Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door mexxum
#2665720
Mijn kat Molly, a 3,8 kilo (3,5 kilo zou beter zijn) heb ik als pleegkitten in de opvang gekregen met 8 weken.
Toen viel me al op dat ze echt alle at en bijna onverzadigbaar was.
Na een tijdje op brok (TOTW) met natvoer (Cosma, grauw, applaws etc) heb ik der op kvv overgezet (de hond at al KVV+Barf/NRV).
Dat ging zoals verwacht zonder problemen, madam bunkert alles vrolijk weg.

Dus de overstap naar het echte werk zat eraan te komen. Een keer een kippennekje, kuiken, muisje. Ging allemaal goed. Daarna hamster, rat, vis en kale kwartel toegevoegd en ook geen probleem.

Nu heb ik der sinds kort op een nieuw menu, KVV, mixen en Barf door elkaar.
Ik zit met het punt dat ik soms erg lange dagen maak en dan weinig tijd heb en dan is kvv toch wel even makkelijk. Daarbij logeert ze ook vaak een nachtje bij mijn ouders als ik 2 lange dagen achtereen heb. Mijn ouders hadden bij de hond geen probleem met KVV en bv pens, maar het grovere werk en vooral prooidieren vallen daar niet zo goed :-p Mam is als de dood voor muis/rat/hamster.

Op dit moment heb ik nog de mixen besteld van kiezenbrink omdat ik niet helemaal Molly der kauwkwaliteiten kon inschatten, maar dat zal de volgende bestel ronde veranderen.
Aan KVV heb ik Darf, Tinlo, Bandit, Bibi, Carnibest in verschillende smaken.

Menu nu:
ma: 100 gr fazantmix (hele fazant zonder veren en filet) + 20 gr orgaanmix (4x25%, nier, maag, lever, hart)
di: 125 gr paardenvlees
wo: 1 prooi (muis, rat, hamster) aangevuld met kvv (vaak a 75-100 gr) of alleen kwartel
do: KVV
vr: KVV
za: vleesbot+orgaanmix (100 gr kipdeel (a 2/3 vlees) + 25 gr orgaanmix)
zo: nek+orgaanmix+vlees (70 gr nek+ 25 gr orgaanmix + 30 gr spiervlees)

ma: 100 gr bosduifmix (hele bosduifkarkas) + 20 gr orgaanmix
di: kipfilet
wo: 1 prooi (muis, rat, hamster) aangevuld met kvv (vaak a 75-100 gr) of alleen kwartel
do: KVV
vr: 125 gr hazenmix (hazenbout met lever, hart en long)
za: sprot
zo: nek+orgaanmix+vlees

Ik wil 1x in de week van de orgaanmix naar hart gaan omdat ik begreep dat ik ander te laag in hart zit?
Aanstaande bestelling wil ik ook meer knaagspul bestellen. Ik had toevallig nog kipdelen van Mexx (onze witte herder die afgelopen september is overleden). Die eet ze super goed, terwijl de nekjes moeilijk gaan. Molly bunkert namelijk graag en nekjes kauwt ze naar binnen in plaats van dat ze er stukjes afbijt. Ik moet ze dus nu in stukjes knippen.

Zijn er nog dingen die ik beter aan kan gaan passen? Ik vind het voor ene kat toch ene stuk moeilijker als voor de hond (die at dan ook grotere hoeveelheden :-))
Soms krijgt ze een eendagskuiken als snack (2x per week max) of een eitje. Verder geen groente omdat dat het enigste is wat mw dus niet eet. Een klein prakje van de tafel krijgt ze wel, 2x per week a 10/15 gr?

Als ik straks meer knaagmateriaal ga bestellen wat is dan aan te raden? Molly lust op zich tot nu toe alles, zelfs de haasmix waarvan ik bijna over mijn nek ging, hapte ze direct weg.
Door Lizzy
#2667270
Ziet er mooi afwisselend uit, je menu. Zou je ipv de mixen niet dingen heel kunnen geven, heeft ze gelijk knaagwerk. Ik denk aan hele kwartel, fazantkarkas, eendennek, etc.
Door Mowgli
#2667470
Je wisselt in ieder geval goed af met de verschillende diersoorten; ik tel in ieder geval al minstens 6 soorten. Het narekenen vind ik wat moeilijk, omdat ik voor Mowgli zelf kvv maak waardoor hij iedere dag 2 soorten zelfgemaakte kvv krijgt welke al compleet zijn.

De mixen die je gebruikt, zijn dat de mixen van Kiezebrink? Als dit zo is, moet je even goed op de ontlasting letten, want het bot percentage in deze mixen is nogal aan de hoge kant; zeker die van de fazantmix. Daar zou ik zeker wat spiervlees bij geven.

Groenten heeft een kat niet nodig, daar hoef je je geen zorgen om te maken. Je zou eventueel een potje kattengras kunnen neerzetten.

