Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Hondje_
#2662259
Ik bestel iedere maand KVV's voor mijn hondje en dan zit ik op die site te vergelijken. Is het nu zo dat de duurdere varianten nu ok echt beter zijn? Kijk het verschil tussen gewoon vlees en biologisch kan ik wel begrijpen. Maar goed om een voorbeeld te noemen als ik geit zoek dan krijg ik deze verschillen:

Bandit Bio Geitmix 480 gram: € 5,35 (eko dus duurder)
Darf Geit-Kip 5 kilo: € 19,95 (zal wel goedkoper zijn door de kip)
Haaks Barf geit 4 kilo: € 24,95
Naturis geit compleet 1 kilo: € 3,95
RopaDog eko geit 500 gram: € 3,60 (eko dus duurder maar die bessen is dat wel goed?)

Waar kijken jullie naar qua prijs/ kwaliteitverhouding?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2662314
Heel duur hoeft niet per definitie beter te zijn aangezien een prijs door meer bepaalt wordt dan enkel de grondstoffen die gebruikt worden. Waarbij direct opgemerkt moet worden dat als het niks kost het ook niet veel kan wezen aangezien een beetje grondstoffen toch nog meer kosten dan puur slachtafval.

Maar goed, als ik een kvv moet beoordelen dan is dat op geur, smaak ( hier gebruik ik proefdieren voor  :biggrin2: ) hoe het eruit ziet...herken ik nog iets, is het vleeskleurig, lijkt het op karton, is het vers of grijs enz. Dan natuurlijk hoe de honden erop reageren. Vinden ze het lekker, hoe is de ontlasting, hebben ze veel of weinig nodig, waarbij ik bij "weinig nodig hebben" nou niet direct warme gevoelens krijg als het om verse voeding gaat, dat is een "leuk" brokkenargument.
Door Martine-Tom
#2662324
Niet per definitie, voor de prijs die je ervoor betaald vind ik smuldier bijvoorbeeld prima, merken als Lotgering enzo vind ik zelf niks, maar Darf heb ik een poos gevoerd tot volle tevredenheid.
Ook kiezebrink mixen heb ik gevoerd (aanvullen met spier) en dat beviel prima en die zijn al stukken goedkoper.

Mixen van Dego vond ik ook prima te doen. Ik word wat wantrouwig als een kvv goedkoper word (veel goedkoper) dan de losse onderdelen. Stel dat ik een pure kip kvv koop die 3 euro de kilo kost terwijl als ik zelf kipkarkas, organen en spiervlees koop met dat 5 euro de kilo kost...dan klopt er voor mijn gevoel iets niet  ;)
Door Ghali
#2662331
Mijn ervaring met mijn eigen pup is van niet, tenminste als ik kijk hoe hij het er op doet. Hij krijgt hoofdzakelijk Carnibest (best duur) maar doet het er prima op. Ik heb ook Lotgering dat krijgt hij af en toe en ook daar prima ontlasting etc. Carnivoer (best duur) wordt hij echt ziek van. 2 x geprobeerd en 2 x diarree, rommelbuik en overgeven, persoonlijk vind ik het er ook niet fijn uitzien en voelt het enorm vet. Ik krijg met moeite de voerbak schoon...

