Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door eelke
#2669836
Toch maar even een eigen topic ondanks de vele topics al....want, bijzondere eisen.

Géén pipetten, na de eerste keer ooit advantix gebruikt te hebben, zijn bij Joep de allergie plekken begonnen.

Banden, nog nooit gebruikt, lastig is de maat band, zag dat bv de scalibor tot 65 cm is, das voor Gijs al weer te klein... hoe lang moeten ze die per dag om wil het effect hebben? Ik vind het geen fijn idee dat ze een band aan hebben als ze met zijn 2 zijn, als de ene in de andere hangt... zelfde geld ook eigenlijk voor het raussen buiten, breekt zo'n ding indien nodig?
Werkt het ook bij langharige honden?

Sprays dan? Effectief?
Gebruikersavatar
Door Berna
#2669858
Ik verwijder de teken gewoon...en doe er verder niks aan.
Bij Drago is het simpel, die heeft ze haast nooit.
Morris heeft er met regelmaat...genoeg aaien dan maar om ze te vinden.

Kan me voorstellen dat het met Gijs zijn vacht nog lastiger is..
Laatst gewijzigd door Berna op za 11 mei 2013, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door eelke
#2669876
Berna schreef: Ik verwijder de teken gewoon...en doe er verder niks aan.
Bij Drafo is het simpel, die heeft ze haast nooit.
Morris heeft er met regelmaat...genoeg aaien dan maar om ze te vinden.

Kan me voorstellen dat het met Gijs zijn vacht nog lastiger is..
De afgelopen week dagelijks minstens 10 van Gijs gehaald, 5 per dag bij Joep, dan nog volgezogen teken op de grond vinden (die je soms stuk trapt)
en ook nog een boel loslopende van de honden afgeplukt...zelf overal de kriebels er van. Het is echt heel erg momenteel... ze hebben nu er zelf ook echt last van, net een plekje op Gijs zijn hoofd van 2 x 2 cm waar 5 teken zaten...

Dus nee, er moet wat aan gedaan worden. Mijn gevoel zegt; een spray. Juist omdat het kortwerkend is, stel dat Joep er niet tegen kan, dan is het even wassen (of even zwemmen) en het is weg. Die banden en pipetten werken natuurlijk langer.
Door eelke
#2669879
Annemarie Rijnveld schreef: Heb je enig idee waar ze die nogl veel oppikken?
Eventueel kan je proberen vooral die plekken te vermijden?
Het bos....en ik vermoed ook de bosjes bij de plasstrookjes hier... ik kan die proberen te vermijden, maar we wonen naast het bos, dus dat is ons wandelgebied zeg maar...
Door Parelridder
#2669884
Ik gebruik voor mijn Flatcoateds maat M (45 cm.) Om de maat goed te bepalen raad ik je aan een touwtje om te knopen als was dat een tekenband, die door knippen en dan op meten. Op de een of andere manier kwam ik met een meetlint steeds op de L uit, maar volstaat in werkelijkheid de L. Dus misschien is de L voor jouw Gijs tóch ook voldoende?
Mijn 2 honden delen 1 band: ieder 12 v/d 24 uur. Officieel dienen ze 'm 24/7 uur te dragen, maar proefondervindelijk bleek dit voor hen afdoende te zijn. Maartje hangt graag bij Merel in de nek. Merel draagt 'm daarom 's avonds en 's nachts, wanneer er niet gekeet wordt en Maartje overdag, tijdens party-time. Ook gaat de band af tijdens wandelingen, omdat het voor de waterdiertjes beter is als ze er niet mee zwemmen (en ze zwemmen dagelijks). Ze dragen 'm hier dus beduidend minder uren dan de gebruiksaanwijzing voor schrijft en tóch werkt het.
De scalibor heb ik nog niet zien breken, maar de band kan wel uit het gespje getrokken worden én het materiaal is wat rekbaar, ik heb zelf dus geen enkele angst dat ze zichzelf er aan zouden kunnen verhangen of zo. De andere tekenband (ik kom even niet op de naam, maar er is nu ook een topic over) zit veel strakker vast in de gesp, door relief in het bandje. Het materiaal is ook minder soepel. Voor mij de reden dat ik er niet voor kies, want ik weet niet of dat bandje bestand is tegen het dagelijks aan en uit doen. Maar die band heeft wel een veiligheidsding: breekt zo nodig.

