Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2672766
:biggrin2: even voorstellen:

Koe mijn zwart-witte noorse boskat kater, 7 jaar, gecastreerd, iets kieskeurig, trots en heel lief, veel last van blaasproblemen gehad  :'(.

Ik wil hem heel graag op een barf menu zetten, na jaren brokjes (hoofdzakelijk de betere merken zoals RC en Orijen) en af en toe een wat stukjes vers vlees als extraatje.
Al een tijd ben ik info aan het inwinnen, van gebruikers, dierenartsen, internet en ook barfplaats, maar ik ben er nog niet helemaal uit wat ik hem nu het beste kan geven.

Ik schreef al dat hij veel last va blaasproblemen heeft gehad (blaasontsteking, calcium-oxalaat gruis en uiteindelijk een penisamputatie). Koe is een echte ze*kerd met drinken, het liefst elk uur een nieuwe bak water. Voor mij reden 1 om over te stappen. Nu staat hij al even op een dieet van de dierenarts.. maar het staat me zooo tegen, de meeste ingrediënten eet een kat helemaal niet van nature  >:( dus dat is reden 2.

Hij lust wel vers vlees, want ik gaf hem wel eens kipfilet, eendagskuiken, pens/ vleesmix van Smuldier en natuur/ vleesmix van Carnibest, omdat ik ook niet zo'n voorstander ben van blikvoer.

Nu las ik hier en daar dat pens niet echt wat voor katten is (wel jammer want dat vond ie wel 't lekkerste). Ook rood vlees (paard, rund) schijnt niet zo goed in dit geval. klopt dat?

Nu zit ik te denken aan kalkoen, kip, kuiken, lam (maar dat vindt ie niet echt lekker..) vis (zalm, tilapia, koolvis..?) welke 'smaken' zou ik hier bij kunnen zetten wat ook betaalbaar/ makkelijk aan te komen is?

Er wordt onderscheid gemaakt in orgaan, spier, vleesbot en bot. Welke verhoudingen zal ik aan moeten houden?

Verder ben ik heel erg benieuwd naar wat jullie jullie tuintijgers voeren  ;)
#2672864
Welkom hier  :)

Voor prijzen ligt er een beetje aan hoe je gaat bestellen, maar kijk eens bij bijvoorbeeld degomeat.nl voor een indicatie, als je mee gaat doen met lijntjes en in bulk besteld kan het goedkoper maar dat is met de kleinere hoeveelheden die je met een kat gebruikt wat lastiger meestal.
Ik maal ook zelf en hou 40% bot, 40% spier en 20% orgaan aan. Pens mag een kat opzich wel hoor (weet alleen niet hoe het zit met blaas/nierdieet dus hou me dat ten goede) maar niet echt als onderdeel van het menu, mijn kat krijgt altijd eenbeetje als mijn hond pens eet omdat hij het zo lekker vind dat hij het anders van de hond afpakt  :biggrin2:

Over kuikens malen zou ik me nog even inlezen...is nogal een ranzige bedoeling  :biggrin2: Verder....wat wil je ongeveer uitgeven aan een molen?
#2672920
Ik heb geen verstand van dieetmenu's, dus daar hou ik me buiten, maar heb je wel eens een drinkfontein geprobeerd?

Ik heb er altijd één gehad voor mijn katten, en ook mijn broer één gegeven voor zijn zeikhondje, die steeds een nieuwe bak met water wilde, en ze zijn er allemaal dolblij mee. Verder zijn mijn katten dol op vies water, hoe viezer hoe beter.
#2673010
Daar moes tik ook gelijk aan denken, aan een drinkfontein. De moeite waard om uit te proberen denk ik. En verder water door het eten, vleesnat aanlengen met water en door het eten,d at soort zaken.
Zelf malen kan zeker maar ik zou zelf eerst eens kijken of hij ook wil kauwen. Veel beter voor hem en makkelijker voor jou  :biggrin2:

Verder is er over oxalaat en dieet niet zoveel bekend als over struviet. Bij struviet is verzuren aangewezen, bij oxalaat verschillen de meningen er nogal over hoe je dat moet aanpakken. Ik denk zelf dat een goed vers dieet sowieso het beste is.

