Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2661576
Zucht ;-)
Voor alles moet een eerste keer zijn, zo ook hiervoor.
Tristan zag ik net met een bebloed pootje. Dus ik kijken.. hij had een teek, die hij kapotgebeten had in een poging die weg te halen. Natuurlijk heb ik het restant van de teek weggehaald.

Kan het kwaad dat hij mogelijk de maaginhoud van die teek binnen heeft gekregen? Of wat van het bloed van die teek?
Moet ik iets bijzonders doen behalve dat wat ik normaal zou doen bij een tekenbeet?


Suzanne
#2661626
Ben benieuwd naar de reacties. Heb het al meerdere keren mee gemaakt dat een van mijn honden een vast zittende teek kapot heeft gebeten. Ze hebben er niets aan over gehouden. Was wel altijd een gedoe het kopje er alsnog uit te krijgen.
#2661684
Dat idee had de DA ook. Er is wel iets meer risico omdat de teek dus langer heeft gezeten dan "de bedoeling is" maar het binnenkrijgen van het bloed zagen ze niet meteen als een probleem.

Gewoon in de gaten houden is het advies, zoals altijd met een tekenbeet.

Suzanne
#2661697
hannabelgje schreef: Dat was hier nooit een probleem, alleen het stukje wat bleef zitten waarvan ik het bestaan niet wist zorgde altijd voor ellende. Het maagzuur zal wel korte metten maken met de maaginhoud van de teek.
De maaginhoud braakt hij bij aanval uit in de bloedbaan, ik zie de logica niet dat het maagzuur dat kortemetten hiermee maakt :-[
#2661891
Is hier wel al veel vaker gebeurd. Het is nu weer hoogseizoen overigens, ze lopen ze zelf in de tuin op, zitten op 50+ per dag  >:( Maar ik begin niet meer aan die rommel ertegen, dat is me en de hond vorig jaar erg duur komen te staan.
#2661892
Kaio schreef: Is hier wel al veel vaker gebeurd. Het is nu weer hoogseizoen overigens, ze lopen ze zelf in de tuin op, zitten op 50+ per dag  >:( Maar ik begin niet meer aan die rommel ertegen, dat is me en de hond vorig jaar erg duur komen te staan.
wow !!!  :o
#2662244
hannabelgje schreef: Ik dacht dat het ging over het opeten van de teek met maaginhoud.
Dat weet ik dus niet; ik denk het niet. Ik denk dat hij de teek alleen kapot heeft gebeten. Het was een volgezogen teek, vandaar het bloed. Het lijf zat er nog aan (maar dus kapot) en ook kop zat nog gewoon in zijn pootje. Ik heb dus (het restant van) de teek op normale wijze weggehaald.
Ik weet niet of de teek al dood was toen Tristan er zijn tanden in zette; kans is ook dat de teek zijn maaginhoud al veel eerder in Tris heeft geleegd.

Volgens de DA is er in ieder geval geen "extra risico" naast het normale risico wat je loopt met een teek.

Suzanne
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door