Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Carlijn
#2641525
Sinds een week is het dan zover.. poes staat op kvv. Ze, Chipie wordt volgende maand 17 en heeft altijd brok gegeten, hill's en de laatste maanden orijen.
Haar broer is onlangs ingeslapen, hij had nier problemen en wilde helemaal niet meer eten. Ik heb ze beide al vaker geprobeerd over te zetten op vers maar ze weigerde en waren zo blij met hun bakje brok... maar nu in ene is de dame om.

Nu barf ik met morris de hond al een tijdje maar met de poes ben ik redelijk onzeker, zeker omdat zij schildklierproblemen heeft. Hier krijgt zij felimazole voor. maar ook haar nierwaardes zouden wat verhoogt zijn. Nog niet heel erg maar op het moment drinkt ze wel weer heel veel.

Welke kvv merk/diersoort doe ik nu goed aan te geven?
De cb natuurvoer afgelopen dagen vond ze zeer smakelijk, alleen haar ontlasting is er erg hard op.  Ik heb haar nu wat extra spiervlees bij gegeven.
Voor morgen staat er Haaksbarf konijn, maar dat is wel erg prijzig !

Groetjes,
carlijn
Gebruikersavatar
Door koekje
#2641560
Zijn die nierwaardes verhoogd ivm nierfalen of versvoeren?
Als het vanwege nierfalen is, zou ik gaan nadenken over een nierdieet (dus barf ipv kvv) voeren. Als de oude taart niet (meer) wenst te knagen, kan je dit menu zelf malen natuurlijk.
Op rauw hoort de kak heel stevig te zijn, maar dat wist je vast al. Als de drol niet meer normaal gelanceert kan worden of je hoort kreungeluiden uit de bak, dan is de drol te hard. Als dit door nierfalen komt (dat onttrekt ook vocht enzo), wil ik aandringen om een zelfsamengesteld nierdieet te gaan geven.

Volgens mij is er maar 1 soort kvv dat een niermenu heeft: bandit. Poeslief moet het ook nog eens maar net lusten en het lijkt me niet al te goedkoop.
Bij nierfalen wordt dacht ik aangeraden geen bot van grote grazers te voeren, maar dat zit toch al niet in een katten-kvv. Wel heeft een gewone kvv een te hoog botpercentage voor een nierpatient en misschien ook te hoog orgaandeel en te laag vetdeel. Ik ben niet thuis in de niermenu's, maar weet wel dat een gewoon kvv bij nierfalen niet overeenkomt met de behoeften van de nierkat.
Door Carlijn
#2641751
Dank je wel.
Ik weet de waardes niet meer uit mijn hoofd, die zou ik na moeten vragen maar in de loop van de maand wordt ze sowieso weer geprikt op schildklier en nieren.
Het was dat in december haar T4 te hoog was en ze op de felimazole is gezet, haar nierwaardes waren toen goed. in februari is ze opnieuw geprikt toen bleek de T4 te laag te zijn maar haar nierwaardes wat (?) aan de hoge kant, de felimazole is hierop wat verlaagt.
De DA had het niet over een nierdieet maar ik wil wel proberen haar nieren te ontzien. En nu ik begreep dat Orijen brok juist slecht is voor de nieren vind ik het een mooi moment om toch nog eens vers/kvv te proberen.
Maar dan zou ik een kvv met een laag bot percentage moeten nemen? Zelf malen zie ik (nog) even niet zitten, zou niet weten waar ik alles zou moeten laten thuis  :-\
Door Too
#2642564
Gefeliciteerd met je 'bekeerling' !

Een echt nierdieet zet je pas in op t moment dat er echt nierfalen is,bij een kleine verhoging zou ikzelf eerst maar s beginnen met een kvv
Nierdieet is nl best extreem ,voor een zieke [en dat is een nierpatient] kies je voor t minst belastende....
Veel katten met beginnende nierproblemen trekken al enorm bij van een gewoon versmenuutje.

