Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Daphne87
#2672010
Hallo hondenliefhebbers,

Dit is mijn eerste bericht op barfplaats dus ik zal mij even voorstellen. Ik ben Daphne en ik ben sinds 3 weken bezitter van mijn eerste hondje, Nelson. Nelson is een chihuahua pup van nu 14 weken. Sinds twee weken voer ik Nelson, op advies van mijn trainster Energique. Hiervoor kreeg hij brokken, 50 gram per dag.
Op de verpakking van Energique staat dat een hond van 2,5 kg vier stukjes per dag mag (100 gram).
Nelson weegt nu 1.3 kg dus ik gaf hem iets meer dan 2 stukjes per dag, verdeeld over 4 maaltijden. Toch heb ik het idee dat hij wat mager is en veel honger heeft. Het is een hele actieve pup, dus ik twijfel of ik hem wel genoeg voer. Ik zag dat meestal 5 tot 10% van het lichaamsgewicht wordt aangehouden. Bij kleine honden las ik 10%.. Dit is veel meer dan hij nu krijgt! Hij krijgt nu 65 gram (5%) Energique. Is dit te weinig?
Door nienk
#2672040
Hoi en welkom hier!

de percentage's die op de verpakking van kvv zijn richtlijnen. het is belangrijk 'op het oog' te voeren. wordt hij te mager? dan voer je een beetje meer. valt hij af of komt hij (als pup in de groei) niet genoeg aan? dan een beetje meer. het komt allemaal niet zo op de gram nauwkeurig, als de hond het er maar goed op doet!

als hij honger blijft houden, kan het ook zijn dat hij simpelweg niet voldaan is, zo'n prakje kvv is natuurlijk ook wel hap slik weg. je zou dan wat kunnen verdiepen in BARF dingen er bij  geven. of je kan de kvv in een Kong stoppen. dan is hij er wat langer mee zoet, moet een beetje werken voor zijn eten en zal dan wat voldaner zijn.
Door Martine.
#2672050
5% is voor een hele actieve pup van een heel klein ras niet zo gek veel hoor. Er zijn zelfs actieve volwassen honden die dit eten. Als jij hem wat magertjes vind (als je dit moeilijk te beoordelen vind kan je altijd de mening van bijv. je trainer vragen) zou ik gewoon wat meer geven.

Hoeveel eten ze zelf willen trek ik mij nooit wat van aan hoor. De heel veel honden zullen veeeeel te veel eten als het aan hun lag. Puur kijken dus naar hoe is zijn figuurtje, niet wil hij meer. 
Door Daphne87
#2672083
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb net al naar een Kong gekeken, lijkt me een leuke uitdaging voor Nelson. Ik zal mijn trainster even vragen wat ze van zijn gewicht vindt. Ik vind dat inderdaad moeilijk om te beoordelen.
Door Boutje
#2673559
Ik zou meer geven.
Onze chi-pupjes kregen op 8 weken toen ze naar de nieuwe huisjes vertrokken 3 keer 30 gram zelf samengesteld vers, dus 90 gram per dag en ze wogen toen rond de 900 gram.
Ik heb ook grote honden en in mijn ervaring hebben de chi's gewoon veel meer nodig, de volwassen hondjes van 2 tot 3 kilo eten hier even veel als de (super actieve en sportende) shelties van 6-7 kg.
Ik zou je pup gerust 100 tot 150 gram durven geven in 3 porties.
Je mag de rubbetjes niet zien, wel voelen met een klein laagje er boven.
Zie je de ruggengraat of de heupbotjes uitsteken dan is je hondje echt te dun. Voel je de rubben niet meer of (bij zo'n ukje) een laagje van een halve cm of meer er boven dan moet je wat minder gaan voeren.
Succes en heel veel plezier met je ukje!
Door Daphne87
#2674523
Ik geef Nelson nu inderdaad meer. De trainster vond hem ook wat mager. Hij krijgt nu 100 gram per dag verdeeld over 4 porties.
Wat me de laatste week opvalt is dat hij 's morgens en 's middags een stevig drolletje heeft. Maar tegen de avond is het bijna diarree en heel licht van kleur. Hebben jullie enig idee hoe dit kan en of ik hier iets aan kan doen qua voeding of iets anders?
Door suzanne 1
#2674573
Ik zou wat van de dunne ontlasting opsturen naar 't woud om te laten testen op wormpjes en giardia.
Ze kunnen dunne poep krijgen van wormpjes of giardia, alleen een antiwormmiddel is ook slecht voor de darmen en kan dus ook diaree veroorzaken. Dus eerst laten testen en aan de hand daarvan kun je actie ondernemen.

't woud heeft volgens mij deze website waar je een wormkit kan bestellen. www.wormbestrijding.nl

Succes
Door Martine.
#2675876
Als ze enkel 's avonds diarree heeft denk ik aan misschien iets wat overdag invloed heeft.

Krijgt ze overdag beloninkjes en zo ja wat? Is de avond diarree tijdens uitlaten wat anders is als de rest van de dag, misschien een lange wandeling waar ze los mag? Sommige honden produceren namelijk dunne ontlasting als ze erg druk/onrustig zijn.
Door K&D
#2676281
100 gram per dag is nog niet echt veel. Hij is in de groei en kan nog wel wat meer. Toen Kyrah volop in de groei was kreeg ze meer dan 10% van het LG. Naarmate ze ouder werd en naar 2 maaltijden ging werd het minder. Als je pup hongerig blijft dan kun je ook op 3 maaltijden overstappen. Hij krijgt dan per keer wat meer en is verzadigder.
Kijken en voelen. Dat is het beste. Als jij hem te schraal vind iets meer geven, en wordt hij wat mollig, verminderen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door