Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door fem fatale
#2607721
Ik heb een paar keer gelezen dat de zelf-samenstellers aanzienlijk veel goedkoper uit zijn dan ik, dusdanig veel dat ik niet denk dat het alleen in het aantal dieren zit, dus ik overweeg om ook gedeeltelijk zelf samen te gaan stellen.

Paar probleempjes:
1. Geen van mijn huisdieren eet dingen als karkassen, kippennekken, kippenvleugeltjes, boutjes etc. Eten hoort een vachtje te hebben. Zelfs babykonijnen vinden ze hier maar niets, want veels te bloot.
2. De fretten eten sowieso geen gemalen spul, die hebben blijkbaar hun tandjes gekregen met een reden. De katten eten wel gemalen spul, míts het geen mengsel is, dus slechts 1 diersoort.
3. Ik zelf kan niet malen, hakken, hameren of whatever. Ik kan waarschijnlijk wel hulp krijgen.

Is het dan haalbaar om zelf samen te gaan stellen? Het lijkt mij het handigst om toch iedere keer compleet te voeren (zoiets als Koekjes muffin-methode), zodat ik makkelijk kan afwisselen tussen prooi-dagen en gemalen dagen. Maar dan moeten die muffins wel compleet zijn, en natuurlijk niet alleen maar kip ofzo.

Ik bestel nu alles bij Kiezebrink, maar andere leveranciers die in Amsterdam leveren kunnen ook, ik heb een grote vriezer, dus enige voorraad moet wel lukken. Winkeltjes afgaan om fysiek dingen te kopen lukt echt niet.
Door fem fatale
#2607988
Ja, eigenlijk wel. Soms kiezebrink-mix en dan wat visfilet erbij. De kiezebrinkmixen worden goed gegeten want ze houden nogal van wild. (ik gebruik ze ook om de kruiden voor Jet in te stoppen, das een theelepel per dag)
#2608116
Ik zou proberen om ze op dezelfde manier aan bloot eten te wennen als we anders doen met de overgang van brok naar vers. Gewoon een klein beetje erbij, desnoods zorgen dat ze goed honger hebben, en geduld oefenen. Je zou ook bv kwartels deels kunnen pluimen of onderdelen er af halen en voeren.
Door fem fatale
#2608194
Dat heb ik al een paar keer geprobeerd, maar ze zijn echt in staat om het helemaal zwart te laten worden. Ik vind het ook moeilijk om in te schatten hoeveel honger ze mogen hebben, dus na een dag krijgen ze er toch iets anders bij, en dan weten ze blijkbaar dat ze nog een dag kunnen wachten.
Door Sannetje
#2609120
Kun je niet beginnen met gemalen eten en dat steeds grover malen, dan meppen en knippen, dan alleen meppen en dan steeds minder tot ze het helemaal eten. Of misschien iets bij een klein prooi hapje leggen, dat ze door eten.
Door Martine-Tom
#2609133
fem fatale schreef: Dat heb ik al een paar keer geprobeerd, maar ze zijn echt in staat om het helemaal zwart te laten worden. Ik vind het ook moeilijk om in te schatten hoeveel honger ze mogen hebben, dus na een dag krijgen ze er toch iets anders bij, en dan weten ze blijkbaar dat ze nog een dag kunnen wachten.
Als ik kijk naar Freud die houd het rustig 36 tot 48 uur uit op een paar hapjes eten ( met lange tanden) ik denk dat gezonde jonge katten echt niet zo heel snel lever vervetting krijgen...dan zou Freud denk ik al lang omgekapt zijn...

Ik zou denk ik ook beginnen met de mixen die ze al kennen en daar langzaam iets anders bij doen, nekken vinden ze hier ook niks maar vleugels weer wel dus stukje vleugel ertussen, spiervlees mss gedroogd aanbieden en langzaam minder drogen?
#2627233
Je zou eigenlijk eerst moeten weten of je gemalen of in hele delen wilt gaan voeren.

Je zegt dat ze gemalen al eten, mits 1 diersoort.  Dus dat zou te doen moeten zijn.
Als je verschillende smaken (diersoorten) afwisselt, dan is het toch compleet? Ook als 1 smaak enkel kip bevat, maar de volgende eend, nog eentje konijn enz... Als je afwisselt, is het wel compleet.

Als ik maal (standaard krijgen ze hier barf, maar als we van huis zijn moet ik ze compleet kunnen voeren en prooi gaat er hier niet in) maak ik eerst een orgaanmix in de juiste verhoudingen.  Dan maal ik bij smaak konijn vb: konijnkarkas en konijnvlees en doe daar een deel van de orgaanmix (uitgerekend hoeveel natuurlijk) onder.  Volgende portie is dan kipkarkas met kipvlees en orgaanmix enz...
Op die manier kan ik mijn normale barfporties van orgaan gebruiken en moet ik niet in miniporties zitten opdelen voor elke smaak.  Je moet dan
wel alles tegelijk terug kunnen invriezen.

