Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Parelridder
#2670563
Ik kreeg net een bericht toe gestuurd waarvan de eerste gedachte bij lezen was "Brrr, maar dat gebeurt hier natuurlijk niet!" Aansluitend herinnerde ik me de als rund verkochte paardenproducten.. en och eigenlijk zo veel voorbeelden van gerommel met voedsel :-\
Het artikeltje wat aanleiding was voor deze posting: http://www.ad.nl/ad/nl/1014/Bizar/artic ... slag.dhtml
Wat weten we eigenlijk van de herkomst van de verse voeding die wij aan onze dieren geven?? Want was dat niet een van de (hoofd)redenen dat we vers zijn gaan voeren, weten wát we geven?
Producten met een Skalnummer zijn te herleiden, maar wat weten we van het overige? Weten we waar onze leverancier het vandaan heeft? Hoe er mee omgegaan is qua koeling? Wat de houdbaarheidsdatum is?
#2670577
Tja, daar is vaak moeilijk achter te komen. Om die reden kies ik voor mijn dorpsslagertje, hij is wel wat duurder maar ik vertrouw hem voor de volle 100%.
Alleen pens koop ik on-line, ik heb geen andere keus helaas.
Door kakocavi
#2670940
Goed punt. Ik ben daar ook wel eens bang voor, met name met betrekking tot de voedingsstoffen die in het vlees zitten dat ik ze geef. Ik denk wel dat je met betrouwbare bronnen, veel afwisseling en misschien wat supplementen toch wel een eind komt.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2672878
Hier ook op een paar dingen na vlees wat direct van het slachthuis komt. En wat ik zelf niet rechtstreeks haal daar zit volgens mij nog maar 1 persoon tussen. Dus wat dat betreft denk ik wel dat we hier geschoonwaard zijn van duistere vleesjes uit landen die het allemaal niet zo nauw nemen.
Door Lizzy
#2672897
[quote="Angelique"]
Hier ook op een paar dingen na vlees wat direct van het slachthuis komt. En wat ik zelf niet rechtstreeks haal daar zit volgens mij nog maar 1 persoon tussen. Dus wat dat betreft denk ik wel dat we hier geschoonwaard zijn van duistere vleesjes uit landen die het allemaal niet zo nauw nemen.
[/quote]

Ja, hier idem.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2673034
[quote="Shifare"]
Hoe komen jullie aan dat soort adressen. Ik zou niet weten waar ik zou moeten beginnen.
[/quote]

Wij lopen natuurlijk al zo'n ruime 10 jaar mee en toen wij begonnen waren er nog geen barfbezorgdiensten, dus moest je wel creatief zijn door zelf op zoek te gaan naar slachthuizen, visboeren, kip/eendslachterijen enz. anders had je gewoon niks. Dus wij trokken gewoon de stoute schoenen aan en belden potientiële leveranciers zelf op en vingen natuurlijk ook 50x bot, maar de 52 keer niet en met wat goede omgangsvormen en mazzel heb je zo'n adres tien jaar later gewoon nog steeds en sommige gaan en anderen komen weer. Maar moraal van dit verhaal is toch wel het zelf altijd het initiatief (moesten) nemen.
Gebruikersavatar
Door chipjolie
#2682727
idd zelf wat zoeken, daarnaast voer ik zoveel mogelijk bio en wild (niet dat dat alles zegt maar ok)
vandaag nog op de markt bij de visboer gewoon gevraagd of ze wat afval hadden, koppen, lijven etc kreeg het zo gratis mee :)
Door BAC
#2686567
Daarom doe ik niet mee aan al die vleeslijntjes, zitten mij teveel afstanden en teveel mensen tussen.
Als dr wat mis gaat heb je geen idee waar je het zoeken moet. Ik probeer zoveel mogelijk rechtstreeks van slachterijen te krijgen, zoniet bestel ik bij degomeat, waar stickers van herkomst en slachtdatum op het vlees staan. Een zak vlees zonder sticker bij een derde hoef ik niet meer al ziet het er nog zo mooi uit.
Door Anne in Zweden
#2687401
[quote="Senta"]
Daarom doe ik niet mee aan al die vleeslijntjes, zitten mij teveel afstanden en teveel mensen tussen.
Als dr wat mis gaat heb je geen idee waar je het zoeken moet. Ik probeer zoveel mogelijk rechtstreeks van slachterijen te krijgen, zoniet bestel ik bij degomeat, waar stickers van herkomst en slachtdatum op het vlees staan. Een zak vlees zonder sticker bij een derde hoef ik niet meer al ziet het er nog zo mooi uit.
[/quote]

Maar geef je jezelf dan geen vals gevoel van zekerheid? Niets is toch zo simpel als een stickertje printen met de info die de klant wil lezen erop? Dat bewijst die paardenvleesaffaire van de afgelopen tijd wel, en in Duitsland zijn er al jaren om de zoveel tijd "Gammelfleisch"-schandalen - allemaal vlees dat een keurig betrouwbaar stickertje erop had. En zelfs als je het zelf ophaalt bij het abbatoir, hoe weet je dan dat het vlees niet van een of ander vaag dier uit Roemenië afkomstig is? Daarbij draait het toch ook alleen maar om vertrouwen in degene die je vertelt waar het dier vandaan komt?

