Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2670677
Saartje is ruim 7 jaar. Vorig jaar heeft ze  voor de 1e keer oorontsteking gehad. Voor een cocker geen onbekende aandoening, al heb ik het 6,5 jaar kunnen voorkomen door 2x per week de oorschelp schoon te maken en de oren aan de binnenkant kort te scheren.

Vorig jaar juni dus voor het eerst oorontsteking, 5 maanden later weer aan 1 oor en nu zijn haar oren weer wat geïrriteerd, nog niet ontstoken. Ik kijk haar oren wekelijks na met een otoscoop, ze laat zelf niets merken, krabt en schudt niet.
Bij de 2e ontsteking heeft de DA een monster uit haar laten onderzoeken op bacteriën of mijten: Niets gevonden. Da vroeg wat ze at, ik vertelde vers en zij vroeg welke dieren en of daar ook kip of rund bij zit, omdat die vaker allergische reacties oproepen.
Dat krijgt ze dus al vanaf dat ze 4 maanden is.

Zou ze na al die jaren nog een allergische reactie kunnen krijgen op kip of rund?
Ze heeft overigens verder nergens last van; huid is prachtig, geen jeuk, geen schilfers, nooit op de pootje/teentjes kluiven, geen ontstoken ogen o.i.d.
#2670686
Mijn vader is 70 en is sinds slechts enkele jaren allergisch voor div. vleessoorten. Voor die tijd nooit allergische klachten gehad. Ik denk dat dit dus bij een hond ook kan.
Op voerwijzer.com staat een artikeltje over voor welke producten het vaakst een allergie bestaat. Ik geloof dat ik gewoon om te proberen rund en kip een poos zou schrappen en zien of dat idd resultaat lijkt te hebben. Wie weet :)
#2671042
ook ik was op mijn 23ste 'ineens' allergisch voor dingen, dus ik kan me goed voorstellen dat het bij oudere honden ook gewoon kan.

ik heb wel altijd (van meerdere dierenartsen) begrepen dat klachten met de oren vaker wijzen op een omgevingsallergie (atopie) dan een voedselallergie.

ik denk zelf overigens dat kip en rund allergiën het vaakst voorkomen omdat kip en rund over het algemeen genomen het meest worden gegeten door honden. dus als Saar sinds dat ze 4 maanden is net zoveel kip, rund als lam of konijn heeft gegeten, denk ik dat de kans dat ze allergisch is voor kip of konijn of om het even welke diersoort die ze eet dan ook, net zo groot is. (oh, kleine kanttekening, er zijn mensen die zeggen dat ook allergieën die je op latere leeftijd krijgt, eigenlijk al opgebouwd worden in de eerste levensmaanden/jaren. dus als ze nou afgespeend is op kip en rund, dan zou ik inderdaad zeggen dat de kans op een kip of rund allergie wellicht het grootste is)

eet ze volledig graan en rijst vrij?
#2671338
Nagenoeg graan/rijst vrij. Ze is gek op een stukje stokbrood maar dat krijgt ze niet dagelijks/wekelijks.
Ik ga rund en kip maar eens achterweg laten...

Ik heb paard, kalkoen, kwartel, lam, parelhoen,  in de vriezer liggen daar moet ze het maar even op doen. Kijken of het effect heeft. Normaal ook nog enkelvoudige konijn, maar bij mijn laatste bestelling wad ie op en heb ik darf konijn gekregen, maar daar zit runderorgaan doorheen. Dat moet Teun maar op eten.
#2671358
persoonlijk zou ik dan rund of kip achterwegen laten, en niet allebei tegelijk. omdat Saartje niet constant last heeft, zul je best een lange periode moeten proberen of het aan rund of kip ligt. als je ze beide tegelijk weg laat, moet je eerst lang wachten zonder beide te voeren, en dan 1 voor 1 weer toevoegen met heel lang er tussen om te kijken of het nou echt rund of kip was.

stel je laat nu kip voor een paar maanden weg en de oren genezen, het gaat een tijd goed en de oorontstekingen komen niet terug, dan kan je kip toevoegen en kijken of het weer minder gaat. zo ja, dan weet je dat een soort van zeker dat het aan kip ligt. dan laat je kip voor goed weg. dan hoef je niet ook rund weg te laten. (of je doet het andersom natuurlijk)
#2671506
M@rina schreef: Das beter inderdaad.... Begin maar eens zonder kip, dan kan ik de darf konijn ook gewoon opmaken, daar zit runderorgaan in maar geen kip...
kijk, dat is dan ook nog eens handig.

voor de zekerheid en om volledig te zijn, zou ik ook een dagboekje bij gaan houden. Wat Saar eet, wat je doen, waar je gaan wandelen, hoe het weer is, met daarbij hoe de klachten zijn.
#2671928
Ik heb hond waarmee ik door oorontstekingen in Barf-wereld terecht ben gekomen. Ik heb haar nooit laten testen, maar ik denk dat het wel atopie is. .Eerst ben ik van de brok naar KVV zonder granen gegaan. Dat gaf al enorme verbetering in haar algehele gezondheidstoestand. Tot op de dag van vandaag is mij nog niet helemaal helder hoe of wat oorzaak is van jeukklachten/oorontstekingen.
Wel heb ik gezien dat ze op lam reageert : pens/vlees zorgt voor jeukklachten. Ze krijgt nu nog best wel eens "foute" beloningsbrokjes e.d. maar daar reageert ze niet op. Als ik lamsvlees/lamspens voer dus wel. Dus dat laten we nu achterwege. En gelukkig heb ik voldoende alternatieven wat ik wel kan voeren.
#2671942
Saartje heeft gelukkig verder nergens last van, geen jeuk, geen schilfers of irritatie van de huid, alleen ontstoken/geirriteerde oren.

Wat de oorzaak is blijft denk ik gissen maar ik ga het maar rpoberen zonder kip, geen resultaat dan zonder rund. Als dat ook niet helpt kan het willekeurige welke diersoort zijn of een hele andere oorzaak.... niet voedsel gerelateerd.
#2671948
Ik heb een paar jaar geleden eens voor iemand in het buitenland geinformeert , of diegene daar ev. Darf kon krijgen . Dus meneer Darf aan de telefoon , die vertelde mij dat de kip die in darf zit wel verdragen word door vele honden .
#2671988
smulpaap schreef: Ik heb een paar jaar geleden eens voor iemand in het buitenland geinformeert , of diegene daar ev. Darf kon krijgen . Dus meneer Darf aan de telefoon , die vertelde mij dat de kip die in darf zit wel verdragen word door vele honden .
Wat is er dan zo speciaal, of anders aan die kip?
#2699053
Mhhmmm het is niet de kip >:( haar oren zien er weer bobbelig uit van binnen. Vanaf 14 mei heeft ze geen kip meer gegeten en nu toch weer een geïrriteerd/ontstoken oor.

Maar weer even een afspraak maken bij de DA en nu gaan kijken of rundvlees is waarop ze reageert.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door