Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Greetje
#2666709
Hallo allemaal,

Ik ben afgelopen zaterdag pas volledig op barf overgestapt, ervoor kreeg hij kkv dus het vers was hij al gewend.

Nu loop ik alleen tegen een paar dingen aan, namelijk:

  1. Ik heb hem netjes groente gegeven maar hij eet er omheen, ik heb gewoon een prakje van 10 of 12 soorten groenten een beetje gemengt met yoghurt. Voor vandaag heb ik het bij het spiervlees gedaan tijdens het ontdooien, hopelijk gaat het nu goed. Maar hij eet wel veel gras, vanmorgen met het uitlaten stopte hij bij ieder grassprietje om die op te eten, ik heb me wel is laten  vertellen dat een hond dan buikpijn heeft maar hij heeft niet gespuugd. zou hij zo zijn tekort aanvullen?


  2. Vanaf de 2de dag dat hij barf krijgt heeft hij hele dunne ontlasting, vandaag zelfs waterig. hebben jullie enig idee waar dit van kan zijn en belangrijker nog, wat ik eraan kan doen.


  3. Hoe eten jullie honden pens? Ik schrok me rot gisteren toen hij zijn pens naar binnen werkte, hij pakte het in zijn bek en slikte het in 1 keer door. Het was een stuk van 100 gram op een hondje van 7kg. Is dit normaal???


ik zal even zeggen wat hij tot nu toe gegeten heeft.

Zaterdag:

Kippennek
groente
orgaan

Zondag:

Kwartel
groente
runderstoof

Maandag:

Kipkarkas
orgaan
Pens (extra) nu ik het opschrijf zie ik hier wel iets wat fout gaat denk ik, orgaan en pens op 1 dag, is dat handig?



Ik hoor graag van jullie wat ik "fout" doe of wat het kan zijn.

Groetjes Greetje
Door nienk
#2666727
misschien is het handig als je even de percentage's waarin je de verschillende dingen geeft vermeld? of heb je ergens je menu al staan?

er zijn meer honden die groente maar zo zo vinden. misschien zit er iets in wat hij BAH vindt. samen laten ontdooien met het spiervlees is inderdaad een tactiek die kan werken. en dan goed mengen als je het serveert.

het gras eten... tjah... de meningen zijn er over verdeeld en het verschilt ook per hond. het kan inderdaad zijn dat hij misselijk is en wilt overgeven. maar dan had hij denk ik wel over gegeven. is het een specifiek soort gras? het kan nl ook gewoon toeval zijn dat hij nu begint met gras eten, met het weer van nu in deze tijd van het jaar staat er overal ineens lekker fris jong gras, Reus eet ook alleen dat gras.
Door Greetje
#2666821
Dank jullie voor de reactie.

@nienk, Cerberus heeft intussen wel overgegeven dus waarschijnlijk toch misselijk. Verder heb ik hem net een maandje dus ik durf er nog niet heel veel over te zeggen wat het eten van gras betreft. Misschien deed hij dat bij de fokker ook wel, ik zal het is navragen. En zoals ik het zie eet hij alles wat op gras lijkt, jong of oud  ;)

de percentages zijn als volgd.

Rauw vleesbot 50%
Rauw/gepureerde groentes 10%
Orgaanvlees incl. pens 15%
Spiervlees 25%

@hannabelgje, Hij heeft vanaf zondag dunne ontlasting en maandag heeft hij de pens pas op, het is nu wel erger maar het was al dun.

Nog meer mensen die tips hebben??


Liefs Greetje
Door Parelridder
#2666822
Ik kan op grond van de info tot nu toe niet bedenken waarom je maatje diarree en mogelijk maagklachten zou krijgen van de BARf maaltijden, terwijl rauw/vers in de vorm van kvv al gewend was.
Kippennek, groenten en orgaan zal hoogst waarschijnlijk ook al in de kvv gezeten hebben. De groenten lijkt hij ook niet/nauwelijks gegegetn te hebben, dus het gaat eigenlijk om kippennek en orgaan wat tot diarree geleid zou hebben..
Ik kan me daar alleen iets bij voor stellen als de hoeveelheid orgaanvlees hoog was. Welke hoeveelheden van e.e.a. heb je gegeven?
Wat dát betreft is pens en ander orgaan op 1 dag mogelijk niet handig. Verschilt van hond tot hond. Maar als ze al aan de diarree zijn zou ik zeker even maat houden met pens en ander orgaan, omdat het laxeert.
Ik geef zelf elke dag karkas, spiervlees en orgaan. Daardoor is de hoeveelheid orgaan per dag niet zo hoog en zijn de ingredienten en verhoudingen in de maaltijden - buiten wisseling in diersoorten - vergelijkbaar. Dat geeft weinig schommeling in het (mooie) soort ontlasting. Als je hond mogelijk wat gevoelig is voor diarree n.a.v. wat emer orgaanvlees ineens, is zo'n verdeling/menu misschien een oplossing?
Het kán natuurlijk ook gewoon en ongelukkige samenloop zijn van een buikgriepje en de overgang naar zelf samenstellen zonder dat het en het gevolg is van 't ander.
Aangezien hij nu waterdunne diarree heeft zou ik voor nú even terug gaan naar de kvv die goed ging. Een paar keer per dag kleine beetje tot de boel gekalmeerd is, de ontlasting weer goed. Dat geft jou intussen rustig de tijd om eventueel een ander plan te maken t.a.v. z'n menu.
Laat je ons weten welke hoeveelheden je van e.e.a. gegeven hebt tot nu toe?
P.s. Het naar binnen slurpen van een pens lap heb ik vaak gelezen. Als het een griezelig gezicht is, als je bang bent dat hij er op een dag in stikt, zou ik het in iets kleinere stukken knippen voor je het geeft.
Door Greetje
#2666825
Dank je Parelridder,