Voor prijzen idd bij de vers-leveranciers kijken, namen staan bij de honden-afdeling.
#2673072
super bedankt voor alle reacties!

Zelf heb ik idd al van alles geprobeerd om Koe aan t drinken te krijgen. Met name viskommen met bewoners waren een succes. Verder meerdere verschillende (groot/ klein) bakken water neerzetten, kattenmelk (viyo), brokjes met water, natvoer met extra water.. Uiteindelijk 'verwaterde' zijn interesse en dan stond het weer te wachten tot het werd weggegooid.

Zo'n drinkfontein leek mij ook wel wat, maar die 'graaft' hij leeg en het liefst zo dat echt de HELE keuken gedweild kan worden (ja, het heeft voordelen, maar persoonlijk zie ik het niet zitten om elke dag de keuken de dweilen...  :biggrin2:)

Ik zal bij nader inzien nog even nadenken over kuikens malen, hahahaha

Ik had hier op het forum een molen gezien en zag dat je die voor 15-40 euro al kan krijgen. Het was een metalen, hand molen. Electrisch of van plastic lijkt me niet echt wat, heb liever zo eenvoudig mogelijk, stevig zodat het niet erg duur wordt en makkelijk schoon te maken is.
#2673301
Maar wil je daar alles mee gaan malen?

Veel succes dan hoor!
Ik ben gelukkig nooit met het idee begonnen van alles te willen malen, maar wel dat dat af en toe wel eens nodig zou zijn en ik wilde mijn eigen kvv maken voor als we van huis gaan.
Maar nu staat hier ook een elektrische te blinken, want ik was het na een tijd goed beu en mijn molen hangt meer uit elkaar dan nog aan elkaar.

Eendennekken zijn al erg lastig om te malen, loopt meer vast dan wat anders en is hard werken, konijn en kip gaat beter.  Klinkt mooi zo'n handmolen en het moet ook wel gaan hoor, maar het is toch wel hard werken.
Als je echt met dat idee zit, zou ik je aanraden niet voor een Westmark maar een Pockert te gaan. Die blijken toch wat steviger.  En maak het jezelf niet te lastig en koop dan iets dat een beetje groter is dan een 10.  Extra schijf met grotere gaten dan 8mm is toch ook sterk aan te raden.
Dus met 40 euro kom je er uiteindelijk niet.  :P

Ik zou je kat alleszinds eerst de kans laten om te kauwen.  Vinden velen ook veel leuker dan gemalen prut en het is een stuk beter voor de vertering en voldaan gevoel.
Vleesvocht geef ik er hier ook altijd bij, zit nog veel vit en taurine in ook.  Ze likken dat hier meestal wel op (als het van een lekker dier is), het hoeft daarom niet gemengt onder iets gemalen.

Ik zou hem gewoon een normaal versmenu zetten.
Percentage's: 40-50% vleesbot, 15-20% orgaan (hart-lever-nier noodzakelijk), 30-45% spiervlees.    Beetje extra pens mag, maar ik zou daar niet in overdrijven. 
Ik voer elke dag compleet en verdeel het vleesbot over de twee maaltijden (bij de meesten) omdat katten anders vaak last hebben van wisselende ontlasting. 
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 16 mei 2013, 01:10, 1 keer totaal gewijzigd.
#2674188
ik dacht dat het wel handig was om alles te malen en per portie in de vriezer, maar idd iets te kauwen hebben is een goede bezigheid en goed voor zijn tanden. Misschien moet ik eerst eens gaan kijken hoe het gaat. De vleesmolens lopen niet weg en tot die tijd kan ik het misschien gewoon klein snijden. Voer bereiden is een paar jaar mijn werk geweest, dus dit kan er dan ook wel bij, de ervaring zit er al in  ;D

Zat te denken hoe ik ga overstappen straks...
mengen... of in een keer? Kippenekken en spiervlees/ orgaan van div. dieren leek me het handigst. Had ook al wat vis gegeven, maar dat was te min (kabeljauw)

Weet nog niet hoelang het moet gaan duren voor zijn maag gewend is aan barf, maar dat moet ik nog even nazoeken. Daarna is de planning om voorzichtig aan vleugeltjes en karkassen te gaan.

