Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Senna99
#2668993
vanaalst schreef: hier ook mega veel teken..gewoon hier uit het park....maar die banden...ik weet het niet.....ze hebben lange haren dus moet ie best vrij strak om lijkt mij?
ze crossen door de bossen heen...blijven ze er niet mee haken of zijn ze zo dat ze dan losschieten?
zwemmen doen ze iedere dag....moet dan iedere x die band af?
Dat is dus ook precies mijn dilemma Ellen. Ik heb het idee dat als de kraag van de hond heel dicht is dat zo'n band dan toch minder goed werkt. En Raiko heeft echt een mega dikke kraag. En te strak om vind ik ook geen fijn idee. Ik had ook al gelezen van iemand die de banden gewoon om en af deed en dat de werking goed bleef. Maar ik vind het ook een eng idee dat hij er idd mee zou kunnen blijven haken. Druppels ben ik ook niet echt fan van. Bah, ik weet het dus gewoon  niet... :-\ :(
Ik denk idd wel dat als je hond zwemt je de band af moet doen (dat is met de scalibor band wel zo toch?)
#2669069
punt is..ze zwemmen iedere dag...mogen zo de vijver in ed.....dan kunnen ze hem iig buiten niet om...want ik ga ze niet verbieden te zwemmen....
en...hoe zit het met de banden voor ons zelf en kinderen? met aaien ed?
druppels word ik ook niet vrolijk van.....ze worden kaal en zijn gewoon een paar weken er niet lekker van....
lastig lastig.......iedere dag kijk ik ze na maar mis er regelmatig..
Door Parelridder
#2669079
Ik heb de Seresto gebruikt voor de kat en ben tevreden met het resultaat. Eindelijk een anti-teken middel wat ook aan de kat gegeven mag worden! Ze doet er in het seizoen dagelijks zo veel op! En heeft giga jeuk daarvan, krapt zich dan open, wat jeukende korsten geeft, etc. Kortom, als we weer alle dagen teken van haar af gaan halen, krijgt ze dat bandje weer om zo lang als nodig.
Voor de honden ben ik de scalibor blijven gebruiken, hoewel ik voor mijn (zwarte) honden de donker grijze Seresto minder lelijk zou vinden dan het witte scalibor bandje. Voordeel van de scalibor vind ik echter dat je die - door het materiaal in combinatie met het soort gespje - eindeloos vaak over de kop af & aan kunt doen. Van de Seresto vraag ik me af of die daar tegen bestand is. Mijn 2 honden delen 1 band. Leuk voor de daardoor gehalveerde kosten, nóg leuker voor de daardoor gehalveerde hoeveelheid gif (wat kennelijk voor hen afdoende is). De ene hond draagt 'm van 18-6 uur, de andere van 6-18 uur.
Voor het zwemmen doe ik de band ook áltijd af. De werking schijnt er niet door af te nemen, maar het is wel slecht voor de levende diertjes in water, daar houd ik ook graag rekening mee. Omdat mijn honden alle dagen zwemmen, neem ik hun band af voor we de auto uit stappen, het wandelgebied in. De band gaat terug om na de wandeling. Niet lastiger dan aan- en aflijnen ;)
#2669091
misschien niet....maar ik vind dat niks...af en aan..
dat ze er niet mee kunnen zwemmen vanwege de andere dieren in het water.....nah nee.....dan zit er behoorlijk wat zooi op.....net als alle andere vlooien en teken middelen natuurlijk...
dan blijf ik ze maar iedere dag na pluizen..
overigens heb ik sinds 2 jr geen preventie meer wat dat betreft ....de jaren daarvoor wel en altijd hadden ze toch wel teken misschien wel wat minder maar ze hadden ze toch
Door Parelridder
#2669115
Ik heb tekenwerende middel (als tea tree) gebruikt, n.l. Hagopur. In seizoen dat het niet bulkt van de teken helpt dit wel om het aantal te beperken (minder teken dan zonder Hagopur) maar als er heel veel teken zijn laten die zich hierdoor niet meer tegen houden. Of in ieder geval haal ik dan desondanks dagelijks 10 teken per hond er af. Dat is me te veel, dat vind ik te link. Hoewel ik dagelijks controleer vind ik niet iedere teek voor die er al een poosje zit en naarmate ze er langer zitten neemt het risico toe. De tekenband verminderd het aantal teken sterk en degene die zich desondanks vast bijt laat binnen bepaalde tijd los.
Ik kijk dus elk jaar of bestrijdingsmiddel nodig is. Vorig jaar waren er nauwelijks teken, hebben ze dus geen band nodoig gehad. Tot nu toe dit jaar wel een paar teken gevonden, maar nog niet dagelijks en niet in aantallen dat het me te link wordt.
Hagopur (een alternatief voor tea tree en anderen) vind ik een super middel voor honden én mensen om minder aantrekkelijk te worden, maar meer kan het helaas niet doen en soms is dat niet afdoende.
#2669250
Senna99 schreef: Ik heb in het verleden wel de scalibor gebruikt. Maar die deed toen niet veel naar mijn idee. Daarom twijfel ik dus wel over de seresto band. Raiko heeft best een dikke vacht (en dan vooral zijn kraag).
Wat is jouw ervaring daarmee? Hebben jouw honden ook een dikke kraag en werkt de band desondanks dus wel goed?
Sammy had echt wel een dikke vacht en de band werkte prima.