Wat bedoel je met knaagmateriaal? Knaagwerk als snack, of knaagwerk i.p.v. gemalen mixen?
Door mexxum
#2667883
Mowgli schreef:

De mixen die je gebruikt, zijn dat de mixen van Kiezebrink? Als dit zo is, moet je even goed op de ontlasting letten, want het bot percentage in deze mixen is nogal aan de hoge kant; zeker die van de fazantmix. Daar zou ik zeker wat spiervlees bij geven.

Groenten heeft een kat niet nodig, daar hoef je je geen zorgen om te maken. Je zou eventueel een potje kattengras kunnen neerzetten.

Wat bedoel je met knaagmateriaal? Knaagwerk als snack, of knaagwerk i.p.v. gemalen mixen?
Bedankt voor je antwoord. Bij de fazant zou ik idd nog wel wat anders kunnen geven. Maar tot nu toe lijkt ze geen problemen te hebben met der ontlasting. Het zijn idd de kiezebrink mixen.

Kattengras heeft ze, maar negeert ze, de planten in de kamer knaagt ze natuurlijk wel aan :-p

En ik doelde met knaagwerk meer op het echte barf werk. Ik wil straks de mixen gaan vervangen door karkassen of idd nekken.

Fazantkarkas, hoe groot is dat? Zou ik die in 1 x kunnen voeren?
Molly mag nu 125 gram (ze gaat volgende keer naar 100 gr, ze blijft wat mollig nu). Wat zijn dan verder dingen die ze goed kan eten?
Kwartel kent ze idd, dat gaat goed. En ik heb de kipdelen.
Eendennek, hoe zwaar zijn die? en kan ze die niet in een keer naar binnen werken?
De hond had ook wel eens kippennekken, maar die kauwde wel heel netjes haha, in tegenstelling tot Molly die minder stukjes eraf bijt.
Misschien dat ik 1 mix zou houden, om de variatie te houden. Op zich heb ik van kvv natuurlijk ook genoeg afwisseling in smaken (wild, eend, konijn, makreel, cattery/natuur, kip).
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2668491
Eendennek kan ze zeker niet in 1 keer inslikken hoor!  ;D
Das is al het serieuze knaagwerk.

Fazantkarkas ga je waarschijnlijk wel in 2 moeten doen, maar das toch geen probleem?
Door mexxum
#2673882
Molly aan der kwartel.
De 1e keer een hele. Hiervoor moest ik er steeds de pootjes vanaf halen zodat ze begreep wat de bedoeling was.
En ze gebruikt der pootjes erbij :-D
Door mexxum
#2674639
Ik ben even gaan kijken voor de volgende bestelling :-D heb er zin in haha.

KalkoenMix NRV 500 gram (kvv)
Bosduif/Hert, gemalen 250 gram (kvv)
Geit compleet 500 gram (Kvv)
OrgaanMix NRV 1000 gram (25/25/25/25)
Paardensucade, 1000 gram
Capelin per 500 gram (vis)
Kwartel met veren per stuk
Sardientjes per 500 gram
Patrijskarkas (per kg)
Konijnorgaan (per kg) (25/25/25/25)
Eendennekken (per kg)
Fazantennekken (per kg)
Wild konijnenvlees (per kg)
Wilde eendenbillen per 1000 gram
Bosduifkarkas (per kg)
Patrijzenpoten (per kg)

Wat denken jullie? Gaat dit lukken??
Ik twijfel alleen over de eendenbillen, die zal ik moeten hakken omdat molly ong 100 gram mag straks (ben nu aan het minderen de komende 1,5 maand). En is een fazantennek klein genoeg?
Door Mowgli
#2674988
mexxum schreef: Molly aan der kwartel.
De 1e keer een hele. Hiervoor moest ik er steeds de pootjes vanaf halen zodat ze begreep wat de bedoeling was.
En ze gebruikt der pootjes erbij :-D
Wow, wat een genot om haar te beluren als ze eet :)
Is dat een kwartel van de slager, of een kwartel met jas waar je zelf de jas hebt verwijderd?
Kun je Molly niet even uit logeren naar Berlijn sturen? dan kan ze Mowgli laten zien hoe het echt moet ;D ;D
mexxum schreef: Ik ben even gaan kijken voor de volgende bestelling :-D heb er zin in haha.

KalkoenMix NRV 500 gram (kvv)
Bosduif/Hert, gemalen 250 gram (kvv)
Geit compleet 500 gram (Kvv)
OrgaanMix NRV 1000 gram (25/25/25/25)
Paardensucade, 1000 gram
Capelin per 500 gram (vis)
Kwartel met veren per stuk
Sardientjes per 500 gram
Patrijskarkas (per kg)
Konijnorgaan (per kg) (25/25/25/25)
Eendennekken (per kg)
Fazantennekken (per kg)
Wild konijnenvlees (per kg)
Wilde eendenbillen per 1000 gram
Bosduifkarkas (per kg)
Patrijzenpoten (per kg)

