Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Linsey
#2674511
Dino (3 jaar) heeft al van pups af aan periodes (paar dagen) dat hij diarree heeft, het is vooral slijm en ook vers bloed. Het begint altijd met een rommelende buik en dag nadien diarree, sinds kort ook braken. 2-3 dagen en dan is het weer gedaan, het kan dan weken goed gaan of minder en dan is het er weer, het lijkt wel dat de goede periodes korter worden en hij het vaker heeft momenteel. Hij is dan ook wat suffer dan normaal (niet heel erg, maar het valt wel op). Hij eet altijd goed, maar hij kan heel veel eten en aan de magere kant blijven, komt heel slecht gewicht bij. Ik heb van voeding bijgehouden wat hij eet, maar het lijkt niets met de voeding te maken te hebben. Ik heb een paar weken geleden een snaptest gedaan voor giardia en die was negatief, paar dagen geleden ook ontlasting laten onderzoek bij Het woud en ook daar was giardia (en andere parasieten) negatief.
Lotje (16 jaar) heeft sinds een paar weken dezelfde diarree, ook afwisselend en niet continu, maar dan alleen 's nachts. Maar dat kan dan weer de leeftijd zijn.

Iemand een idee misschien? Toch maar behandelen met Panacur voor giardia?
Door Lizzy
#2674677
Je neemt toch ook geen ibuprofennetje tegen hoofdpijn als je geen hoofdpijn hebt? Ik zou dat dus zeker niet doen.

Kun je het relateren aan iets anders, bijvoorbeeld stress? Logeerpartijtje, wandeling door een specifiek gebied of met een specifieke hond? Visite gehad? Iets waar je hond, zonder dat je het beseft, stress van heeft?

Dat verse bloed is eigenlijk altijd van het persen.

Heb je wel eens een verteringsonderzoek laten doen? Wat voer je eigenlijk? Is de samenstelling van het voer veranderd? Is hij pas gevaccineerd?

Heb je wel eens geprobeerd om langere tijd Probiotica toe te dienen? En zo ja, welke? Geef je wel eens Okugest (van VSM) zodra je merkt dat hij een rommelende buik heeft? Heb je wel eens geprobeerd hem Psyllium Husk te geven, van bijv. Puur Natuur : http://www.nmlhealth.com/p,34,2666/PUUR ... d-kat.aspx
Door Linsey
#2675056
Giardia onderzoek zou niet 100% te vertrouwen zijn, hij zou toch giardia kunnen hebben, daarmee de Panacur. Maar ik vind het zelf ook maar niets om zomaar te geven, daarom dat ik ook niet ontworm en ontlastingsonderzoek laat doen.

Kun je het relateren aan iets anders, bijvoorbeeld stress? Logeerpartijtje, wandeling door een specifiek gebied of met een specifieke hond? Visite gehad? Iets waar je hond, zonder dat je het beseft, stress van heeft?
Hij heeft op wedstrijden al wel een paar keer diarree gehad, maar evenzeer ook zonder dat het wedstrijd was.

Heb je wel eens een verteringsonderzoek laten doen? Wat voer je eigenlijk? Is de samenstelling van het voer veranderd? Is hij pas gevaccineerd?
Ik voer zelf samengesteld en soms kvv, samenstelling van de kvv is wel veranderd sinds kort, maar Dino heeft dit al van pups af aan en toen kreeg hij geen kvv, alleen zelf samengesteld (kwartels, duiven, kippen,...).
Heb je wel eens geprobeerd om langere tijd Probiotica toe te dienen? En zo ja, welke? Geef je wel eens Okugest (van VSM) zodra je merkt dat hij een rommelende buik heeft? Heb je wel eens geprobeerd hem Psyllium Husk te geven, van bijv. Puur Natuur : http://www.nmlhealth.com/p,34,2666/PUUR ... d-kat.aspx
Nee, nog niet geprobeerd, dat kan ik wel eens proberen.

Hij heeft als jonge pup een cortisone injectie gehad, ik las op google dat ze daar ook aandoeningen van kunnen krijgen. Ik dacht ik zal het maar even vermelden, misschien dat iemand het herkent.
Door Linsey
#2676437
Dat ben ik inderdaad ook tegengekomen bij mijn zoektocht op google. Ik las nogal verschillende dingen erover, hoe word dat aangetoond, ik las dat dat niet altijd kan?
Door Martine-Tom
#2676442
Middels bloedtesten, maar die kan idd een valsnegatief geven. Je schijnt ook het vetgehalte van de ontlasting te kunnen laten testen als soort extra test maar dat heb ik nooit laten doen.
Als ik zelf nog eens het vermoeden zou hebben zou ik pancreas erbij gaan voeren...
Door inni
#2676762
Berre had gelijkaardige diarree-aanvallen, soms weken niks, soms enkele dagen niks. Hij at eerst brokken, dan paardenvlees en later kvv. Het ging steeds beter maar nooit echt lang, geen maanden. Vorige zomer was hij dan nogmaals heel ziek, en hij begon er ook bij te braken. Uit ondervinding wist ik wel al langere tijd dat hij heftig reageerde op kip, graan, en vooral geen vet verdroeg. Alles bij mekaar stuurde richting 'slechtwerkende pancreas' en dat kwam ook uit 't bloedonderzoek (alhoewel de DA overtuigd was van een "te snel werkende schildklier").
Ik kreeg hier op BP de raad om of verse pancreas of Tryplase te geven. Tryplase hielp maar verse pancreas helpt nog beter. Berre eet nu gemalen eendennekken, eendenborst en eendenhart, alles zonder vet.  't is verre van ideaal maar hij is tenminste niet meer ziek. Het gaat nu al 10 maanden prima, hij eet goed, is 500gr aangekomen (van 2.600 naar 3.100 kg) Ik geef hen nog Nutrigel-plus bij om nog wat tekorten aan te vullen want 't blijft moeilijk om hem een andere vleessoort bij te geven. Na meer dan 6 jaar gesukkel ( de problemen begonnen toen hij 5 maanden was) is dit een hele verademing.

Verschillende kvv merken hebben een pancreas-versie, misschien kan je dart 's uitproberen en zien hoe het gaat??

Hopelijk raak je snel op 't goede pad met je schat.  ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door