Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#2662938
:-X De ouwe taart (ruim 9 inmiddels) doet nog maar eens een rondje loopsheid. (ze was net over het slepen met "puppies" heen, maar goed)
Oude beren & loops = stress bij Sas.

Het is vast eerder gevraagd, maar ik weet de weg niet zo goed naar de antwoorden te vinden: hoe ga ik haar hier doorheen helpen en zorgen dat de oude dame -zonder BMO- ook deze loopsheid weer doorhobbelt?  :-\

Iets met framboosblad staat me bij? Al tijdens, of aan het einde van de loopsheid? Nog andere ideeën, naast valeriaan/morfine/drank* voor mijn eigen stress?  ::) :biggrin2:

*doorhalen wat niet van toepassing is.
#2663007
Als je mijn hele eerlijke mening wilt hebben op de vraag of je preventief iets kunt doen?

Nee.

Na wat ik allemaal heb mee gemaakt, zelf met mijn eigen honden en wat ik na 10 jaar barfplaats hebt gezien: ik geloof niet meer zo heel erg in preventief...... Zeker niet met dingen als BMO. Ik heb inmiddels geleerd dat dingen als Puur Utero zelfs BMO kunnen veroorzaken. Dus ik ben ook steeds minder dol op zelf maar wat preventief kloten. Ik heb alles gedaan om bij Biscuit mastitis te voorkomen. En het resultaat...., nou ja, die ken je :-X

Als een hond BMO moet krijgen, krijgt tie BMO. Wat je ook doet of wat je ook geeft. Ik raad je inderdaad aan om zelf wat valeriaan of wat sterkers te nemen :-*
#2663053
-Saskia- schreef: Oké. Sit and wait. Dus.  :-X Thnx!  :-*
Ja. Dat is tenminste wat ik denk. Ik denk echt niet dat er manieren zijn om een BMO te voorkomen. Zou dat het geval zijn, zou de HELE wereld het weten EN gebruiken..... Het enige dat je kunt doen is preventief bijv. laparoscopisch de eierstokken weghalen. En op zich kan dat natuurlijk prima, ook bij een hond van 9. Alleen weet ik niet wat er met de vacht gebeurd. Die zal ongetwijfeld ontploffen....
#2663174
Lizzy schreef: Ja. Dat is tenminste wat ik denk. Ik denk echt niet dat er manieren zijn om een BMO te voorkomen. Zou dat het geval zijn, zou de HELE wereld het weten EN gebruiken..... Het enige dat je kunt doen is preventief bijv. laparoscopisch de eierstokken weghalen. En op zich kan dat natuurlijk prima, ook bij een hond van 9. Alleen weet ik niet wat er met de vacht gebeurd. Die zal ongetwijfeld ontploffen....
Ja, daar heb ik na de vorige loopsheid al over getwijfeld. En eerlijk gezegd: ik had (nog) helemaal niet verwacht dat ze nu alweer loops zou zijn. En nu...ben ik te laat met m'n slappe halfbakken aktie. Nouja, aldoende leert men, toch? Eerst deze dan maar weer afwachten en daarna alsnog even bij Door te rade.  ;)

Die vacht... ja, dat is potentieel een ramp. Maar heel eerlijk? Dat is het nu ook al. Ik heb haar de afgelopen weken zo'n beetje alle weekenden gewassen en nog ruikt het naar oud, verschraald bier.  ::) :biggrin2:
De twijfel over -zeker haar buik- scheren, is dan ook meer dan twijfel geworden. Volgens mij voor Dommelsch veel fijner, zeker in de zomer. En het scheelt allicht in geur en onderhoud, als die dikke ondervacht daar niet meer zit. Maar ja, het lef he? Dat is nog even zoeken.  :-\
Gebruikersavatar
Door kira
#2663435
Ik herken de stress. Heb ik hier ook steeds meer nu de dames ouder worden. Kleine beer had de laatste keer een klein beginnetje van een BMO. Alternatief behandeld en goed hersteld, maar dat geeft dus nog meer stress. En de dagen van het alternatief behandelen (overigens wel via een dierenarts en niet met eigen huisapotheek) waren ook stressvol, mede omdat ik duidelijk mee had gekregen bij iedere twijfel over haar toestand een echo laten maken. Als Dommelsch nu te vroeg loops is, is een echo dan niet zinvol om te zien of er geen cystes aan de stokken zitten?

