Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Tas
#2669605
Ik voer mijn 2 shelties al een paar jaar BARF.

Ik maak kant en klare zakjes voor ik de diepvries. Ik heb net gelezen, op het forum, dat het gebruikelijk is om de hoeveelheden per week per dag anders te verdelen....

Ik heb voor de honden iedere dag 50% vleesbot, 25% spiervlees, 15% orgaanvlees en 10% groente. Dit krijgen ze dus ook iedere dag.....ze krijgen dus iedere dag spier en orgaanvlees.

Waar is het verdelen goed voor? Dus de ene dag spiervlees en de andere dag niet, maar dan orgaanvlees?

Ik heb ooit gelezen dat de shelties geen ribben mogen eten omdat deze te splinterig zouden zijn? Toch zijn er volgens mij honden die gewoon ribben krijgen? Of is dit misschien voor kleine honden?

Mijn shelties zitten overigens altijd prachtig in hun vacht en hebben nooit gezondheidsklachten.

Alvast bedankt voor het antwoorden.
Door Lizzy
#2669610
Natasja-Saskia schreef: Ik voer mijn 2 shelties al een paar jaar BARF.

Ik maak kant en klare zakjes voor ik de diepvries. Ik heb net gelezen, op het forum, dat het gebruikelijk is om de hoeveelheden per week per dag anders te verdelen....

Ik heb voor de honden iedere dag 50% vleesbot, 25% spiervlees, 15% orgaanvlees en 10% groente. Dit krijgen ze dus ook iedere dag.....ze krijgen dus iedere dag spier en orgaanvlees.

Waar is het verdelen goed voor? Dus de ene dag spiervlees en de andere dag niet, maar dan orgaanvlees?

Ik heb ooit gelezen dat de shelties geen ribben mogen eten omdat deze te splinterig zouden zijn? Toch zijn er volgens mij honden die gewoon ribben krijgen? Of is dit misschien voor kleine honden?

Mijn shelties zitten overigens altijd prachtig in hun vacht en hebben nooit gezondheidsklachten.

Alvast bedankt voor het antwoorden.
Wat je doet is prima. Je mag alles elke dag geven. Maar het hoeft niet. De verdeling de ene dag spier en de andere dag orgaanvlees is op zich nergens goed voor. Het is gewoon makkelijk :biggrin2: (tenminste, dat vind ik bijv).

Ribben: tja. Het hangt erg af van de leeftijd van het lam of geit. En sommige ribben zijn echt hartstikke zacht. Ik test ze dmv de zogenaamde 'huishoudschaar-test'. Ik heb een flinke keigoeie huishoudschaar. Krijg ik daar de ribben mee geknipt, vind ik de ribben geschikt voor mijn honden. Krijg ik ze niet geknipt, vind ik ze dus ongeschikt en geef ik ze niet. Ik neem het liefst zo weinig mogelijk risico.
#2669613
Het maakt niet uit of je per dag of per week compleet voert, het is maar net wat je zelf fijner vind.
Als je per dag compleet voert is de ontlasting constanter omdat ze elke dag ongeveer hetzelfde krijgen. Ikzelf voer per 2 weken compleet omdat ik dan grotere stukken vleesbot kan geven (ze krijgt 4-5x per week vleesbot) en omdat het makkelijker portioneren is.

En ribben kunnen inderdaad splinteren als het lam al ouder was, als je een jong lam hebt zijn de ribben wel erg zacht en kan het prima gegeten worden.
Ik voer geen ribben omdat ik geen zin heb om elke keer te controleren of de ribben niet te hard zijn en ik zonder ribben ook genoeg vleesbot heb om te voeren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door