Het voordeel van de seresto band is dat het break a chain heeft dus vastzitten is breken. Dat is groot voordeel tov de scalibor band.

Misty van mij is echt een teken magneet en die draagt dan ook op 2 maanden na het hele jaar door een band. Jesse en Dusty van mei t/m september/oktober. Dit heeft alles te maken dat wij veel in de Belgische Ardennen zitten en geen teken maatregelen dan zie je ze bekant in kolonnes voorbij marcheren. Smokey gaat (nog) niet zo vaak mee dus die krijgt dan advantix in zijn nek als hij dan een keer mee is zoals nu. Dat heeft ook te maken dat hij nog heel speels is met Teddy dus dan vind ik een band wat minder.
De eerste week hadden ze nog niets om (had net de seresto af gedaan) Nou pfoe werd er krankjorum van. Gelukkig kwamen mijn ouders vorig weekend en die hebben nieuwe scalibor banden meegenomen en die werken nu behoorlijk.
Gebruikersavatar
Door Senna99
#2669711
Cindy de Wolf schreef: Sammy had echt wel een dikke vacht en de band werkte prima.

Het voordeel van de seresto band is dat het break a chain heeft dus vastzitten is breken. Dat is groot voordeel tov de scalibor band.

Misty van mij is echt een teken magneet en die draagt dan ook op 2 maanden na het hele jaar door een band. Jesse en Dusty van mei t/m september/oktober. Dit heeft alles te maken dat wij veel in de Belgische Ardennen zitten en geen teken maatregelen dan zie je ze bekant in kolonnes voorbij marcheren. Smokey gaat (nog) niet zo vaak mee dus die krijgt dan advantix in zijn nek als hij dan een keer mee is zoals nu. Dat heeft ook te maken dat hij nog heel speels is met Teddy dus dan vind ik een band wat minder.
De eerste week hadden ze nog niets om (had net de seresto af gedaan) Nou pfoe werd er krankjorum van. Gelukkig kwamen mijn ouders vorig weekend en die hebben nieuwe scalibor banden meegenomen en die werken nu behoorlijk.
Dus zowel de seresto als de scalibor band bevalt jullie goed? En hoe zit het met knuffelen als ze de band om hebben?  Moet je daar op letten als ze de band dragen,  dat je ze niet in de nek aait /  knuffelt ?
Door Parelridder
#2669751
Ik denk dat je met álle bestrijdingsmiddelen die je op een dier doet er niet aan ontkomt dat je dit ook op jezelf krijgt n.a.v. knuffelen. Dat spul zit op onze honden, wij aan onze honden, dus zal het ook wel op ons terecht komen. Er zijn pipetjes en sprays waarbij je je dier 12 uur niet mag aaien (mag niet op onze huid komen, maar wel aanbrengen op die van onze hond.. :-\) er zijn sprays die je in goed geventileerde ruimte dient aan te brengen omdat je het niet mag inademen (maar wel op je dier spuiten, die dus onvermijdelijk inademt..). Het is en blijft natuurlijk bestrijdingsmiddel... Je gebruikt het dus als de voordelen er van zwaarder wegen dan de nadelen. Voor mij is dat in de periode dat ze hier dagelijks veel teken hebben indien ik het niet gebruik. En zelf knuffel ik dan gelijk als anders, maar ik let bijv. wel nadrukkelijker op handen-wassen voor ik iets eet en duw niet mijn neus in hun hals.
Gebruikersavatar
Door Senna99
#2672605
Nou na heel veel wikken en wegen toch maar een seresto tekenband aangeschaft. Alleen al afgelopen zaterdag 12 teken van hem afgehaald en ook nog drie volgezogen exemplaren in huis  >:(
Ik kijk 'm iedere wandeling na, en ondanks dat ie wit is en je die krengen duidelijk moet kunnen zie lopen (wat gelukkig ook wel eens het geval is en ik ze tijdig onderschep), weten er aardig wat zich dusdanig te verstoppen dat ik ze bij de tekencontrole toch niet op merk.
Het is hier op het moment gewoon te erg. Nu woon ik ook midden in een bos- en heidegebied met veel reeën, konijnen, schapen dus genoeg gastheren voor de teken...en dus ook genoeg teken  >:(