Spray heb ik in het verleden gebruikt. Ik vond het zeer onaangenaam. Het stonk verschrikkelijk en mocht niet ingeademd worden. Een onmogelijke opgave als je het op je dier sprayed, om die het niet te laten inademen.. De vacht werd er een poosje wat plakkerig van en je dier mocht vanaf 2 dagen er voor en tot dagen er na niet zwemmen (zijn hier 4 lange dagen ;)). Al met al voor mij veel liever een bandje dan een spray.
Scalibor heeft ook shampoo, dat werkt direct maar slechts 2 weken. Ik zou gaan voor een bandje. Mocht er onverhoopt reactie komen (je bent hartstikke alert, dus zult het direct opmerken) dan is het na verwijderen & wassen niet minder laat uitgewerkt dan spray of pipet.
Door Elvira
#2669957
Nelson was vorig weekend gewassen en moest donderdag naar de show. Daarom is hij vanaf zaterdagmiddag tot en met donderdag niet meer in het bos geweest en alleen in de wijk en het buitengebied uit gelaten. Desondanks verschillende teken van hem afgehaald. Misschien loopt hij ze wel in de tuin of struiken in het dorp op. Ze zitten volgens mij overal die krengen.
Door Wil
#2670009
Ik heb voor Missy dit jaar voor het eerst een Serestoband gekocht en vooralsnog geen teken bij haar gezien (op een na dan die ws net was opgestapt boven op haar rug ). De band was wel duur €29.95 bij dierapotheker maar er zou 7-8 mnd moeten werken en wat erg prettig is, hij ruikt echt nergens naar. Er zijn 2 maten. Die voor een grote hond is 70cm.
Door Annemarie Rijnveld
#2670147
Parelridder schreef: Ook gaat de band af tijdens wandelingen, omdat het voor de waterdiertjes beter is als ze er niet mee zwemmen (en ze zwemmen dagelijks).
Parelridder, ik vraag mij iets af: de werkzame stof komt op de vacht en een gedeelte ervan dringt in de huid.
Wanner de honden gaan zwemmen, zou dan toch niet een gedeelte in het water terecht kunnen komen, ook in het geval de band is afgedaan?
Door eelke
#2670153
Parelridder schreef: Volgens Wageningse onderzoekers worden 41 procent van de tekenbeten opgelopen in het bos en 31 procent in de eigen tuin.
Kan ik me goed voorstellen inderdaad... als zo'n volle teek in mijn tuin van Gijs afvalt, kan die zich mooi voort produceren. Geldt ook voor de bosjes hier in de buurt.
Wil schreef: Ik heb voor Missy dit jaar voor het eerst een Serestoband gekocht en vooralsnog geen teken bij haar gezien (op een na dan die ws net was opgestapt boven op haar rug ). De band was wel duur €29.95 bij dierapotheker maar er zou 7-8 mnd moeten werken en wat erg prettig is, hij ruikt echt nergens naar. Er zijn 2 maten. Die voor een grote hond is 70cm.
Gijs heeft van halsband 80 cm, maar ik ga inderdaad nog eens goed nameten met een touwtje. Geld maakt niet zo veel meer uit nu, er liep er net een over mijn rug....er moet echt wat aan gedaan worden, brrrrr!!!


He en zoiets dan;
http://www.medpets.nl/anti+teek/1624/
Door Parelridder
#2670173
Annemarie Rijnveld schreef: Parelridder, ik vraag mij iets af: de werkzame stof komt op de vacht en een gedeelte ervan dringt in de huid.
Wanner de honden gaan zwemmen, zou dan toch niet een gedeelte in het water terecht kunnen komen, ook in het geval de band is afgedaan?
Ik neem aan van wel. Ik neem aan dat álles wat we op onze hond smeren voor hij gaat zwemmen (dus ook de sprays en pipetten, vachtverzorgingsmiddelen en home-made tekenwerende middelen) in meer of mindere mate ook in het water terecht komt. De band afnemen zal het i.i.g. aanzienlijk reduceren, dus die moeite neem ik graag.
Door Parelridder
#2670174
eelke schreef: He en zoiets dan;
http://www.medpets.nl/anti+teek/1624/
Dit is een tekenwerend middel op basis van 'minder aantrekkelijk maken'. Mijn ervaring met dergelijke middelen is dat het 't aantal teken succesvol doet afnemen mits het er niet zo veel zijn, maar dat je bij een hoge 'tekendichtheid' er niets aan hebt. Ik denk dat die beestjes dan uit nood om een gastheer hun neusje dicht knijpen of zo.. :P
Teken die zich niets aan trekken van 'minder aantrekkelijk' hebben geen hinder van dit middel, kunnen zich gewoon vast bijten en vol zuigen tot ze verwijderd worden.
Gebruikersavatar
Door joel
#2670631
Hoorde tijdens het wandelen dat knoflook helpt tegen teken ? Zou dat wat zijn? ben zelf wel heel benieuwd of er hier iemand ervaring mee heeft  :biggrin2:
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door