Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Monique77
#2666467
Voor zover ik kan vinden op internet hebben de honden alleen een verplichte rabies enting nodig als ze meegaan naar Frankrijk
Na wat zoeken op BP lees ik ook over zandvliegjes en hartworm  :-\

Kan iemand mij vertellen welke voorzorgsmaatregelen wij moeten ondernemen voor onze 2 blondies als we naar Frankrijk op vakantie gaan ?
Gebruikersavatar
Door Berna
#2666484
Het ligt er aan waar je naar toe gaat...de zandvlieg vind je in het zuiden.
Rabies is het enige wat verplicht is.
Ik druppel mijn honden voor daar altijf met advantix. Met name voor de zandvlieg. En teken natuurlijk...maar die hebben we hier ook.
Door Nynke
#2667827
Hier worden de honden getiterd, maar ik neem nooit een entingsboekje mee, is ook nog nooit naar gevraagd en wij gaan elk jaar een weekje naar Frankrijk. Wel naar mijn zus, dus niet in een hotel o.i.d. Ze krijgen wel altijd een Scaliborband om tegen teken.
Door petralita
#2667880
Ik zou wel even met je da overleggen met betrekking tot de middelandse zeeziekten. Ik weet niet waar je heen gaat? Hier helaas ervaring met middelandse zee ziekten.
Ik wil je absoluut niet bang maken!!! Maar je alleen laten weten hoe en wat. Het feit dat de risico's er zijn betekend niet dat de hond ze ook krijgt.

Er zijn al wel vacinaties voor bepaalde ziekten in omloop, maar die zijn geloof ik niet echt goedkoop. even informeren bij je da. hoe goed ze werken weet ik niet.

Informeer ruim voor vertrek over de toepassing van de onderstaande middelen; in enkele gevallen moet al een tijd van tevoren met de behandeling gestart worden!

-----------------------
Door teken overdraagbaar: Babesia (incubatietijd 2 dagen tot 1 maand) en Ehrlichia (incubatietijd 5-21 dagen)
Teken bestrijding:
Scalibor band
Frontline: de spray werkt beter tegen teken dan de spot-on.

Daarnaast is het belangrijk om de hond dagelijks goed te controleren op teken en deze dan zo snel mogelijk te verwijderen. Hoe langer de teek vast gezogen zit hoe groter de kans op overdracht van eventuele ziektes.
erhlichia: http://www.dierenartsen-renkum.nl/ifram ... lichia.htm
barbesia: http://www.dierenartsen-renkum.nl/ifram ... esiose.htm

Door zandvliegen overdraagbaar: Leishmania (incubatie tijd vanaf ongeveer 4mnd)
Zandvlieg bestrijding:
Scalibor band

Bovendien is het advies om de hond zo veel mogelijk binnen te houden tijdens zonsondergang en zonsopgang, omdat de zandvlieg dan het meest actief is.
http://www.dierenartsen-renkum.nl/ifram ... hmania.htm

Door muggen overdraagbaar: Hartworm (pas na 3-5jaar problemen)
Hartworm bestrijding:
Het vaststellen van een besmetting met hartworm is niet makkelijk. Ook de behandeling van een besmet dier valt niet mee: De volwassen wormen moeten gedood worden en dit brengt een aanzienlijk risico op embolieën met zich mee, dit zijn kleine stukjes van de dode worm die kunnen vastlopen in de longvaten. Hierdoor is een periode van 5 weken strikte hokrust noodzakelijk. Het is dus beter en eenvoudiger om aan hartworm preventie te doen.

Dit kan door middel van een pipetje in de nek, en door middel van tabletten.
Milbemax
Stronghold
http://www.dierenartsen-renkum.nl/ifram ... rtworm.htm
--------------------------

Het geldt trouwens voor iedereen die met hond in die regio op vakantie gaat. Als je hond eens ziek wordt na die tijd, ook al is het jaren later, het is niet verkeerd om te testen op reisprofiel bij je DA. En een overweging waard om na je reis een ook een test te doen. Al vinden sommige DA reisprofiel testen overbodig, dat komt vooral door onwetendheid. sommige middelen zoals prednison kunnen funnest zijn en zorgen voor een aanval van een ziekte.
De symptomen van de ziekten zijn bij elke hond weer uniek. En sommigen worden heel erg ziek en anderen valt dat allemaal wel mee. Mocht blijken dat je hond een ziekte heeft raad ik je sterk aan om je aan te melden voor het buitenlandsehondenforum, daar is veel kennis aanwezig (en soms meer dan bij de DA)
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2668494
Dank jullie wel voor de reacties !

