Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door barthurkens
#2664043
Hallo allemaal,

Ik heb eeb tweetal honden welke al langere tijd kvv krijgen, aangevuld met barf producten.

Nu is het zo dat mijn Engelse Stafford aan een ziekte lijdt, namelijk cystinurie. Ik zal jullie besparen om deze aandoening uit te leggen en zijn medische verleden op te rakelen. Feit is: hij mag geen gevogelte.

Welke botten zou ik hem kunnen gaan voeren? Op dit moment eet hij qua bot alleen gemalen bot en hele vissen.

Alvast bedankt,
Bart
Door Lizzy
#2664069
Hoi Bart, ik weet wat cystinurie is en sla je me dood waarom je geen gevogelte zou kunnen geven, maar goed, dat is je vraag niet. Ik zou denken dat konijn(karkas) en haas(karkas) geschikt is. Haas is in de regel vrij hard, dus dat zou je met wat pens kunnen geven. Verder zou je zeer geschikte lams, geiten en hertenvleesbotten kunnen geven (en ze eerst de snoeischaartest kunnen laten ondergaan - alles wat te hard is geef je niet of knip je weg - geef alleen nooit 1 enkele rib, maar voor ik uitweid, je kent vast het document al, honden en het eten van botten).
#2664423
Hoi Lizzy,

Bij mijn weten (Amerikaanse bronnen vanuit Upenn) wordt afgeraden om gevogelte te voeren aan een hond met cystinurie.

Op dit moment voer ik hem hele vissen, maar nog niet van het formaat zalm. Zou ik hem al wel zalmkoppen kunnen geven?

Groet,
Bart
#2664745
Hele zachte lam, geit en hertenribben. Kalf zou ook nog kunnen. Iig geen dragende delen en omdat hij beginnend is zou ik alleen dieren geven die nog jong zijn.
Zalmkop kan echter prima voor een stafford. Als je hond netjes knaagt moet het niet echt een probleem zijn.
Heb hier ook zo'n pittige kruising en die kon al na een paar maanden zalmkop eten. (Ik begon eerst met gevogelte, maar dat is voor jou geen optie natuurlijk).

Staffords hebben best harde kaken en kunnen dus ook wel goed kraken, maar je hond moet er natuurlijk wel zin in hebben  :P  Ondanks dat mijne goed kan kraken, zeurde ze in het begin al bij een eendennekje, dus ik zou zeggen bouw het rustig op. Het moet er aan de andere kant nl ook weer goed uitkomen.

Qua vleessoorten heb je ook nog veel: lama, paard, kalf, rund, geit, lam, schaap.

Ik snap je keuze ook wel voor vis hoor. Is ook niks mis mee, maar niet alleen maar vis geven. Ik geef het zelf ook zo'n 2 a 3x per week, maar dat is dan een ochtenddeel of een avonddeel. Anderen geven het minder vaak. Ik wat meer en dat is mijn keuze. Ikzelf vind vis heel gezond voor de hond en voor mens. Tuurlijk zijn er nadelen, maar dat kan je zeker ook van vlees zeggen en de Japanners en Sardiniërs zijn niet oud geworden op een dieet met weinig vis.  ;)
Zalmkop kan je na zo'n 2 maandjes barf heus wel geven aan je stafford. In het begin kan je ook een halve geven om te kijken hoe dat gaat.
#2669848
miruske schreef: Ik heb ook een staffie en de bovenstaande antwoorden waren ook mijn gedachten
Je mag van mij best uitleggen wat die ziekte inhoud hoor interessant
ik heb het onderstaande ff "geknipt en geplakt "van de Belgische newfieclubsite:

Cystenurie

Cystinurie is een autosomaal recessieve, erfelijke afwijking die in diverse rassen voorkomt. Vooral in Newfoundlanders komt een ernstige variant voor, waarbij kristallen en stenen gevonden worden in nieren en blaas. In dieren die de afwijking hebben, wordt cystine niet opgenomen in de nieren. Hierdoor komt cystine in hoge concentraties voor, en slaat neer als kristallen. De afwijking is gekoppeld aan het gen met de naam SLC3A1.Omdat reuen lange en smalle urineleiders hebben in vergelijking met teven, is de irritatie bij mannelijke honden ernstiger. Complicaties en ontstekingen ontstaan in de nieren.

Dit kenmerk vererft op een autosomale, recessieve, manier. Dit betekent, dat een dier vrij kan zijn (homozygoot normaal), lijder (homozygoot afwijkend) of drager (heterozygoot).
Gebruikersavatar
Door C&C&C
#3165446
Goedemorgen.

Bij onze Ambull kruising is deze aandoening ook recent vastgesteld. Maar ik moest stoppen met barf'en, met dierlijke eiwitten voeren, want daar kwam cysteïne juist van. Wij konden half over de kop naar een dienstdoende arts 's nachts omdat onze hond niet meer kon plassen, zat een steentje dwars. Steentjes zijn nu verwijderd en hij moest op een bijna-vegetarische brok. Mag ook geen snacks meer. Ik heb experts op voedingsadvies geraadpleegd, die zelf pro vers zijn, maar zelfs hun raadden me aan om die brok te gaan geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door