We plaatsen zo`n beetje gelijk de reactie, ik had namelijk net de persentages enzo toe gevoegd.

Ik zal hem vandaag nog vers geven want het ligt al uit de vriezer en weggooien vind ik zonde. Morgen leg ik weer kkv uit, komt dat ook mooi op  ;)

Ik wil de pens eigenlijk gaan drogen zodat ik het hem als beloning kan geven en als hij in de bench moet enzo. Ik weet alleen niet of het dan het zelfde aankomt... Dan is het droog dus lijkt mij minder kans op diarree of ben ik nou gek?

Groetjes Greetje
Door Parelridder
#2666827
Heb je het menu ook in hoeveelheden per dag voor ons? De percentages zijn prima, maar de verdeling van e.e.a. over de week kan mogelijk voor jouw maatje problemen geven.
Door Greetje
#2666857
hij staat hier al enigszins op de site maar ik zal hem nog een keer geven zoals hij uiteindelijk helemaal is geworden.

dag 1: 140gr kipkarkas
          85gr orgaanmix
          100gr pens

Dag 2: 140gr Eendennek
          40 gr groentenmix
          125gr rundvlees

Dag 3: 140gr konijnkarkas
          40gr Groentenmix
          85gr Orgaanmix

Dag 4: 140 gr kwartelkarkas
            40gr Groentenmix
          125 gr kalkoendijenvlees

Dag 5: 140 gr sardines
          125 gr rund

Dag 6: 140 gr Kippennek
          40 gr groentenmix
          85 gr orgaanmix

Dag 7: 140gr parelhoenkarkas
          125 gr paardensnippers

Dag 8: 140 gr kipkarkas
          40 gr groentenmix
          85 gr orgaanmix

Dag 9: 140 gr Eendennek
            40 gr groentenmix
          125 gr kipfilet

Dag 10: 140 gr Konijnkarkas
              40 gr groentenmix
            125 gram eendenbillen

Dag 11: 140 gr kwartelkarkas
            85 gram orgaanmix

Dag 12: 140 gr zalmkop
              40 gr groentenmix
            125 gr paardensnijsels

Dag 13: 140 gr kippennek
              40 gr groentenmix
              85 gr orgaanmix

Dag 14: 140 gr Parelhoenkarkas
              40 gr groentenmix
            125 gr runderstoof


De orgaanmix bestaat uit: 25% kippenhart, 25%kippenniertjes, 25%konijnenlever en 25%konijnenniertjes

Groentenmix bestaat uit een hele hoop soorten groenten, ik weet het niet meer precies maar in ieder geval:
witlof, andijvie, wortel, paardenbloemen, appels, sperziebonen, courgette en een heel klein scheutje yoghurt om het
beter vloeibaar te maken. nog meer groenten maar ik weet het niet meer precies.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Oja, en ik ben niet op dag 1 gestart maar op dag 6. het was mijn idee om dit een beetje aan te gaan houden zo door na dag 14 weer naar dag 1 te gaan.
Laatst gewijzigd door Greetje op di 07 mei 2013, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Parelridder
#2666878
Om een beetje beeld te krijgen heb ik het 'omgerekend' naar een menu voor mijn eigen honden. Zij krijgen ca. 350 gram karkas per dag. Je geeft ca. 2/3 orgaanmix daarbij. Dat zou voor hen dus pakweg 2 ons orgaanmix zijn, i.p.v. de nu gebruikelijke ca. 60 gram.
Op de dag dat je rundvlees gaf, was dit een bijna gelijke hoeveelheid als het karkas. Ik geef pakweg 350 gram karkas, 175 gram spiervlees (net als jij 255 dus) en ca. 65 gram orgaanvlees (hart/lever/nier, samen 10% van het menu). Dan komt spier en orgaan samen op 240 gram en is dus samen duidelijk minder dan de hoeveelheid vleesbot.
Ik zou proberen of dat voor jouw hondje ook een oplossing is, de diverse ingredienten meer verdeeld over de week geven, zodat de percentages uit je menu over de weken ook de percentages in het dagmenu zijn.

