Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2675092
Eigenlijk weet ik denk ik het antwoord wel, maar ik hou van verifiëren. De jongste Cailean heeft een lastige voorgeschiedenis. Zijn karakter is als basis al nerveuzig, onzeker en terughoudend - maar door een akkefietje in de angstfase is dit omgeslagen naar blinde paniek buiten bij vreemden. Hij valt niet uit, maar slaat echt op de vlucht. Nu zijn we daar al sinds die tijd keihard mee bezig, en is het nu met sprongen vooruit aan het gaan. Maar als we gaan wandelen met andere honden is hij meteen aan de dunne. Gelukkig is hij thuis nu stabiel, drollen mooi tijdens normale wandelingen en is het spugen ook eindelijk onder controle (zodra wij de riem pakte werd hij zo opgewonden dat hij meteen ging spugen).

Vorige week is hij getiterd en bleek dat zijn eerste jaars entingen helemaal niets hadden gedaan (waarschijnlijk door stress, ziek zijn daarna, en dus zijn slechte start als pup). Dus is hij weer ge-ent en hopelijk pakt het deze keer wel. Hij is iig niet zo ziek geweest als voorheen. Ook is deze week zijn traanoogje eindelijk weg (ik vermoed toch dat de weerstand even een flinke schop onder de kont moest hebben om aan de gang te gaan).
Hij is vrij van wormen - (de gangbare tests). Giardia is het ook niet.

Maar hij blijft zo mager... hij is natuurlijk nog in de groei - in de hoogte zal het niet zo veel meer doen, maar uitzwaren komt er nu toch wel aan. Je voelt zijn heupbotjes zo zitten zonder moeite.. en als hij het water uitkomt is het zo'n schrielkip

Zou het door de stress kunnen komen dat hij zo mager blijft? Hij krijgt nu tussen de 900-1100 gram per dag . Ben ook flink met hem aan het clickeren, dus hij krijgt nogal wat beloningen overdag ;)
Hij kan ook gewoon zijn rust niet vinden, elke stap die ik in huis zet springt hij op en loopt ie als kuikentje achter moeder kip aan.. bench training heb ik met hem gedaan (verplichte rust moment inlassen enzo...) maar waar Jiro gewoon op een gegeven moment om viel en sliep, blijft hij bij wijze met 1 oog open liggen en slaapt hij gewoon niet.

Ik kan hem helaas niet aan vettere diersoorten zetten omdat hij dan meteen darm problemen krijgt (lam en geit krijgt hij hooguit 1 keer in de week, hij wordt dan namelijk een biologisch wapen in huis.. gasmaskers op.. je hoort zijn buik dan ook echt rommelen. Oh en hij is ook gevoelig voor kip en aanverwanten... dan krijgt hij jeuk en diarree.. tis een beetje een sukkelaar  - zijn tong ziet er gelukkig wel gezond uit haha ::))

Het zou zo fijn voor zijn mentale gestel zijn als hij rust in dat kopje krijgt, maar ik vermoed dus ook voor zijn fysieke toestand (kip - ei, vicieuze cirkel...)
Zijn er hier baasjes die hier al eens mee te maken hebben gehad? Is er een supplement/richting waar ik naar zou moeten kijken? En als het geen stress is wat het zo mager houdt waar moet ik het dan zoeken? De dierenarts kan op vanalles laten testen zei hij al, maar hij wilde ook even de uitslag van de titer afwachten over een jaar (omdat als dat niet pakt, we het in een hele andere hoek moeten gaan zoeken, en die testen zijn wel prijzig..). Hij vond Cailean er, behalve dat magere, wel goed uitzien, ogen helder, tanden perfect, tandvlees de juiste kleur, luchtwegen schoon, mooie huid en vacht enz enz..