Ik zou in jouw geval wel investeren in een elektrische vleesmolen, als je dit wil gaan doen. Zelfs als je hulp krijgt.  Anders zou het kunnen dat je hulp er snel mee ophoudt.  Mijn vriend hield het na 2kg eendennekken toch al voor bekeken. En toen mocht ik een elektrische kopen.  :biggrin2:


Gemalen is natuurlijk wel minder goed voor de tanden en geeft minder voldoening voor de katten dan barf in stukken.  Dus als je het fysiek en praktisch zou zien zitten om te barfen, zou ik daar eerder voor gaan.  Je zou toch denken dat ze inderdaad moeten kunnen wennen aan bloot spul, gemalen is toch ook bloot...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 15 mar 2013, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2627452
pearlsofpassion schreef: Ik zou in jouw geval wel investeren in een elektrische vleesmolen, als je dit wil gaan doen. Zelfs als je hulp krijgt. Anders zou het kunnen dat je hulp er snel mee ophoudt. Mijn vriend hield het na 2kg eendennekken toch al voor bekeken. En toen mocht ik een elektrische kopen. :biggrin2:
Meneer koekje heeft er helemaal geen probleem mee om even 3 kilo zittend met 1 handje te malen met een gewone Porkert maatje 10. Ook eendennekken en pootjes van verschillende dieren (kippen, konijnen, etc). Het enige waar ik commentaar op kreeg waren de 5 kilo biohanenvleugels die ik bij Henk had gehaald, daar werd hij moe van.
Door Mowgli
#2627719
koekje schreef: Meneer koekje heeft er helemaal geen probleem mee om even 3 kilo zittend met 1 handje te malen met een gewone Porkert maatje 10. Ook eendennekken en pootjes van verschillende dieren (kippen, konijnen, etc). Het enige waar ik commentaar op kreeg waren de 5 kilo biohanenvleugels die ik bij Henk had gehaald, daar werd hij moe van.
Zolang jij hem heerlijke maaltijden met dood dier blijft voorschotelen durft hij volgens mij niet te klagen. De liefde van de man gaat door de maag ;D
#2635621
koekje schreef: Meneer koekje heeft er helemaal geen probleem mee om even 3 kilo zittend met 1 handje te malen met een gewone Porkert maatje 10. Ook eendennekken en pootjes van verschillende dieren (kippen, konijnen, etc). Het enige waar ik commentaar op kreeg waren de 5 kilo biohanenvleugels die ik bij Henk had gehaald, daar werd hij moe van.
Ja, ik weet het.
Maar die van mij dus niet :biggrin2:
En ik blijf denken dat Pockert toch steviger is dan Westmark. Want mijn Westmark heeft het maar een jaartje volgehouden en ondertussen is de wokkel vervangen geweest, is de bevestiging aan de tafel stuk en is nu ook nog mijn handvat afgebroken.
Dus ik heb er genoeg van... :-X
En ik vond het ook gewoon te zwaar werk, eendennekken. Konijn en kip ging als niets, maar de eendennekken vond ik gewoon echt niet leuk. Wild konijn trouwens ook niet...
Door fem fatale
#2663217
Ik ben eens wat aan het uitproberen.

Orgaan eten ze goed, da's het probleem niet. Filet, spiervlees dus, eten ze meestal ook wel (ik haal bijvoorbeeld met kerst wel eens eendenfilet, en kalkoen heb ik ook wel eens gehaald). Het probleem zit het dus in het botgedeelte.

Kippennekken eten ze eigenlijk niet, Jet soms, eendennekken ook niet. Kippenvleugels en boutjes ook niet. Hazenbout aten ze vroeger wel, maar dat heeft Kiezebrink niet meer. Nu probeerde ik parelhoenkarkas, en Kai is enthousiast, de poezen hebben het nog niet geprobeerd, ik heb het iig nog niet gezien.

Ik heb geen haast, ze hoeven niet morgen al op een ander dieet te staan, er is alleen een kans dat ik volgend jaar of het jaar erna aanzienlijk minder te besteden heb, en het zou fijn als ik dan kon overstappen van volledig prooi (zo'n 100 euro per maand, voor 3 katten en 2 fretten - maar nu Jip er niet meer is, scheelt dat veel, want Jip was een hele grote eter, en de fretten zijn het moeilijkst. Ik kan dus eventueel Puk prooi blijven geven, zonder dat dat absurd duur wordt) naar een mengvorm, of misschien helemaal zelf samengesteld barf voor de katten.

Ik denk dus dat ik de komende tijd wat dingen uit blijf proberen, hooguit 1 dag in de week, zodat de hoofdvoeding compleet blijft, zodat ik een idee krijg van wat ze wel en niet lusten.
Ik weet nog niet of mijn voorkeur uitgaat naar gemalen of ongemalen - de muffinmethode lijkt me makkelijk omdat je dan alleen complete maaltijden geeft (maar dat gaat waarschijnlijk niet lukken als mijn katten weigeren om diersoorten te mengen), maar de complete-karkasmethode is minder werk qua voorbereiding, alleen moet je dan over de week bijhouden wat je doet.
#2663689
Kippennek en eendennek eet Kleintje ook niet zo hoor.
Heb je al eens konijnenribbetjes geprobeerd? Dat gaat hier gemakkelijk.
De rest mep ik of maal ik zelfs. Anders eet ze het ook niet.
Haaskarkasje mep ik ook.

Als ze niet gewend zijn te knagen, is dat wel veel gevraagd, lijkt het...
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door