Ik kijk dus puur hoe mijn honden het op een bepaalde kvv doen. En Carnibest en Lotgering doen het hier uitstekend, nooit diarree, glimmende vacht en tevreden hondjes. 2 heel verschillende KVV wat betreft prijs maar ik vind ze beiden even goed!
Door Martine-Tom
#2662334
Typisch voorbeeld idd, Carnibest is naar verhouding best door, maar zo goed vind ik ze niet, rijst erin, premix, grote dotten schapenvet, dan zou ik liever darf geven....
Door fransbulletje
#2662348
Ik kijk naar hoe de honden het doen op een kvv en wil zelf dat het een biologische kvv is.
Darf hebben ze gehad, ziet er goed uit maar konden ze niet van poepen. Inmiddels is het botpercentage aangepast en zou het dus beter moeten gaan maar heb het nog niet geprobeerd.
Carnibest biologisch doen ze het heel erg goed op maar was tijdelijk niet verkrijgbaar dus tijdelijk overgestapt op Bandit.
Na 3 maanden kregen beide bullen die Bandit aten minder goede ontlasting. Carnibest biologisch is weer verkrijgbaar en nu ze dit weer krijgen is ontlasting weer prima.
Voorlopig blijven de heren dus weer op de Carnibest biologisch.
Door Hondje_
#2662421
Die van mij doet het ook goed op de Carnibest. Heb alleen de lam, natuur en kip gevoerd aan haar. Die eko variant geef je dan alleen die of nog dingen ernaast?

Alleen EKO voeren lijkt mij op zich ook wel fijn. Eet zelf ook alleen biologisch vlees alleen van kip vaak de scharrelvariant.
Door Valerieee
#2663841
Mijn dame doet het, grappig genoeg, ontzettend goed op Smuldier.
Ik wissel af met Darf en barfhappen, maar ze krijgt zeker 4 dagen Smuldier.
Ziet er top uit, barst van de energie, ontlasting is super, ik sta ervan te kijken. ;D

Mijn vorige hond ging enorm stinken van Carnibest (vanwege de rijst? geen idee), kreeg van Smuldier zachte ontlasting en Rodi ging er met lange tanden in.
Die kreeg voornamelijk Darf en Tinlo, de duurdere merken dus, dat ging wel prima.
Hier was het dus echt per hond verschillend, maar ik kijk zelf ook wel kritisch wat er in het bakje zit, precies wat Angelique zegt.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2664103
Duur is zeker niet altijd beter. Sommige kvv's doen alsof ze een goudmijn zijn en die prijs berekenen ze ook door aan de klant. ruim 6 euro voor een rol van een kilo vind ik ronduit belachelijk. :-X

Daar staat tegenover dat een goedkope kvv niet altijd slecht hoeft te zijn. Er zijn merken die karton-achtige substantie verkopen en daar een stickertje kvv op plakken :-\ en er zijn merken die goede samenstellingen hebben, maar niet labelen zodat je elke keer moet gokken wat je eruit haalt.
Daar sparen ze wel weer kosten mee, die ze niet hoeven door te berekenen.

Hier ligt altijd genoeg afwisseling in de vriezers, maar favoriet zijn toch wel all animal, hunters home, Darf en bibi.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2664106
[quote="Els en Max"]
Duur is zeker niet altijd beter. Sommige kvv's doen alsof ze een goudmijn zijn en die prijs berekenen ze ook door aan de klant. ruim 6 euro voor een rol van een kilo vind ik ronduit belachelijk. :-X
[/quote]

En toch als ik naga wat ik betaal voor kwalitatief goed vlees en daar een kvv van zou moeten draaien en er ook nog op moet verdienen, dan zou ik ook op dat soort bedragen komen. Volgens mij wil je niet weten wat voor grondstoffen ze gebruiken voor die kvv'tjes van een euro de kg.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2664127
[quote="*Dorothea*"]
En toch als ik naga wat ik betaal voor kwalitatief goed vlees en daar een kvv van zou moeten draaien en er ook nog op moet verdienen, dan zou ik ook op dat soort bedragen komen. Volgens mij wil je niet weten wat voor grondstoffen ze gebruiken voor die kvv'tjes van een euro de kg.
[/quote]