-Update topic over Cailean ttouch en homeopathie staat hier:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 962.0.html
Laatst gewijzigd door Vivianneb op di 18 jun 2013, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Irish
#2675139
Heeftie ook veel ontlasting? Is het geel van kleur? Stinkt het? Ruikt het zuur? Eetie ook wel is vreemde dingen?
Door Vivianneb
#2675144
Ik vind het idd meer stinken dan Jiro zijn ontlasting, het is gelig (als hij aan de dunne is tijdens de wandelingen met andere honden).. zuur..ja je kan het zuur noemen. Hij eet niets anders dan zijn eigen voer en gras.. het is wel een koe.. . Hij taalt niet naar paardenpoep ed (wat Jiro bijv wel weer had.. stiekum een hap nemen enzo)
Door Vivianneb
#2675153
Ik heb idd ook al eens zitten denken (vanwege spugen en gelige poep) dat er misschien toch iets met de alvleesklier/galblaas aan de hand zou kunnen zijn..
Maar vind het dan wel frappant dat dit zich vooral uit in stress situaties.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2675161
Ja

Ik denk dat dus serieus. We hebben er eentje die heel lang 45 kilo (newf reu...) heeft gewogen huidproblemen en stress en tja ook periodes dat ie van stress niet wilde eten, maar ook kreeg hij een paar honderd gram meer als de andere, maar nog meer voeren ging dus ook niet want dan at ie juist minder.
Bij hem is het opgelost om de stress weg te nemen met behulp van een GT en medicatie (welke inmiddels al een hele tijd volledig afgebouwwd is, maar wel hetgeen dat dus zo enorm heeft geholpen om hem een reset te geven)
Door TessaThomas
#2675163
Tessa wordt magerder als ze een periode met veel stress heeft (oud en nieuw dus.... vanaf de 1e knal tot een paar weken na 1 januari valt ze als een gek af). Maar dat is wel veel minder heftig, gelukkig. Zij gaat dan ook aan de diarree, maar dat wordt qua kleur niet anders?

Ik durfde met titeren ook niet op hem af te stappen, hoewel hij daar wel stapjes naar de mensen toe durfde te zetten.
Door Martine-Tom
#2675164
Vivianneb schreef: Ik heb idd ook al eens zitten denken (vanwege spugen en gelige poep) dat er misschien toch iets met de alvleesklier/galblaas aan de hand zou kunnen zijn..
Maar vind het dan wel frappant dat dit zich vooral uit in stress situaties.
Als je dat vermoed (wat idd best eens zou kunnen) waarom voeg je dan niet gewoon wat verse pancreas toe om te zien of dat verschil maakt  :)
Door Vivianneb
#2675169
Martine-Tom schreef: Als je dat vermoed (wat idd best eens zou kunnen) waarom voeg je dan niet gewoon wat verse pancreas toe om te zien of dat verschil maakt  :)
Nou ik vind het vooral lastig omdat het niet aldoor is - en ik eigenlijk toch met het voorgevoel zit dat het stress gerelateerd is. Dus ik kan het natuurlijk gewoon doen. Maar misschien met ondersteuning van (vul maar in) om die stress te verlagen..
Aan de andere kant weet ik ook dat als je te mager bent je sowieso sneller stress ervaart, dus ja kip...ei..eh.. raadsels :P

@TessaThomas Ja jij hebt hem gezien natuurlijk.. als iedereen hem echt negeert durft hij te snuffelen aan handen, maar als je ook maar naar hem kijkt, of je hand naar hem uitsteekt.. oei oei engggggggg
En die dag ging het eigenlijk super, want hij durfde zowaar snoepjes aan te nemen uiteindelijk :) En Nynke heeft hem toen ook nog een tijdje vastgehouden, dat was twee maanden geleden ondenkbaar.
Door Vivianneb
#2675171
Kaio schreef: Ja

Ik denk dat dus serieus. We hebben er eentje die heel lang 45 kilo (newf reu...) heeft gewogen huidproblemen en stress en tja ook periodes dat ie van stress niet wilde eten, maar ook kreeg hij een paar honderd gram meer als de andere, maar nog meer voeren ging dus ook niet want dan at ie juist minder.
Bij hem is het opgelost om de stress weg te nemen met behulp van een GT en medicatie (welke inmiddels al een hele tijd volledig afgebouwwd is, maar wel hetgeen dat dus zo enorm heeft geholpen om hem een reset te geven)
Welke ondersteunende medicatie heb je daarvoor gebruikt? (Niet dat ik daar meteen om ga vragen, maar dan weet ik als ik geheel geinformeerd ben, desnoods nog extra onderzoeken bij de dierenarts, welke hoek ik op moet gaan zoeken)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2675176
Wij hebben hier ook zo'n onrustige stresskip zitten en ja, in slechte periodes valt hij heel hard af.

