Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Martine-Tom
#2664914
Het gaat weer niet zo lekker met Dook en hij wil nu ook niet eten. Youp heb ik wel eens moeten dwangvoeren maar dat ging met AD van Hill's ik denk dat Dook zijn spijsvertering er niet zo blij mee gaat zijn als ik dat erin ga stoppen.
En toen vroeg ik me af, kan je een kat ook met vers dwangvoeren en zo ja...hoe?

Spiervlees malen met water (?) en wat eierschaalpoeder oid?

Doki heeft niet zo heel veel reserve, ik wil er niet te lang mee wachten maar ook niet te snel mee beginnen, laatste maaltijd was gister rond 20 uur, hij wilde vanmorgen wel wat slagroom met okugest eten dus er zit iig wat in....
Door fem fatale
#2664925
AD is toch heel licht verteerbaar? Lijkt me geen probleem om dat te geven, in het ergste geval heeft hij snel weer honger en dat wil je juist.
Door Martine-Tom
#2664926
Ik heb geen idee wat het precies is eigenlijk, blikachtig spul wat je goed kan verdunnen en met een spuit in kan geven, ja het zal wel licht verteerbaar zijn...Mss toch maar een blikje gaan halen dan just in case...

Hij heeft net met lange tanden 2 hapjes gegeten dus voor nu lijkt het nog ff nie nodig gelukkig...
Door Mowgli
#2664944
:-\
Ik duim voor je dat hij weer vanzelf gaat eten.
Ik zou inderdaad voor de zekerheid een paar blikjes halen. Die zijn goed op te lossen in water zodat je het met een spuitje kunt spuiten.

Toen Pugsley zo ziek was door de kapotte nieren en niet meer wilde eten heb ik op BP een heel oud topic gevonden van een forumlid (was het Mevroi Kruim?) die dwangvoerde d.m.v. hele kleine balletjes van kvv of rundergehakt te draaien en die achter in de bek te proppen.

Heel veel sterkte Martine en Doki, kom op!

Edit: Topic gevonden: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg590484
Laatst gewijzigd door Mowgli op za 04 mei 2013, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door fem fatale
#2664958
Ik kan me voorstellen dat KVV achter in het bekje nu pijn doet.

Misschien is Waltham convalence support nog een optie? Kun je zo dik maken als slagroom.
Door Martine-Tom
#2664961
fem fatale schreef: Ik kan me voorstellen dat KVV achter in het bekje nu pijn doet.

Misschien is Waltham convalence support nog een optie? Kun je zo dik maken als slagroom.
Wat is dat? Nog nooit van gehoord....
Door fem fatale
#2665004
Zakjes met poederkrachtvoer, je moet het aanlengen.