Maar dan nog weer een vraagje van mijn kant voor de Seresto en Scalibor gbruikers. Houden jullie de banden continue om? Tot de tekenperiode (september/ half oktober) afgelopen is? Of doen jullie ze tussentijds ook wel eens af en beïnvloed dit de werking??
#2672612
Vorig jaar heb ik in de bergen (ik woon in Italie) de Seresto band gebruikt, vanwege de teken daar die nogal gevaarlijk zijn.
Ik heb de band alleen tijdens de wandelingen gebruikt.
Yuma heeft er geen teken opgelopen, ikzelf wel. Ik denk dus dat die band afdoende helpt, ook op deze manier. Zeker weten doe ik het niet, natuurlijk.
Je zou het kunnen proberen.
Gebruikersavatar
Door Senna99
#2672687
Annemarie Rijnveld schreef: Vorig jaar heb ik in de bergen (ik woon in Italie) de Seresto band gebruikt, vanwege de teken daar die nogal gevaarlijk zijn.
Ik heb de band alleen tijdens de wandelingen gebruikt.
Yuma heeft er geen teken opgelopen, ikzelf wel. Ik denk dus dat die band afdoende helpt, ook op deze manier. Zeker weten doe ik het niet, natuurlijk.
Je zou het kunnen proberen.
En hoe heb je de band bewaard in de tijd dat Yuma de band niet om had? Gewoon los in het blikje van Seresto??
Door Stef@nie
#2673562
Cindy de Wolf schreef: Het voordeel van de seresto band is dat het break a chain heeft dus vastzitten is breken. Dat is groot voordeel tov de scalibor band.
Dit is volgens mij alleen bij de band voor katten en kleine honden het geval.

Ik heb ze vorig jaar gebruikt en ga ze dit jaar ook weer halen. Ben ook geen fan van gif en eigenlijk ook niet van altijd een band om, maar nadat ik de teken er met bossen vanaf plukte en er ook nog een vlooieninvasie bij kwam vond ik het wel genoeg. Was bang dat het bij Maxi zou gaan irriteren, gezien het feit dat ze atopie heeft en zo'n beetje overal jeuk van krijgt, maar ze heeft nergens last van gehad. Kreeg ze van die pipetjes wel. Bovendien hielpen die niet tegen teken én vlooien. Advantage/Bolfo dan nog wel tegen de vlooien, maar weer niet tegen teken. Dat zou Frontline wel doen, maar daar dachten de vlooien anders over.  Met die Serestobanden hebben we geen teek en geen vlo meer gevonden. Dus de troep doet z'n werk wel goed. En inderdaad maanden lang.

Volgens de dierenarts kon je de band gerust een paar dagen af doen. Ik heb dat ook regelmatig gedaan en ook dan geen teken aangetroffen. Ik bewaarde de band dan in het blikje.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door