Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2668821
Ik geef nu inmiddels mijn katten bijna twee jaar vers.
Inmiddels heb ik al vele kattenlifhebbers ook zover kunnen krijgen.
Onze katten doen het er erg goed op.
De ontlasting is duidelijk veel minder, plasjes wel heel meer meer.
Waar we natuurlijk heel erg blij mee zijn. ;D
het enige wat mij opvalt is dat ik veel vaker spuug vind met(even vies doen)als dit op gedroogd is, vol met haar zit.
Nu kan het twee dingen betekenen. 1. toen de katten nog brokken aten, gaven ze vaker over en misschien zat daar ook wel veel haar in. maar dat kon ik door de smurrie dan niet zien.
2. Ze geven nu alleen vocht met haar over.
Nu spugen ze niet echt vaak hoor, maar als ik het dus vind, dan met haar.
Ik hoor dit dus ook van de anderen die nu op vers voer zitten.
Ze krijgen hier gemalen, zelf samengesteld voer. Ik weet dat in bepaalde brokken spul zit tegen haarballen.
Dat zit in vers vlees niet. maar zou ik dan een pasta bij moeten geven? Hoe doen jullie dat?
het liefst blijf ik door gaan zoals nu.
#2668989
Haarballen overgeven is niet een probleem voor de katten, dus als ze echt alleen haar en vocht uitspugen hoef je in principe niets te doen. Ikzelf vind dat ook vrij makkelijk op te ruimen, makkelijker iig dan de smurrie die eruit als ze in de tuin hebben lopen grazen.

Je zou ze eventueel haarbalpasta van de DA kunnen geven, maar dat is vaseline met een smaakje, als ze vaseline eten, is dat ook prima. Af en toe een lepeltje olie door het eten laxeert ook, dus dat zal ook wel helpen.
#2669015
fem fatale schreef: Haarballen overgeven is niet een probleem voor de katten, dus als ze echt alleen haar en vocht uitspugen hoef je in principe niets te doen. Ikzelf vind dat ook vrij makkelijk op te ruimen, makkelijker iig dan de smurrie die eruit als ze in de tuin hebben lopen grazen.

Je zou ze eventueel haarbalpasta van de DA kunnen geven, maar dat is vaseline met een smaakje, als ze vaseline eten, is dat ook prima. Af en toe een lepeltje olie door het eten laxeert ook, dus dat zal ook wel helpen.
maar het komt er met gemak uit hoor. dus daar gaat het niet om.
ik krijg dus alleen het idee dat er meer haar uitkomt sinds ik ze vers voer.
#2669471
Ik heb ook dat idee. Viel me heel sterk op vorige lente toen we pas begonnen met barfen.
Ze geven nu ook eenvoudiger gras over dan vroeger (toen aten ze het en het meeste kwam er achteraan terug uit). 
Maar misschien is het wel beter dat het er vooraan uitkomt dan dat het verstopt (ook eens voorgehad bij Kleintje, prop haar in de darmen).

Het viel mij alleszinds ook op dat het met versvoeren plots veel voorkwam.  Ik kan het eigenlijk niet verklaren.
#2669632
Jacoba schreef: Als je het een probleem vindt, kun je ze kammen zodat ze zelf minder haar opnemen bij het wassen.
Ik heb siamezen en die zijn makkelijker te aaien.Ik bedoel daarmee dat als je je heel hard aait, vinden ze heerlijk, alle losse haren eruit komen.
met kammen of borstelen komt er bijna niets vanaf.
Siamezen wassen elkaar ook veelvuldig, dus ze zullen best veel haren binnen krijgen.
#2669633
pearlsofpassion schreef: Ik heb ook dat idee. Viel me heel sterk op vorige lente toen we pas begonnen met barfen.
Ze geven nu ook eenvoudiger gras over dan vroeger (toen aten ze het en het meeste kwam er achteraan terug uit).
Maar misschien is het wel beter dat het er vooraan uitkomt dan dat het verstopt (ook eens voorgehad bij Kleintje, prop haar in de darmen).

Het viel mij alleszinds ook op dat het met versvoeren plots veel voorkwam. Ik kan het eigenlijk niet verklaren.
Oh dus jij ervaart dat ook zo/
Misschien is dat ook beter, maar het verwarde mij wel. Had echt gedacht dat ze juist minder haar zouden spugen.
#2669657
Viel mij ook op.
Mijn kater eet al 1,5 jaar vers maar pas 2 weken geleden zag ik hem voor het eerst een haarbal uitspugen.
Hij is 7 mei 4 jaar geworden en heeft dus in die 4 jaar nog nooit een haarbal uitgespuugd.

