Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door prissie
#262214
Hallo!

Ik kom net terug van de dierenarts met Rocky, onze maltezer.
Hij moest gewoon voor zn jaarlijkse controle en ik zal even wat meer over m vertellen.
Hij is 9 jaar en dus veelste zwaar, 10,3 kilo.
Niet iets om door t plafond van te schieten, want hij is erg groot en stevig gebouwd, hij mag ongeveer 8 kilo wegen.
Hij krijgt afwisselend smuldier compleet en rodi compleet.
Hij kreeg tot op anderhalf jaar geleden ongeveer nog brokken en toen ben ik hier een keer trecht gekomen en nu staan de honden op kvv en gaat het beter dan ooit.
Ze krijgen vaak onregelmatig eten, soms 2 keer per dag, soms 1 keer per dag en soms een vastedag, maar soms stelt mijn andere hond, Benji die zelf in en eet hij gewoon een dag niet.
Maar goed, dat was het zon beetje over rocky, qua beweging is er ook niet echt wat veranderd de laatste jaren, hij gaat alrtijd het zelfde rondje mee, alleen de lange wandelingen dat wil ie niet meer mee, dat houd ie niet vol, hij kan een half uurtje volhouden ongeveer en dan houd het op.
Maar goed, nu hoopt onze dierenarts dus dat hij het aan zn schilklier heeft, hij heeft bloed afgenomen en de uitslag komt waarschijnlijk vrijdag en anders moet ie van hem op een dieet en hij wil dus dieetbrokken voorschotelen.
Ik heb meteen standvastig nee gezegd, hij krijgt geen brokken meer, ja zegt ie, maar dit kost m jaren van zn leven, waarop ik antwoorde dat de brokken m ook jaren van zn leven kosste en dat ie ze dus niet krijgt!
::)
Nou is mijn vraag ook, als ie het niet aan zn schilklier blijkt te hebben straks, hoe kan ik m dan af laten vallen?
Het gekke is, dat steeds minder eet en dan denk, nou hij moet nu wel afgevallen zijn, maar nee dan kom je daar weer en weer een hoop erbij, ik snap er echt niks meer van...
Ik hoop dat jullie er nog wat van snappen en misschien iets weten hierover, alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#262220
Als hij het aan zijn schildklier heeft dan krijg je thyroxine tabletten en dan is hij snel weer van een normaal formaat. Dieet voer is niet nodig als je hond een schildklier probleem heeft, en brokken zijn zeker niet goed.
Door prissie
#262229
Dank je, op brokken ga ik zoiezo niet over!
Haha, de tekst staat er een beetje onduidelijk ook als ik t zo is terug lees.
Wat ik ook graag wilde weten is, of iemand misschien weet of (als het niet aan zn schildklier zou liggen) hoe het dan komt dat hij toch steeds dikker word?
Hij krijgt het minimum van wat hij hebben mag en verder is er niks verandert, dus ik vraag me af hoe ie dan zo dik zou worden en wat ik er aan zou kunnen doen om af te laten vallen... misschien met bonen?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#262244
Als zijn schildklier te traag werkt dqan wordt hij dus dik terwijl hij feitelijk veel minder eet dan dat hij feitelijk nodig heeft, door de tabletten daat zijn schildkier weer op een normaal tempo werken en werkt zijn spijsvertering ook weer gewoon en gaat hij zijn normale bouw weer krijgen.
Vaak hoort bij een te traag werkende schildklier deze symptomen; dikworden met een minimum aan eten, stijf van beweging, kouwelijk en in gevorderd stadium een zwart verkleurende buik het lijkt alsof de buik vol met meeeters zit.

Bij een versnelde schildklier werking (komt minder vaak voor) zijn ze mager ongeacht de hoeveelheden die ze eten, en zijn heel erg hyper met bewegen.
Door prissie
#262293
Ow wat goed!
Ik hoop het echt, ik ben blij met je antwoord, dat geeft weer een beetje hoop dat het niet aan zn eten ligt, want hij wil niet ver meer mee lopen, want als ie te veel aan beweging doet of meer dan normaal, dan is hij wel stijf en lijkt het of hij spierpijn heeft zeg maar.
Hij heeft wel donkere vlekken op zn buik, maar die zaten er al, ik geloof niet dat dat er meer zijn als normaal.
En het is dus maar goed dat er nu naar gekeken word, want uiteindelijk staat ie anders op een dieet of eet hij straks zo weinig dat ie tekorten gaat krijgen van t een of ander door te weinig voeding.
Bedankt voor je antwoord, afwachten maar tot de uitslag...
Gebruikersavatar
Door Nitus
#262363
[quote="prissie"]
Hij krijgt het minimum van wat hij hebben mag en verder is er niks verandert, dus ik vraag me af hoe ie dan zo dik zou worden en wat ik er aan zou kunnen doen om af te laten vallen... misschien met bonen?
[/quote]

Wat bedoel je met het minimum van wat hij mag hebben? Bedoel je daarmee wat er op de verpakking staat? Want je mag heus wel minder geven hoor.
Meestal helpt er maar 1 ding als je hond te dik is en dat is minder eten geven ;).
Van bonen valt een hond niet af, het fungeert alleen maar als maagvuller.
Maar wacht de uitslag van de schildklier eerst maar af, kan je daarna beslissen wat je het beste kan doen (in ieder geval geen dieetbrokken;)).
Door 202spots
#262408
[quote="prissie"]
Nou is mijn vraag ook, als ie het niet aan zn schilklier blijkt te hebben straks, hoe kan ik m dan af laten vallen?
[/quote]