Ten aanzien van het buikscheren, ik heb bij de intacte reu van een vriendin van mij, die vanaf zijn 9e echt een rampenvacht kreeg ook uiteindelijk de buik geschoren met het scheerapparaat van Bernie. Resultaat, de hond heel erg blij dat er niet heel vervelend steeds gekamd moest worden rond een gevoelige buik, de baas heel erg blij omdat de hond toonbaar en minder stinkend was en tot ieders verbazing daarna een vacht die veel beter was van structuur. Dus ik zou gewoon het scheerapparaat pakken, buiken kammen is pijnlijk als de vachtstructuur niet goed is.

:-* :-* voor jou en Dommelsch.
Door miik
#2663528
Ik heb geen ervaring met beren vachten, maar mijn Mickey is altijd enorm blij als ze geschoren is.
En ik zou me kunnen voorstellen dat het voor jouw beer ook een hele opluchting is.
Ik denk dat ik haar buik wel zou scheren...
(Ik heb een professionele goede tondeuse als je die wilt gebruiken, ik zou je ook kunnen helpen als dat nodig is)

Een vriendin van mij heeft meerdere oude teven gehad van een groot ras. Zij telt de dagen van de loopsheid.
En als het dan langer duurt dan een x aantal dagen gaat ze ervan uit dat het mis is en geeft ze antibiotica. Ik zou dat zelf niet zo snel doen.
Maar als je dat zou willen dan kan ik de precieze info wel voor je navragen.
#2663584
kira schreef: Ik herken de stress. Heb ik hier ook steeds meer nu de dames ouder worden. Kleine beer had de laatste keer een klein beginnetje van een BMO. Alternatief behandeld en goed hersteld, maar dat geeft dus nog meer stress. En de dagen van het alternatief behandelen (overigens wel via een dierenarts en niet met eigen huisapotheek) waren ook stressvol, mede omdat ik duidelijk mee had gekregen bij iedere twijfel over haar toestand een echo laten maken. Als Dommelsch nu te vroeg loops is, is een echo dan niet zinvol om te zien of er geen cystes aan de stokken zitten?

Ten aanzien van het buikscheren, ik heb bij de intacte reu van een vriendin van mij, die vanaf zijn 9e echt een rampenvacht kreeg ook uiteindelijk de buik geschoren met het scheerapparaat van Bernie. Resultaat, de hond heel erg blij dat er niet heel vervelend steeds gekamd moest worden rond een gevoelige buik, de baas heel erg blij omdat de hond toonbaar en minder stinkend was en tot ieders verbazing daarna een vacht die veel beter was van structuur. Dus ik zou gewoon het scheerapparaat pakken, buiken kammen is pijnlijk als de vachtstructuur niet goed is.

:-* :-* voor jou en Dommelsch.
Weet je, dat zou best een hele goeie zijn, ware het niet dat Dommelsch niet zo sterk in haar schoenen staat. Het is een beer van het "help, aan mijn lijf niet te veel polonaise"-type. Kan danig in de stress schieten, als ze niet begrijpt wat er gebeurt. Dus als ik die stress kan voorkomen, doe ik dat. 

Het is een beer op leeftijd, als er cystes aan de stokken zitten, dan zitten ze er. En ga ik met die wijsheid niets anders doen dan wat ik nu ook doe; haar nauwlettend in de gaten houden en zorgen dat ik er op tijd bij ben, als ik het niet meer vertrouw. Voor Dommelsch is eerder onderworpen worden aan allerlei onderzoeken en stress, niet dat wat ik haar toewens, het arme schaap.  :-*

Dank voor het meedenken!  :-*
#2663591
-Saskia- schreef: En wat neem jij tegen de stress?  ;) :biggrin2: Dank voor je antwoord.  :-*
Aan wat anders denken. Oftewel gewoon kop in het zand en we zien wel.
Overigens realisserde ik me nu ineens dat ze wel al tal van supplementen krijgt voor allerlei andere kwaaltjes van mevrouw. Ze heeft al jaren een fistel en daar krijgt ze Chinese kruiden voor en die zouden ook bij een BMO wat moeten doen. Dus toch per ongeluk enige vorm van preventie.
Zij is al bijna 15, dus castreren is geen optie.
#2663607
Hitam schreef: Aan wat anders denken. Oftewel gewoon kop in het zand en we zien wel.
Overigens realisserde ik me nu ineens dat ze wel al tal van supplementen krijgt voor allerlei andere kwaaltjes van mevrouw. Ze heeft al jaren een fistel en daar krijgt ze Chinese kruiden voor en die zouden ook bij een BMO wat moeten doen. Dus toch per ongeluk enige vorm van preventie.
Zij is al bijna 15, dus castreren is geen optie.
Ik denk altijd maar je kan beter een gezonde hond van 15 onder narcose brengen dan één die doodziek is van een bmo.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door