Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door leonie
#2661326
Beste allemaal,

dat onze kat nog een kitten was, at hij carnibest voor katten en brokken van Freitag best meal, zo kregen wij hem mee, bij de fokster vandaan.
Nu wilde hij op een geven moment de CB niet meer, en at alleen nog maar de brokken.
Nu een jaar later, wil ik hem toch weer terug hebben op versvlees.

Hij eet het echt niet, heb alles al geprobeerd, hij verdomd het gewoon.
Nu ben ik ook eendagskuikens, en muizen gaan geven.

Nu eet hij alleen nog maar een muis (diepvries bij Ranzijn vandaan), en eendagskuiken.
Voor deze twee dieren doet hij een moord voor hahahaha, als hij er 1 ziet, dan krijgt hij ook echt zo'n happy face  :D
De ratten moet hij niet.

Hoe nu verder, want alleen op deze 2 dieren leven, lijkt mij niet zo goed.
Oh ja, yoghurt vind hij ook lekker.

Hart lust men. niet, kipfilet ook niet vis ook niet cb, naturis, barf etc etc lust hij ook niet.

Onze honden eten al jaren kvv, dus dan probeer ik ook wat aan de kat te geven, maar tevergeefs..................
Groetjes Leonie.
Door Mowgli
#2661422
Klinkt als een kat die liever kauwt op iets hards dan een weke kvv naar binnen slurpen. Ik zou lekker met hem gaan barfen en een barfmenu gaan samenstellen. Kijk eens of hij kwarteltjes eet, of ratjes, kippennekjes, kippenvleugeltjes (van tevoren wel even platslaan), etc.
#2661437
Muizen zijn nogal duur, maar omdat katten gebouwd zijn op het eten van muizen, is het wel een behoorlijk complete voeding, volgens mij. Bij ratten kan het nog wel eens uitmaken welke maat je geeft, weaners eten ze hier allemaal, de grote ratten lust alleen Plien. Woestijnratjes zijn wat smakelijker.

Maar ik denk dat Mowgli een goede tip geeft, het gewoon uitbreiden vanaf hier, met dingen waar lekker op gekauwd kan worden.
Door leonie
#2661494
Hoi,

de weaner rat, die lust hij niet.
Een plat geslagen kippenvleugel wil meneer ook niet, en kippennekjes ook niet.

Maar kan het echt veel kwaad, als hij voorlopig dus veel muizen en eendagskuiken eet?
Ik heb een site gevonden, waar ik kwartels kan bestellen, hamsters etc. Dus die wil ik ook nog gaan proberen.

Groetjes Leonie.
#2661628
Krijgt hij ook nog brokken of eet hij alleen vers? Zonder brokken ernaast gaat het wennen vaak een stuk sneller.
En ik zou me geen zorgen maken over een week of wat alleen muizen en kuikens eten. Daar zit behoorlijk veel in, daar krijgen ze niet zo gauw tekorten mee.
Door Martine-Tom
#2661686
Ik zou denk ik ook de brok de deur uit doen en gaan kijken wat je er nog meer in kan krijgen naast de muis en kuiken, mss kan je hem foppen door bijvoorbeeld spiervlees in een bakje te leggen en een kuiken open te maken en even in het vlees te laten trekken zodat het een wat bekend smaakje en geurtje heeft.
#2661754
Of misschien gewoon een kwarteltje geven? Kwartel heeft een heel neutrale smaak, rat niet.

Duif is ook redelijk neutraal, konijn wordt heel lekker gevonden (al lijkt een heel konijn voor 1 kat me wat veel? Maar dat lust ie misschien gemalen ook?)

Hamsters vinden ze hier erg taai, is er maar 1 die die moeite doet.
Door leonie
#2661757
Hij eet heel weinig, het is een katje van 3,5 kilo.
Ook zijn brokjes eet hij mondjes maat.
Kerngezond, dus dat is het echt niet, dit doet hij al vanaf kitten zijnde.

Maar we merken gewoon wel, dat hij de muizen en de eendagskuikens echt heel lekker vindt.
Hij speelt er heel fanatiek mee, eventjes, en dan heerlijk alles oppeuzelen hahaha.

Ik ga zeker verder met hem, en heb ook al een mooi menu gevonden op deze site, van "het menu van Crutz", en daar wil naartoe gaan werken.

Als hij dat nou allemaal lust, dan ben ik al erg blij, en Bowi denk ik ook.

