Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Roedel van Myra
#2664851
Mijn hond is een tollerteefje en ik wil dit menu aanhouden als ze wat ouder is, het is steeds over een periode van 3 weken. Iedere dag zou ze 500 gram moeten hebben. De percentages zijn 35% vleesbot, 50% spiervlees, 15% orgaan. Maar zou dit een beetje goed menu zijn? Ik kan het natuurlijk later nog aanpassen. Mijn grootste vragen zijn of ik haar maar 1x per twee dagen vleesbot zou moeten geven, of kalkoenvlees geschikt is om 4 dagen lang te voeren, of ze genoeg heeft aan 1 keer in de drie weken vis, en of de konijnenkoppen een beetje te portioneren zijn. Dus dit is mijn menu:

1
75 gram pens
250 gram rundvlees
350 gram haaskarkas

2
75 gram konijnenorganen
250 gram rundvlees

3
75 gram hart
250 gram rundvlees
350 gram kippennekken

4
75 gram pens
250 gram rundvlees

5
75 gram konijnenorganen
250 paardenvlees
350 gram haaskarkas

6
75 gram hart
250 gram paardenvlees

7
75 gram pens
250 gram paardenvlees
350 gram kippennekken

8
75 gram konijnenorganen
250 gram paardenvlees

9
75 gram hart
250 gram kippenvlees
350 gram haaskarkas

10
75 gram pens
250 gram kippenvlees

11
75 gram konijnenorganen
250 gram kippenvlees
350 gram konijnenkoppen

12
75 gram hart
250 gram kippenvlees

13
75 gram pens
250 gram hertenvlees
350 gram lamsribben

14
75 gram konijnenorganen
250 gram hertenvlees

15
75 gram hart
250 gram hertenvlees
350 gram konijnenkoppen

16
75 gram pens
250 gram hertenvlees

17
75 gram konijnenorganen
250 gram kalkoenvlees
350 gram lamsribben

18
75 gram hart
250 gram kalkoenvlees

19
50 gram pens (restjes)
25 gram konijnenorganen (restjes)
250 gram kalkoenvlees
350 gram konijnenkoppen

20
50 gram hart  (restjes)
25 gram konijnenorganen (restjes)
25 gram konijnenorganen (restjes)
250 gram kalkoenvlees

21
500 gram vis

Tips zijn altijd welkom.  ;)
Gebruikersavatar
Door galgo
#2664888
Misschien kun je wat extra info geven.
Wat krijgt ze nu? Brokken, KVV of BARF je al?
Verder zie ik haaskarkas staan. Wat ik inmiddels geleerd heb van vele uren lezen hier is dat haaskarkas knetterhard is en vele het niet geven (of je moet zeker weten dat het een jonge haas is).
Met het menu zelf kan ik je nog niet echt helpen, want ik BARF sinds kort 2 dagen in de week en de rest KVV. Dus dat laat ik over aan de mensen met ervaring hier.
Door Parelridder
#2664889
[quote="Tollerteefje Myra"]
Mijn hond is een tollerteefje en ik wil dit menu aanhouden als ze wat ouder is, het is steeds over een periode van 3 weken. Iedere dag zou ze 500 gram moeten hebben. De percentages zijn 35% vleesbot,
als je geen speciale reden hebt voor dit percentage zou ik deze verhogen naar ca. 45%
50% spiervlees, 15% orgaan als ik het zo 1,2,3 goed zie, geef je 1/3 deel pens, 1/3 deel hart en 1/3 deel gemengde konijnorgaantjes.
Ik zou liever 1/3 deel pens en 2/3 deel hart, lever en nier zien in ongeveer gelijke delen (bij konijnnieren het aanhangend vet niet mee tellen want dat is meer dan de helft v/h gewicht, konijnhart niet met regelmaat als 'hart' voeren want bevat weinig taurine en lever bij voorkeur biologisch of van jong dier).
Maar zou dit een beetje goed menu zijn? Ik kan het natuurlijk later nog aanpassen. Mijn grootste vragen zijn of ik haar maar 1x per twee dagen vleesbot zou moeten geven, Geef dagelijks vleesbot en vlees, dan heb je dagelijks mooie ontlasting
of kalkoenvlees geschikt is om 4 dagen lang te voeren Ja hoor, 4 van de 21 dagen kalkoen geven als spiervlees is prima, niks op tegen.
of ze genoeg heeft aan 1 keer in de drie weken vis Ze zal er geen tekort door oplopen, maar op alleen vis wil nog wel eens diarree ontstaan, zelf zou ik er dus liever voor kiezen dat pondje vette vis verdeeld over de weken te geven, bijv. eens per week een sardientje.
en of de konijnenkoppen een beetje te portioneren zijn. Ik zou niet ambieren die in stukken te geven, dat is ontzettend lastig en vooral ook gruwelijk werk..

