Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#2668748
Sammy kan niet zo goed meer vleesbot eten  :-X
Nadat ze 2 keer bijna gestikt is omdat ze het niet (goed) gekauwd krijgt ben ik gaan malen voor haar.
Het kost me behoorlijk veel tijd maar dat heb ik wel voor haar over, ze geniet enorm van haar barf maaltijden, dus die keus was snel gemaakt.

Nou ben ik voorzichtig weer eens gaan kijken wat ze doet met nekken, en de kippen-, eenden- en fazantennekken krijgt ze (gelukkig) nog wel goed weg.
Nu dacht ik om bv 3 a 4 keer per week haar nekken te geven en dan de rest (karkassen, rugstukken, ribben) gemalen te doen.

Kan dit of krijgt ze dan teveel nekken per week??
Door Lizzy
#2668753
Ik vrees dat niemand weet wat wijsheid is Jessica. Er is 1 mager scharminkel onderzoekje geweest waarbij men zegt dat de schildklierwerking van de hond die BARF eet en vooral veel nekken en strotten krijgt beinvloed wordt. We weten niet of het waar is, we weten niet wat er gebeurd, we weten niet bij hoeveel nekken dat is, niks nada. We kunnen er dus alleen een beetje naar schatten en zeggen "geef niet teveel", maar geldt dat ook nog voor een hond die in de herfst van haar leven is? Ik zou zeggen: als Sammy ervan geniet: geniet! Let wel op de ontlasting, nekken kunnen erg harde ontlasting veroorzaken.

Geef ze alleen niet vaker dan 2 keer per week aan Jillz, gewoon voor de veiligheid.
#2668797
Geef je echt zo weinig nek, Lizzie?  :o

Ik hield altijd ongeveer half om half nek en karkas aan...  Iets meer karkas, maar toch niet maar 2 dagen nek.  :-\


Kipkarkas is vaak te kaal ,en de kipvoorrug van Daantje komt maar weinig deze kant op.  Kippennekken zijn eenvoudiger.
Eendkarkas denk ik niet dat ze wegkrijgen, dus ook weer nek...
Konijn is wel altijd karkas, gelukkig.

Staat er in dat onderzoek ook waaraan het zou liggen? Ik meende dat je ooit eens liet vallen dat het misschien aan de klieren in de nekken ligt?
Maar mijn konijnkarkasjes zit ook zo'n mega klier.  Moet ik die dan maar weghalen?
Bij het hooglanderkopvlees zat onlangs zwezerikken bij.  Ik heb ze apart gehouden en dacht ze als orgaan te voeren.  Niet doen, denk je?
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#2668811
Lizzy schreef: Ik vrees dat niemand weet wat wijsheid is Jessica. Er is 1 mager scharminkel onderzoekje geweest waarbij men zegt dat de schildklierwerking van de hond die BARF eet en vooral veel nekken en strotten krijgt beinvloed wordt. We weten niet of het waar is, we weten niet wat er gebeurd, we weten niet bij hoeveel nekken dat is, niks nada. We kunnen er dus alleen een beetje naar schatten en zeggen "geef niet teveel", maar geldt dat ook nog voor een hond die in de herfst van haar leven is? Ik zou zeggen: als Sammy ervan geniet: geniet! Let wel op de ontlasting, nekken kunnen erg harde ontlasting veroorzaken.

Geef ze alleen niet vaker dan 2 keer per week aan Jillz, gewoon voor de veiligheid.
Ja zie je, zoiets kon ik me inderdaad herinneren, maar wat je aangeeft, Sammy zit in de herfst van haar leven.
En ze kan enorm genieten van haar BARF maaltijden, dat was in de eerste plaats ook waarom ik ben gaan malen en niet over op KVV ben gegaan. Dat en ik wil graag zien wat ik voer  :biggrin2: :P

Maar dan houdt ik gewoon max 3 keer per week aan, Jillz inderdaad niet meer dan 2 keer, en dan gewoon de rest malen.
En misschien ga ik ook even kijken of ik nog wat klein knaag werk voor haar vindt. Maar dan moet ik ook over mijn angst heen. Doordat ze niet goed kauwt en bijna geen kiezen heeft vindt ik het ook wel een beetje eng geworden, zeker nadat ze 2 x bijna gestikt is  hierdoor  :-[ :-[

Maar met de nekken durf ik het aan, en ze geniet er over duidelijk van!!!!!!
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#2668842
Je bedoelt de konijn karkas??

Ja, ze lust konijn, maar kasrkassen is het geen waar ze moeite mee heeft, en ik dus bang ben dat het fout gaat.
Ik heb wel konijnen schouders, zijn niet groot en goed te doen, dus dat ga ik proberen.

En misschien wat kwartel en vleugels  :biggrin2:
Door smulpaap
#2668860
Ja de konijnkarkas . Maar nee, dan moet je het niet doen , als ze daar moeite mee heeft .

Noa eet ook vaak kwartel , de laatste tijd ook vleugeltjes hoor , je moet er toch iets mee met die oudjes  :biggrin2:
En verder de wilde eendendijtjes van Degomeat , die gaan ook erg goed
Maar ik moet met Noa ook heel goed kijken hoor , wat karkas betreft . ( Te ) kale karkassen doe ik met haar ook niet meer
Zo ben ik met Noa bv ook overgestapt van bio-kip naar plofkip , dat krijgt ze nog wel weg .
En ook vleugels gaan bv beter qua vertering dan nekken , dat krijgt ze al lange tijd niet meer
Tamme eend idem , te vet .... dat is ook afgelopen
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2668861
Mijn gevoel zegt terug gaan naar de puppy botten. Dus wat nek, wat kwartel, vleugeltjes, drumsticks. En verder inderdaad gemalen vlees.