Ik denk dat je het beste, eerst de test resultaat moet afwachten.
Door prissie
#263073
Dank jullie wel!
Hij krijgt idd wat er op de verpakking staat wat hij mag hebben, maar het kan dus altijd iets minder.
Ik wacht zoiezo de uitslag af en dan zal ik hier nog vertellen wat die is en misschien heb ik dan nog wat vraagjes...
;D ik zal eens op de verpakking kijken hoeveel het is dat hij krijgt, onderhand gaat het wel gevoelsmatig en weeg ik het niet af.
Door casangio
#263987
[quote="prissie"]
Dank jullie wel!
Hij krijgt idd wat er op de verpakking staat wat hij mag hebben, maar het kan dus altijd iets minder.
Ik wacht zoiezo de uitslag af en dan zal ik hier nog vertellen wat die is en misschien heb ik dan nog wat vraagjes...
;D ik zal eens op de verpakking kijken hoeveel het is dat hij krijgt, onderhand gaat het wel gevoelsmatig en weeg ik het niet af.
[/quote]

Je moet nooit op de verpakking kijken, dat klopt nooit, want dat is 1 gewicht voor alle honden en dat bestaat niet want iedere hond is anders in zijn behoeftes. Het beste is met je ogen voeren. Is ie te dik dan verminderen, is te mager dan vermeerderen.
Trouwens ik heb ooki nog altijd het idee dat ze het maximale gewicht er op zetten, om zo meer voer te verkopen. ;D ;D ;D ;D ;D Het is bij die producenten het geld dat telt, niet het dier
Laatst gewijzigd door casangio op vr 18 feb 2005, 08:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door prissie
#266580
Nou, er is een gedeelte van de uitslag binnen en ik moest het onthouden, alleen t was zo ingewikkeld, dat ik er een beetje van onthouden heb en de rest ging er eigenlijk net zo hard weer uit :-[ :-[ :-[
Het was namelijk zo (even verkort) dat bij een normale hond de waarde van het T4 (van de schildklier) op 19 ligt en bij een hond die het sterk aan zn schilklier heeft (dus echt van lucht dik word) ligt het rond of onder de 6.
Bij Rocky is het wel verlaagd, het is namelijk 11, maar dat is dus niet zodanig laag dat ie zich zorgen zou gaan maken.
Maar nu moet er nog een test gedaan worden, want als het T4 gehalte in het bloed door een schildklierprobleem verlaagd word, dan word er iets anders weer verhoogd, dat heette iets van sh6? (of iets heel anders, geen flauw idee meer hoe dat heette :-[ )
En nu moet dus uit dat volgend onderzoek iets van dat andere uitkomen, waaruit dan opgemaakt kan worden of Rocky er medicijnen voor kan krijgen of niet.
En die uitslag komt pas maandag of dinsdag binnen, vandaar dat ik nog ff wachtte met hier posten, maar als de volgende uitslag binnen is dan zet ik het hier meteen neer ;D
Ik hoop dat er nog iets uit het verhaal op te maken is, ik weet niet eens zeker of het allemaal wel klopt wat ik neergezet heb :-[
Het ging ook allemaal zo vlug en meeschrijven heb ik niet aan gedacht, maar dat staat ook zo raar he?
Heeft u even, dan pak ik pen en papier ;D
Door Truus
#266843
Bedankt voor je uitleg , je moet inderdaad een recorder bij je hebben, wil je alles goed kunnen volgen maar goed,nu de andere uitslag nog afwachten he. En vraag even of de D.A. het op papier kan zetten dan kun je hier ook even vragen wat je het beste kan doen.
Misschien weet Tannetje meer.
Laat je het even weten?
Grts. Truus.
Door prissie
#266940
Ow dat is goed idd, ik zal vragen of hij het op wil schrijven en dan kan ik het hier uitleggen, ik snapte wel wat ie bedoelde, alleen gaat dat dan zo vlug en als je dan hoort dat je het moet onthouden doe je er juist zo je best voor dat het er extra snel weer aan de andere kant uitgaat... :-[
Hij is zelf trouwens niet tegen op versvoer, hij weet dat ze dit eten en vind het een goed iets, alleen is hij er in dit geval van overtuigd dat alleen dieetbrokken helpen, maar ik tuin er niet in en ik ben erg benieuwd of we vandaag al wat horen of dat dat nog op zich laat wachten en dan hoop ik dat ik samen met jullie hier een oplossing qua eten kan krijgen.
Door prissie
#266943
[quote="CaSanGio"]
Je moet nooit op de verpakking kijken, dat klopt nooit, want dat is 1 gewicht voor alle honden en dat bestaat niet want iedere hond is anders in zijn behoeftes. Het beste is met je ogen voeren. Is ie te dik dan verminderen, is te mager dan vermeerderen.
Trouwens ik heb ooki nog altijd het idee dat ze het maximale gewicht er op zetten, om zo meer voer te verkopen. ;D ;D ;D ;D ;D Het is bij die producenten het geld dat telt, niet het dier
[/quote]

Ja, ik nam toch aan dat dat er wel eerlijk op zou staan en hij kreeg al minder, omdat ie dikker werd en dan ga je zoiezo al minder geven :-\
Gebruikersavatar
Door sylvia
#266948
[quote="prissie"]
Ja, ik nam toch aan dat dat er wel eerlijk op zou staan en hij kreeg al minder, omdat ie dikker werd en dan ga je zoiezo al minder geven :-\
[/quote]

Het staat er ook eerlijk op, het zijn richtlijnen, het is de bedoeling van iedere richtlijn op welke voeding dan ook dat je dit als gemiddelde neemt. Ieder dier heeft zijn eigen unieke voedselbehoefte en die schommelt onder op of boven dit gemiddelde.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door