Zodra we het bakje opendoen, waar de muizen etc in liggen te ontdooien, dan draait hij zich meteen om hahaha.
Pak je de bak met brokjes, dan reageerd hij niet of nauwelijks.
Dat zegt voor ons al genoeg.  ;)
Echt bedankt voor het meedenken.
Door leonie
#2661769
Martine-Tom schreef: Ik zou denk ik ook de brok de deur uit doen en gaan kijken wat je er nog meer in kan krijgen naast de muis en kuiken, mss kan je hem foppen door bijvoorbeeld spiervlees in een bakje te leggen en een kuiken open te maken en even in het vlees te laten trekken zodat het een wat bekend smaakje en geurtje heeft.
ik heb wel al een keer een eendagskuiken opengemaakt, en gevuld met versvlees.............. VIES!!!!!!!
Dat werd me niet in dank afgenomen hihihi. Een muis op zijn versvlees gelegd hmmmmmmmmmmm nee, ook vies hahaha.
En dan leg je de muis op de grond, en dan eet hij het meteen op. Of de kuiken. Het is denk ik echt een barfer, alleen niet alles lust hij daarvan.
Door Mowgli
#2661985
Je kunt ook proberen dat wat hij op het eerste oog niet wil eten aan een hengel te binden en met hem te gaan hengelen, misschien dat hij het dan wel neemt? Aangezien hij met zijn muisjes en kuikens meteen gaat spelen.

Mowgli vindt kip ook bah, maar kauwen is sowieso niet lekker, dus krijgt hij alles gemalen. Daardoor kan ik hem enigszins foppen door hele lekkere diersoorten en niet zo lekkere of bah diersoorten mee te mengen.
#2662313
Hier vinden ze duif allesbehalve neutraal  :o
Vorige keer dat ik het had, ging de laatste portie er met smaak in, voorheen moest ik het mengen.
Dus nu weer besteld in de hoop dat die trend zich door zou zetten, maar niets hoor.  Ik moet het onder een berg anders mengen om de smaak en geur te verdoezelen of er wordt voor bedankt.  >:(
Ze weten van een uur ver als het eronder zit...

Als je het kuiken opgevuld hebt, dan heb je dat met gemalen vlees gedaan?
Dat zou ik niet doen.
Ik zou stukjes geven. En dan zo groot mogelijk eigenlijk.
Misschien een kuiken opensnijden en dan over het stukje vlees leggen. Zien dat de dooier in het vlees trekt.  En dan een aantal uur (of halve dag) laten trekken.
Als je aan konijn kan geraken zou ik het daarmee eerst proberen. Zuiver spiervlees.
Misschien lust hij ook ei, en daarmee kan je gemakkelijk iets opleuken?  Maar hier vinden ze ei toch ook iets heel anders dan de dooier in kuiken en vlees hoort niet in ei te liggen vinden ze hier.

Andere prooidieren is natuurlijk ook mooi, als je hem een menu van prooidieren kan laten eten, is dat toch prima.
Door leonie
#2662339
hahaha, hier ook zo één :)

Een ei vind hij niks, en een kuiken gaat er rap in.
Stukjes vlees erbij leggen, en in laten trekken, zoals jij omschrijft, neenee, dat lust hij ook niet.

Maar het menu. wat ik hier heb, dat is wel goed voor hem, als hij dat alleen eet.
Dat zijn dan; muizen, en eendagskuikens,  en runderhart dat vind hij erg lekker.

Gerbil, kwartels en hamsters moet ik nog proberen, of hij dat lust.

We blijven bezig en proberen met Bowi hahaha.
#2662344
Oh, hart lust hij wel?
Das toch ook kaal....
Vreemd dat hij dan een stuk spier niet wil.

Heb je al eens lever geprobeerd? Nier?
Kippenmaagjes?
Misschien een stukje biefstuk, als hij runderhart graag lust.
Soms werkt het om vlees naast iets lekkers te leggen zodat hij de link legt dat het andere ook eetbaar is, soms werkt dat net omgekeerd en merkt hij dat het toch minder lekker is dan het andere. Hangt van de kat af, je hebt ze in soorten.  :biggrin2:

Ik zou eens lekker uitproberen wat hij wel en niet wil.  Wie weet leert hij nog meer eten en kom je uiteindelijk op een erg mooi menu van prooidiertjes en wat extra barfhapjes.
Niet te veel hart voeren he. Iets extra is niet erg, maar als het te veel is trekt het natuurlijk je menu van prooidieren uit balans.
Door leonie
#2662473
Ja, ineens eet hij het runderhart op  ::)
Ik had toevallig gisteren lever mee, en dus dat hart.
Naast elkaar in een schaaltje gelegd, en de lever lag er nog, maar het hart was op  :-\.

Waarom mag je niet teveel hart geven?

Ik heb nu het één en ander besteld, ben benieuwd of hij het eet ::)
#2663097
leonie schreef: Ja, ineens eet hij het runderhart op ::)
Ik had toevallig gisteren lever mee, en dus dat hart.
Naast elkaar in een schaaltje gelegd, en de lever lag er nog, maar het hart was op :-\.

Waarom mag je niet teveel hart geven?

Ik heb nu het één en ander besteld, ben benieuwd of hij het eet ::)
Ja, gewoon. Omdat je altijd in verhouding moet voeren.
En te veel hart is gewoon niet in verhouding. In kuiken en muis zit ook hart...
Ik zou maar 5% hart toevoegen, meer niet. Tenzij je er op de duur ook wat vleesbot of spier in krijgt natuurlijk.

Runderlever is natuurlijk wel niet zo lekker... Was het dat dat je gegeven hebt?
Enfin, misschien vind je nog wel wat met uitproberen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door