Ik vermoed dat je hond net gaat beginnen met BARF, dan zou ik geen ongemalen haaskarkas geven, dat is hard. Idem voor de lamsribben. Er is een recent topic waarin diverse doorgewinterde barfers aan geven haas niet meer ongemalen te geven omdat het vaak als te hard en te kaal wordt beschouwd.
Kippennekken zou ik liever vervangen door goed bevleesde kipkarkas/kippenruggen, i.v.m. schildklierhormoon en n.a.v. deze bevleesde karkassen/ruggen zou ik het kippenvlees vervangen door een andere diersoort, t.b.v. mooiere afwisseling. Je geeft als rund, paard, hert en kalkoen, middels mooi bevleesd karkas uit andere diersoorten (bijv. kip, konijn, eend, parelhoen, kwartel) heb je een fantastische afwisseling.
[/quote]
Door Parelridder
#2665100
'k Vergat nog te vragen of je geen groenten wilt geven. Zelf vind ik 10% groenten in een menu wel erg mooi, voor de vitaminen en mineralen, maar ook als prebiotica. Je kunt het rauw geven indien gemalen (ideaal met een sapcentrifuge, dat gaat heel snel en héél fijn) of gekookt.
Groentenmix kun je dagelijks toevoegen en een maand invriezen voor het terug loopt in kwaliteit.
#2665130
Om eerlijk te zijn ben ik meer weg van de NRV methode, maar ik was wel van plan yoghurt, 1 rauw ei en noten in een week te geven. Daarnaast kan ik natuurlijk wel restjes groenten (die geschikt voor honden zijn) die ik zelf ook gebruik. Nogmaals bedankt voor je goede uitleg en kritische blik.  :)
Door Shanti en co
#2665504
Ik ben het niet helemaal met elke dag vleesbot geven eens. Voor sommige honden is dat inderdaad nodig voor een goede ontlasting maar Shanti krijgt maar 4 of 5 keer per week vleesbot en heeft hier prima ontlasting op.
Het voordeel van minder vaak vleesbot geven is dat je het in grotere stukken kan aanbieden. Dan moeten ze langer knagen en hoef jij minder moeilijk te doen met portioneren.
#2665706
@ Thessa en Shanti:
Dat was eigelijk bij mij ook het geval. Nu ik een nieuw menu heb samengesteld valt het wel te doen. Ik kan natuurlijk wel proberen om grotere stukken vleesbot te geven. Toch heb ik nog één vraag als het mag :-[. Waarom moet er zoveel vleesbot gegeven worden? Ik denk dat de meesten hier rond de 50% vleesbot geven, dat houdt in dat de honden 25% bot zouden krijgen. Bij KVV is 15% bot al vrij veel heb ik me laten vertellen. (Correct me if I'm wrong ;))
Door ulla
#2665886
50% vleesbot is een richtlijn meer niet.
Iedere hond is anders dus je kijkt gewoon hoe jouw hond het doet op hetgeen je geeft.
Bot is natuurlijk calcium geef je teveel dan wordt het gewoon uitgepoept.
Persoonlijk vind ik 50% aan de hoge kant, ze krijgen hier dan ook krijtpoep.
Mijn 3 jarige hond zit net als mijn 4 maanden oude pup op 40% en doen het daar goed op.

Verder zijn de kvv, s ook heel verschllend qua bot er zijn er die 10% bevatten en er zijn er die 25% bevatten. ;)
#2665969
[quote="ulla"]
50% vleesbot is een richtlijn meer niet.Iedere hond is anders dus je kijkt gewoon hoe jouw hond het doet op hetgeen je geeft.
Bot is natuurlijk calcium geef je teveel dan wordt het gewoon uitgepoept.
Persoonlijk vind ik 50% aan de hoge kant, ze krijgen hier dan ook krijtpoep.
Mijn 3 jarige hond zit net als mijn 4 maanden oude pup op 40% en doen het daar goed op.

Verder zijn de kvv, s ook heel verschllend qua bot er zijn er die 10% bevatten en er zijn er die 25% bevatten. ;)
[/quote]
Helemaal waar, ik bijvoorbeeld schommel tussen de 50 en de 70% voor vleesbot, afhankelijk van wat ik voer.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door