We gaan naar Touzac (vlakbij Bergerac)  :biggrin2:
Ik zal het as zaterdag ook nog even bij Tannetje voorleggen, want ik heb onze honden nog nooit een scalibor band om gedaan en ben eigenlijk een beetje anti tegen die chemische zooi, maar ja ... Die enge dingen die jij noemt wil ik ook geen risico voor lopen

Rabies hebben beide honden, dus dat is geen probleem
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2668511
Ik heb eens zitten speuren en begrijp nu dat Advantix ook tegen teken en zandvliegjes werkt ?
Die scalibor band vind ik doodeng, zoveel slechte verhalen erover gehoord (kale plekken/allergie ed) dat ik liever iets anders gebruik

Als ik dan een combi advantix en Milbemax gebruik dan bescherm ik de honden toch overal tegen  :shy:

Edit, Berna zei al dat Advantix tegen zandvliegjes werkt ... Goedemorgen
Laatst gewijzigd door Monique77 op do 09 mei 2013, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2668963
Ik zit met hetzelfde. De vorige keer hadden ze scalibor om. Ook de allergische hond, die had toen wel veel plekken maar dat kan ook net zo goed aan andere zaken gelegen hebben. Echter vorig jaar bij de niet allergische hond serieus grote problemen gehad na de scalibor band om te hebben gedaan (omdat ie zo veel teken had) dat ik die band dus echt echt niet meer durf om te doen.
Maar ja de rest is ook zooi.  :-\
Ikzelf hoef niks tegen teken persee, "ontvlooien" zijn ze iedere dag gewend. Maar de zandvlieg en de hartworm daar maak ik me wel wat zorgen om ja.
Maar ik durf idd ook niet zo goed, als ik een pipetje gebruik en het gaat fout, dan kun je dat niet even ongedaan maken...
Ontwormen durf ik wel beter.
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2669210
Kaio schreef: Ik zit met hetzelfde. De vorige keer hadden ze scalibor om. Ook de allergische hond, die had toen wel veel plekken maar dat kan ook net zo goed aan andere zaken gelegen hebben. Echter vorig jaar bij de niet allergische hond serieus grote problemen gehad na de scalibor band om te hebben gedaan (omdat ie zo veel teken had) dat ik die band dus echt echt niet meer durf om te doen.
Maar ja de rest is ook zooi. :-\
Ikzelf hoef niks tegen teken persee, "ontvlooien" zijn ze iedere dag gewend. Maar de zandvlieg en de hartworm daar maak ik me wel wat zorgen om ja.
Maar ik durf idd ook niet zo goed, als ik een pipetje gebruik en het gaat fout, dan kun je dat niet even ongedaan maken...
Ontwormen durf ik wel beter.
Nou dat heb ik u ook inderdaad :)
Het vreemde is dat ik op internet (behalve op de site van Advantix zelf/Berna) zie dat er iets werkt tegen zandvliegjes, dat is toch gek want dat is toch een gat op de markt ?
Overal komen ze met die scalibor band :-\
Gebruikersavatar
Door Berna
#2669295
Monique77 schreef: Dit bevestigd zo mijn gevoel over die band hé .....
Sja...het is altijd lastig. Teken zie je op je hond zitten, zandvliegen zie je niet...je merkt het pas als je hond ziek is.
We zijn met Drago meerdere keren in de Dordogne geweest, de eerst keer met zon band, na 2 weken had hij een kale nek. Van het krabben en jeuken. Daarna heb ik altijd Adventix gebruikt. Doe ik voor alle zuidelijke bestemmingen....volgens de da is advantix en scalibor het enige oo de markt tegen zandvliegen.
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2669315
Berna schreef: Sja...het is altijd lastig. Teken zie je op je hond zitten, zandvliegen zie je niet...je merkt het pas als je hond ziek is.
We zijn met Drago meerdere keren in de Dordogne geweest, de eerst keer met zon band, na 2 weken had hij een kale nek. Van het krabben en jeuken. Daarna heb ik altijd Adventix gebruikt. Doe ik voor alle zuidelijke bestemmingen....volgens de da is advantix en scalibor het enige oo de markt tegen zandvliegen.
Dan ga ik denk ik toch maar voor de advantix .... Zandvliegjes zijn toch wel zorg nummer 1 hier geloof ik
Door jara
#2696791
Ik lees ff mee....wij gaan dit jaar na 1 week Oostenrijk ook nog 2 weken naar Zuid-Frankrijk in de omgeving van Monaco. Zit ook ff uit te vogelen wat het beste gebruikt kan worden.
Ben ook wat sceptisch over de Scalibor...heb het nog nooit gebruikt bij Jara en Storm, maar weet van meerdere Weimpies dat die er enorm op reageerden mbt tot kale plekken, tot brandblaren aan toe van de allergische reacties.. :-\
T blijft lastig, en t kiezen tussen de 2 kwaden zeg maar....ideale wereld zonder irritante parasieten zou 't mooist zijn  :biggrin2:
Door petralita
#2696930
lita draagt hier de band zonder problemen (liever doe ik niks, maar word hier helemaal gek van de teken anders) en ik ken nog meerdere mensen die het zonder problemen dragen.

edit: ik bedoel honden die het dragen, niet mensen  :D
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door