Ik maak me er eigenlijk geen zorgen om, vers verteerd natuurlijk sneller dan brok en misschien dat daarom de haren zich kunnen verzamelen voordat het naar de darmen vertrekt.
#2669873
sphynxlover schreef: Ik heb siamezen en die zijn makkelijker te aaien.Ik bedoel daarmee dat als je je heel hard aait, vinden ze heerlijk, alle losse haren eruit komen.
met kammen of borstelen komt er bijna niets vanaf.
Siamezen wassen elkaar ook veelvuldig, dus ze zullen best veel haren binnen krijgen.
Oh, ons Kleintje heeft dat ook.
Ale, tis te zeggen, met gewoon wrijven komt er nog het meeste vanaf. Kan je ook bezig blijven en het blijft overal aan hangen, dat haar. Dus even de furminator erdoor is toch wel handiger...
Maar toen ze vroeger nog buiten kwam, deden wij dat gewoon om de 2 dagen een goede wijfsessie in de zon. Moest alleen opletten aan haar kont, want dan durfde ze al eens nep-happen om aan te geven dat ze dat maar niets vond :biggrin2:

Luis kan ik wrijven wat ik wil, als ik denk dat ik alles heb kan je er nog een kussen haar afhalen met de zoomgroom (noppenborstel). Bij Kleintje heeft die borstel dan weer weinig effect. Wel goed om even een beetje los te maken, maar het blijft nog steeds op haar zitten en wordt dan statisch als het in het rond vliegt. Dus bij haar heel even de zoom groom om de huid te masseren en dan met de furminator tot ze alles kwijt is.

Cuzco moet je in de lente maar 2 keer borstelen en dan krijg je er de rest van de zomer bijna niets meer vanaf, met elke borstel dan ook. Das nog de gemakkelijkste ;D
#2669874
pearlsofpassion schreef: Oh, ons Kleintje heeft dat ook.
Ale, tis te zeggen, met gewoon wrijven komt er nog het meeste vanaf. Kan je ook bezig blijven en het blijft overal aan hangen, dat haar. Dus even de furminator erdoor is toch wel handiger...
Maar toen ze vroeger nog buiten kwam, deden wij dat gewoon om de 2 dagen een goede wijfsessie in de zon. Moest alleen opletten aan haar kont, want dan durfde ze al eens nep-happen om aan te geven dat ze dat maar niets vond :biggrin2:

Luis kan ik wrijven wat ik wil, als ik denk dat ik alles heb kan je er nog een kussen haar afhalen met de zoomgroom (noppenborstel). Er blijft maar haar komen, op den duur weet je echt niet meer waar het vandaan komt :o
Bij Kleintje heeft die borstel dan weer weinig effect. Wel goed om even een beetje los te maken, maar het blijft nog steeds op haar zitten en wordt dan statisch als het in het rond vliegt. Dus bij haar heel even de zoom groom om de huid te masseren en dan met de furminator tot ze alles kwijt is.

Cuzco moet je in de lente maar 2 keer borstelen en dan krijg je er de rest van de zomer bijna niets meer vanaf, met elke borstel dan ook. Das nog de gemakkelijkste ;D
#2670902
Grappig. Ik meende ook al dat die kat van ons zo veel over gaf vergeleken bij de beestjes die we vroeger hadden, maar ik dacht dat m'n geheugen me gewoon in de steek liet, aangezien ik het toen nog niet zelf hoefde op te ruimen.
#2672576
Hier nog net een demonstratie'tje gehad.

Stijn vertelde me al 2 dagen dat Luis 's avonds overgegeven had.  Luis heeft een gevoelige maag en moet het meeste bot gemalen hebben, anders krijgt hij maagonstekingen, gepaard met overgeven dus.
Nu had ik bio-kippennekken (harder dan gewone kip) en parelhoenkarkas gewoon gemept gegeven, omdat ik dacht dat dat wel kon. En ik heb een nieuwe molen (Kenwood) met bredere schijf waardoor het konijnkarkas en eend dus wat grover gemalen zijn. 
Als Stijn dus komt zeggen dat hij overgeeft, denk je: oh, blijkbaar toch te veel van het goede kwa bot.  Alleen vond ik het vreemd dat hij het alleen 's avonds deed en niet 's ochtends, en dat hij een enorme eetlust bleef hebben. Normaal wordt hij daar namelijk ziek van en wil hij niet meer eten. 
Zegt Stijn plots dat hij het heeft zien gebeuren en dat het om 20-21uur was, dat zo'n 10u na de maaltijd.  Vind ik dus heel vreemd.

Na wat doorvragen op of het voedsel dan verteerd was of nog herkenbaar, komt de aap uit de mouw: het is helemaal geen voedsel dat hij overgeeft, het is gewoon een haarbal  ::)
Sjonge jonge, maak ik me maar ongerust! Om een haarbal!  8)
Maar goed, maakt wel duidelijk: we hebben dat voorheen nooit zo erg gehad.  Kleintje misschien eens eentje, maar verder niet. 
Nu heb ik Luis twee dagen geleden geborsteld en daar kan je blijven aan wrijven, dat haar blijft komen.  Na een half uurtje zijn zowel hij als ik het wel beu (mijn neus zit ondertussen dicht van het haar), maar waarschijnlijk heb ik daarmee het haar wel erg los gemaakt en heeft hij dat de voorbije dagen opgelikt bij het wassen.

Je zou zeggen: borstel hem dan een paar dagen achter elkaar, maar Luis is nog wat bang van de borstel en ik kan hem alleen borstelen als hij dat zelf goed vind. Als ik het hem vraagt, loopt hij in paniek weg.  Dus het is echt afwachten op het goede moment en dan geniet hij er enorm van.  Dat betert wel, maar nu moet ik het dus aan hem laten...
Ben al blij dat hij dan toch geen last heeft van het bot.  :)
Heb nog wel wat pasta staan die tegen die haarballen zou helpen en verhinderen dat hij teveel zou ophopen in de darmen.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 15 mei 2013, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door