Als poes moeilijk poept van CB of enig ander merk kan je best een klein snippertje spiervlees toevoegen of een merk zoeken dat beter 'past'
Jemag natuurlijk zoveelvarieren,in smaken en merken, als je wil
Door hamada
#2656037
Hier eten de katten mee met de hondenversies. Tot nu toe laten ze de kattenversies van ieder geprobeerd merk staan :-X
Nymphea van 12 is erg kieskeurig, maar meestal lust ze de carnivoer kerstdiner, paard en kip het liefst. Ze heeft ook prima ontlasting op kvv en een half jaar geleden perfecte bloedwaardes.
Door Parelridder
#2662940
Wat ontzettend leuk dat ze ineens 'om' is! :) En herkenbaar, hier ook een kat die na 1 jaar ineens 'het licht zag;.. ::)

Is de diagnose 'schildklierproblemen' puur op de T4 gebaseerd?
Bij honden wordt hypothyroidism (schildklierprobleem) gigantisch veel overgediagnosticeerd, omdat heel veel honden met een ziekte (wat voor ziekte dit ook is) een laag T4 krijgen, het zogenaamde sick-euthyroid syndroom. Het zou iets meer zeggen als er andere klinische verschijnselen van hypothyreoidie zouden zijn (kaalheid, overgewicht..) en het zegt pas echt iets als ook andere hormonen gemeten worden (vrij T4 en TSH) als die respectievelijk laag respectievelijk hoog zijn, dan is een diagnose van hypothyreoidie vrij zeker. Ik weet niet of dit ook voor katten geldt, maar er zijn hier vast dierenartsen en andere leden die daar meer over kunnen vertellen.

Afhankelijk van de mate van nierklachten én in overleg met een dierenarts die ervaring heeft met vers voeren (bijv. Tannetje, Erwin of Dorothea) zou ik er zelf het liefst voor kiezen te kijken wat er gebeurt met de nierwaarden als je poes over zet op 'regulier' kvv. Indien dit verantwoord is, volgen welk resultaat dit geeft en dan zo nódig een nierdieet gaan geven. Dan geef je (a) niet voor niks een nierdieet en (b) heb je intussen tijd om je goed te laten informeren over waaruit dat zou moeten bestaan en waar je dat dan kunt bestellen. Ik ken net als Too ook verhalen van nierpatienten (milde afwijking) die op vers patient-af waren.

Hoe dan ook, lekker genieten van Chipies nieuwe inzichten!! ;)
Door Carlijn
#2663331
Inmiddels zijn we een aantal weken verder en is er opnieuw bloed geprikt. Hieruit bleek dat de nierwaardes verder verslechterd zijn. Haar T4 (schildklier) zit nu gelukkig wel goed.
Omdat mijn dierenarts hamert op een brokken nierdieet heb ik tannetje vandaag gemaild of Bandit Diet geschikt is voor Chipie.
Ze eet nu alleen nog van CB de kalkoen en diabetes. andere smaken of merken die ik probeer weigerde ze pertinent.. alleen elke dag een klein stukje spiervlees van iets dat morris eet, en dán lust muts opeens wel konijn, vette kwartel en eend  ::)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2664227
Parelridder schreef: Wat ontzettend leuk dat ze ineens 'om' is! :) En herkenbaar, hier ook een kat die na 1 jaar ineens 'het licht zag;.. ::)

Is de diagnose 'schildklierproblemen' puur op de T4 gebaseerd?
Bij honden wordt hypothyroidism (schildklierprobleem) gigantisch veel overgediagnosticeerd, omdat heel veel honden met een ziekte (wat voor ziekte dit ook is) een laag T4 krijgen, het zogenaamde sick-euthyroid syndroom. Het zou iets meer zeggen als er andere klinische verschijnselen van hypothyreoidie zouden zijn (kaalheid, overgewicht..) en het zegt pas echt iets als ook andere hormonen gemeten worden (vrij T4 en TSH) als die respectievelijk laag respectievelijk hoog zijn, dan is een diagnose van hypothyreoidie vrij zeker. Ik weet niet of dit ook voor katten geldt, maar er zijn hier vast dierenartsen en andere leden die daar meer over kunnen vertellen.

Afhankelijk van de mate van nierklachten én in overleg met een dierenarts die ervaring heeft met vers voeren (bijv. Tannetje, Erwin of Dorothea) zou ik er zelf het liefst voor kiezen te kijken wat er gebeurt met de nierwaarden als je poes over zet op 'regulier' kvv. Indien dit verantwoord is, volgen welk resultaat dit geeft en dan zo nódig een nierdieet gaan geven. Dan geef je (a) niet voor niks een nierdieet en (b) heb je intussen tijd om je goed te laten informeren over waaruit dat zou moeten bestaan en waar je dat dan kunt bestellen. Ik ken net als Too ook verhalen van nierpatienten (milde afwijking) die op vers patient-af waren.