Wat denken jullie? Gaat dit lukken??
Ik twijfel alleen over de eendenbillen, die zal ik moeten hakken omdat molly ong 100 gram mag straks (ben nu aan het minderen de komende 1,5 maand). En is een fazantennek klein genoeg?
Ziet er goed uit, veel afwisseling en voornamelijk kleine diertjes wat beter in het prooidierschema van een kat past :)
Of Molly alles wil eten, dat is de vraag. Anders eventueel wat ze niet wil mixen met een soort waar ze gek op is.
Door mexxum
#2675125
Mowgli schreef: Wow, wat een genot om haar te beluren als ze eet :)
Is dat een kwartel van de slager, of een kwartel met jas waar je zelf de jas hebt verwijderd?
Kun je Molly niet even uit logeren naar Berlijn sturen? dan kan ze Mowgli laten zien hoe het echt moet ;D ;D
Ziet er goed uit, veel afwisseling en voornamelijk kleine diertjes wat beter in het prooidierschema van een kat past :)
Of Molly alles wil eten, dat is de vraag. Anders eventueel wat ze niet wil mixen met een soort waar ze gek op is.
Het is een kant en klare kale kwartel :-D

Ik heb idd geprobeerd veel kleinere dieren te kiezen. Maar ook bv paard en geit vanwege een andere soort (anders heb je veel gevogelte vond ik). Helaas heb ik nog geen muizen ofzo gevonden, maar die heb ik op zich nog wel. Ik vind het zo jammer om een hele kilo te bestellen van bv muis. Dan is er weinig om af te wisselen.
Ik ben niet bang dat Molly iets niet eet. Ik heb een ware veelvraat :-D Alleen een gehele bosduif durfde ik niet, omdat ze nog geen veren was gewend in combi met die smaak. Ik ga nu wel voor de kwartel met veren omdat ze kwartel al kent.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2675544
Dragende delen zijn voor een kat wel altijd erg hard.
Ik weet niet hoeveel ze wil knagen, maar anders zou ik de poten weglaten of inpassen dat je ze gaat malen.

Fazantnek is maar zo groot als kippennek. Zal wel iets harder zijn, want wild.
Door Heloise
#2675731
pearlsofpassion schreef: Fazantnek is maar zo groot als kippennek. Zal wel iets harder zijn, want wild.
De fazantnekken die ik van degomeat had waren wel wat groter dan een kippennek en behoorlijk wat harder. Zelfs mijn goede knager krijgt daar het smalste deel niet van weggeknaagd. Ik heb ze in stukjes en dan ook nog eens door de helft moeten knippen met een snoeischaar (het dikste deel kreeg ik niet eens doorgeknipt zonder er eerst met een hamer op te meppen). En dan nog doen ze er erg lang over om de stukjes weg te krijgen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2675880
Ah oei.
Ik heb hier eens een hele fazant in veer gekocht om te testen of ze fazant lusten omdat ik niet aan karkas of nek kon geraken tenzij met 10kg in een keer. En dat nekje was echt heel klein terwijl die fazant gewoon volgroeid was...
Vandaar dat ik dacht...

Maar harder zal het inderdaad wel zijn.
Denk je dat het harder is dan eend? Want dat was hier wel niet het geval, denk ik. Heb het natuurlijk wel zelf niet geproeft...  ::)
Door mexxum
#2676268
pearlsofpassion schreef: Dragende delen zijn voor een kat wel altijd erg hard.
Ik weet niet hoeveel ze wil knagen, maar anders zou ik de poten weglaten of inpassen dat je ze gaat malen.

Fazantnek is maar zo groot als kippennek. Zal wel iets harder zijn, want wild.
Ik zal het dan wel wat later in het menu inpassen. Molly eet wel goed en knaagt wel goed.
Door Heloise
#2676391
pearlsofpassion schreef: Denk je dat het harder is dan eend? Want dat was hier wel niet het geval, denk ik. Heb het natuurlijk wel zelf niet geproeft... ::)
Ik denk het wel maar weet het niet zeker. Hier eten ze geen eendbot, dat is echt het enige waar ze het alle drie over eens zijn ::).
Door mexxum
#2743965
Zo de nieuwe bestelling is binnen :-D
Molly heeft nu dit menu:
ma fazantnek+orgaanmix+lamavlees
di eendenbil+orgaanmix+wild konijnen vlees
wo/do/vr over 3 dagen compleet: eendennek, orgaanmix+paardenvlees
za/zo wisselend: KVV en prooi (hamster, muis, rat, vis) of grote prooi over 2 dagen (bosduif/kwartel)

De eendennek is wel erg groot hehe. 110 gram en ze mag zon 100 gram. Dus daar kan ze lekker op knagen.
Misschien had ik beter kippennek kon kopen ivm een andere smaak (nu 2x eend). Maar ik geloof dat ik voldoende afwisseling heb.
De verhouding is ong 65-70/15(+)/15(+). Daar doet ze het goed op.
De kvv is wisselend van smaak: boerderij, hert, kalkoen.

Vandaag kreeg ze fazantnek, orgaanmix (van konijn) en lamavlees. En ze rook er niet eens aan, haphap en weg :-p
Heerlijk zon makkelijke kat.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door