Het gedrag van continu achter je aanlopen is écht heel erg niet goed. Een hond moet rust kunnen vinden. En dat ga je naar mijn mening niet oplossen met voer of supplementen.
Wij hebben een gedragstherapeut hier gehad en dat heeft wonderen voor ons gedaan. Ik had Oscar in de twee maanden voor ze kwam, niet meer met zijn ogen dicht zien liggen, nu slaapt hij zelfs als we visite hebben. Wij hadden een gedragstherapeut die niet over dominantie oid begon (Oscar greep ons ook, dat was zijn manier van heel hard help roepen en daardoor zei iedereen dat we strenger, harder enz moesten zijn). Ze gaf ons tips en aanwijzingen om rust in hem te krijgen en die hebben ook super geholpen. Ik weet niet of ik hier namen mag noemen, anders PB je me maar even als je het wil weten. 

Wij hebben voor zijn gedrag phytonics strezz gebruikt, maar bij Oscar werkt dit averechts. Hij wordt er juist nerveuzer en onrustiger van. Dus dat doen we niet meer.
#2675189
Maar Viv, vind jij hem echt zo mager? Ik vind het een schitterende hond. :smitten: En op zijn eigen manier een hele lieve stoere vent, die de wereld op zijn eigen manier benaderd. Daar is niks mis mee imo. Hij komt er wel en dat lekkere stukje gedroogde gans wist ie ook te scoren. :)

Kan je anders niet iets met bach gaan doen? Bach rescue oid?
#2675194
Ik zal het je morgen laten zien Els, hij heeft gelukkig enorm veel vacht hahaha
Ik ga morgen een dosis rescue gebruiken sowieso ;)

En even voor de duidelijkheid, Cailean is Cailean, ik heb echt een enorm goede band met hem, hij is echt inderdaad een hond die een hele eigen wereld heeft en daardoor wat onzeker wordt in de wereld om hem heen. Dat hij prikkel gevoelig is staat buiten kijf, dat hij begeleid moet worden om die prikkels ook te kunnen verwerken is mijn zorg (ik vind niet dat je alle situaties moet gaan vermijden, daar help je de hond namelijk niet mee). Tis echt mijn lieve mannetje inderdaad  :smitten:
#2675195
Ja absoluut !!

Daan was hier een levend voorbeeld van  :biggrin2:
Daan was na de operatie een hondje wat zijn rust ook niet kon vinden (tsja, wat wil je als je moet revalideren en je niet je ding kan doen wat een pup van 8 maanden hoort te doen!)
Hij was hyper, kwam niet tot rust en was dun (wat dan wel weer goed was voor zijn LPC revalidatie  :D)

Nu hij meer rust in zijn donder heeft en zijn ding kan doen is die eindelijk op het gewicht zoals ik hem wil hebben ... Niet te dik maar ook niet dat magere
Wel poept Daan bij opwinding (zoals een wandeling met vreemden) toch nog dun ... Ik weet dat het puur door de opwinding komt dus maak me er nu niet meer druk om
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2675222
Vivianneb schreef: Ik zal het je morgen laten zien Els, hij heeft gelukkig enorm veel vacht hahaha
Ik ga morgen een dosis rescue gebruiken sowieso ;)

En even voor de duidelijkheid, Cailean is Cailean, ik heb echt een enorm goede band met hem, hij is echt inderdaad een hond die een hele eigen wereld heeft en daardoor wat onzeker wordt in de wereld om hem heen. Dat hij prikkel gevoelig is staat buiten kijf, dat hij begeleid moet worden om die prikkels ook te kunnen verwerken is mijn zorg (ik vind niet dat je alle situaties moet gaan vermijden, daar help je de hond namelijk niet mee). Tis echt mijn lieve mannetje inderdaad  :smitten:
Je moet ze ook niet vermijden. Maar je moet ze wel opbouwen en doseren. Is je hond zo stressgevoelig, dan helpt het hem ook niet om maar gewoon alles te doen "omdat ie er aan moet wennen". Dat gebeurd niet als hij zoveel stress in zijn lijf heeft.

Ik vind het heel erg belangrijk dat de hond thuis zijn rust kan vinden en dat zou bij mij prioriteit nummer 1 zijn. Al die andere dingen komen wel zodra je een basis hebt om op terug te kunnen vallen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door