Verder zie ik dat je fruit door de groentenmix hebt. Dit kan - naar ik heb gehoord, nooit geprobeerd - gaan gisten en zo problemen geven. Wellicht speelt dit een rol?
Wat de orgaanmix betreft zou ik niet 50 niertjes voeren. Je geeft 15% orgaan. Ik zou daarvan 2/3 (10% van je menu) uit hart, lever en nier laten bestaan, in ongeveer gelijke delen en de overige 5% uit pens. Maar goed, dat zal niet de oorzaak zijn van de diarree ;)
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2666902
tegen de diarree zou je of alleen wat gekookte kipfilet zonder rijst kunnen geven en het kookvocht op laten drinken. Of geitenmelk geven, dat werkt hier uitstekend bij diarree.

Groentemix niet eten, daar was mijn oude reu ook een ster in, die at zn mix niet als ik er ook maar iets in deed wat hij niet lekker vond. Na een lange strijd heb ik hem uiteindelijk alleen de groente gegeven die we zelf s avonds aten, dat ging beter. Fruit at hij helemaal niet. Flow wel, die eet alles.

pens met orgaanmix vind ik niet zo'n strakke combi, beiden werken laxerend.
Door Greetje
#2666952
@ parelridder, even simpel gezegd dus, ik moet hem iedere dag orgaan geven ipv 3x per week?
Daar komt het toch op neer?

Verder heb ik het eigenlijk verkeerd gezegd met de percentages want hij krijgt 13% orgaan, incl pens komt het op 15%.

@Els en Max, moet ik de kookvocht van de kip of van de rijst geven? Ik denk de rijst als ik het zo lees, beetje lastig, ik kook mijn rijst in een rijstkoker dus helaas geen vocht. maar dat wil niet zeggen dat ik geen pakje lassi toverrijst kan kopen om die te koken natuurlijk.

Werkt de pens nog steeds laxerend als die gedroogd is? Sorry, ik ben niet blond maar dat zou je soms wel denken  :-[
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2666956
Geen rijst geven, ook niet het kookvocht. Alleen kip koken, sorry ik was onduidelijk in mn eerdere post. Alleen kip geven en het kookvocht van de kip.

Of pens laxerend werkt als het gedroogd is? ja ik denk het wel, maar dat is op gevoel. Dat kan ik niet zo onderbouwen.
Door Parelridder
#2666973
Greetje schreef: @ parelridder, even simpel gezegd dus, ik moet hem iedere dag orgaan geven ipv 3x per week?
Daar komt het toch op neer?
Vanwege de diarree die hij lijkt te hebben als gevolg van het menu, terwijl dit qua verhoudingen vleesbot-spiervlees-orgaanvlees-groenten eigenlijk geen aanleiding geeft, zou ik idd al die componenten gelijkmatig verdelen over de 7 dagen. Dus álle dagen 1/7 deel van het karkas, álle dagen 1/7 deel van het orgaanvlees en álle dagen 1/7 deel van het spiervlees. De groentenmix met fruit er door zou ik even achterwege laten, zodat je kunt zien of dit zo wel goed gaat. Is dat zo, dan de groentenmix toevoegen, dan weet je of dat ook goed gaat.

Of pens ook laxerend werkt als het gedroogd is weet ik niet, maar het zal niet meer dezelfde invloed hebben op het darmflora. Laat de pens even voor wat het is, kijk of het goed gaat als je alles gelijkmatig over de week verdeeld en als dat zo is en ook de groenten gaan goed, kun je vervolgens kijken of je ook de pens daarbij kunt geven. Dan kun je dat onsje ook nog verdelen over 2 opeenvolgende dagen, zodat het minder laxeert.
Door Greetje
#2666992
thanks!

Nou heb ik wel net alles in porties zitten zoals ik het omschreven heb maar dat komt wel goed.
Hopelijk gaat het dan wel goed komen.

Groetjes Greetje
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2667239
Als je de dagen kritisch bekijkt zie je dat je bepaalde dagen ongeveer 40% bot voert (vb eerste drie)  en andere dagen ongeveer 60% bot.
Als je hond ontlastingsproblemen heeft, zou ik dat proberen uitvlakken, net als Parelridder al aangaf.

Lees ik het verder nu goed dat je maar 2% pens geeft  ??? (15-13%)  Ik hoop dat ik dat verkeerd begrepen heb, want dat is wel te weinig, en 13% ander orgaan te veel. Pens is de helft van het orgaandeel.
Als je het droogt zal pens misschien minder laxeren, maar dan is ook de functie weg. Dus dat lijkt me nutteloos. Je kan het wel gedroogd geven als snack, maar dat zou ik dan uit de percentage's halen, want dan voegt het denkelijk weinig toe (maar als snack hoeft dat ook niet).

Ik denk ook dat het misselijk zijn van het fruit in de groentenmix kan komen.
En ik zou de yoghurt ook achterwege laten. Je weet nooit dat hij daar niet tegen kan en diarree van krijgt.  Lactose-intolerantie is niet zo vreemd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door