In de wereld van vandaag heb je geloof ik alleen absolute zekerheid wanneer je het slachtdier zelf naar de slager brengt, erbij staat wanneer het wordt afgeschoten en wanneer het in stukjes wordt gesneden. En dan bij voorkeur een slachtdier dat je zelf hebt grootgebracht. :-X
Door Tanna
#2687451
Ik koop alles bij de biologische slager en ik heb wel het idee dat alles dan helemaal in orde is. Vroeger kocht ik nog weleens lamslong bij IC, maar dat vond ik altijd zo vreemd ruiken. Gelukkig kon de biologische slager al snel ook lamslong leveren en die ruikt veel lekkerder. Dat andere luchtje heb ik toevallig een paar weken geleden geroken toen ik lamslong uit de vriezer had gehaald om te drogen, maar vergeten was het meteen te verwerken. Toen ik het na twee dagen ging snijden merkte ik dat luchtje op, dat zegt wel iets over de versheid van het biologische vlees!
#2687547
[quote="Anne in Duitsland"]
Maar geef je jezelf dan geen vals gevoel van zekerheid? Niets is toch zo simpel als een stickertje printen met de info die de klant wil lezen erop? Dat bewijst die paardenvleesaffaire van de afgelopen tijd wel, en in Duitsland zijn er al jaren om de zoveel tijd "Gammelfleisch"-schandalen - allemaal vlees dat een keurig betrouwbaar stickertje erop had. En zelfs als je het zelf ophaalt bij het abbatoir, hoe weet je dan dat het vlees niet van een of ander vaag dier uit Roemenië afkomstig is? Daarbij draait het toch ook alleen maar om vertrouwen in degene die je vertelt waar het dier vandaan komt?

In de wereld van vandaag heb je geloof ik alleen absolute zekerheid wanneer je het slachtdier zelf naar de slager brengt, erbij staat wanneer het wordt afgeschoten en wanneer het in stukjes wordt gesneden. En dan bij voorkeur een slachtdier dat je zelf hebt grootgebracht. :-X
[/quote]
Whahahha, dat zegt mijn slager ook!! En hij brengt dus inderdaad zelf zijn slachtwaar naar het slachthuis, staat erbij tijdens slachten, en neemt het dan weer mee naar zijn slagerij.
Wat dat betreft zit ik redelijk tof.
Door BAC
#2687699
[quote="Anne in Duitsland"]
Maar geef je jezelf dan geen vals gevoel van zekerheid? Niets is toch zo simpel als een stickertje printen met de info die de klant wil lezen erop?
[/quote]

Anne ik heb dr jaren gewerkt, en ken de mensen die daar werken al meer dan 20 jaar....Dat zit echt wel goed. Ik heb in al die jaren wel heel veel veranderd zien worden, de ziektes die uitgebroken zijn, veel strenger toezicht op de categorieen vlees,  (Vroeger kon je nog wel eens wat meenemen, nu echt niet meer) de hygienische voorschriften (Je komt dat erf echt niet meer zomaar op)
Dus ben een beetje kind aan huis.....geen denken aan dat ik het halve land moet doorrijden voor ongekoeld vlees wat werkelijk waar uit de hele wereld kan komen......Krokodillenvlees....Ik bedoel maar....Geen haar op mijn hoofd dat dat hier op die manier binnen komt. Ik kan ook niet begrijpen dat mensen hier in zee mee kunnen gaan :(
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2687723
Nou ik maak dankbaar gebruik van de vleeslijntjes, of ik nou zelf naar VSE rijd, of iemand anders neemt het diepgevroren voor me mee, voor mij scheelt dat enorm veel tijd. Idem dito voor de konijnenkarkassen uit Belgie, staat gewoon keurig een sticker op de doos met een slachtnummer en herkomst. En ach 's avonds kan ik ze nog niet eens van elkaar krijgen, dus ik maak me niet zo'n zorgen over dat ongekoelde transport. Ooit prachtige vleesjes van Nadia gehad. Keurig van een horecagroothandel, gestickerd en wel en diepbevroren bij aankomst.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door