Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ChantalKrijn
#2673585
Morgen krijg ik er een tweede vrieskist bij  :D

Dan heb ik een kist van 1,60 en de nieuwe is 1,10.

Hoe delen jullie dat in? De ene bulk en de ander geportioneerd? Of anders? Graag ervaringen  :biggrin2:
Door Nina013
#2673595
Dat is inderdaad een luxeprobleem! Heerlijk zeg!
Wij als beginnend barfer hebben nog maar twee vrieslades tot onze beschikking.
Wel merk ik nu al dat dit veel te weinig is haha!
Maar wie weet komt er dan wel een kist bij over een tijdje.
Ik hou dit topic dus goed in de gaten om tips en trics te lezen omtrent het bevroren opslaan van barf happen! ;)
Gebruikersavatar
Door nova
#2673606
hier ook meerdere kisten en ook 1 kast , maar ik heb na 5 jaar barfen  nog steeds geen vaste indeling  :-\ Simpel weg omdat steeds weer in andere vormen aangeboden wordt. EEnd van VSE zit in dozen, de eend via Nadia is kilo-verpakking. Helemaal anders dus.

Maar als ik bijv 3 platen konijnerug van Nadia koop, dan laat ik 2 platen in de vriezer zakken, en de 3de plaat gaat in ontdooi-modus. En waar ik die losse kilo's laat,  wordt bepaalt door de kist of mandjes  waar ruimte is.
In de kast  echter heb ik  het meeste de mooie kilo-verpakkingen  liggen ,  de  zg. strakke pakken :) Simpelweg omdat  bulkverpakkingen vaak niet in de korven passen . Maar 2 pakjes pens/vlees/orgaan/ gemalen bot  passen presies naast  elkaar in een korf.

Tja, de luxe van meerdere vriesruimtes  roept problemen op  ;D ;D
Gebruikersavatar
Door cactus-girl
#2673759
Ik heb 2 kisten (1.00 en 1.40) en een 7 ladenkast in de schuur staan.

In de kleine kist 2 manden met vis, eronder droogspul (long e.d.), kleine vak ernaast helft vleesbot + groentemix
In de grote kist heb ik met schotten 6 vakken gecreëerd, daarin ligt spier, pens en vleesbot. Daarboven hangen 3 manden met spier. Het vak helemaal rechts ligt vol met hart, niet en lever.

Alles wat bij mij binnenkomt wordt direct verpakt in platte stapelbare pakketjes. Spier 250 gr, orgaan 70 gr, pens 140 gr en vleesbot 400 gr. Vleesbot wordt hier gemalen.

Soms worden er 3-4 lades gebruikt uit de kast, maar deze gebruik ik alleen voor het invriezen. Ik kan namelijk in 1 vak ongeveer 20 kg gemalen vleesbot kwijt, maar dat duurt te lang met invriezen als ik alles direct in dat vak stop. Zodra alles bevroren is gaat het in de kist.

Ik kan niet heel makkelijk grote dozen kwijt zoals ik het doe, maar tot op heden bevalt het wel goed.
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2673768
Bij mij ligt alles in porties want bulkbestellingen portioneer ik ook altijd diezelfde dag  :biggrin2:
Hier in huis trouwens 2 vriezers, 1 met vleesbotten, droogspul en orgaan en in mijn andere vriezer spiervlees/pens en vis
Allebei de vriezers hebben van die houten vakken, dus ik weet precies waar wat ligt en dat vind ik wel lekker makkelijk  :)
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2674006
Ik portioneer alles direct. De ene kist is voor dagelijks gebruik, de andere kist voor voorraad.
Door ChantalKrijn
#2674026
Veel verschillende manieren zie ik al  :biggrin2:
Nova, de kist die ik nu heb is zo al ingedeeld, ideaal! Ik heb  bot-spier-orgaan-droogspul-bulk vakken. Alleen is vaak het bulkvak te klein waardoor het door de rest heen ligt.
Gebruikersavatar
Door Sigbrid
#2674284
Hahaaha herkenbaar probleem . Ik heb een winkelvriezer van 2 meter in de bijkeuken en een kistje van een meter in de schuur , die is met 2 vakken en mandje . Bulk in de schuur en kvv en geportioneerd en gedroogd in de grote. De grote wil ik in gaan delen met vakken , vind ik toch wel handiger.
Door saiko
#2674314
Ik heb 1 vrieskist voor orgaan en spier
En 1 vrieskist voor bot /vis
Alles geportioneerd per hond(5)
Gebruikersavatar
Door WillyP
#2674319
Bij mij is de vrieskist ook ingedeeld in vakken en alles ligt op soort. Ik weet precies wat waar ligt. Bulkverpakkingen heb ik niet in de vriezer, die laat ik direct ontdooien verpak ik in portie per 2 honden of per kg. Dat vind ik tot nog toe het allerhandigst.
Gebruikersavatar
Door joel
#2674575
Hier twee vriezers, 1 waarin alles in porties ligt, de ander bulk/voorraad.
Als 1 vak leeg is vul ik het bij vanuit de bulk vriezer, zo hou ik het first in, first out  :biggrin2:
Door Drijver
#2674688
Hier één vriezer met bulk, en eentje met porties. De bulk verwerk ik pas als ik het nodig heb, zo neemt het minder ruimte in.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door