Max wilde op een bepaald moment ook niet meer (goed) kauwen, maar van een zacht bot kon hij nog wel echt genieten. Zn hoofdmaaltijden bestonden, zeker de laatste maanden, uit kvv en dan daarnaast, voor de fun zeg maar, nog wat beginnersspul.

Knuffels voor Sammy. :-*
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#2668863
smulpaap schreef: Ja de konijnkarkas . Maar nee, dan moet je het niet doen , als ze daar moeite mee heeft .

Noa eet ook vaak kwartel , de laatste tijd ook vleugeltjes hoor , je moet er toch iets mee met die oudjes  :biggrin2:
En verder de wilde eendendijtjes van Degomeat , die gaan ook erg goed
Maar ik moet met Noa ook heel goed kijken hoor , wat karkas betreft . ( Te ) kale karkassen doe ik met haar ook niet meer
Zo ben ik met Noa bv ook overgestapt van bio-kip naar plofkip , dat krijgt ze nog wel weg .
En ook vleugels gaan bv beter qua vertering dan nekken , dat krijgt ze al lange tijd niet meer
Tamme eend idem , te vet .... dat is ook afgelopen
Oh kijk, dan ga ik die mee bestellen de volgende keer  :-*
Ja het is schipperen met wat je wel en niet geeft, en op zich vind ik malen voor haar geen probleem, ja ik ben dan wel een hele dag bezig maar ach, ik doe het graag voor haar.
Maar ze is altijd een hele nette eter geweest, en als ze wat kan knagen vindt ze dat toch ook wel fijn, dus ik moet ook een beetje over mijn angst heen  ;) ;)
Els en Max schreef: Mijn gevoel zegt terug gaan naar de puppy botten. Dus wat nek, wat kwartel, vleugeltjes, drumsticks. En verder inderdaad gemalen vlees.

Max wilde op een bepaald moment ook niet meer (goed) kauwen, maar van een zacht bot kon hij nog wel echt genieten. Zn hoofdmaaltijden bestonden, zeker de laatste maanden, uit kvv en dan daarnaast, voor de fun zeg maar, nog wat beginnersspul.

Knuffels voor Sammy. :-*
Ja, dat zal inderdaad moeten, we gaan gewoon weer terug naar erg makkelijk en dan bv de karkassen gewoon voor haar malen.

Knuffels zijn doorgegeven en dat vond ze fijn  :-*
#2668891
En de kleine karkasjes? kwartelkarkas, bosduifkarkas zijn beide ongeveer even groot als wilde nijn schouders die je nu hebt liggen. En inderdaad terug naar de plofkip, die heeft Henk ook, de kleine rugstukjes? De patrijs en de wilde eend idem maar bij beide zeggen mijn honden bleh maarja jij heb uber kliko's ;D
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#2668920
smulpaap schreef: Dit gaat met Noa ook nog goed , maar dat moeten ze wel weer lusten natuurlijk  :biggrin2:
Patrijzenpootjes

Afbeelding
Hmmmm Patrijs vind ze volgens mij wel lekker, ga ze gewoon mee bestellen volgende keer.
Lust ze ze niet, tja jammer dan
Cindy de Wolf schreef: En de kleine karkasjes? kwartelkarkas, bosduifkarkas zijn beide ongeveer even groot als wilde nijn schouders die je nu hebt liggen. En inderdaad terug naar de plofkip, die heeft Henk ook, de kleine rugstukjes? De patrijs en de wilde eend idem maar bij beide zeggen mijn honden bleh maarja jij heb uber kliko's ;D
Ja, ik ga gewoon wat kleine karkasjes mee bestellen en het gewoon eens bekijken.
Balen is gewoon dat ik ook met een stuk angst zit  :-X :-[ en dat maakt het ook wel lastig hoor.
Nou ja, we gaan gewoon het een en ander proberen, kijken wat wel gaat en wat niet gaat.
En durf ik het niet aan, dan gaan we gewoon malen.

Ik heb iig flink wat tips an advies en we gaan gewoon kijken wat wel en niet lukt.
#2668931
Hoe komt het eigenlijk dat ze met karkassen wel last heeft en met nekken of vleugels niet?
Is het de vorm dan? Of omdat je dan eenden- of kippenkarkassen gaf? Want die zijn vrij groot  en lastige vorm natuurlijk.

Die kleine konijnkarkasjes, zijn eigenlijk ribbetjes met een klein dun stukje rug. 
Hier kan mijn kleinste knager die prima wegkrijgen. De konijnenruggen lukken niet.  Dat is te dik en te hard.  Maar dat is nog altijd maar hetzelfde als een eendennek (zelfs een kippennek vind ze te veel werk).  Dus ik vind het vreemd dat Sammy dan wel eendennekken kan kauwen, maar vb geen konijnrug?  Lijkt mij toch precies hetzelfde als er geen ribbetjes aan hangen en dus gewoon recht is.
De ribbetjes knip ik over de ruggengraad door zodat die vreemde vorm er ook uit is.  Een enkele helft ribbetjes is echt heel eenvoudig weg te kraken.  Kan je bijna met je blote handen kraken.

Een heel gevogeltekarkas kan ik volgen, dat dat lastig voor haar is.  Beetje vreemde vorm en zo.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door