Mee eens, maar in de hele dure kvv's zitten vaak ook een heleboel dingen die niet noodzakelijk in vlees thuis horen. Suplementen kan iedereen zelf toevoegen, indien gewenst.
De kvv's van onder een euro, ja daar vraag ik me ook vaak vanaf hoe dat mogelijk is met kwaliteit vlees. (kwaliteit meestal ronduit slecht, imo maar dat is mijn ervaring). Er is ook nog een tussenweg, maar dat is afwachten hoe dat bevalt.
Door Parelridder
#2664168
Als de prijs bijzonder laag is, kán het geen kwalitatief goed vlees zijn.. Alles heeft z'n prijs: het dier wordt verkocht, vervolgens geslacht en gekeurd (ook niet gratis gratis natuurlijk) en de producten die in de kvv gaan moeten vervolgens gekocht worden. Die worden gemalen (materiaalkosten en loonkosten) en verpakt (verpakkingskosten). Het wordt in speciale vriezers snel diep gevroren (werderom materiaal kosten en energiekosten). Transport naar verkooppunten en klanten + loonkosten voor de chauffeur. En dat schud ik zo uit mijn mouw, er zijn vast nog véél meer vaste kosten in dit proces, dus buiten het werk van menu maken, logo laten ontwerpen, etc.
Tenslotte ligt het dus bij een verkooppunt (met eigen vries- en andere kosten) die er ook nog iets aan wil verdienen. Kwaliteit ontkomt dus niet aan een bepaalde minimum prijs. Andersom gaat niet op: je kunt een bakje bagger aanbieden tegen de hoofdprijs. M.a.w. een hoge prijs is geen garantie voor kwaliteit. Ik zou daarom niet kiezen voor een product wat zo goedkoop is dat je zeker weet dat er geen kwaliteit gebruikt kán zijn en daarnaast áltijd blijven kijken naar de samenstelling (voerwijzer.com) en het product zelf natuurlijk!
Door Parelridder
#2664295
[quote="Hondje_"]
Ik bestel iedere maand KVV's voor mijn hondje en dan zit ik op die site te vergelijken. Is het nu zo dat de duurdere varianten nu ok echt beter zijn? Kijk het verschil tussen gewoon vlees en biologisch kan ik wel begrijpen. Maar goed om een voorbeeld te noemen als ik geit zoek dan krijg ik deze verschillen:

Bandit Bio Geitmix 480 gram: € 5,35 (eko dus duurder)
Darf Geit-Kip 5 kilo: € 19,95 (zal wel goedkoper zijn door de kip)
Haaks Barf geit 4 kilo: € 24,95
Naturis geit compleet 1 kilo: € 3,95
RopaDog eko geit 500 gram: € 3,60 (eko dus duurder maar die bessen is dat wel goed?)

Waar kijken jullie naar qua prijs/ kwaliteitverhouding?
[/quote]Ik kan de verschillen niet helemaal verklaren vanuit de samenstelling/kwaliteit, dus er zal ook wel een verschil zitten in de winstmarge.
Bandit geit ca. 11 euro per kilo. Bandit vind ik (toen ik het in pakweg 2006) zag een verschrikkelijk mooi product om te zien. Neemt niet weg dat het een behoorlijk bedrag is natuurlijk en ver buiten mijn eigen budget ligt.
DARF geit/kip ca. 4 euro per kilo (voor ca. een derde Eko kip, wat de prijs drukt t.o.v. geit). Wat mij betreft een qua prijs/kwaliteit verhoudingen goed product, afgaande op ingredienten zoals opgegeven en wat ik er van zie.
Haaks BARF dik 6 euro per kilo voor niet-biologisch product (maar wel volledig geit, op de groenten na).
Naturis geit ca. 4 euro per kilo voor niet biologisch product (maar wel volledig geit). Dit product is niet compleet (http://www.voerwijzer.com/kvv-vergelijken) en bevat als orgaanvlees long en pens, geen premix, dus mist hart, lever, nier. Zou voor mij daarom geen aantrekkelijke keuze zijn uit deze lijst.
Ropadog Eko geit dik 7 euro p.kg. voor naar geclaimd wordt een Eko product (heeft het een Skal nr?) waarin 90% geit en verder bosbessen, eieren en plantenextracten. Het spiervlees bestaat uit hart en afsnijdsels. Aangezien hart geen spiervlees is en het percentage hart met deze opgave behoorlijk hoog lijkt, zou mijn keuze ook als het idd een Eko product is niet gauw vallen op deze variant. Ik voeg overigens ook liever zelf een vers eitje toe en fruit en vlees - heb ik altijd gehoord - zijn beter niet in 1 maaltijd te combineren.

