Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door essievanderkraan
#2608310
5 weken geleden begonnen met de eerste stapjes op t gebied van barfen. Het bevalt prima! Ik heb steeds meer diiersoorgen gekocht en kan nu onderstaand menu voeren

Graag jullie reacties, aanvullingen enz.

Omdat Pippa blaasgruis heeft ben ik overgegaan op barfen. Het is verstandig dat de maaltijd weinig purine bevat. Omdat ze ging afvallen vul ik het menu nu nog aan met 200 gram naturis compleet vers voer wat ze 's morgens krijgt.

Pippa  weegt 29 kilo 2% = 580 gram 3%= 870 gram

Maandag
50% Botvlees: kippenvleugels 400 gram
20% Spiervlees: rundvlees 200 gram
20% Orgaanvlees: lamshart 200 gram
10% Groente: witlof, bietjes 40 gram
250 ml karnemelk

Dinsdag
50% Botvlees: haaskarkas
20% Spiervlees: paardenvlees
20% Orgaanvlees: runderpens
10% Groente: wortelen, broccoli, bloemkool
Handje rauwe noten: walnoten en hazelnoten

Woensdag
50% Botvlees: fazantenpoten
20% Spiervlees: rundvlees
20% Orgaanvlees: kippenmaagjes 
10% Groente: witlof, alfalfa
Karnemelk 

Donderdag
50% Botvlees: duifkarkas
20% Spiervlees: rundvlees
20% Orgaanvlees: lamslever
10% Groente: spruiten, komkommer 
Rauw ei

Vrijdag
50% Botvlees: zalmlijven 
20% Spiervlees: kipfilet 
20% Orgaanvlees: kippenhartjes
10% Groente: sperziebonen, knoflook 
Handje rauwe noten: walnoten en hazelnoten

Zaterdag
50% Botvlees: kippenvleugels 
20% Spiervlees: paardenvlees
20% Orgaanvlees: lamsnieren 
10% Groente: andijvie 
Karnemelk 

Zondag
50% Botvlees: zalmlijven 
20% Spiervlees: kipfilet 
20% Orgaanvlees: runderpens
10% Groente: sla (geen ijsbergsla)
Rauw ei

Groetjes Esther
Door Quinta
#2608504
Je menu ziet er mooi gevarieerd uit, relatief wat veel kip. Misschien kan je één keer het vleesbot hiervan vervangen door een ander dier. Verder begrijp ik je rekenwerk niet helemaal. Volgens mij ga je uit van 800 gr. want je zegt 50% vleesbot is 400 gr. Dit betekent dat 20% spiervlees geen 200 gr. is maar 160 gr. en ook 20% orgaanvlees 160 gr is, 10% groente is dan dus 80 gr.
Deze groente geef je ieder dag anders (vers). Op zich prima, maar de  meeste mensen maken een mix van allerlei soorten groente en vriezen dat voor een paar weken per portie in (b.v. ijsblokbakjes). Je kan in deze mix van allerlei groenten dan een paar teentjes knoflook toevoegen. Want jouw manier om op 1 dag een heleboel knoflook te geven zou ik dus beslist niet doen.
#2608692
Ja Quinta, je hebt helemaal gelijk! Op m'n briefje (wat ik er nog steeds bijhoud  :-[) staat het gewicht voor vlees en orgaan wel op 160 gram en de groente op 80 gram :)
En de tip voor wat betreft de groentemix maken ga ik zeker opvolgen!
Dank je voor je reactie!
Door Lizzy
#2652530
[quote="essievanderkraan"]
5 weken geleden begonnen met de eerste stapjes op t gebied van barfen. Het bevalt prima! Ik heb steeds meer diiersoorgen gekocht en kan nu onderstaand menu voeren

Graag jullie reacties, aanvullingen enz.

Omdat Pippa blaasgruis heeft ben ik overgegaan op barfen. Het is verstandig dat de maaltijd weinig purine bevat. Omdat ze ging afvallen vul ik het menu nu nog aan met 200 gram naturis compleet vers voer wat ze 's morgens krijgt.