Als er iemand is die tips heeft, dan hoor ik het graag  ;)
#2674235
Als je een vleesmolen gaat kopen en je denkt aan een Porkert, dan deze het beste bij Porkert direct (www.http://porkert.biz/index_a.htm) bestellen, even een emailtje sturen of bellen. Dan krijg je de inkoopprijs + 20% BTW. Als je over een BTW nummer beschikt, hoef je zelfs geen BTW te betalen. Inclusief verzendkosten is het nog altijd goedkoper dan in nederland bij 1 van de bekende leveranciers te bestellen.
Ik had de Porkert 32 voor 84,00 Euro (netto) + verzendkosten. Bij de bekende shops kost dezelfde Porkert ca. 199,00 Euro + verzendkosten
Verder met drinken, wij hebben gemerkt met Mowgli, dat hij meer drinkt als wij op ons balkon een bakje water neerzetten. Hij drinkt liever "balkonwater" dan water uit het bakje wat binnen staat.
Mijn vorige kat Pugsley dronk toen we nog in Nederland woonden ook liever regenwater uit een plas in de tuin dan water uit zijn drinkbakje binnen.
#2674515
Ik zou eerst kijken of Koe niet gewoon ongemalen barf wil. Onze Tom is dol op barf, maar gemalen barf (en ook KVV trouwens) laat hij staan.
Dan kun je je een molen uitsparen..... Tom knaagt alles behalve konijnenkoppen, die zijn veel te hard. Konijnkarkas, haaskarkas, kwartelkarkas, kipkarkas, kippenvleugels, eendkarkas en ook parelhoenkarkas werkt hij allemaal rustig naar binnen hoor. Tom heeft een gebit waar je gewoon van griezelt als hij eens flink gaapt, hagelwit en vlijmscherp, hij kan zijn maaltijden zelf wel malen.... Hij ontbijt 6 keer per week met een portie vleesbot, dan hebben we er in elk geval oog op, mocht er eens iets fout gaan.  Hij is hooguit 10 minuten zoet (haas) en meestal binnen 5 minuten wel klaar). Ik knip het ook niet in kleine stukken, geef hem gewoon 1/2 kippenvleugel of een stuk karkas van plm 50 gram.  Paardevlees en rundvlees wil hij wel in iets kleinere stukken anders krijgt hij daar geen grip op. Sardientjes (vrijdag visdag) snijd ik gewoon doormidden en die mag hij buiten eten want ik hou niet van vislucht in mijn keuken. Hij eet alles netjes vanuit zijn bak, alleen met sardientjes en kuikens gaat hij slepen. Die krijgt hij daarom dus buiten.....
#2675447
Leuk om jullie reacties te lezen! Zitten echt goeie tips bij  :D

hoop zo dat Koe ook zo enthousiast wordt ..

Vandaag een klein stukkje kippenlever geprobeerd.. hij heeft er wel aan gelikt en een klein stukje opgegeten. De rest liet hij staan. Kipfilet (stukjes) at hij wel op. Ga nog wat rund (ook al is het niet echt wat een kat zou vangen..) proberen. Kabeljauw was geen succes, maar misschien een andere vis wel.

Intussen heb ik samengesteld:
kip, kalkoen, kwartel, parelhoen, zalm (andere vis komt er nog bij), haas, konijn, lam, rund
Zo heb ik een mooie variatie. Rund en lam (niet echt een topper hier) zou een kat niet van nature vangen, denk ik maar ik wil toch een beetje variatie en ik moet even kijken wat er in de smaak valt.

De vleesmolen staat even in de wacht, eerst ga ik kijken hoe het gaat, evt. snij ik het klein. wel bedankt voor de goeie tips!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door