Waar ik op let is dus de samenstelling, voor zover we die weten en hoe het product er uit ziet. Kwaliteit weegt zwaar bij mijn keuze, maar er is helaas een grens aan wat ik betalen kan.
Door Lizzy
#2664356
[quote="Parelridder"]
Als de prijs bijzonder laag is, kán het geen kwalitatief goed vlees zijn.. Alles heeft z'n prijs: het dier wordt verkocht, vervolgens geslacht en gekeurd (ook niet gratis gratis natuurlijk) en de producten die in de kvv gaan moeten vervolgens gekocht worden. Die worden gemalen (materiaalkosten en loonkosten) en verpakt (verpakkingskosten). Het wordt in speciale vriezers snel diep gevroren (werderom materiaal kosten en energiekosten). Transport naar verkooppunten en klanten + loonkosten voor de chauffeur. En dat schud ik zo uit mijn mouw, er zijn vast nog véél meer vaste kosten in dit proces, dus buiten het werk van menu maken, logo laten ontwerpen, etc.
Tenslotte ligt het dus bij een verkooppunt (met eigen vries- en andere kosten) die er ook nog iets aan wil verdienen. Kwaliteit ontkomt dus niet aan een bepaalde minimum prijs. Andersom gaat niet op: je kunt een bakje bagger aanbieden tegen de hoofdprijs. M.a.w. een hoge prijs is geen garantie voor kwaliteit.
Ik zou daarom niet kiezen voor een product wat zo goedkoop is dat je zeker weet dat er geen kwaliteit gebruikt kán zijn en daarnaast áltijd blijven kijken naar de samenstelling (voerwijzer.com) en het product zelf natuurlijk!
[/quote]

Ik ben het met bovenstaande vetgedrukte echt helemaal eens. Kan het niet beter verwoorden.

Ik kies niet voor KVV en 1 van de redenen is dat ze qua samenstelling ook maar wat op het prakje kunnen zetten, het valt toch niet te controleren (ook niet door voerwijzer).
Door Ghali
#2664576
En toch vind ik mijn hele goedkope kvv er 10 x beter uitzien dan mijn dure kvv waar ik niets meer in kan onderscheiden omdat het gehakt is...... Verder is mijn pup 2x goed ziek geweest en dat was op een dure goed bekende staande kvv, spugen diaree en echt niet lekker.

Mijn ervaring met zowel dure als een best op internet omstreden goedkope is dat ze zeker niet onder doen voor elkaar en ik de goedkope er zelfs beter uit vind zien.....

Slachtdieren kosten niets, ik heb paarden en weet (gelukkig niet uit eigen ervaring) dat je echt vrijwel niets krijgt als je je paard laat slachten.. Verder blijft er veel vlees over wat niet voor consumenten geschikt is oa. vlees met bloeduitstortingen en vlees waar gewoon weg in Nederland geen vraag naar is. Prima vlees voor dieren. 

Ik denk dat men veel geld verdient aan een naam, als een da het bedacht heeft.... of iemand die bekend is en naam maakt in de natuurlijke voeding wereld. Zoiets als een jas van Anky van Grunsven,  3 x zo duur als een goedkoper merk door de naam maar echt niet beter weet ik uit eigen ervaring. Duur is zeker niet altijd beter, duur is vaak een naam/merk waarvan men denkt dat het beter is....en daar wordt vet aan verdient. 

En iemand noemt hier verpakking zonder label zodat je niet weet wat je pakt, ik weet niet zeker of dat op Lotgering slaat?  Maar dat is niet aan de orde, alles is tegenwoordig keurig verpakt en er staat precies op wat er inzit aan ingrediënten en percentage fosfor, calcium etc. gewicht etc.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door