie heel snel duidelijk zoals bij  jou hond maar ik zou dan nu weer even 6 weken paard gaan geven voor je weer iets anders toevoegt. Even rust in dat lijfje. (...)
[/quote]Dit is exact hoe ik het van de dermatoloog heb geleerd. Het kost veel tijd/geduld, maar een reactie treed niet persé binnen 1-2 weken op. De 1e diersoort (paard?) moet daarom 6 weken gegeven worden en indien de laatste weken klachtenvrij, een nieuwe diersoort toevoegen. Indien minimaal 4 weken klachtenvrij mag dan een volgende diersoort toegevoegd worden. Etc. Bij klachten, terug naar wat wel goed ging en enkele weken wachten met het toevoegen van een nieuwe diersoort.

Wat probiotica betreft: tijdens elimineren geen probiotica geven, tenzij behandelt als nieuwe diersoort.
#2688073
Misschien toch iets te vroeg gejuicht?
Afgelopen weekend heel erg jeuk aan de kop en dan met name aan de ogen. De ogen waren niet rood, maar traanden wel meer.
1 dag druppelen was dit keer genoeg.
Ik heb niet het idee dat de jeuk aan de ogen iets van doen heeft met de voedselallergie.
Een allergie komt immers zelden alleen....

Ik had al eerder een vermoeden dat het een reactie op de metalen bak zou zijn.
Denk dat er nu ruim een half jaar stenen bakken staan.

4 weken per diersoort ga ik bij de volgende bestelling zeker doen!
Dit keer kom ik er niet mee uit.
Ik had gerekend met 1,5 kg per dag.
Van de Degomeat Hert eet hij 2 kg per dag en ik had 40 kg besteld.

Goede tip over de probiotica!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door