Ik heb ze aan Jip gegeven, maar volgens mij hebben mijn ouders het gebruikt om hun anorectische Siamees te dwangvoeren (ik was toen 4 ofzo, maar ik herkende de geur volgens mij). Het is denk ik te vergelijken met AD, behalve dan dat het makkelijker dunner kan.
Door Martine-Tom
#2665006
Ok, ik ga mijn da maar weer even lastig vallen...t beste mens heeft het zwaar met ons :-[
Door Parelridder
#2665393
Die zakjes en ook blikjes A/D zijn erg voedzaam, ook behoorlijk vet. Ik begrijp dat Dook last heeft van z'n spijsvertering, geen idee of hij last heeft met vette voeding?
Mijn Indra had t.g.v. (hart)ziekte gemakkelijk diarree en verdroeg daarom deze 'astronautenvoeding' niet. Het was te zwaar voor haar. Ik moest haar dwangvoederen en heb daar blikjes I/D voor gebruikt (aangelengd met wat warm water om het zachter te maken). Het wordt door dierenartsen samen met A/D beschouwd als 'extra graag gegeten'.
Een prakje van gemalen vlees met eierenschaalpoeder (of een fijne kvv) en wat warm water lijkt me ook prima mogelijk, met je vinger achter zijn de mond in de hoop dat dit de drempel voldoende verlaagd om het te eten. Dat lijkt me op zich rustiger voor zijn maag, zijn reguliere voeding, dus als het gaat..
Ik hoop voor jullie dat het niet nodig zal zijn, maar zou liever middels deze 'dwang' wat stimuleren dan dat hij verder verzwakt, want dat komt de eetlust ook niet ten goede. Sterkte!!! :bigarmhug:
Door Martine-Tom
#2665397
Waar zou de grens liggen waarop je moet dwangen? Hij heeft vanmorgen ook weer iets van 30 gram gemalen spier en orgaan op. Gister heeft ie ook 2 keer zoiets gegeten.
Normaal eet hij 200 gram ongeveer op een dag, hij is rank tot mager en weegt 6.5 kilo, zou 60 gram per dag genoeg zijn om niet te dwangen?
Door Parelridder
#2665547
Poeh, dat vind ik een erg lastige vraag... Het zou voor mij niet alleen bepaald worden door de portie, maar ook door de duur dat hij zo weinig eet en hoe hij het ervaart als je hem voert.
Als hij een paar dagen heel weinig eet, maar wel die 60 gram, dan kún je het tijd geven. Maar als je wel een paar keer per dag 30 gram voert en hij werkt daar goed aan mee, raakt er niet van in de stress.. dan zou ik daar persoonlijk al voor kiezen, in de hoop dat dit hem sneller weer op krachten helpt.
Met een kind kun je onderhandelen "Als je nou dát eet, dan.." of "In ieder geval even proeven..", met een dier kun je die boodschap alleen op een andere manier over brengen.
Mijn Sanne maakt geen punt van voeren, ik heb haar op die wijze ook wel laten wennen aan nieuwe smaken die ze aanvankelijk niet zag zitten, waarvan ik wilde dat ze die toch proefde. Zij werkt daar zonder angst aan mee en keer op keer is ze zo de smaken die haar eerst tegen stonden alsnog gaan waarderen. Maar da's Sanne, die kan ik rustig zo wat achter in de bek geven. Dook is qua reizen net zo'n relaxed type als Sanne begreep ik, ook zo'n vakantieganger. Als hij op dit gebied net zo makkelijk is zou ik zelf enkele dagen meerdere kleine portietjes per dag geven (zulke beetjes dat hij wil mee werken, dus ik zou denken aan de portie ter grote van wat hij uit zichzelf nu ook eet, maar dan vaker op en dag) en daarna kijken of hij de draad weer zelf op pakt.
Als hij het gevoerd worden een ramp vindt, er hartstikke van in de stress schiet, dan zou ik dat niet doen..
Succes met de afwegingen en verzorging!!! :-*
Door Martine-Tom
#2665552
Dook heeft wat bakneid issues, hij verdraagd het prima als ik in de buurt ben als hij eet maar dwang in zijn algemeenheid is hij niet goed mee en geeft hem veel stress, je kan werkelijkwaar alles met hem doen, als je maar meeveert op zijn wensen. Puntje bij paaltje doet hij niks hoor, veel geschreeuw zeer weinig wol. Maar voor hem wel stress.
Ik heb er nu gemalen nijn uit gehaald en ga hem dat zo aanbieden, klodder slagroom ernaast en dan zien of er wat in gaat.
Door Parelridder
#2665581
Als het hem zo'n stress geeft (los van de energie die dat vreet gewoon een ellendig gevoel) zou ik hem gezien de prognose/verwachtingen - met pijn in het hart - niet dwang voederen maar een zo leuk mogelijke tijd geven, zolang het plezier nog opweegt tegen de moeilijkheden..
Met wat geluk voelt hij zich straks weer wat beter, trekt de eetlust dan bij en heeft hij nog een mooie tijd in het verschiet met jou en anders heeft hij i.i.g. zo lang een zo vrolijk mogelijke tijd. Pff, is dit heftig voor je.. :'( 
Door fem fatale
#2665645
Als hij nog eet, maar wat te weinig, zou ik lekkere dingen erbij gaan geven, kan ook AD en Waltham zijn als hij dat lekker vind. Van afvallen kan hij ook beroerd worden. 
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door