Pippa  weegt 29 kilo 2% = 580 gram 3%= 870 gram

Maandag
50% Botvlees: kippenvleugels 400 gram
20% Spiervlees: rundvlees 200 gram
20% Orgaanvlees: lamshart 200 gram
10% Groente: witlof, bietjes 40 gram
250 ml karnemelk

Dinsdag
50% Botvlees: haaskarkas
20% Spiervlees: paardenvlees
20% Orgaanvlees: runderpens
10% Groente: wortelen, broccoli, bloemkool
Handje rauwe noten: walnoten en hazelnoten

Woensdag
50% Botvlees: fazantenpoten
20% Spiervlees: rundvlees
20% Orgaanvlees: kippenmaagjes
10% Groente: witlof, alfalfa
Karnemelk

Donderdag
50% Botvlees: duifkarkas
20% Spiervlees: rundvlees
20% Orgaanvlees: lamslever
10% Groente: spruiten, komkommer
Rauw ei

Vrijdag
50% Botvlees: zalmlijven
20% Spiervlees: kipfilet
20% Orgaanvlees: kippenhartjes
10% Groente: sperziebonen, knoflook
Handje rauwe noten: walnoten en hazelnoten

Zaterdag
50% Botvlees: kippenvleugels
20% Spiervlees: paardenvlees
20% Orgaanvlees: lamsnieren
10% Groente: andijvie
Karnemelk

Zondag
50% Botvlees: zalmlijven
20% Spiervlees: kipfilet
20% Orgaanvlees: runderpens
10% Groente: sla (geen ijsbergsla)
Rauw ei

Groetjes Esther
[/quote]

Hoi Esther,
Ziet er subliem uit. Alles zit er in. Genoeg vleesbot, genoeg groenten, genoeg orgaanvlees (en de juiste soorten) en er is voldoende afwisseling in je menu. Je extraatjes zijn ook perfect. Ik zou zeggen: niks meer aan toen, tenzij je niet tevreden bent over hoe het gaat. Je hoeft overigens niet elke dag alles te voeren. Het mag wel, als je dat makkelijk vindt moet je dat vooral blijven doen. Maar je hoeft niet elke dag alle elementen te voeren.
#2670726
[quote="Lizzy"]
Je hoeft overigens niet elke dag alles te voeren. Het mag wel, als je dat makkelijk vindt moet je dat vooral blijven doen. Maar je hoeft niet elke dag alle elementen te voeren.
[/quote]
Hoi Lizzy,
Bedankt voor je reactie! Bedoel je met bovenstaande dat je bijv op maandag al het botvlees geeft en op dinsdag alleen het spiervlees en woensdag bijv vis en donderdag het orgaanvlees? Begrijp ik je zo goed?
Door Jump
#2672591
Nee,dat zou ik zeker niet doen!
Dan heb je kans op diarree de ene dag en verhoogde kans op verstopping de andere dag.
Je hoeft niet iedere dag compleet te voeren,dus 1 dag bot+spiervlees,de andere dag bot + orgaan bv.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#2672847
Ligt aan je honden, hier krijgen ze al jaren op 1 dag alleen vleesbot en dan weer een dag alleen spiervlees dan weer een dag alleen pens.

Ik doe het zo dat ze met 2 weken alles hebben gehad wat ze moeten hebben.

Als ik dat niet doe, dan is de lap pens zo klein dus die krijgen 1 x per 2 weken..
en dan de andere week orgaan mix..
Door Lizzy
#2678123
[quote="essievanderkraan"]
Hoi Lizzy,
Bedankt voor je reactie! Bedoel je met bovenstaande dat je bijv op maandag al het botvlees geeft en op dinsdag alleen het spiervlees en woensdag bijv vis en donderdag het orgaanvlees? Begrijp ik je zo goed?
[/quote]

Dat kan ook. Maar ik bedoelde dat je bijv. van maandag tot en met zondag vleesbot voer en bijv. 3 dagen per week orgaanvlees en 4 dagen per week spiervlees (= samen 7 dagen) en bijv. 5 keer per week groentenmix.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door