Hoe dan ook, lekker genieten van Chipies nieuwe inzichten!! ;)
TSH en Vrije T4 is enkel voor honden, niet voor katten.
Of dat wordt bij ons in het labo toch niet bij katten uitgevoerd. Dat is specifiek enkel voor honden, terwijl de T4 ook voor katten is.
Door NoaKaj
#2668764
Het is wel logisch dat de nierwaardes zijn verslechterd nu de schildklier onder controle is. Een te snel werkende schildklier (te langzaam werkende komt bij katten eigenlijk niet voor, of het is een complicatie van de behandeling van een te snel werkende schildklier) jaagt alle organen op topsnelheid. Ook de nieren doen daaraan mee, ze slagen er dan nog in om goed te filteren. Als de schildklier weer normaal werkt en de nieren op het normale tempo werken, komt het nierprobleem naar voren.

Brokken is het slechtste dat je kunt voeren aan een kat met nierfalen. Ze halen hun vocht voornamelijk uit voeding en dat kan uiteraard niet met droogvoer. Het vochttekort krijgen ze niet bijgedronken en ze spoelen onvoldoende door, wat juist heel belangrijk is bij een onvoldoende nierfunctie.

Ik geef mijn nierpatiëntjes geen nierdieet, ook niet dat van Bandit omdat ik daar niet aan kan komen. Ze krijgen wel Fortekor. De dierenarts moet toegeven dat mijn "nierdieet" goed werkt.
Door Carlijn
#2674446
Chipie staat nu een goede twee weken op bandit nierdieet en wat knapt mijn meisje op  :)
Ze begint eindelijk wat aan te komen.. is ook niet misselijk meer, komt weer als ik mijn schoenen aan trek om met de veters te spelen, er zit weer actie in :biggrin2:
Ze krijgt daarnaast ook 1 maal daags puur nier.

Nadeel wel is dat nu ze zich beter voelt dat ze echt minder is gaan drinken, en ze nu best harde keutels poept, het kost haar echt moeite. Maar als ik extra water door haar eten doe hoeft ze het niet meer.
Nu had ik nog wat iso-gel staan, dat werkt wel maar om dat nu langdurig te blijven gebruiken? Zou ik dan beter kunnen kijken of wat extra vet 'ghee' werkt of iets anders...
Door tomcat
#2674529
Klein theelepeltje gebroken lijnzaad door de KVV doet wonderen voor het poepen. Het is smaak -en reukloos, kost haast niks en ligt gewoon in de supermarkt.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2675600
Krijgt ze harde ontlasting op nierdieet?  ???
Daar zit toch al minder bot in?
Nu kunnen oudere katten gemakkelijker wat hardere ontlasting krijgen en dus minder bot nodig hebben, maar ik dacht dat dat in nierdieet al zo was. Dus een beetje vreemd.
Maar goed, je zou wat spiervlees kunnen toevoegen. Dagelijks een stukje van een 10tal gram, goed voor haar tanden en helpt dus tegen te harde ontlasting.

Want de hardheid van de ontlasting heeft niets met de vochtinhoud te maken he.  Vocht plas je uit en van teveel drinken krijg je ook geen diarree.  ;)
Genoeg drinken is natuurlijk wel gezond, zeker voor een nierpatient, maar met de hardheid van de poep heeft het dus niets van zien.
Houdt er ook rekening mee dat in vlees 60% vocht zit itt tot nog geen 10% bij brok. 
Het is dus wel logisch dat ze minder drinkt, zeker als ze zich beter gaat voelen.
Door Parelridder
#2676285
Wat súper goed nieuws dat ze zo op knapt middels het Bandit nierdieet!!!!
Ik zou even (telefonisch) overleggen met Tannetje over aanvulling op deze voeding t.b.v. minder harde ontlasting, zodat je iets kiest wat het resultaat van het nierdieet niet hindert. Het kan best zijn dat dit die aanpassing maar tijdelijk nodig is, want ik ken verschillende honden (maar neem aan dat dit voor katten niet anders is..) die na overstappen op vers, een aantal weken of zelfs maanden moesten omschakelen qua vertering, wat je terug zag in hardheid, hoeveelheid, frequentie en tijdstip van ontlasting.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door